|   15:07:40
דלג
  שלמה פרלה  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
הנס גרט פוטרינג [צילום: לורן סיפריאני/AP]

המסר הסמוי של נשיאת הפרלמנט האירופי

התובנות שעלו מנאומו של פוטרינג היו שקופות: הסכסוך הישראלי-ערבי כמוהו ככל סכסוך בינלאומי בעידן המודרני, שהוא בעיקרו מחלוקת על זכויות לאומיות ועל התווית גבולות, וככזה הוא ניתן לפתרון באמצעות דיאלוג ורצון טוב בין שני הצדדים
29/05/2022  |   שלמה פרלה   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מטסולה הייתה אורחת הכנסת ביום 23 למאי והתכבדה לשאת נאום בפני חברי הבית. בין דבריה שכללו קלישאות בדבר תקווה ושלום "והחיבור שאנו חולקים הוא חיבור שנוצר מימי ההיסטוריה המשותפת שלנו...", הכריזה מטסולה כי "לרבים מחוץ לישראל לא מתקבל על הדעת שזכותה של ישראל להתקיים עדיין בסימן שאלה. אבהיר: אירופה תמיד תתמוך "בזכותה של ישראל להתקיים", והוסיפה ציטוט מדברי הנשיא ג'והן קנדי שאמר כי "ישראל לא נוצרה כדי להיעלם. ישראל תמשיך להתקיים ולשגשג, היא יציר התקווה וביתם של האמיצים". נשיאת הפרלמנט הודתה ש"השלום קשה" אך "אנחנו, באירופה, יודעים כי שלום הוא אפשרי". עוד הוסיפה כי "התפקיד של הפרלמנט שלנו להבטיח שכולם יהיו חלק מאירופה, שאיש לא יידחק לאחור. ואני, כמו רבים כאן, מאמינה בכוחה של הדמוקרטיה הפרלמנטרית והדיפלומטיה הפרלמנטרית להביא לשינוי חיובי". וכן, כמובן: "אנחנו תומכים בפתרון שתי המדינות, שבו מדינת ישראל חיה בביטחון ומדינה פלשתינית עצמאית ודמוקרטית, מדינה בת-קיימא שניצבת לצידה בשלום ובביטחון".

הצהרת ההכרה האירופית "בזכותה של ישראל להתקיים" אינה מעלה ואינה מורידה אם אין הדגשה על זכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית. המילה "יהודית", להטיותיה השונות, נעדרה מהנאום. אמירותיה של מטסולה: "אנחנו, באירופה, יודעים כי שלום הוא אפשרי" כמו גם "התפקיד של הפרלמנט שלנו להבטיח שכולם יהיו חלק מאירופה, שאיש לא יידחק לאחור. ואני, כמו רבים כאן, מאמינה בכוחה של הדמוקרטיה הפרלמנטרית והדיפלומטיה הפרלמנטרית להביא לשינוי חיובי", הן אמירות המכסות על טקסט סמוי: כפי שאירופה למודת היסטוריית הלאומנות והמלחמות ידעה להתגבר על עברה ולהתעלות לכדי איחוד על-לאומי, כך מצופה מישראל שתרכך פרופיל לאומי ייחודי למען שלום. זכותה של ישראל להתקיים אבל כמדינת כלל-אזרחיה או כל לאומיה.

זוהי עמדה אירופית רווחת בשנים האחרונות. ב-30 במאי 2007 ביקר בכנסת נשיא הפרלמנט האירופי דאז הנס גרט פוטרינג. נאומו היה מעמיק ואינטליגנטי יותר מזה של מטסולה וכלל מסרים סמויים זהים. בין שאר דבריו הוא ציין כי: We respect Israel's heritage, which is part of our own European heritage . לאחר שהצהיר כי ישראל נהנית ממעמד מיוחד בשוק האירופי המשותף ולאחר שסקר מפעלים אזרחיים משותפים בין ישראל לאירופה, הוא דיבר על סיכויי השלום במזרח התיכון ועל תפקידה המשיחי של ישראל בכיוון זה של כינון השלום. לחיזוק עמדתו בדבר סיכויים ריאליים להשכנת שלום אמר פוטרינג:

"Fifty years ago,... a small band of courageous men and women-former enemies-decided to set aside the mistrust, not to say hatred, that still existed at the time and to instead choose reconciliation. We have reached the point we are at today because, after centuries marked by war, we chose the path of right over might, a path towards reconciliation, mutual respect and cooperation."

להשביע רצון

פוטרינג המשיך ואמר כי בדבריו אלו על מדינות אירופה שהחליטו להותיר מאחור את שנאת העבר ולהתאחד אין משום אמירת שבח סתמית אלא הדגשת העובדה שמדינות אירופה, כחלק מלקחי העבר שינו את קונספציית הביטחון שלהם: "WE no longer understand it (security- s.p.) as security against one another, but as security with one another." הוא המשיך ואמר כי זוהי שליחותו של הפרלמנט לקדם ערכים אלו של קונספציית הביטחון האירופית ושל שלום בין אויבים לשעבר, גם מחוץ לגבולות האיחוד האירופי. מוטלת חובה מוסרית על אירופה, שהתנסתה בשינוי ערכים היסטורי זה, להפיץ את מסר הפיוס ושיתוף הפעולה גם לאזורים אחרים מוכי מלחמות. בהתייחסות לחגיגות השישים של מדינת ישראל שהיו אמורות להתקיים שנה לאחר מכן אמר פוטרינג בפאתוס, ובהשתמשו בגוף ראשון רבים: "בשנה הבאה נחגוג כולנו את יובל השישים להקמת מדינת ישראל. האם אין זה הזמן להשביע רצון העם לשלום וביטחון וכבוד לעמים אחרים - שאיפה שבמשך דורות ארוכים הייתה סיבה של העם הזה לשוב לארץ המובטחת"?

לישראל הזכות להגן על עצמה אך אין היא יכולה להתעלם מכללי הצדק האוניברסאלי ולהגיב על התקפות הערבים במידה בלתי מרוסנת, באשר "אין שלום ללא צדק", אמר פוטרינג. הוא ציין כי יש לקיים דיאלוג עם הערבים, וכי עצם הקמת "גדר ההפרדה" מונעת, ולו באופן סמלי או פסיכולוגי דיאלוג כזה, ואז אמר כי הוא מבין ללבה של ישראל שבעת הזו אין היא נלהבת לקיים דיאלוג (כנראה שבשל התקפות הקסאמים שהיו אז), אבל הוסיף: "However, does Hebrew not have the word 'Tikkun Olam', which refers to the spiritual duty to work constantly to heal our broken world?"

התובנות שעלו מנאומו של פוטרינג היו שקופות: הסכסוך הישראלי-ערבי כמוהו ככל סכסוך בינלאומי בעידן המודרני, שהוא בעיקרו מחלוקת על זכויות לאומיות ועל התווית גבולות, וככזה הוא ניתן לפתרון באמצעות דיאלוג ורצון טוב בין שני הצדדים, והראיה שאירופה שסועת המלחמות הצליחה לעשות שלום בינה לבין עצמה, ואף להגיע לדרגת מה של איחוד על-לאומי, ועל כן סביר שניתן לשים קץ לסכסוך הישראלי-ערבי באמצעות דיאלוג ושיתוף פעולה. הרי יש לזכור כי גם מדינת ישראל וגם האיחוד האירופי הם במידה מסוימת, מי פחות ומי יותר, תוצר של מלחמת העולם השנייה.

על-פי גישה זו ניתן גם להבין כי ההתנגדות האירופית ל"גדר ההפרדה" נובעת גם מהעיקרון של ההכרח בשיתוף פעולה, שכן "גדר ההפרדה" מונעת, באופן סמלי ומעשי שיתוף פעולה בין הצדדים. זוהי עמדה רווחת בחוגים הפוליטיים באירופה. עמדה זו מתעלמת, ביודעין או שלא ביודעין, מהמציאות ההיסטורית המורכבת מאוד של הסכסוך. היא מתעלמת מהשורשים ההיסטוריים של הסכסוך, ובעיקר מתעלמת מהממדים האסלאמו-פאשיסטיים העולמיים הקשורים בסכסוך זה.

אחריות היסטורית

על-פי הגישה האירופית הבאה לידי ביטוי בנאום פוטרינג העדר נכונות מצד ישראל לפשרה משמעותית כלפי העולם הערבי כמוה כפשע היסטורי והתעלמות עיקשת מלקחי עברה של אירופה שהוכיחה שאפשר גם אחרת. על-פי גישה זו הבעיה המצערת העולה ממדיניותה של מדינת ישראל היא שהקונספט המדריך מדיניות זו הוא קונספט לאומי מבית מדרשה של אירופה במאה ה-19 בעוד שאירופה דהיום נמצאת כבר בשלב המתקדם יותר של פוסט-לאומיות.

התובנה האחרת העולה מנאום זה היא שמאמץ מצד ישראל להיכנס לתהליך של דיאלוג ופשרה עם העולם הערבי עולה בקנה אחד עם שליחותו ההיסטורית והמטפיזית של עם ישראל להביא לידי "תיקון עולם". על-פי תפיסה זו ישראל, ולא הערבים, היא בעלת האחריות ההיסטורית. העלאת רעיון זה של "תיקון עולם" איננו רק מחמאה לישראל. יש כאן במובלע, אף כי אני בטוח שפוטרינג לא התכוון לכך, ביטוי לאיזו תובנה לטנטית בתרבות האירופית שהגדרה עצמית של הלאום היהודי שבאה לידי מימוש בטריטוריה ספציפית איננה מאפיין נורמאלי של העם היהודי ההיסטורי שנדון לפיזור בין האומות, אכן, בשל דחייתו את הנוצרי המושיע, אך גם, באורח פרדוקסלי, בשל תעודתו להיות כלי במימושה של מערכת מוסר אוניברסאלית. ממילא ניכר כי הפלשתינים נשפטים על-ידי דעת הקהל האירופית באמות מידה נמוכות מאלו שישראל נשפטת בהן. ומכל מקום ישראל, כמו אירופה, חייבת להקפיד על שמירת זכויות אדם.

גישה כזו אנו מוצאים גם אצל כמה אינטלקטואלים יהודים מכחישי לגיטימיות של מדינת ישראל כמדינה יהודית כגון המנוח טוני ג'אדט או ג'ודית באטלר בארצות הברית. ג'אדט טען כי מדינת ישראל נוסדה שלושים שנה אחרי עליית המדינות הלאומיות החדשות באירופה בתום מלחמת העולם הראשונה, ומבחינה זו מדינת ישראל היא אנאכרוניזם היסטורי, כי בעת היווסדה כבר היה ברור שתם עידן הפיצול הלאומי. על-פי גישה זו מצב של הגדרה לאומית אינה תואמת את האותנטיות של היהודי ההיסטורי.

הרבה ליברלים מערביים מנערים עצמם מכל חשד של אנטישמיות. ניתן להאמין לליברל הממוצע המציג עמדות אנטי ישראליות ואנטי ציוניות מובהקות, ובכל זאת מכחיש כל קשר בינו לבין אנטישמיות, וכל כך כי לאחר השואה התפתח יחס של סובלנות מצד החוגים הליברליים לפרט היהודי, ובתנאי שהפרט היהודי אינו רואה עצמו כחלק מישות לאומית יהודית. הליברל האירופי מוכן להיות היום סובלני כלפי היהודי המסכן והקורבן אך מתעב הוא את היהודי האוחז בנשק. מתעב הוא את הקולקטיב היהודי שחרג מייעודו להצגת מודל של הומניזם, ושבמקום זאת מציג מודל של קנאות לאומית. ראויה לציון היא העובדה שבמלחמת המפרץ הראשונה נהנתה ישראל מאהדה מסוימת באירופה, והסיבה ברורה: אזרחי ישראל ישבו במקלטים עטויי מסיכות מגן, ממשלתם לא הגיבה בפעולה צבאית, וכך הופיע היהודי הקלאסי על בימת ההיסטוריה בתפקידו המסורתי כקורבן. לא אתפלא אם הגיבור היהודי באירופה היום הוא נשיא אוניברסיטת בן-גוריון פרופ' דניאל חיימוביץ' ולא דוד בן-גוריון, משה דיין או אריאל שרון.

תאריך:  29/05/2022   |   עודכן:  29/05/2022
שלמה פרלה
+חשד לנסיון דריסה בירושלים
21:20 29/05/22  |  עידן יוסף
אירוע חריג בכביש 1 בירושלים, צעירים יהודים טוענים שערבי ניסה לדרוס אותם, אזרחים שלפו כלי נשק מולו (כיכר השבת).
+4 נערים בדואים עוכבו בחשד ליידוי אבנים על מכוניות של יהודים
20:31 29/05/22  |  עידן יוסף
המשטרה עיכבה לחקירה ארבעה נערים בדואים בני 15-12 בחשד ליידוי אבנים לעבר כלי רכב של יהודים בכביש 31 לכיוון בסיס נבטים. כוח המשימה של יחידת יואב לביטחון משתמשי הדרך בצירים תפס אותם. לא דווח על נזק או נפגעים. החקירה נמשכת.
+ערבים מתפרעים במזרח ירושלים; 3 יהודים נפצעו
19:52 29/05/22  |  עידן יוסף
‏3 יהודים נפצעו מיידוי אבנים בידי ערבים בשכונת שמעון הצדיק, מצבם מוגדר קל. באחד המקרים נרגם רכב שבו נסע יהודי. התפרעויות היו בכמה רחובות בבירה.
[צילום: קרדיט בגוף הסרטון, שימוש לפי סעיף 27 א]
+עשרות אלפי חוגגים החלו לצעוד עם דגלים בירושלים
17:17 29/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מצעד הדגלים יצא לדרכו ועשרות אלפי צעירים וצעירות צפויים לצעוד מרחוב קינג ג'ורג' אל העיר העתיקה  ▪  מאות יהודים הצליחו לעלות היום להר-הבית והיו גם מי ששרו על ההר את ההמנון הלאומי
ריקודים ברחובות ירושלים לציון 55 שנים לאיחוד העיר [צילום: ז'אק וודגראס/פלאש 90]
+כתב אישום יוגש נגד פלשתיני שהניח אבנים על מסילה
15:10 29/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שב"ח בן 16 שנעצר לאחר הנחת האבנים בדבירה נקשר לאירוע ולשני אירועים אחרים בהם הוא חשוד בסיכון חיי אדם בנתיב תעבורה
כתובת בערבית על המסילה [צילום: דוברות המשטרה]
+הר-הבית בידנו, בעירבון מוגבל
10:45 29/05/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
ביום ירושלים ובכל יום מותר לכל אזרח במדינת ישראל להניף את דגל המדינה, בכל שכונה, רחוב, סמטה, בעוז ובגאווה  ▪  לא ניתן לקפל את הדגל של מדינת ישראל
ללא פחד [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
+7,000 תלמידי ישיבות השתתפו בתפילה בכותל לציון יום ירושלים
08:53 29/05/22  |  
כ-7,000 תלמידי ישיבות הסדר וישיבות גבוהות השתתפו הבוקר (יום א', 29.5.22) בתפילת שחרית חגיגית בכותל המערבי, לציון 55 שנים לשחרור ירושלים.
[צילום: תפילה בכותל יום ירושלים]
+בנט, לפיד וגנץ החליטו סופית: מצעד הדגלים יעבור בשער שכם
08:41 29/05/22  |  איציק וולף
בדיון הערכת מצב שקיימו הלילה ראש הממשלה, נפתלי בנט, שר החוץ, יאיר לפיד, ושר הביטחון, בני גנץ, הוחלט סופית שמצעד הדגלים יעבור בשער שכם. השלושה החליטו שמתווה המצעד לא ישתנה גם במחיר של הסלמה ביטחונית.
+זיקוקים מתוך אל-אקצה; ביקור היהודים בהר-הבית נמשך
07:56 29/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
רעולי פנים פלשתינים החלו לירות זיקוקים סמוך למסגד אל-אקצה בניסיון לשבש את ביקורי היהודים המתוכננים בהר-הבית ביום שחרור ירושלים  ▪  כוחות משטרה אפשרו לפורעים להיכנס למסגד ולירות מתוכו את הזיקוקים
[צילום: משטרת ישראל]
ח"כ בן גביר בהר הבית, הבוקר [צילום: מנהלת הר הבית]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המסר הסמוי של נשיאת הפרלמנט האירופי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
29/05/22 11:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
רעולי פנים פלשתינים החלו לירות זיקוקים בשעות הבוקר (יום א', 29.5.22) סמוך למסגד אל-אקצה שבהר-הבית. זאת, במטרה לשבש את הסדר הציבורי ולמנוע סיורי יהודים על הר-הבית ביום השנה ה-55 לשחרורו ולאיחוד ירושלים. לאחר זמן מה נכנסו רעולי הפנים לתוך המסגד והמשיכו את ירי הזיקוקים מתוכו.
29/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
חגיגות יום השנה ה-55 לשחרור ולאיחוד ירושלים נפתחו הערב (שבת, 28.5.22) ברחבי הארץ. זאת, בצל היערכות ביטחונית לתרחיש של הסלמה ביטחונית בדומה למה שאירע ביום ירושלים אשתקד, ובצלם של דיווחי כזב בארצות ערב על כך שישנה כוונה לפגוע במסגד אל-אקצה.
28/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ארגון חמאס הצהיר כי קיום מצעד הדגלים מחר בירושלים יגבה מישראל מחיר כבד. בהודעה שפרסם הארגון (שבת, 28.5.22) נטען כי פגיעה במסגד אל-אקצה תהיה עילה לפתיחה במלחמה.
28/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מערכת תודעה יעילה כשהיא מופעלת באופן מאסיבי ושיטתי, תוך שילוב הצהרות גלוית לצד מהלכים שקטים מאחורי הקלעים או מאחורי המקלדת, המניעים קהלים או מפגעים בודדים לפעולה. כך מצליח חמאס מזה זמן רב להנחיל לציבור הפלשתיני מסרים התואמים את האסטרטגיה שלו. גם הציבור בישראל קונה את מסרי חמאס ומייחס לו עוצמה גדולה בהרבה מיכולתו בפועל. הפיגועים והמהומות שהתרחשו בחודשיים האחרונים, גם בהשראת חמאס, גבו מחיר כבד בחיי ישראלים וקיבלו הד תקשורתי רחב היקף ואינטנסיבי ויצרו תחושות חרדה בציבור.
אלימות כלפי אנשי צוות רפואי, לדאבון הלב, אינה דבר חדש. היא חלק ממנעד רחב של התרסה כלפי כל מה שמסמל מוסד שלטון ישראלי. יאמר מייד, אלימות, אינה נחלת הציבור הערבי בלבד. האלימות מתקיימת בציבור היהודי ובציבור הערבי, אלא שאין כל מקום להשוות ביניהן בשל העוצמה, המידתיות והתדירות. האלימות הנוראה הפושה בחברה הערבית, מנצחת בנוק אאוט את זו של הציבור היהודי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il