|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
ג'ורג' קרא בטכס פרישתו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הפשיעה איננה גזירת גורל

דברי הפרידה של שופט בית המשפט העליון, ג'ורג' קרא, עם פרישתו מכס השיפוט. בית המשפט העליון [כ"ח באייר תשפ"ב, 29.05.22]
30/05/2022  |   ג'ורג' קרא   |   מאמרים   |   תגובות

כשופט שבמשך תקופה של יותר משלושה עשורים נהג לדבר בפסקי הדין בלבד, אודה כי מעמד זה, בו אלומת האור מופנית אלי ומתמקדת בי כשופט וכאדם - ואני צריך לדבר שלא מתוך פסק דין שכתבתי - אינו קל עבורי, משאינו מתיישב עם ה-דנ"א השיפוטי ועם אופיי, כדברי משה: "לא איש דברים אנכי גם מתמול גם משלשום" (שמות ד', י'), ולא משום כבדות הפה והלשון. אלא, שלצד הקושי - שלא לומר, המבוכה המתלווה למעמד מיוחד זה - נראה כי הוא מהווה הזדמנות לפתיחת צוהר דרכו ניתן להתוודע, מעבר לעשייה השיפוטית, לאדם שמתחת לגלימה ולחשוף חלק מהפסיפס האנושי המגוון המרכיב את שופטיו של בית משפט זה.

היום, במלאת לי שבעים, ולאחר תקופת כהונה של כ-33 שנים, במהלכה כיהנתי בערכאות השיפוט השונות, אני פורש מכס השיפוט בבית המשפט העליון בתחושה של סיפוק רב, אך גם בתחושה של הקלה מרובה.

"זה מה שיש - תסתדר"
העתיד הוא ברכישת השכלה [צילום: אבישי טייכר]

מסע חיי התחיל לפני שבעים שנה בדיוק. ביום 29.5.1952, נולדתי ביפו, למשפחה ערבית-נוצרית, החיה בארץ מזה דורות רבים. בבית היינו שש נפשות, אמי, אבי, שלושה אחים ואחות. אבי – קוסטה קרא ז"ל – עבד כמכונאי רכב בסדנת הרכב של המשטרה. אמי – אלכסנדרה קרא ז"ל – עבדה כמורה בבית הספר של הנזירות סנט ג'וזף ביפו. באותם זמנים, תקופת הצנע, בהם יפו הייתה מוכת עוני ופשע ורכישת השכלה הייתה בגדר מותרות, ראו הורי את עתיד ילדיהם ברכישת השכלה. חרף המעמסה הכלכלית שבמימון שכר לימוד לארבעה ילדים, נשלחנו כולנו ללימודים בבתי ספר פרטיים ביפו המשויכים למסדרים כנסייתיים שונים.

את לימודי היסודיים סיימתי בבית הספר טרה סנטה ביפו, בית ספר השייך למסדר הנזירים הפרנציסקניים. שפת הלימוד העיקרית בו הייתה ערבית. עברית נלמדה כשפה זרה שניה, החל מכיתה ד' או ה', כך שרמת לימוד השפה העברית הייתה בסיסית מאוד.

בגיל 13, עם סיום לימודי היסודיים, בהעדר בית ספר תיכון ערבי ביפו, ולאחר שנדחיתי על-ידי מספר בתי ספר עבריים באזור תל אביב, בטענה כי אני מצוי מתחת לגיל הרישום, התקבלתי ללימודים בבית הספר התיכון אשכולות, בית ספר שהוקם באותה שנה ביפו כמיזם פרטי של שבעה מורים ונתמך על-ידי הסתדרות הפקידים. כמי ששפת אמי היא ערבית, שבא מבית ספר יסודי שלימד עברית ברמה בסיסית בלבד, חווית הלימודים שלי באשכולות, שם לימדו את כל מקצועות הלימוד בשפה העברית ובנוסף לימדו תנ"ך ותלמוד בארמית – הייתה מאתגרת.

קשיי השפה ופערי התרבות העיבו על הישגַי בשליש הראשון ללימודים. ביקשתי מאמי, שרשמה אותי לאשכולות, לעבור לבית ספר אחר, אולי לאחד מבתי הספר הערביים מחוץ ליפו – אך תשובתה הייתה חד-משמעית: "זה מה שיש – תסתדר". במצב זה של חוסר ברירה אך עם הרבה עידוד מהורי, נחישות וכוח רצון, סיימתי את לימודי התיכוניים בהצלחה, ואף בהצטיינות במקצועות הספרות העברית, התנ"ך והתלמוד.

התחום בחר בי
נחשפתי למצוקות ביפו [ציור: הארי פן, אוניברסיטת הרווארד]

את לימודי המשפטים סיימתי באוניברסיטת תל אביב. לאחר התמחות במשרד עורכי הדין אשר ושמואל קינג בתל אביב והצלחה במבחן הלשכה, פתחתי בשנת 1975 משרד פרטי ביפו יחד עם בן דודתי, עו"ד פאיז פאנוס ז"ל. הייתי אז עורך הדין הערבי הראשון ביפו.

באותה עת ובשונה מימים אלה, שבהם בוגר משפטים בוחר את התחום שבו הוא רוצה להתמחות ולעסוק, לא בחרתי את התחום בו רציתי לעסוק, אלא התחום בחר בי. במסגרת עבודתי כעורך דין עסקתי במגוון תחומי משפט - נזיקין, חוזים, מקרקעין ותיקים פליליים - אך ריבוי התיקים הפליליים שהגיעו לטיפולי הסליל את דרכי לעסוק בתחום הפלילי. מעצם המשך מגורי ועבודתי כעורך דין בעיר הולדתי יפו, נחשפתי מקרוב למצוקות אלה שנזקקו לשירותי: מדייר עמידר שהתמודד עם תביעת פינוי שהוגשה נגדו, לפועל שנפצע בתאונת עבודה ונותר נכה ונעדר יכולת להתפרנס, לקשישה שרכושה הוכרז כנכס נפקד, אף שמעולם לא עזבה את יפו, עד לעבריין הרכוש וסוחר הסמים. עיסוקי במגוון נושאי המשפט, כעורך דין שצמח מהשטח, למשך תקופה של כ-14 שנים, משנת 1975 ועד לשנת 1989, שאז מוניתי לשיפוט, צייד אותי בניסיון חיים מעשי וב"חוכמת רחוב", אותם לא ניתן לרכוש בכל עבודה מאחורי שולחן משרדי. העיסוק באנשים, עם אנשים, על-אף הקושי שבעיסוק זה, נתן בידי כלי חשוב בהמשך דרכי המקצועית כשופט.

לשיפוט הגעתי לגמרי במקרה, כנאמר על שאול שהלך לחפש אתונות ומצא מלוכה. בדיעבד, הסתבר לי ומהר מאוד, שלא "מלוכה" מצאתי, אלא עבדות בעוּלה נשאתי באהבה ובסיפוק רב במשך תקופה של 33 שנים. כך, באחת מהופעותי בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, פנה אלי סגן הנשיא אז, מרדכי בן-דרור ז"ל, לימים מנהל בתי המשפט, וביקש כי אגיש את מועמדותי לשיפוט. לאחר תקופת התלבטות, שמא טרם בשלה העת, הגשתי את מועמדותי. באוגוסט 1989 מוניתי לשופט בבית משפט השלום בתל אביב, בשנת 1999 מוניתי לכהונה בפועל בבית המשפט המחוזי בתל אביב. בשנת 2000 מוניתי במינוי קבע, וביוני 2017 מוניתי לכהונת שופט בבית המשפט העליון.

במהלך שנות כהונתי בערכאות הדיוניות עיקר עיסוקי היה בתחום המשפט הפלילי. לרוב כשופט דן יחיד, לעיתים כראש הרכב פשעים חמורים, או כראש הרכב ערעורים פליליים. עסקתי במגוון תחומי העבריינות הפלילית, מעבריינות של משפחות פשע, גביית דמי חסות ועבירות אלימות קשות, המשך בעבירות של הברחות סמים בינלאומיות, תיקים מרובי נאשמים ועדים וכלה בעבירות מין. ניהול ההליכים המשפטיים בתיקים גדולים ומורכבים אלה לא היה קל. אך לצד האתגר והקושי שהיו כרוכים בניהולם, היה גם סיפוק רב.

כשופט שראה את הנאשם, משפחתו ומצוקותיו, לא התעלמתי מקורבן העבירה ובני משפחתו, אלה גם אלה הונכחו בגזירת הדין. המילים בספר דברים (א, י"ז) "לא תכירו פנים במשפט, כקטֹן כגדול תשמעון, לא תגורו מפני איש" - הנחוני בעשייתי השיפוטית. לצערי, קיום מידת הדין, שהיה לצנינים בעיני מי שסברו שהינם מעל הדין, הביא לכך שהוצמדה לי אבטחה במשך כל שעות היום והלילה לתקופה של כשלוש שנים. חוויה זו, ככל שניתן לכנותה כך, רק חיזקה אותי בדרכי.

התקופה לא הייתה קלה עבורי
מרשל. הדמוקרטיה שלך [צילום: צ'רלס טסנדי, AP]

בחמש השנים האחרונות, בתקופה בה כיהנתי בבית המשפט העליון, ידעה המדינה והחברה בישראל תהליכים פוליטיים וחברתיים מקטבים שהעמיקו את השסע בין ערבים ליהודים. על בדידות השופט על כס השיפוט לא אכביר מילים. כשופט בן למיעוט הערבי, תקופה זו לא הייתה קלה עבורי. אך נאמן למילות הפסוק מספר דברים הבעתי את דעתי, וכפי שנהגתי לומר מדי פעם למתמחים שלי – "טוב להיות בדעת רוב, אך לא נורא להיות במיעוט". אך המחלוקת הייתה תמיד לשם שמים, לשם האמת ולגופו של עניין. עשיתי זאת מתוך אמונה כנה בעמדתי, ולא "כשופט מיעוט לתיאבון", כלשונו של השופט מישאל חשין המנוח. עשיתי זאת ברוח דברי השופט האפרו-אמריקני הראשון בבית המשפט העליון בארצות הברית, ת'ורגוד מרשל: where you see wrong or inequality or injustice, speak out because this is your country, this is your democracy. Make it, protect it, pass it on.

הבאתי את הדברים לכלל ביטוי בחוות דעתי בבג"ץ 5555/18, ואין בכוונתי לחזור עליהם. בהקשר זה ראוי להזכיר, כי בשבועות האחרונים פורסמו בכלי התקשורת ידיעות בדבר קיומה של חשיבה מחודשת ומבורכת לעיגונו של עקרון השוויון בחקיקה. בידוע הוא, כי עקרון השוויון שהינו עקרון יסוד חוקתי, בבחינת אבן הראשה בכל משטר דמוקרטי ומעמודי התווך שלו, אינו מעוגן באופן מפורש בחוקי היסוד. בהעדר עיגון חקיקתי גזר בית משפט זה את עיקרון השוויון מהזכות החוקתית לכבוד, הקבועה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. עיגונו של עקרון השוויון בחקיקה שהינו בבחינת המובן מאליו בכל משטר דמוקרטי ייתר את הצורך להיזקק ל"פרשנות מקיימת" או ל"הפליה מתקנת", כדי לקיימו. מגוון ההצעות והעמדות שהועלו בנושא עיגון עקרון השוויון בחקיקה כמספר הסיעות העומדות מאחוריהן. אין בכוונתי להביע עמדה באשר לדרך ולאופן בה ייעשה אותו עיגון חקיקתי. אך ככל שייעשה, ראוי לו שיקיף את כלל אזרחי המדינה.

המערכת החיסונית של החברה נחלשה
יש להשקיע בחינוך [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

כשופט שעסק במשפט הפלילי שנים לא מעט, אבקש לייחד מספר מילים לסוגיית הפשיעה ולטיפול בה. הפשיעה בכלל ובחברה הערבי בפרט, אינה מכת גורל או גזירת שמים. דומה היא יותר למחלה המקננת בגוף האדם; כך היא מקננת בחברה. היא אף מדבקת, משהאלימות חוצה מגזרים. כך, וככל שהמערכת החיסונית חזקה - פשיעה מתקיימת בעצימות נמוכה ונשלטת, שהרי לא בעולם אוטופי אנו חיים. אלא שלאחרונה המערכת החיסונית של החברה נחלשה. המרוץ אחרי הכסף הקל המושג כפרי העיסוק בפשיעה, היחלשות התא המשפחתי, התרופפות הסמכות ההורית, השיח האלים והעדר אכיפה והרתעה, הביאו לכך שהפשיעה הרימה את ראשה והיא מאכלת בכל חלקה בחברה, כשאת המחיר משלמים לעיתים קרובות גם אזרחים תמימים. חברה מתוקנת איננה יכולה להשלים עם השתוללות הפשע ברחובותיה, יהיו סיבותיו ומחולליו אשר יהיו.

נראה לי כי בטווח המידי, וכצעד חירום ראשוני, יש מקום להגברת האכיפה ויש לברך על כל צעד שרשויות החוק נוקטות בכיוון זה. אך האתגר גדול והמלאכה מרובה. באשר לטווח הארוך – יש להשקיע בחינוך לסובלנות, להידברות ואי-אלימות, אך עד שזרעים אלה ינבטו, וכדי לאפשר להם מצע ואקלים מתאים לכך, נדרשת אכיפה בלתי מתפשרת בטווח המיידי. בית משפט זה כערכאה המשפטית העליונה ואחת מזרועות האכיפה המשפיעות, רתום מאז ומתמיד, ולאחרונה אף ביתר שאת, להגברתה של האכיפה על דרך החמרת הענישה בעבירות אלימות ונשק.

בנוסף לאכיפה מוגברת והחמרת הענישה על-ידי המחוקק ובתי המשפט, יש גם מקום לחשיבה מחודשת בדבר ייעול ההליכים הפליליים, בין היתר על-ידי התאמת סדרי הדין הפלילי לעידן הנוכחי על ההתפתחויות הטכנולוגיות המאפיינות אותו והסרת חסמים הגורמים להתמשכות ההליכים. בשיתוף פעולה בין כלל מערכות אכיפת החוק, אני בטוח כי מדינת ישראל, שהתגברה על מגיפת הקורונה והייתה לדוגמה ומופת למדינות העולם בתחום זה, מסוגלת להדביר מגפה זו של פשיעה הפוגעת פגיעה קשה בביטחונם האישי של אזרחיה ובאיכות חייהם.

בנימה אישית, על-אף העבודה הקשה, השעות הארוכות והאחריות הכבדה שרבצה על כתפי מעצם התפקיד, נהניתי מהעבודה, מהעיסוק במגוון רחב של נושאים משפטיים, ומהאתגרים האינטלקטואליים הכרוכים בכך. נהניתי מחברתם של חברי בשעות ההתייעצות, על כס השיפוט ובזמן ההפסקות הכפויות מאחורי גב האולם. שם היינו אנשים, שבאו מרקעים שונים, שהחליפו ביניהם שיחות ודעות על ענייני דיומא והיכרנו זה את זה יותר מקרוב. השתדלתי, ואני מקווה שגם הצלחתי, שהמחלוקות המקצועיות בינינו לא יעיבו על היחסים האישיים.

מי יתן ונדע ימים רגועים וטובים יותר.

תאריך:  30/05/2022   |   עודכן:  30/05/2022
ג'ורג' קרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"בעולם הזה לא קיים דבר ודאי, מלבד מוות ומיסים". כך אמר בנג'מין פרנקלין, שנחשב בעיני רבים לגדול המדינאים בהיסטוריה האמריקנית. במשפט קצר הצליח פרנקלין לזקק את מהותן של רשויות המס בעולם המערבי, גם 232 שנה לאחר מותו. תשלום מיסים הוא חובה והשאלה היא רק כמה ואיך.
18/05/2022  |  רו"ח רון חכם  |   מאמרים
  • "היועצת המשפטית לממשלה עומדת בראש המערכת המשפטית של הרשות המבצעת והשירות המשפטי הציבורי. החל מה-07.02.2022 מכהנת עו"ד גלי בהרב-מיארה כיועצת המשפטית לממשלה. היועצת המשפטית לממשלה מופקדת על מספר תחומים: ראשות התביעה הכללית: בתחום זה היועצת המשפטית לממשלה מופקדת מטעם המדינה על הפעלת דיני העונשין, לרבות ההופעה בערכאות, שלה ושל נציגיה, הכרוכה בכך...; ייצוג המדינה בערכאות [הליכים שאינם פליליים]...; מתן ייעוץ משפטי לממשלה ולגופיה: היועצת המשפטית לממשלה היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי גופי המדינה, כמובן כפוף לביקורת שיפוטית; מתן ייעוץ וסיוע לממשלה ולשר המשפטים בתחום החקיקה...; ייצוג האינטרס הציבורי ושמירה על קיום החוק: אחריות זו עולה במגוון של נושאים נוספים העולים מהוראות חקוקות ייחודיות. במסגרת זו, מוסמכת היועצת המשפטית לממשלה על-פי דין להתייצב בכלל הערכאות השונות כאשר הדבר נדרש לשם שמירה על האינטרס הציבורי".
14/05/2022  |  יואב יצחק  |   מאמרים
השבוע חגג ח"כ משה גפני בכנסת יומולדת 70. הלכתי להגיד לו מזל טוב. נכתבו על זה לא מעט פרשנויות, אבל החיים פשוטים בהרבה. שני אנשים עובדים באותו בניין, רבים לא מעט, אבל זוכרים שהאישי מתקיים במקביל לפוליטי. יש לי עם גפני ויכוחים פוליטיים רבים, אבל אני מעריך את חריפות שכלו והידע העצום שלו, וברור אני מאחל לו הרבה שנים של בריאות טובה ונחת מילדיו. יש משהו נקי ותמים ביומולדת. אוכלים עוגה, מדליקים נרות, אפשר לרגע להפסיק לריב.
13/05/2022  |  יאיר לפיד  |   מאמרים
זכות ההתאגדות מהווה אבן יסוד בכלכלה המודרנית ומימושה מהווה את אחד הנדבכים העיקריים בצמיחתו ובהתפתחותו של המשק. יכולתם של אנשי עסקים לאגד פעילויות ספציפיות בתאגידים שונים, תוך שמירה על הגנה משפטית ראויה, מהווה זרז מהותי לנטילת סיכונים הכרחיים לקידום פעילויות עסקיות.
13/05/2022  |  עו"ד דוד גולדמן  |   מאמרים
לפני שבועיים נפרד בית משפט העליון מהמשנה לנשיאה, השופט ניל הנדל, שהיה חלק בלתי נפרד מהנוף של העליון באישיות המיוחדת שלו, בפשטות ורוחב הלב. יש לי הזכות להכיר את השופט הנדל ובכל פעם נדהמתי מחדש מהאיש. אהבתי במיוחד את העובדה שהוא לא עזב לרגע את הפריפריה אליה הגיע כעולה חדש. תמיד הציבור הפריפריאלי היה מול עיניו והוא הצליח לראות את החלש לא פחות מאשר את החזק.
08/05/2022  |  עו"ד יוסף ויצמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il