|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ראיסי. מאשים את הממשל הקודם [צילום: וחיד סאלמי, AP]

נשיא אירן סופג ביקורת גוברת מן המחנה השמרני

איבראהים ראיסי מואשם בידי יריביו באחריות למצב הכלכלי הקשה ובמיוחד האינפלציה הגואה כל נשיאי אירן ניצבו בפני אתגרים פנימיים, והפעם הדבר מלמד שהמחנה השמרני אינו עשוי מקשה אחת
04/06/2022  |   רז צימט   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

בשבועות האחרונים החריפו חילוקי הדעות בין נשיא אירן, איבראהים ראיסי, ליריביו הפוליטיים במחנה השמרני. הביקורת נגד ראיסי שוב אינה מוגבלת לחוגים המזוהים עם המחנה הפרגמטי-רפורמיסטי ולתומכי הנשיא לשעבר, חסן רוחאני, אלא נשמעת גם בקרב פוליטיקאים, אמצעי תקשורת ואנשי דת שמרנים. ביקורת זו משקפת מורת רוח גוברת מהתנהלותו, במיוחד בענייני כלכלה, ומכישלונו לשפר את המצב הכלכלי. לצד כמה מדדים כלכליים חיוביים, בהם עלייה נמשכת בהיקף ייצוא הנפט האירני ובמחירי הנפט על-רקע המלחמה באוקראינה וצמיחה כלכלית מתונה, ממשיכה אירן להתמודד עם משבר כלכלי חריף הבא לידי ביטוי, בין היתר, באינפלציה של 40%, בחוב לאומי תופח ובגירעון תקציבי חמור.

שורת פוליטיקאים שמרנים מתחו לאחרונה ביקורת על התנהלות ראיסי וממשלתו. כך למשל טען הפעיל הפוליטי אבו-אלקאסם ראופיאן, בראיון לאתר החדשות ח'בר אונליין, כי לממשלתו של ראיסי אין הניסיון והידע הדרושים לניהול ענייני המדינה. הוא האשים את ראיסי שאינו מוכן לשתף פעולה עם פוליטיקאים שאינם נמנים עם תומכיו המובהקים, ונשען אך ורק על "מהפכנים צעירים" חסרי ניסיון ומסב בכך נזק כבד למדינה. גם חבר המג'לס, ע'לאם-עלי ג'עפרזאדה אימאן-אבאדי, תקף את התנהלותה הכושלת של הממשלה הגורמת, לדבריו, סבל לאזרחים. לדבריו, הבנתו של ראיסי בענייני כלכלה אינה מספקת, הממשלה נעדרת מדיניות כלכלית ברורה ולא ניתן לפתור את מצוקותיהם המחריפות של האזרחים באמצעות סיסמאות.

הפעיל הפוליטי השמרני, מוחמד מהאג'רי, ציין את ממשלתו של ראיסי כאחת הממשלות החלשות ביותר שכיהנו באירן מאז המהפכה האיסלאמית. הוא טען שניסיונו של ראיסי כראש הרשות השופטת אינו מספיק לניהול ענייני המדינה וכי לחברי המג'לס אין כל ברירה אלא להתייצב מול הממשלה ולשמש כאופוזיציה. לדבריו, ראיסי יוכל להצליח בתפקידו רק אם יכלול בממשלתו ממלאי תפקידים בעלי ניסיון וידע ללא קשר להשתייכותם הפוליטית.

ראיסי עצמו דחה את הביקורת נגדו והוא ממשיך להטיל את האחריות למצב על הממשל הקודם. בפגישה עם אנשי דת (11 באפריל) אמר ראיסי, כי הממשלה מכבדת את כולם, אך לא ניתן למנות לתפקידי ניהול את האחראים לסטטוס-קוו הנוכחי, שהתנהלותם לא הייתה מקובלת על האזרחים.

מחלוקת בין הממשלה למג'לס
האינפלציה הגיעה ל-40% [צילום: וחיד סאלמי, AP]

בתוך כך, התגלעו בחודשים האחרונים מחלוקות בין הממשלה למג'לס בשורה של נושאים, בהם הצעתו של ראיסי לבטל את שער מטבע החוץ הרשמי, המיועד ליבוא מוצרי מזון בסיסיים ותרופות. לטענת מבקרי ההצעה, ביטול השער הרשמי עלול להביא לעלייה נוספת במחירי מוצרי היסוד ולהחרפת המצוקות בקרב השכבות החלשות. חילוקי דעות בין הרשויות התעוררו גם סביב הצעת חוק של המג'לס להגביל את הגישה לרשתות חברתיות שמבקריה, ובהם גם ראיסי, חוששים מפני השפעתה על עסקים אירנים רבים המספקים מקומות עבודה ותלויים בגישה לרשתות חברתיות זרות.

לכל אלה נוספו טענות מצד חברי מג'לס לפיהן הממשלה אינה נוהגת בשקיפות בנוגע לשיחות הגרעין וכי מנהלי המו"מ הגרעיני לא עמדו על הקווים האדומים שנקבעו על-ידי המשטר. על-רקע חילוקי הדעות הגוברים בין הממשלה למג'לס, דיווחו אמצעי תקשורת אירנים על יוזמה מתגבשת במג'לס לקדם את הדחתם של מספר שרים בממשלתו של ראיסי, בהם שר העבודה והרווחה ושר התעשיה והמסחר.

לביקורת הגוברת על ראיסי הצטרפו גם אמצעי תקשורת, בכללם כאלה המזוהים עם המחנה השמרני, שהזהירו מפני המשבר הכלכלי המתמשך והשפעתו על חיי האזרחים. היומון ג'ואן, המקורב למשמרות המהפכה, מתח ביקורת על הצהרתו של ראיסי, שתלה בגורמים הפועלים מאחורי הקלעים את האחריות לעליות המחירים הנמשכות. לטענת היומון, גם שותפיו של ראיסי המחזיקים במשרות ניהוליות נושאים באחריות להתייקרויות. זאת ועוד: אם אכן פועלת יד נעלמה מאחורי הקלעים, משמעות הדבר שהממשלה אינה שולטת בכלכלת המדינה. העיתון קרא לראיסי לא לבזבז עוד זמן ולממש את הבטחות הבחירות שלו, שעוררו בקרב הציבור ציפיות לשיפור המצב.

גם העיתון השמרני רסאלת מתח ביקורת על ראיסי סביב משבר האינפלציה. העיתון גרס, כי הממשלה היא האחראית למדיניות הכלכלית הגורמת להאצת האינפלציה וכי חרף מאמציה הרבים, טרם הושגה התוצאה הרצויה בהתמודדות עם המשבר. ביקורת מרומזת על התנהלותו של ראיסי נשמעה גם מצד אנשי דת בכירים. דרשן תפילות יום השישי בטהרן, איש הדת הקיצוני אחמד ח'אתמי, אמר בסוף אפריל, כי על הנשיא לפעול ביעילות רבה יותר כדי להיאבק בעליות המחירים, משום שהאזרחים אינם מסוגלים לתכנן את עתידם והדבר עלול לעורר אי-שקט.

גם יו"ר המג'לס שקוע בבעיות
המג'לס. היו"ר מאשים את יריביו [צילום: וחיד סאלמי, AP]

על-רקע מאבקי הכוחות הפוליטיים הפנימיים מתמודד גם יו"ר המג'לס, מוחמד-באקר קאליבאף, עם אתגרים העשויים להשפיע על מעמדו הפוליטי. בסוף אפריל ניצב קאליבאף במוקד סערה ציבורית ופוליטית לאחר שאשתו, בתו וחתנו תועדו במצלמה בשדה התעופה באיסטנבול כשהם נושאים ציוד רב לתינוקות, שנועד עבור נכדו הצפוי להיוולד בקרוב. התיעוד הפך ויראלי ועורר ביקורת חריפה, שכללה האשמות נגד בזבזנותם וראוותנותם של קאליבאף ובני משפחתו וקריאות להתפטרותו.

בנו של קאליבאף, אליאס, הזדרז להסביר את נסיבות האירוע בפוסט שפרסם בחשבון האינסטגרם שלו. הוא טען, כי אביו התנגד לנסיעת משפחתו לטורקיה וכי הנסיעה לא נועדה כלל לקניית ציוד לתינוק. עם זאת, הוא הודה שהתנהלות בני משפחתו הייתה "טעות בלתי נסלחת" והתנצל. בעקבות פרסום הפרשה, טענו תומכי קאליבאף כי תיעוד בני משפחתו בטורקיה הודלף ממניעים פוליטיים על-ידי יריביו בימין הרדיקלי ותומכי הנשיא לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד, כדי להביא להדחתו מראשות המג'לס.

בפברואר השנה היה קאליבאף מעורב בפרשה נוספת בעקבות פרסום קלטת אודיו, שתיעדה פגישה בין מפקד משמרות המהפכה לשעבר, מוחמד עלי ג'עפרי, לסגנו לענייני בינוי וכלכלה. בקלטת תועדו השניים כשהם דנים במעורבותו לכאורה של קאליבאף בשחיתות במהלך כהונתו כראש עיריית טהרן (2017-2005). גם בעקבות פרשה זו טענו מקורביו, כי הדלפת הקלטת קשורה במאבקי כוחות פוליטיים פנימיים בהנהגה האירנית.

אין להם את מי להאשים
השמרנים בשליטה מלאה [צילום: איברהים נורוזי, AP]

במאמץ אפשרי להפיג את המתיחות הגוברת בין המג'לס לממשלה הצהיר קאליבאף, כי המצב כיום באירן מחייב תיאום בין שתי הרשויות וכי הציבור אינו יכול לקבל שהאחריות למצב הכלכלי נמצאת רק בידי הממשלה או המג'לס. בפגישה עם נציגי הממשלה אמר קאליבאף, כי הרשות המבצעת והרשות המחוקקת צריכות לעבוד יחדיו כדי לפתור את בעיות האזרחים.

חילוקי דעות פנימיים הם מאפיין קבוע ומתמשך במערכת הפוליטית האירנית. כל נשיאי אירן ניצבו בפני אתגרים פוליטיים משמעותיים וספגו לעיתים ביקורת חריפה מצד מוקדי הכוח השונים, לרבות לשכת המנהיג העליון, הרשות המחוקקת, הרשות השופטת ומשמרות המהפכה. המתיחות הגוברת בין ראיסי ליריביו במחנה השמרני, בטרם חלפה שנה מכינון ממשלתו, מספקת עדות נוספת לכך שהמחנה השמרני אינו מונוליטי וכי החזרת השליטה הפוליטית לידי השמרנים בעקבות הבחירות הפרלמנטריות (פברואר 2020) והבחירות לנשיאות (יוני 2021) אינה מבטיחה את לכידותו של מחנה זה.

הצרתה של האליטה הפוליטית באמצעות דחיקתם של זרמים מתחרים מהמוסדות הפוליטיים הנבחרים, הבטיחה אומנם את הדומיננטיות של הזרם השמרני בכל מוסדות השלטון, אך אינה מונעת את חילוקי הדעות הפנימיים בקרב השמרנים. יתר על כן: בעקבות דחיקתם של החוגים הפרגמטיים-רפורמיסטים, מתקשים השמרנים להפנות אצבע מאשימה ליריביהם הפוליטיים המסורתיים והדבר מייצר פוטנציאל להחרפת מאבקי הכוחות בתוך המחנה השמרני. חילוקי הדעות הפנימיים עשויים להחריף ככל שראיסי ייכשל במאמציו לפתור את המצוקות הכלכליות והחברתיות של אזרחי ארצו. בהעדר שיפור משמעותי במצב הכלכלי, הביקורת על ראיסי וממשלתו צפויה להתגבר, במיוחד ככל שקרבות הבחירות לפרלמנט, האמורות להיערך בעוד כשנתיים.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  04/06/2022   |   עודכן:  04/06/2022
רז צימט
+המודיעין הטורקי והישראלי במצוד משותף אחרי חוליית חיסול אירנית
10:21 05/06/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
המודיעין הטורקי מנהל מצוד בטורקיה, בסיוע של המוסד הישראלי, אחרי חוליית חיסול של "משמרות המהפכה" האירניים שמנסה לחסל אנשי עסקים ותיירים ישראלים  ▪  לכידת חוליית החיסול של אירן על-ידי המודיעין הטורקי יכולה לתרום לקידום תהליך נרמול היחסים בין ישראל לטורקיה שהתחיל לפני כמה חודשים
ארדואן, הרצוג. פריצת דרך ביחסים [צילום: בורהן אוזביליצ'י, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נשיא אירן סופג ביקורת גוברת מן המחנה השמרני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש (יום ו', 3.6.22) בירושלים עם מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי. בנט דרש מגרוסי להעביר לאירן מסר ברור, כלשונו, ולפיו ישראל שומרת לה זכות לפעול נגד אירן אם הקהילה הבינלאומית לא תצליח לעצור את פצצת הגרעין האירנית בדרכים דיפלומטיות.
03/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
סוכנות הידיעות האירנית פארס, המקורבת למשמרות המהפכה, פרסמה (יום א', 29.5.22) רשימה של חמישה אנשי עסקים ישראלים מתחומי הביטחון, הטכנולוגיה והסייבר וכתבה: "אלה הציונים שחייבים לחיות במסתור". עוד נטען, כחלק מלוחמה פסיכולוגית, כי אלה רק כמה מהאנשים שנתונים למעקב צמוד של המודיעין והלוחמים של ציר ההתנגדות - כולל בני משפחותיהם, עמיתיהם לעבודה - וכי בידי אירן יש "תיעוד של כל פעולה שהם מבצעים".
30/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
אירן אישרה את הדיווח: מהנדס מת ועובד נוסף נפצע בתאונת עבודה שהתרחשה אתמול במרכז מחקר באתר הצבאי פרצ'ין - כך אישרה (יום ה', 26.5.22) סוכנות הידיעות פארס. לפי הדיווח המהנדס איחסאן גאד בייגי נהרג ועובד אחר נפצע בפיצוץ באירע במתקן הצבאי פרצ'ין, הנמצא סמוך מהבירה טהרן.
26/05/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שחיסלה את חסן ציאד חודאי, בכיר ב"משמרות המהפכה" של אירן, כך דיווח אמש העיתון "ניו-יורק טיימס". הוא חוסל ביום ראשון שעבר לאחר שנורה למוות בידי שני רוכבי אופנוע סמוך לביתו במרכז טהרן,איש לא לקח אחריות על החיסול למרות שאירן האשימה בעקיפין את ישראל.
הניו-יורק טיימס דיווח (יום ד', 25.5.22) כי ישראל הודיעה לממשל האמריקני כי היא העומדת מאחורי חיסול בכיר משמרות המהפכה בטהרן בתחילת השבוע.
26/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il