בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
כובשים את הקהל [צילום: יוסי גמזו]
|
|
|
ביקורת "החתן המושלם של רוחלה" ביידישפיל
|
|
|
|
לרוחל׳ה יש חתן
|
המחזה מאת סביון ליברכט "החתן המושלם של רוחל׳ה" כאילו נכתב במיוחד לתיאטרון היידישפיל ● למרות שעלה כבר ב-2010 בבית לסין ● הפקת היידישפיל בבימויו המשובח של יונתן אסתרקין עם קאסט כה מוצלח שובה כל לב, גם את אלה שאינם דוברי יידיש, כמוני ● הכל זורם בה וקולח, והדרמה חודרת לכל לב
|
בניגוד להצגות שאיפיינו את היידישפיל בעבר, שהיו קומדיות מוסיקליות והתבססו על גדולי סופרי היידיש, הרי סיפורה של סביון ליברכט הישראלית, הוא דרמה של ממש נוגעת לכל לב. על במה מעוצבת להפליא בידי אלכסנדרה נרדי, כשברקע הריהוט, קיר ועליו עשרות תמונות של כל אלה שהיו ואינם (מה שמזכיר יצירת אמנות עם צילומי דיוקנאות גדולי המאה שעברה שהוצגה במוזאון בווינה), נחשף סיפור המשפחה: על אב, ניצול שואה, אלמן טרי מאשתו ואב לשתי בנות. האחת חן בר החביבה ושופעת החום והרגש נישאה, התגרשה ואם לילד. השנייה מדענית עסוקה בשנות השלושים וללא בן זוג (שריאל יוסף) שהייתה מרוחקת מאחותה. השמחה של האב על הבשורה שהנה הבת הרווקה מצאה סו"ס מועמד לחתן (יהונתן רוזן) מתחלפת בהלם ששם החתן מכה בו. הטקסט השנון של ליברכט מעניק לחילופי הדברים עומק ומשמעות. שימת הלב לפרטים המדגישים את הקשר הרגשי העמוק של האב לרעייתו לעברו, לא יכלה לבוא לידי ביטוי ללא כל המחשתם על הבמה. הכל הודות לגישתו של הבימאי יונתן אסתרקין (ועוזרו נתן הכט) שצלח לביים בארץ ובחו"ל הצגות סוריאליסטיות ורבות דמיון, שכאן ההדגשים שידע לתת בפרטים, ממחישים את מעמקי תהומות הרגש לעבר שאצורים בגיבור המחזה, האב. אלי גורנשטיין בתפקיד ניצול השואה שלפתע הופעת החתן הולמת בו באיזכור הזכרונות הקשים שחווה אז - משחק ביידיש כמו הייתה שפת אמו. אך לא ולא. גורנשטיין הנפלא למד את השפה מהמדריך הקבוע של היידישפיל לשחקנים הצעירים הישראלים המאיישים כיום את רוב התפקידים ביידישפיל. שעיה גולדברג, שהוא עצמו חרדי צעיר לשעבר, גדל בירושלים על יידיש, ומכאן הצלחתו ללוות את צעירי היידישפיל. על עיצוב התאורה המעולה, אחראי מישה צ׳רניאבסקי הבינלאומי שלנו, את עצוב התלבושות המתאימות יצרה רונה משעול, ואת התרגום ליידיש עשה אריה בלינדר.
|
|
|
הצגה מעולה [צילום: יוסי גמזו]
|
|
הדרמה המתחוללת בשפה היידית נהגית כה נפלא במיוחד מפי אלי גורנשטיין, וכך גם כל היתר המשכנעים במשחקם, והיידיש בפיהם נשמעת כמעט כמו עברית כך שכמעט ולא נצרכתי לתרגום ביידיש שבצידי הבמה. בהצגה נוצר חיבור נפלא בין הבמה והקהל, לא כמו התחושה שבעבר בצפיה בסיפורי גדולי הסופרים היידישאים. הקהל חש שההצגה המתרחשת בישראל של היום נשמעת כה טבעית ביידיש, והמשחק הסוחף של ישראל טרייסטמן כחבר היחיד של האב מאז שהותם יחד במחנה הריכוז, של יהונתן רוזן החביב והכה כנה, של חן בר החמימה ומחצינת הרגש, ושל שריאל יוסף התמירה כאחותה - משחקם של כל אלה ובראשם אלי גורנשטיין הכה מיוחד בקולו, בהיגוי הצלול שלו וביכולת משחקו - כולם מתוזמרים להפליא בידי הבימאי, וכובשים את הקהל באופן טבעי וסוחף. יש להודות למנהל היידישפיל ששי קשת על השינוי בסוגת המחזות העולים ביידישפיל, שהתאפיינו בעבר כנוסטלגים לתרבות שבן גוריון שאף למוחקה, בעוד הפעם, המחזה מחבר כל אחד לרקע של רבים ממשפחותינו, ויוצק מחדש ובורא את הקשר והתחושה מהיכן באנו ולמה אנו כאן. הצגה מעולה, דרמה ישראלית של מחזאית כה ישראלית, שהיא עצמה חוליה בין העבר להווה והעתיד שלנו כאן. וליוצרים ולשחקנים מגיע שאפו על שכה הצליחו לחבר את הצברים לעבר של העם ולסמל את התחיה שלנו כעוף החול.
|
|
[צילום: יוסי גמזו]
|
|
|
|
תאריך:
|
01/06/2022
|
|
|
עודכן:
|
01/06/2022
|
|
עליס בליטנטל
|
|
במזרח ירושלים יש כעס רב על ארגון חמאס ברצועת עזה לאחר שהסתיימו אירועי "יום ירושלים" ומצעד הדגלים. התחושה בקרב הציבור הפלשתיני במזרח העיר היא שחמאס לא עמד בהבטחתו לגבות את תושבי מזרח ירושלים במאבקם נגד מצעד הדגלים למרות שבשבועיים שקדמו למצעד הוא ניהל קמפיין אדיר באמצעי התקשורת שלו וברשתות החברתיות שבו הבטיח לסכל את מצעד הדגלים ב"כל האמצעים".
|
|
|
משרד הפנים פרסם ביום 13/4/2022, תזכיר לחוק התכנון והבניה, המאריך את הוראת השעה המאפשרת פיצול דירות. זאת, במטרה לרשום, באופן מלאכותי, דירות נוספות ובכך להגדיל את מצאי הדירות במדינת ישראל. בכך, חוזר משרד הפנים על הליקויים במנגנון וביישום בחוק, אשר בחלוף חמש שנים, הביאו להשפעה אפסית על שוק הנדל"ן. כשהממשלה מאבדת שליטה על מחירי הדיור, הארכת תוקף תוכניות שנכשלו - אינה הפתרון.
|
|
|
קצב החדשות והאירועים אצלנו גורם לכך שנושאים חשובים ביותר נדחקים לשוליים, בבחינת "ישן מפני חדש תוציאו". כזה היה גורל התחקיר של אילה חסון על גל הירש, תת-אלוף במילואים ומי שהיה מועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה, שסיכול מועמדותו התחיל מרגע שזו עלתה על סדר היום. מישהו לא רצה אותו בתפקיד המפכ"ל, והמטרה ככל הנראה מקדשת את האמצעים. אילה חסון ערכה תחקיר מקיף, מטלטל ומזעזע, אשר שודר לפני פחות מחודש, אבל טבע תחת גל החדשות והאירועים. גל הירש לא היה איש הציבור היחיד שמועמדותו לתפקיד רגיש שימשה יריית פתיחה לשנות חקירה רבות, שבדרך כלל לא הולידו דבר, אבל מנעו את המינוי. שאלו את ראובן (רובי) ריבלין ואת אביגדור (איווט) ליברמן על חקירותיהם. אחרים כבר לא ניתן לשאול.
|
|
|
בנימין נתניהו, הנסמך על ראשי סיעות האופוזיציה, הוא ממשיך דרכו הנאמן של ניקולו מקיאוולי. כאילו יצא לזירה הציבורית מעמודי ספרו "הנסיך" 1. האיש הציני הזה הוביל עם אריה דרעי - בן דמותו כמו הזרזיר לצד העורב - את המפלגות שמחוץ לקואליציה להתנגד לכל חוק שתציע הממשלה. "על עיוור", כפי שאומרים בעגה, וכפי שהודיעו רשמית היום, לא חשוב מה תציע הממשלה.
|
|
|
הר-הבית הוא המקום המקודש ביותר לכל יהודי עלי אדמות. מדינת ישראל מתנכרת ומתכחשת לריבונותה בו ובכך היא מעניקה רוח גבית לטרור. קיימת קונספציה שגויה כללית כאילו איומי המוסלמים ומאבקם המתלהם בהר-הבית נובעים על-רקע דתי. טעות מוחלטת. מדובר במאבק לאומי פוליטי על הריבונות בהר-הבית.
|
|
|
|