|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מצוקת רעב [צילום: פלאש 90]

לא יבואו בקהל ישראל

דמותה של רות המואבייה מקרינה בתוכנו את כל הטוב והיפה, כל הערכי והמוסרי, לעומת ההוראה בספר דברים המורה לנו, שמואבי לא יבוא בקהל ישראל, "גם דור עשירי לא יבוא להם בקהל ה'"
02/06/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

אני מקליד את המלים בשבחה של רות בת העם המואבי, ההופכת לאם בישראל, כשברקע ממסך הטלוויזיה פורצות שאגות של שנאה ואיבה לאחר מרחובות בירת ישראל, ירושלים. כואב לי לשמוע את השירה - "מָוֶת לָעֲרָבִים" ועוד פניני לשון של שנאה. אנחנו מקבלים את חג השבועות בשנת 2022, כשמוטלת עלינו ביתר שאת בימים אלו של פרצי שנאה החובה להשמיע את הקריאה לאהבת האחר וליחס של כבוד לאחר, הבוקעת ממגילת רות לעברנו.

בימים המדממים שנאה עזה ברחובותינו חייבת להישמע בעוצמה רבה הקריאה של המגילה, אותה אנחנו קוראים בחג השבועות. אל מול המלים הקשות בספר דברים בפרק כ"ג פסוק ד': "לֹא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהֹוָה, גָּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהֹוָה עַד-עוֹלָם" ניצבת דמותה המוסרית וההומאנית של רות המואבייה, רות המוהלת והנימולה, שבאה בברית המלים החיות והטובות, הפורסות עלינו רקיעים של שלום, רקיעים מאירים של אחווה והסרת כל המחיצות בין בני העם המואבי, המקולל בספר דברים, ובין בני עם ישראל הזוכה להקרנת עולם ערכי מדמותה של רות המואבייה.

דמותה של רות המואבייה מקרינה בתוכנו את כל הטוב והיפה, כל הערכי והמוסרי, לעומת ההוראה בספר דברים המורה לנו, שמואבי לא יבוא בקהל ישראל, "גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל ה'". המחוקק מחמיר ומוסיף לא רק עד דור עשירי, אלא מוסיף בהדגשה "עַד עוֹלָם". מנגד מגילת רות מספרת לנו על מערכות חיים שונות בין מואבים ובין פליטי הרעב מארץ ישראל שהגיעו לארץ מואב. מערכות חיים הפרוסות במגילת רות מחייבות אותנו בימים אלו. הן קוראות לנו לא להתנהג בהתלהמות, לקבל באהבה רבה את התנהגותם האדיבה של בני ארץ מואב כלפי רעבים ללחם שבאו מבית לחם יהודה, מארץ ישראל.

המגילה פורסת לנו מערכות חיים, שאינן נותנות דריסת רגל לחוק דרקוני של החרמת המואבי "עַד דּוֹר עֲשִׁירִי, עַד עוֹלָם". משפחת אלימלך העברייה מבית לחם מוצאת מזור לרעב ללחם בבתים מואביים, שפתחו לה שער והעניקו להם חום וביטחון. ואילו ארץ יהודה פתחה שעריה אל בת מואב, שסעדה בחום את החמות העברייה, את האלמנה ומוכת השכול. ארץ יהודה לא אימצה את "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ". היא פרסה סוכת שלום על מואבייה, כשם שמואב פרסה סוכת שלום ומקלט מרעב על משפחה עבריה ברוח התפילה - "פְּרוֹס עֲלֵינוּ סֻכַּת שָׁלוֹם".

ברית המילים החיות

קשה לקבל את ההסבר בספרות חז"ל, שלמרות האיסור לקבל מואבי עד דור עשירי, עד עולם, התקבלותה של רות המואבייה התאפשרה, כי האיסור המקראי מתייחס רק לזכרים ולא לנקבות. אודה, שההסבר הזה הוא מבייש ופוגע מאוד בעולם הערכים המוסרי וההומאני המאפיין את היהדות. מצער, שספרות חז"ל לא אימצה גישה, שהחיים היו יותר חזקים מהאיסור, והנורמות האנושיות הביסו את שפוך חמתך על גוי שלא ידע אותנו.

רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה מוֹהֶלֶת
רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הָיְתָה הַנִּמּוֹלָה
שֶׁבָּאָה בִּבְרִית הַמִּלִּים הַחַיּוֹת
אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך
בָּאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין.

מגילת רות מחייבת אותנו להפנים את עולמה הרוחני של רות ואת עוצמות העשייה של בת העם המואבי, שלא שכנוע תיאולוגי ולא הכרה רליגיוזית הנחו אותה לסרב לחמותהּ נעמי, המבקשת ממנה לשוב לבית אִמָּהּ, ולענות לה בתקיפות: "אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין, עַמִּי עַמֵּךְ, אֱלוֹהַיִך אֱלוֹהַי" (רות, פרק א', פסוק ט"ו).

מה שהנחה את בת עם מואב נובע מביטויי הומאניות ואנושיות המבטאים את ישותה, הפורסת סוכת שלום ואהבה על עברייה, שהגורל התאכזר כלפיה בשנות חיים כְּגֵרָה בארץ מואב. עשר שנות שהותה של נעמי בארץ מואב עוברים במציאות חיים פוליטית הסועדת פליטים זרים, המבקשים מקלט לעבוד להתקיים ולשבור שֶׁבֶר, הם נענים בחיוב. המקלט המואבי, שפרס סוכת שלום וקיום על נעמי העברייה, אינו יכול להיות מזור לפצעי השכול שפקדו אותה.

סוכת שלום

מואב, שפתחה בעבר שעריה לפליטי הרעב מארץ ישראל, מחייבת אותנו כיום לפתוח שערים ולבבות במדינת ישראל למתדפקים על דלתותינו ומבקשים סעד מפאת רעב בארצם. כל מה שעובר על רות בת ארץ מואב, המצטרפת אל עם ישראל, מחייב אותנו לפתיחות כלפי המבקשים להצטרף ולהיות חלק מעם ישראל. רות המואבייה עברה גיור, כשהיא לתפיסתי הַמְּגַיֶּרֶת וְהַמְּגֻיֶּרֶת. רות מביאה מסר ערכי של הוויה אנושית, שמצדיק את היותה מְגַיֶֶּרֶת וּמְגֻיֶּרֶת בעת ובעונה אחת. דבקות במסר אנושי הפך את הגיור לעובדה מוגמרת - "... כִּי רַק הַמָּוֶת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֶךְ" (שם, פסוק י"ז)

כיום, בעיית הגיור היא מאוד אקוטית, כי חיים במדינת ישראל כארבע מאות אלף אזרחים, חלק הארי יוצאי חבר העמים, המבקשים להצטרף אלינו והדלת לרבים מהם נטרקת בחוזקה. בודדים מבקיעים את חומות האורתודוקסיה, למעשה מדובר בבודדים שמכריזים, כי הם מקבלים על עצמם אורחות חיים אורתודוקסים מחמירים. דבר שבמקרים לא מעטים הם אינם חפצים בו, אלא עושים אותו מתוך יראה. התוצאה היא השחתה כפולה. נותנים יד לשקר במו פינו, ונותנים למיעוט אורתודוקסי מונופול לקביעת זהות לאומית, המתבטאת לא רק באימוץ הוויה אורתודוקסית דתית, אלא אימוץ של משנת חיים לאומנית.

קשה להשלים עם עוצמת פער בין משנת חיים לאומנית אותה חייב היום מתגייר לאמץ ובין משנת חיים הסותרת לחלוטין את מה שחוותה רות, בת העם המואבי, שקשרה גורלה עִם עַם ישראל. אנחנו זקוקים לאווירה המקבלת בסבר פנים יפות את המבקש להתגייר. זקוקים לאותה אווירה שפתחה את הלבבות בפני רות, בת העם המואבי. לעברה של רות "המואבייה" לא נשבה רוח הקללה על ארץ מוצאה "מואב". לא חיטטו אם היא קיימה תרי"ג מצוות. נשבה בהרי יהודה רוח שסככה סוכות שלום. בל נשכח את סוכת השלום והביטחון הקיומי, שהעניקו בני מואב לפליטים מזי רעב עבריים מבית לחם שבהרי יהודה. מי ייתן ואנחנו ננהג עם פליטי הרעב מאפריקה כמו שבני מואב נהגו עם משפחה שנסה מהרעב בבית לחם יהודה ומצאה מקלט בארץ מואב.

חשוב שכיום ננהג כלפי זרים, המתדפקים על דלתות מכורתנו כמו שנהגו בני גרר הפלישתים, כשקיבלו בסבר פנים את יצחק ומשפחתו כשהיו נתונים למצוקת הרעב. נזכור שגם אברהם אבינו ירד ליבשת אפריקה - למצרים - מפאת הרעב בארץ כנען. באותו פרק י"ב בספר בראשית, הפותח באימה "לֵךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמוֹלַדְתְּךָ" לעבר ארץ כנען, כבר בפסוק העשירי מבהירים לנו, שהיה רעב בארץ כנען "וַיֵּרֵד אַבְרָהָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבֵד הָרַעַב בָּאָרֶץ". מן הראוי, שהמתלהמים כלפי הזרים יגלו אותה מידה של אנושיות והומניות כלפי בני אפריקה, שהגיעו אלינו בשנים האחרונות, כמו שבני מואב, אותם פגשנו במגילת רות גילו כלפי בני עמנו, וזאת למרות הקללה בספר דברים פרק כ"ד.

תאריך:  02/06/2022   |   עודכן:  02/06/2022
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא יבואו בקהל ישראל
תגובות  [ 30 ] מוצגות   [ 30 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
2/06/22 09:22
 
ה.א
2/06/22 11:12
 
ה.א
3/06/22 00:38
 
חמאס מעריץ .
2/06/22 11:25
2
נמרוד בן ישראל
2/06/22 09:35
3
ללמוד מהמואבים
2/06/22 10:33
4
שמואל בוקי עקבי
2/06/22 10:55
 
מי ייתן ונזכה
2/06/22 11:38
5
ה.א
2/06/22 11:10
6
יפה מאד
2/06/22 12:03
7
יבואו בקהל יהוה
2/06/22 14:36
8
נלמד מהמואבים
2/06/22 15:33
9
שמוצניקית ממלבס
2/06/22 17:37
10
פניה ליהדות הדתית
2/06/22 17:43
11
ה.א
2/06/22 19:37
 
פנייה ל-א.ה
2/06/22 21:28
 
ה.א
3/06/22 00:21
12
שאלה לבוקי שמואל
3/06/22 02:22
 
ה.א
3/06/22 11:07
 
הרדידות של ה.א
3/06/22 12:02
 
ה.א
3/06/22 16:19
 
המגיב ה.א מבקש
4/06/22 06:15
 
ה.א
4/06/22 09:34
 
ה.א קובע שאנטישמי
5/06/22 03:13
 
ה.א
5/06/22 10:56
 
זדון הלב מעריץ
5/06/22 11:34
 
ה.א
5/06/22 20:35
13
פלא יועץ
6/06/22 13:13
 
פלא אתה מתדרדר
7/06/22 09:19
 
פלא יועץ
7/06/22 13:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המלחמה באוקראינה ממשיכה לגרום לגלי הדף במדיניות הביטחון של המדינות הנורדיות. דנמרק אומנם חברת נאט"ו, אפילו אחת ממייסדותיו, אך במשך 30 שנה היא סירבה לאמץ באופן רשמי את מדיניות הביטחון המשותפת של האיחוד האירופי, בעיקר בגלל דעת הקהל שהתנגדה לכך - עד היום.
02/06/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
ביקרנו בימים אלה במקום. בסיוע דברי ההסבר של המסבירון המקומי ובהסתמך על דברי המדריכה שליוותה את סיורנו, הנה סיפורו של אתר הנצחה זה וסיפורה (בתמצית) של חטיבת הראל במלחמת העצמאות.
01/06/2022  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
המחבלת אסראא ג'אבאס תובעת ניתוח לשיקום האף ומדינת ישראל מחויבת לניתוח מוח דחוף בכלל על עצם הדיון ההזוי המתקיים עם המחבלת. תחושת האבסורד עד כדי החשש מאיבוד הדעת הכללי אינה מרפה ממני מאז שנודע כי המחבלת, אסראא ג'אבאס, אשר ביקשה לרצוח ולשרוף חיים את חיילי צה"ל היקרים, כאשר הגיעה עם בלון גז למחסום והצליחה לפצוע קשה "רק" את השוטר משה חן, מבקשת שמדינת ישראל תממן לה ניתוח אף בכלא.
מצער, שבשנים האחרונות משרד החינוך אינו מעלה על ראש סדר היום של החברה הישראלית את הנתון המצער, נתון המעמיד בסכנת קריסה את כל מערכת החינוך שלנו. מצד אחד באופן טבעי כל שנה מספר התלמידים במוסדות החינוך גדל, אבל מספר עובדי ההוראה במערכת החינוך שלנו הולך ופוחת כל שנה. מספר עובדי ההוראה בשנת הלימודים הנוכחית ירד ב-12% לעומת מספר עובדי ההוראה בשנה שעברה, וזה המשך לתהליך שנמשך כבר כמה שנים, תוך התעלמות מוחלטת של משרד החינוך מהנתון המדאיג.
ארה"ב לא מורידה לרגע את הרגל מהגז, וממשיכה לספק לאוקראינה סיוע ביטחוני חיוני. הנשיא ביידן הודיע כי וושינגטון תספק לקייב חבילת סיוע ביטחונית חדשה בשווי 700 מיליון דולר, שתכלול בין השאר מערכות ניידות של רקטות ארטילריות מתקדמות לטווח בינוני (HIMARS), מסוקים, טילי נ"ט מדגם ג'אוולין ועוד. ביידן ציין כי החבילה נועדה לסייע לאוקראינה להשיב מלחמה נגד הפלישה הרוסית, וציין כי "אספקת הנשק המתקדם תאפשר לאוקראינה להילחם בשדה הקרב ולהיות בעמדה החזקה ביותר האפשרית ליד שולחן המשא-ומתן".
01/06/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il