|   15:07:40
דלג
  מרדכי שחם  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
הילולה ל"ג בעומר מירון [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

ימי ספירת-העומר - כזיכרון לאומי

מה פשר האבלות בתקופה זו שבין החגים, וכיצד מסתבר יום השמחה יוצא-הדופן שבאמצעם הקיים קשר בין המועדים והמינהגים השונים, או שמא הם נפרדים גם בסיבתם ובייעודם
06/06/2022  |   מרדכי שחם   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות


בין חגי הפסח ושבועות - ימי אבלות

מבין שלשת הרגלים בשנה, בהם חלה גם מצוות עליה לרגל לבית-המקדש, סמוכים במועדיהם הינם חג הפסח וחג שבועות: הראשון - לזכר יציאת מצרים, והשני - יום מתן התורה לישראל. תקופת הימים המקשרת בין שני החגים החשובים, והידועה כימי "ספירת העומר", מקובלת זה דורות כתקופת ימי אבלות, בהם נמנעים יהודים שומרי מסורת מאירועים משמחים כחתונות ומפעולות כתספורת שיער וגילוח. עם זאת, בלב תקופה ממושכת זו של מינהגי אבלות, בולט בניגודו יום ח"י באייר (ל"ג בעומר) כיום של שמחה והילולה.

מה פשר האבלות בתקופה זו שבין החגים, וכיצד מסתבר יום השמחה יוצא-הדופן שבאמצעם!? הקיים קשר בין המועדים והמינהגים השונים, או שמא הם נפרדים גם בסיבתם ובייעודם!? הנימוק המקובל לאבלות הנוהגת בימי "ספירת העומר", הוא מותם של אלפי תלמידיו של רבי עקיבא בתקופת "מרד בר-כוכבא"; יום-החג של ל"ג בעומר נחשב, לפי מסורת מושרשת, כיום בו פסק מותם של אלה וכיום זיכרון לתנא רבי שמעון-בר-יוחאי - ממובילי המאבק הדתי והלאומי כנגד שלטון רומי בימיו, ומי שמיוחס לו "ספר הזוהר" וייסוד עולם הקבלה שעמו.

הן מותם של אלפי תלמידי רבי עקיבא, והן פעילותו העיקרית של ר' שמעון בר-יוחאי, קשורים במסורות ובתודעת הציבור ל"מרד בר-כוכבא", שהחל כקרב גבורה לשחרור ירושלים והר-הבית מסכנת חילולם על-ידי רומי וקיסרה בבניית מקדשי אלילים ופולחן עבודה זרה. סיומו הטראגי של המרד - בדיכוי נקמני ואכזרי, אשר כלל רצח-עם של מאות-אלפים והרס מכוון של יישובים ברחבי הרי-המרכז ומישור-החוף (על כך - גם במאמר הח"מ מ-18.5.22 באתר זה, "הגליל - נושא לפיד היהדות לאחר החורבן", ובמאמרים הנזכרים שם).

על-רקע זה, שילובם של ימי האבלות עם יום החג וההילולה של ל"ג בעומר, עשוי לעורר תמיהות אחדות: גם אם פסקה המגיפה ביום זה (לפי המסורת המקובלת) - מה פשר השמחה, כאשר רוב תלמידי רבי עקיבא, לאלפיהם, ניספו סמוך לפני כן!? והיכן הצער והאבל על מותם של מאות האלפים שניספו בשלב הדיכוי של המרד!?

קשה להניח, כי יום חגיגי כל"ג בעומר ייקבע במסורת ישראל לאחר שכבר נקבעו ימי "ספירת העומר" כימי אבלות, או בד-בבד עם קביעה כזו. הדעת נותנת, כי יום ל"ג בעומר ומנהגיו נקבעו תחילה, ורק לאחר מכן, כאשר נוצרו הצורך והצידוק לקבוע ימי אבלות ב"ספירת העומר" - נותר יום ל"ג בעומר בתוקפו ובאופיו השונה, כנשען על בסיס איתן ועל צידוק העומד בפני עצמו. ניסיון לברר את הנושא לעומקו - ראוי, אפוא, שישלב גם בחינה נפרדת של הדברים, ולו בשל זמנן השונה של קביעות שתי המסורות, הניבדלות גם באופיין.

ל"ג בעומר כיום שמחה מיוחד
חיילי חטיבת הצנחנים במעמד שחרור הכותל [צילום: דוד רובינגר/לע"מ]
וגם זאת: אם ב"מלחמת ששת הימים" אחזה התלהבות בישראל החילונית מול שחרור הר-הבית ו"הכותל המערבי" - ודאי שעוד יותר מכך הייתה תגובתו של הציבור היהודי המסורתי בתקופה ההיא, עם בלימת הבנייה הרומאית-האלילית, הרס כל שניבנה על-ידם והפסקת חילול הקודש הנורא באתר המיקדש עצמו
▪ ▪ ▪

כאמור, מה ליום שמחה והילולה כל"ג בעומר בלב ימי-האבלות של "ספירת העומר"!? אם קביעת מועד חגיגי זה קדמה לקביעת ימי האבלות, וכולם קשורים ל"מרד בר-כוכבא", יש גם להניח, כי את המקור והסיבה ליום ל"ג בעומר יש לאתר בשלב הראשון של המרד, שהוא ממילא השלב היחיד של ניצחונות באותה מלחמה. ומה בולט וראוי לציון חגיגי באותה מלחמת-מרד, מאשר ההישג החשוב ביותר - הישג שיש לו גם משמעות דתית ולאומית: יום שחרורם של הר-הבית וירושלים מידי הרומאים (כך כבר במאמריו של הד"ר פ.קורנגרין - סדרת "הנשכחים", הוצאת "מקדה" 1959).

לפיכך, ל"ג בעומר הוא יום הניצחון בו הושלמה משימת העל שהביאה למרד עצמו בהנהגת בר-כוכבא, ובו עברה הידיעה החשובה לקהילות ישראל: "הר-הבית שוב בידינו" (אולי באיתותים באמצעות מדורות שהועברו מהר להר, כהעברת מועדי ראש-החודש בימי המקדש). נראה כי רק יום ניצחון ושחרור זה יכול לעמוד כיום שמחה חגיגי, על-רקע ימי האבלות של ספירת-העומר, שנקבעו לאחר מכן עקב אסונות השלב האחרון של דיכוי המרד.

כיבושה של ירושלים כולה בידי צבא המרד עולה כמסקנה מתחייבת, כבר מהעובדה שאינה במחלוקת, כי בעקבות הצלחות השלב הראשון - נתחדשה (זמנית) ריבונות יהודית בא"י בהנהגתו של שמעון בן-כוסיבא כ"נשיא על ישראל": כך גם לשונן המפורשת של אגרות שנותרו מאז, המעידות אף על החכרות קרקע לתקופה של שנים (בהנחה ובצפייה לרגיעה ממושכת, עם סילוק הרומאים מהארץ); כך גם מטבעות "עצמאיות" שטבעה אז המערכת הריבונית-השלטונית היהודית, תוך מחיקת כיתוב ודמויות קיסרי רומי במטבעות רומיים קיימים, והטבעת "רושמות" עבריות. שמות, סמלים וכתובות חדשות שהופיעו על אותן מטבעות "כוזביות" (ככינויין במקורות), ביטאו לא רק את הריבונות העצמאית, אלא גם את פולחן המקדש ואת שחרור ירושלים.

ניסיון במחקר ההיסטורי לחלוק על הצלחת צבא המרד לשחרר את ירושלים, הועלה בעבר בנימוק כי בחפירות ארכיאולוגיות בשטחי "אליה קפיטולינה" לא נמצאו (עדיין) מטבעות "כוזביות". ברם, אין לשכוח כי מטבעות אלה נחשבו לפגיעת עלבון ברומי ובקיסריה, והיו בבחינת בל-ייראה מבחינת הרומאים וקיסרם, הדריאנוס, אשר השתלט שוב על העיר עם דיכויו האכזרי של המרד; חזקה עליו, כי הורה על סילוק כל סימן להצלחות היהודים בשלב הראשון של המלחמה. בהקשר: אם איסוף תרמילי ירי משטחי מחנה צבאי (לפי פקודת הרמטכ"ל "רפול", בשעתו) ניתן היה לביצוע בעזרת "סריקות" של כמה פלוגות טירונים - ניקוי שטח דומה השיגו הרומאים במתן הוראת הקיסר לאלפי חיילי הלגיון שהחזיקו בעיר שנכבשה מחדש.

נימוק אחר להשערת החולקים, נשען על העדר איזכור שחרור ירושלים והר-הבית על-ידי המורדים במקורות השונים; אך גם לנימוק זה אין יסוד של ממש: מקורות נוצריים (לרוב - "אבות הכנסיה") לא יזכירו הצלחה צבאית כזו, אשר יש לה גם משמעות יהודית-דתית; כך גם המקור הרומאי החשוב, המכונה "קסיוס דיו" - כתביו אבדו מזמן, ולא נותר מהם אלא "תקציר" מתמצת, שנעשה על-ידי... הנזיר הנוצרי יוחנן קסיפילינוס מהמאה ה-11, שפעל באווירה האנטישמית של מסעי-הצלב! שתיקת המקורות היהודיים לגבי כיבוש זמני של ירושלים, ניתנת להסבר ברצון להימנע מאיזכור הכיבוש מחדש של הרומאים, שהיה לזמן ממושך; זאת, על-רקע הקושי הרב בתיאור אסונות דיכויו של המרד, עם הרתיעה מכל תוצאה בעלת השלכה דתית.

הישגיו הצבאיים והלאומיים של צבא המרד היהודי, בהנהגת בר-כוכבא, נשמרו בתקופת ביניים של כשנתיים, עד לתחילת שלב הדיכוי האסוני; מטבעות עם ציון "שנה ב'" לחרות ולגאולה עוד הוטבעו בתקופת הריבונות (הזמנית) ההיא. אם רבי עקיבא התרשם מהישגיו הצבאיים של בר-כוכבא, עד כדי כינויו כמבשר הגאולה ("מלכא משיחא", כעדות ר' שמעון בר-יוחאי) - יש להניח, אף בוודאות, כי בד-בבד נקבע אז כחג יום שחרור הר-הבית וירושלים: יום ל"ג בעומר, ח"י באייר.

אף שדי באלה, יש להזכיר ולזכור, כי מבין שלש העבירות החמורות שפירטו חז"ל בבחינת "יהרג - ובל יעבור", הראשונה שבהן היא "עבודה זרה" - קודמת בחומרתה אפילו ל"שפיכות דמים" ול"גילוי עריות"! החובה לסכל "עבודה זרה" במיוחד לגבי אתר -המקדש, הייתה זכורה וברורה ליהודי אותו דור, גם מניסיונו של הקיסר קליגולה, בשעתו, להציב את פסלו בבית-המקדש - ניסיון אשר נבלם על-ידי אלפי יהודים, שחסמו אותו בגופם ממש, מול חיילי הקיסר; עם הירצחו של הקיסר ברומא במועד סמוך - בטלה גזירתו, מבלי שתמומש (מגילת "תענית", פרק י"א).

וגם זאת: אם ב"מלחמת ששת הימים" אחזה התלהבות בישראל החילונית מול שחרור הר-הבית ו"הכותל המערבי" (חלק מקיר הגדר שהקיף את חצר המיקדש) - ודאי שעוד יותר מכך הייתה תגובתו של הציבור היהודי המסורתי בתקופה ההיא, עם בלימת הבנייה הרומאית-האלילית, הרס כל שניבנה על-ידם והפסקת חילול הקודש הנורא באתר המיקדש עצמו.

הנצחה לזיכרון של י"ח באייר כ"יום שחרור ירושלים" במרד בר-כוכבא, מתבקשת ומסתברת לא פחות מקביעת כ"ח באייר כ"יום ירושלים" בימינו. המסורת על מותו של ר' שמעון בר-יוחאי, מהנאבקים הקנאים כנגד רומי של ימיו, נשתלבה היטב ביום הזיכרון המאפיין את המרד, ואף תרמה לחידוש הזיכרון הלאומי הקשור בו.

תלמידי ר' עקיבא ונסיבות מותם
מטבע שמעון, מנהיג מרד בר כוכבא [צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות]
ניתן להניח, כי בתקופה הטראגית של דיכוי מרד בר-כוכבא על-ידי צבא-העונשין הרומי - כל סיבות המוות המשוערות יכלו להתקיים בתלמידי רבי עקיבא
▪ ▪ ▪

מחלוקות רבות קיימות עד היום לגבי פרשת מותם של אלפי תלמידי רבי עקיבא, הנזכרת במקורות תלמודיים בגירסאות שונות. עם זאת, נראה שקיימת הסכמה לגבי מותם של אלה במהלך תקופה קצרה ובהקשר למוראותיו של "מרד בר-כוכבא".

ההשערות העיקריות שהועלו לגבי נסיבות מותם של תלמידי ר' עקיבא: (א) התלמידים ניספו כלוחמים במרד; (ב) התלמידים ניתפסו והומתו על-ידי הרומאים בגין הטפתם למרד; (ג) התלמידים ניספו במגיפה קטלנית.

ניתן להניח, כי בתקופה הטראגית של דיכוי מרד בר-כוכבא על-ידי צבא-העונשין הרומי - כל סיבות המוות המשוערות יכלו להתקיים בתלמידי רבי עקיבא: רבים מהם (ואולי רובם) נפלו כלוחמים על הגנת ירושלים, בקרבות הקשים והמרים שהתנהלו שם, לבטח, מול צבא הדיכוי הרומי; חלקם ניספו ברעב ובמגיפות יחד עם האזרחים הרבים, להם באו לסייע כ"שירות סעד לאומי"; התלמידים האחרים שנותרו - כנראה ניתפסו והומתו על-ידי הרומאים בגין הטפה למרד, בדומה לצעדם של הרומאים בגרימת מותו הנורא של רבי עקיבא עצמו, למרות גילו המופלג.

ההנחה הנפוצה, כי מותם של תלמידי עקיבא בא עליהם במגיפה, נשענת על קטע בתלמוד הבבלי, לפיו "...כולם מתו מפסח ועד עצרת. אמר רב חמא בר אבא, ואיתימא - ר' חייא בר אבין: כולם מתו מיתה רעה; מאי היא? אמר רב נחמן (בר יצחק): אסכרה" (יבמות ס"ב ע"ב). מקור כרב נחמן, בן הדור החמישי של אמוראי בבל, מצריך בחינה מדוקדקת לא רק עקב ריחוקו הרב מתקופת המרד, אלא גם בהעדר עדות דומה מתנאים ואמוראים שחיו בא"י. מועלות כאן סיבות נוספות לפקפק בתוקפו של מקור זה:

(1) "אסכרה", לפי רב נחמן עצמו - המוות הקשה מכל: "רב נחמן בר יצחק אמר:...תשע מאות ושלושה מיני מיתה נבראו בעולם... קשה שבכולן - אסכרה" (בבלי, "ברכות" ח' ע"א). ברם, התלמוד והמדרש, בצידוק למה שבא מידי שמים, מייחסים לצדיקים ונכבדים כתלמידי עקיבא רק עבירה קלה, "שהייתה עינם צרה בתורה זה לזה"; עונש כה חמור כמיתה הקשה מכולן ("אסכרה"), איננו מתיישב עם צדיקותם של תלמידי-עקיבא ועם מה שמיוחס להם!

(2) יש מקום להניח, כי התוספת הקצרה, "אמר רב נחמן: אסכרה", שורבבה למקור הבבלי בטעות, מהסוג הידוע במחקר התלמודי כ"אשגרה" - העתקה שגויה, תת-הכרתית, עקב דמיון כלשהו העולה ברצף כתיבה או דיבור. והרי אמירה זהה מופיעה בתלמוד הבבלי מפי אותו רב נחמן - בפרשת המרגלים בימי משה ויהושע ("במדבר" י"ד, ל"ז): " 'וימותו האנשים מוציאי דבת הארץ במגיפה'... שמתו מיתה משונה... ורב נחמן בר יצחק אמר: באסכרה מתו" (בבלי, "סוטה" ל"ה ע"א). (בנוסח עממי: בעניין זה - ה"אסכרה" היא אשכרה "אשגרה"). אגב: אף לגבי פרשת המרגלים לא התכוון רב נחמן להעיד, אלא להטיף מוסר; אין כאן "עדות", מכל מקום.

בין פסח לשבועות - ימי זיכרון לאומי

תמיהות ומחלוקות לגבי מועדים ונוהגים בתקופה הנזכרת, ראויות לבחינה נוספת, אך זאת - בגישה לפיה ניתנה בעבר, ומתבקשת בהווה, הדאגה להעלאת זיכרם של המאורעות ושל כלל קורבנות-האסון בשלהי "מרד בר-כוכבא".

תאריך:  06/06/2022   |   עודכן:  06/06/2022
מרדכי שחם
+ביכורים הנה הבאנו
14:20 06/06/22  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

מלוא הטנא [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ימי ספירת-העומר - כזיכרון לאומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
אנו מתקרבים בצעדי ענק (צעד ענק לנשמה היהודית) אל היום הגדול והמכונן בתולדות עם ישראל, אל המעמד הנשגב של קבלת התורה. אנו ניצבים בפתחו של הקיץ המאתגר במיוחד את נשות עמנו הנבחר להעצים את עצמן במצוות הצניעות. הצניעות היא המצווה המרכזית והייחודית של האישה היהודייה, הנסיכה בת המלך. הצניעות היא חומת המגן של האישה, של משפחתה ושל עמה. הצניעות היא היהלום שיהלום אותך, בת ישראל יקרה.
03/06/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
הר-הבית הוא המקום המקודש ביותר לכל יהודי עלי אדמות. מדינת ישראל מתנכרת ומתכחשת לריבונותה בו ובכך היא מעניקה רוח גבית לטרור. קיימת קונספציה שגויה כללית כאילו איומי המוסלמים ומאבקם המתלהם בהר-הבית נובעים על-רקע דתי. טעות מוחלטת. מדובר במאבק לאומי פוליטי על הריבונות בהר-הבית.
בימים אלו, שעלייה להר-הבית בירושלים חבקה בחובה איום במימוש של מציאות מדממת רוויית אלימות מילולית, אני תוהה ושואל, האם יאה להביע זיקה להר-הבית ואהבה לאלוהי הר-הבית תוך הבעת ביטויי אלימות מילולית משני הצדדים. לצערי, בימים אלו זיהיתי ביטויי זיקה עזה בציבור היהודי וגם בציבור המוסלמי לֶאֱלוֹהֵי צְבָאוֹת גָּדוֹל וְנוֹרָא. אני מסרב להימצא בקרבת אלוהי צבאות, כי הוא אינו אלוהי. אני גם מסרב להצטרף למבקשים כל אחד מאלוהיו, שישמיד את זולתו, אלה עם קוראן בידיהם ואלה עם חומש בידיהם.
אֱלוֹהִים שֶׁלִּי
בישיבת מרכז הרב בירושלים התקיימה (יום א', 29.5.22) עצרת ההודיה המרכזית לציון 55 שנים לאיחוד ירושלים במרכז הרב.
29/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il