|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
[צילום: נאסר אישתיה/פלאש 90]

על הסכסוך הישראלי-ערבי ויסודותיו

הסכסוך הישראלי-ערבי הינו סכסוך {1} טריטוריאלי רב-רובדי שאין סיכוי להשיג בו פתרון מדיני יציב בשל מורכבות ניגודי העמדות בין הניצים. כסכסוך מדיני הוא ויכוח על זכותם של שני עמים שיוצאיהם דורשים לממש את זכותם להגדרה עצמית באותה כברת-ארץ. כיבוש השטח מידי העותומנים ע"י כוח אימפריאלי בריטי ב-1916 חולל ניסיונות צבאיים ומדיניים להגיע להכרעה במחלוקת שלא הושגה עד כה
07/06/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

הסכסוך הישראלי-ערבי הוא לכאורה סכסוך לאומי, אולם בחינה מעמיקה של הדברים מראה שיש בו גם יסודות דתיים, אתניים ותרבותיים, שמקשים מאוד על ישובו. הדיון בסכסוך הישראלי-ערבי בעת החדשה אינו יכול להתחיל ב-1936 או 1947 שהם מועדי התרחשויות נקודתיות בהיסטוריה האזורית אלא אמור להתחיל בשינוי אזורי שהוא חלק משינוי עולמי - מלחמת העולם השנייה והשלכותיה - שכל מה שבא אחריו נובע ממנו ומושפע ממהלכיו. האירוע הישיר הוא נפילת האימפריה העותומנית במלחמת העולם הראשונה והחלפת שלטונה האזורי בהשפעות אימפריאליות אחרות - בריטניה וצרפת בעיקר - ומעורבות דסטרוקטיבית גוברת של אירגונים בינלאומיים. האירועים המשפיעים ישירות הם: כיבוש הארץ ע"י בריטניה 1916, הסכמי סייקס-פיקו 1916, פרסום הצהרת בלפור 1917 ואישור המנדט הבריטי על הארץ בידי "חבר הלאומים" 1920.2
הצהרת בלפור חלה על שטח משני עברי הירדן (כ-108 אלף קמ"ר), והגדירה כוונה בריטית להקים בית לאומי יהודי בא"י - "פלשתינה" כפי שכונה השטח - ולאפשר המשך החיים הסדירים לערביים "הילידים" שבה. ב-1920 אישר "חבר הלאומים" את המנדט הבריטי על הארץ.

ב-1922 בגדה בריטניה בהתחייבותה ובצעד חד-צדדי החליטה לקרוע את עבר-הירדן -"הגדה המזרחית" (כ-78% משטח המנדט) - מהתחום שניתן לה כמנדט ולהקים עליו את האמירות ההאשמית של עבר-הירדן שרוב תושביה ממוצא פלשתיני. בכך מימשה בריטניה למעשה תוכנית חלוקה בפועל בלתי הוגנת ובלתי מאוזנת של "פלשתינה" בין התנועה הלאומית הערבית לבין התנועה הציונית. מכאן ואילך אין עוד מקום לישות ערבית מדינית-ריבונית נוספת בשטח המנדט, כאשר לתנועה הציונית נותרו כ-22% מהשטח למימוש ביתה הלאומי בו. כלומר: השטח בו מחזיקה ישראל מאז 1967 ושחרור איו"ש - הוא השטח הנותר שיועד להקמת הבית הלאומי היהודי בא"י ובכך תם למעשה הדיון ההיסטורי.

ממועד זה ועד ימינו אלה מתחוללת סידרה של ניסיונות פוליטיים וצבאיים, ערביים ובינלאומיים לשנות את המציאות מ-1922 בשני אופנים ;האחד: החדרת מהגרים ערבים לא"י המערבית ויישובם בה במטרה למנוע בעד יהודים מלהגיע אליה ולממש בה את זכותם לריבונות לאומית. חלק ממאמצים אלה מניבים פרעות ופוגרומים נגד היהודים במטרה להפחידם ולגרשם מכאן וכך גם להרתיע אחרים מלהגיע. השני: השתלטות מהגרים ופולשים ערבים וצאצאיהם על הטריטוריה המיועדת לבית הלאומי היהודי וניכוסה לעצמם. תחת לחץ פוליטי ושכנוע של אינטרסים כלכליים ואסטרטגיים של גורמים בריטיים ואחרים, מסייעת הממלכה המאוחדת לערבים במעשיהם, בעיקר בתחום מניעת עליית יהודים או גירושם. תוכניות החלוקה (5 תוכניות) ומדינית "הספר הלבן" (4 מהדורות) הם חלק ממדיניות בריטית זו, כל עוד נמשך המנדט הבריטי על הארץ. כאשר מודיעים הבריטים על סיום המנדט ב-14.5.1948 - מכריז הישוב היהודי על הקמת מדינת-ישראל והערבים מכריזים מלחמה כוללת על המדינה שאך זה נולדה בזכות.
לאום איננו כובש שטחים שלו אלא משחררם משלטון זר או מגן על ריבונותו בהם. זאת עשתה ישראל גם כאשר סילקה ב-1967 את ירדן משטחי איו"ש וירושלים אותם כבשה הממלכה ההאשמית בתחילת מלחמת 1948.

לאחר שכבשה ירדן את איו"ש, העניקה לתושבי החבל אזרחות ירדנית שהייתה תקפה עד אמצע 1984. לאחר שהבין המלך חוסיין שישראל אינה מתכוונת להחזיר את שטחי איו"ש לשליטתו - בין היתר בעקבות הכשלת יוזמת שמעון פרס להסכם ברוח זו עם ירדן בתחילת שנת 19483 ביטל המלך את אזרחותם הירדנית של כל תושבי איו"ש ואלה נותרו לשבת בשטחים ששוחררו משליטה ירדנית במלחמת ששת-הימים.

כיום מהווים כ-65% - 70% מתושבי ירדן צאצאי-מהגרים או מהגרים משבטים זהים לאלה המהווים את פליטי 48' או 67' ואלה שנכנסו לשטחים שלא כחוק. הטיעון העיקרי בסכסוך המדיני הוא שא"י חולקה למעשה ע"י הבריטים ב-1922 בין התנועה הלאומית היהודית לערבית בעצם הקמת המלכה ההאשמית - ירדן (1924). ירדן היא הישות המדינית הערבית היחידה היכולה להתקיים בשטח המנדט לשעבר, כפתרון מדיני לתנועה ערבית לאומית בשטח המנדט. אין - ומעולם לא היה - יסוד או מקום לשום דרישה לישות ערבית בשטח המנדט, ועצם הסכמתה של ישראל למציאות זו היא ויתור ישראלי פוליטי מרחיק לכת מצידה לערבים.

הערבים היושבים כיום בתחומי השליטה של ישראל הינם בחלקם פליטים ירדנים שאינם מורשים ע"י מדינתם לשוב אליה ובחלקם - פליטי מלחמת 1948 בה ניגפו מפני ישראל בעת שתקפוה. אין לאלה שום תביעה טריטוריאלית תקפה לישראל שאינה מכירה ולא תכיר בשום תביעה כזו מצידם. הנ"ל הינם מהגרים בלתי-חוקיים או צאצאי מהגרים שהגיעו לארץ ללא היתר ותפסו שטחים לא להם באופן בלתי חוקי. אחרים הם פולשים בלתי חוקיים מתקופת המעבר שבין שלטון הירדנים באיו"ש לשחרור השטח ע"י ישראל והנותרים הם צבועים המתחזים לבעלי עניין.

ישראל העניקה אזרחות לערבים ילידי המקום שישבו בא"י המערבית טרם הקמת ממלכת ירדן, כמחווה למען השלום כאשר התנאי היה ועודנו: נאמנות למדינה היהודית והימנעות ממעשים עויינים ומתוקפנות נגדה. כאמור: רבים מאלה היושבים כיום באיו"ש הם אזרחים ירדנים שבוטלה אזרחותם באופן חד-צדדי ע"י מלך ירדן ולכן זו בעיה ערבית פנימית. ישראל מתירה להם לשהות בשטחה מטעמים הומניטריים עד לישוב הבעיה עם ירדן או מדינות ערביות אחרות שתהיינה מוכנות לקלוט אותם. אין כוונה להעניק להם אזרחות או תושבות קבע בתחומים הריבוניים של מדינת-ישראל. אם ינהגו בעויינות או תוקפנות נגד ישראל תושביה או חוקיה עלולים הם להיות מגורשים ממנה לאלתר ולצמיתות.

הערות

1. ראה: "הבעיה העיקרית איננה הכיבוש", רבקה שפק -ליסק, 1 NEWS, 18.5.2022.
הדברים נכתבים כהבהרה ל מאמר הנ"ל, שהדיון המדיני-לאומי שהוא מציע בסוגיה זו שגוי מיסודו – אין כיבוש במקום שעם משחרר את מולדתו הכבושה ע"י זרים.
אחד הוויכוחים המשניים שעסקו בו גורמים רבים שברובם מתנגדים לציונות ולזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי, עוסק במאזנים דמוגרפיים יהודים וערבים בשטחי המנדט מתחילת המאה ה- 20 בקרוב ועד לימים אלה. ויכוחים אלה נדונו בהרחבה בספרות ואינני רואה טעם לעסוק בהם בהקשר של זכויות העם היהודי להגדרה עצמית וזכותו הלאומית ההיסטורית על ארץ-ישראל. כל מה שקרה בימי האימפריה העותומנית שרוב שנותיה רדפה יהודים ומנעה שיבתם לארץ והשתקעותם בה, וכן גם מדיניות הספר הלבן של בריטניה המנדטורית, הם סיפורי התעללות ביהודים ולא הנמקות לתקפות לזכויות הערבים בא"י, שבאף אחת מתקופות אלה לא היה ריבוניים בארץ.
2. מובאות ועובדות מפורטות לגבי דיונים אלה ניתנים בשני חיבורים מקיפים: א. ג'ואן פיטרס, "מאז ומקדם- מקורות הסכסוך היהודי-הערבי על א"י" (בתרגום אהרון אמיר), הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1988, תל אביב. ב. Efraim Karsh, “Palestine Betrayed”, Yale University Press, 2010, London.
3. תוכנית השלום של פרס - שהיה שר החוץ בממשלת האחדות הלאומית בראשות שמיר - גובשה ללא אישורו של שמיר שהיה אז ראש ממשלת ישראל ונפסלה על ידו.

תאריך:  07/06/2022   |   עודכן:  07/06/2022
רפי לאופרט
+רחפן צה"ל נפל ברצועת עזה
22:18 07/06/22  |  עידן יוסף
דובר צה"ל: ‏רחפן של צה"ל נפל בצפון רצועת עזה לפני זמן קצר, סיבת נפילתו בבדיקה. אין חשש לדליפת מידע.
+הפגם בחשיבה האסטרטגית הישראלית
12:01 07/06/22  |  מרטין שרמן   |   לרשימה המלאה
אחת הסיבות שהמאבק עם הערבים הפלשתינים נמשך שנים כה רבות היא שישראל לא השכילה לנסח את הסכסוך במושגים רעיוניים נכונים  ▪  הכשל בהמשגה הוליד כשל בהבנה שהוליד כשל במדיניות
אויבים [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
+להשתמש בשכל הישר
10:18 07/06/22  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
""איש על מחנהו ואיש על דגלו" במדבר, א' נב  ▪  הדגל מסמל ריבונות, כך שפגיעה בו או הנפת דגל שמביע ריבונות מנוגדת, גובלת כמעט בעבירות מהחמורות ביותר בחוק העונשין של ישראל
הפגנת השמאל בתל-אביב [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]
+אבו-מאזן נוקט סחבת בבחירת הנהגה חדשה לתנועת פתח
08:37 07/06/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
תנועת פתח בגדה ממשיכה להיחלש בבחירות הפנימיות למוסדות השונים בגדה וחמאס מתחזקת. בכירים בפתח מאשימים את אבו מאזן באחריות למצבה העגום של פתח. אבו מאזן דחה את כינוס הוועידה ה-8 של פתח למועד בלתי ידוע, הוועידה הזו אמורה לבחור את הנהגת התנועה ויו"ר הרש"פ מתכנן לחסל באמצעותה את יריביו הפוליטיים
בחירות לפת"ח [צילום: פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על הסכסוך הישראלי-ערבי ויסודותיו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
תנועת פתח בגדה ממשיכה בהפסדיה בבחירות הפנימיות במוסדות הפלשתינים, אחרי ההפסד בבחירות הפנימיות באגודת המהנדסים ובבחירות למועצות הסטודנטים באוניברסיטאות בית לחם וביר זית, נחלה פתח בסוף השבוע שעבר הפסד מחפיר נוסף בבחירות הפנימיות באגודת הרופאים בגדה. הקואליציה של חמאס עם מפלגות השמאל והעצמאים נחלה ניצחון מוחץ והן זכו בניצחון ב-7 מתוך 8 סניפי האגודה.
מליאת הכנסת התכנסה לדיון בהארכת התקנות לשעת חירום המסדירות את הדין הפלילי הישראלי ביהודה ובשומרון. בשלב זה כלל לא בטוח שיהיה לקואליציה רוב להארכת התקנות. גם אם הכנסת לא תאשר את ההצעה היום - צפויה הקואליציה להעלות אותה להצבעה גם בשבוע הבא. זאת, משום שתוקפן של התקנות צפוי לפוג רק בסוף חודש יוני. עם זאת, קטנים הסיכויים שגם בשבוע הבא תצליח הקואליציה להעביר את ההצעה.
06/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ישראל נתונה במערכת טרור מאז שלהי מרס 2022, שבמהלכה נרצחו 19 אזרחים. התגובה הישראלית מתרחשת בכל רחבי יהודה ושומרון, אולם המאמץ העיקרי מתנהל במרחב ג'נין, שממנו יצאו מחבלים לשלושה פיגועים בישראל אשר נרצחו בהם 11 ישראלים. הפעילות במרחב הזה העלתה את מפלס החיכוך וההעזה הפלשתיני והובילה לתקריות ירי רבות, שבמהלכן גם נהרג לוחם ימ"מ ונפצעו עשרות אזרחים וחיילים.
החודש האחרון היה מדמם במיוחד במלחמה שמנהל הצבא המצרי נגד דאעש בצפון סיני. בשני פיגועים הצליח ארגון מחוז סיני להרוג מספר חיילים מצריים. חמאס הוא תמיד החשוד המידי בסיוע לדאעש, כי הגאוגרפיה לא משקרת - רוב הפיגועים של דאעש יוצאים מאזור רפיח, הקרוב ביותר לרצועת עזה.
02/06/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
כאשר הליכוד בחוסר אחריותו הלאומית מסרב לתמוך בתקנות לפיהן מחילה ומכילה ישראל את סדר הדין הפלילי ביהודה ובשומרון הוא נותן יד לטענה הנשמעת בזירה הבינלאומית כי עצם הנכחות בגדה המערבית אינה חוקית. מאז מלחמת ששת הימים טענה ישראל כי הגיעה לכיבוש השטח מירדן כמהלך של מלחמת מגן (וזה היה נכון), אבל זה הולך ונשחק. בגלל ניקור העיניים של הליכוד והנוהים אחריו בפניו של העולם הערבי.
02/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il