|   15:07:40
דלג
  יוסף אליעז  
משפטן, משורר ופובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
הפגנת השמאל בתל-אביב [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]

להשתמש בשכל הישר

""איש על מחנהו ואיש על דגלו" במדבר, א' נב הדגל מסמל ריבונות, כך שפגיעה בו או הנפת דגל שמביע ריבונות מנוגדת, גובלת כמעט בעבירות מהחמורות ביותר בחוק העונשין של ישראל
07/06/2022  |   יוסף אליעז   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

פרשיות הנפת דגלי אש"ף או "הרשות הפלשתינית" [להלן: "הרשות"] באוניברסיטאות תל אביב ובאר-שבע היו אירועים מבישים, מעליבים, מנוגדים לחוק הקיים ובוודאי לחוק הדגל החדש שעבר בימים אלו קריאה ראשונה בכנסת, וגובלים באי-נאמנות למדינת ישראל.

למרבה הצער הרשות היא אויבת לישראל. אכן נכון הוא שהיא משתפת פעולה עם ישראל בתחומים שונים, ואפילו בתחומי ביטחון, אך היא עושה זאת בלית ברירה ומחמת שיקולים של טובתה היא. עלינו לזכור כי באמנה הפלשתינית, שהיא מהווה מעין "חוקה" לרשות, ואשר חוברה בימי המרצח ערפאת, נכתב במפורש שמטרת הַמְּנוּיִים על אותה אמנה היא להשמיד את מדינת ישראל. אומנם מאז הסיר ערפאת את המשפט הזה אך מהותה של הרשות לא נשתנתה.

עדיין בספרי הלימוד הרשמיים של הרשות ובכל פרסום ומפה שהיא מפרסמת או מנפקת כל שטח מדינת ישראל מסומן בצבעי דגלה וקרוי "פלשתינה". במרצחים הערבים היא רואה לוחמי חרות [ושהידים] ותומכת כספית בהם ובמשפחותיהם למרות מחאותיה של מדינת ישראל. ביחסים עם הרשות הגענו למצב שבו כל יהודי שנכנס בטעות או למטרות עסקיות לכפר פלשתיני הוא בעיני הפלשתינים תושבי המקום בן מוות. הן החמאס והן הרשות קוראים לפגיעה גם באזרחים. הרשות. שלא לדבר על החמאס, היא אויב יותר מכפי שהיו מצרים וירדן לפני הסכמי השלום.

האמנם אותם מתירי הנפת דגל אש"ף לא הבינו שלאותו דגל משמעות אחת: טענת ריבונות. עצם הנפתו היא קריאת תגר על מדינת ישראל ועל אזרחיה היהודים. בכל אירוע לאומני ההמונים קוראים, בעקבות ערפאת: "בדם ובאש נשחרר את פלשתין". או: "מיליון שאהידים עולים על ירושלים". לא בִּכְדִּי שונאינו בשטחים שבשליטת הרשות או חמאס מאיימים וקוראים "אטבח אל יהוד".

עיתוי גורע

יש בקרבנו רבים המאמינים, למרות כל הדם שנשפך, שניתן לחיות בשלום עם הערבים המכנים עצמם פלשתינים [מושג חדש משנות הששים] במדינה אחת או בשתי מדינות ידידותיות, למרות אשר חזינו בפינוי דרום לבנון, ובעיקר בהינתקות. אולם לכל עת ולכל חפץ. גם לנקיטת עמדה חסרת הגיון, כמו להתיר באוניברסיטת בן-גוריון פינת אש"ף להניף דגלי אויב דווקא בעצם הימים כאשר הנפת הדגלים לסוגיהם היא בעין הסערה: בעת קיום ויכוח על מצעד הדגלים, ובעיקר מסלולו הכולל את שער שכם שהוא מוקד אלימות באותם זמנים, בדרך לכותל; כאשר הכנסת דנה בחקיקת חוק דגל חדש; וכאשר שרויה מחלוקת על מצעד הגאווה בירושלים.

דומה שעיתוי גרוע יותר קשה היה למצוא. ההייתה סיבה שלא להזקק לשכל הישר? או אולי מישהו מחפש פתרונות בבינה המלאכותית וחוסך מעצמו מחשבה ושיקול דעת? העיר תל אביב היא העיר היהודית הראשונה שהוקמה בארץ בידי יהודים בעת החדשה, לצד יפו שבשטחה היה הנמל המרכזי ואשר תושביה התנכלו ליהודים ביפו ובכך דרבנו את הקמת תל אביב, והנפת דגלי אש"ף בת"א היא ניצחון-מה ללאומנים הערבים.

אוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע קרויה על-שם המנהיג שהקים את מדינת ישראל ובנה וביצר אותה בשנותיה הראשונות. הוא קידם את ההתישבות היהודית בכל שטחי המדינה, כולל אלו שננטשו על-ידי תושביהם הערבים. אותם ערבים שברחו או עברו למדינות השכנות לאחר שלחמו ביהודים לקריאת מנהיגיהם במלחמת הקוממיות, התגייסו לכנופיות העירקיות בראשות קאוקג' שהצטרפו לצבאות ירדן ומצרים. כל זה בעקבות חאג' אמין אל-חוסייני שעודד בעצם מלחמת העולם מרד ערבי ואשר חָבַר להיטלר והקים עבורו גדודי לוחמים מוסלמים שלחמו כחלק מֵהַוֶּרְמָאכט הנאצי. כל זה לאחר שהערבים המקומיים הכו ביהודים בהתפרעויות הכנופיות.

הבה נשוב לעניין דגלי הרשות. אכן לעתים משמשים דגלים רק לשם הבעת דעה, כמו דגלי הלהט"בים במצעדיהם המיותרים, או להבדיל דגלי הדרוזים המונפים בכפריהם, דגלים של מפלגות או תנועות נוער. דגלים אלו אינם מביעים ריבונות או דרישה לריבונות שונה מריבונות המדינה. אולם במישור הלאומי והבינלאומי יש לדגלים משמעות אחרת, הדגל מייצג שם ריבון, והדגל מייצג ריבונות מקומית, כמו דגל בשגרירויות זרות האומר ששטח השגרירות, או המחנה הצבאי המוחכר למדינה אחרת, הוא מחוץ לריבונות המדינה אלא בריבונות המדינה שאותה הדגל מייצג.

חופש הדיבור

כאשר שטח נכבש במלחמה מונף מעליו הדגל לציין את ריבונות הכובש או המשחרר על השטח שנכבש או שוחרר. מששוחררה ירושלים ועמה הר המוריה מיד הונף דגל ישראל מעל כיפת הסלע [והוסר במהרה בצו של משה דיין שהיו לו רעיונות אחרים בעניין הריבונות על הר-הבית]; כולנו מכירים את התצלום המפורסם של הנפת דגל ארה"ב עם כיבוש איוו-ג'ימה מידי היפנים. דגל המדינה מונף מדי בוקר במסדר צבאי במחנות הצבא והמשטרה.

הנפת דגל אויב בשטח המדינה נחשבה תמיד לעבירה. כלום יעלה על הדעת להניף דגל ישראל בסוריה? או את דגל ארה"ב בכיכר האדומה? אוי לו למניף! כאשר מדינה מתעלמת מחוקיה שלה, או מתיחסת בסובלנות שלא במקומה לעבירות כלפי דגליה או סממנים אחרים של שלטונה, כמו סמל המדינה, היא מביאה לביזויים ואף להפרות סדר ושפיכות דמים. ידידתנו הגדולה ארה"ב, שהקריבה מאות אלפי אמריקנים במלחמתה בנאצים, מתעלמת מהנפת דגלים וצלבי-קרס בשטחה בשם חופש הדיבור שנופח שם [ואצלנו] מעל ומעבר להגיון ולשכל הישר. מכל מקום הנאציזם הודבר וכרגע אינו אויב לארה"ב או לאזרחיה, מה שאינו כן דגל אש"ף שנושאיו חפצים להקים מדינת פלשתין על חורבות מדינת ישראל ואשר משלחים מרצחים ומתאבדים לרצח ישראלים גם במטרה לערער את יסודותיה.

כתבנו כי הדגל מסמל ריבונות, כך שפגיעה בו או הנפת דגל שמביע ריבונות מנוגדת, גובלת כמעט בעבירות מהחמורות ביותר בחוק העונשין של ישראל. לדעתנו על המניפים דגל אויב להזהר שלא לגלוש קל מהרה לתחום הפלילי החמור. נצטט, למען ישמעו ויבדקו את מעשיהם, סעיפים מסוימים מחוק העונשין, הגם שטרם גלשו לאזור האסור:

97. (א) מי שעשה, בכוונה לפגוע בריבונותה של המדינה, מעשה שיש בו כדי לפגוע בריבונותה, דינו - מיתה או מאסר עולם.

(ב) מי שעשה, בכוונה ששטח כלשהו יצא מריבונותה של המדינה או ייכנס לריבונותה של מדינת חוץ, מעשה שיש בו כדי להביא לכך, דינו - מיתה או מאסר עולם.

גרם למלחמה [ד/8]

98. מי שעשה, בכוונה להביא לידי פעולה צבאית נגד ישראל, מעשה שיש בו כדי להביא לכך, דינו - מאסר חמש-עשרה שנה; התכוון לסייע לאויב, דינו - מיתה או מאסר עולם.

סיוע לאויב במלחמה [ד/9]

99. (א) מי שעשה, בכוונה לסייע לאויב במלחמתו נגד ישראל, מעשה שיש בו כדי לסייע לכך, דינו - מיתה או מאסר עולם.

100. מי שעשה מעשה המגלה אחת הכוונות האמורות בסעיפים 97, 98 או 99, דינו מאסר עשר שנים.

תאריך:  07/06/2022   |   עודכן:  07/06/2022
יוסף אליעז
+בן-ברק: נרגעתי לאחר שהבנתי שלא נוגעים בכספי הקיזוז
23:04 07/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
כך אומר יו"ר ועדת החוץ והביטחון בתום דיון שבו טענו חברי הכנסת של הימין כי הממשלה מפרה את החוק שנועד לקזז את הכספים שמעבירה הרשות הפלשתינית למשכורות מחבלים מהסכומים שמשולמים לרשות
דבורה גונן לצד תמונת בנה שנרצח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+רחפן צה"ל נפל ברצועת עזה
22:18 07/06/22  |  עידן יוסף
דובר צה"ל: ‏רחפן של צה"ל נפל בצפון רצועת עזה לפני זמן קצר, סיבת נפילתו בבדיקה. אין חשש לדליפת מידע.
+הפגם בחשיבה האסטרטגית הישראלית
12:01 07/06/22  |  מרטין שרמן   |   לרשימה המלאה
אחת הסיבות שהמאבק עם הערבים הפלשתינים נמשך שנים כה רבות היא שישראל לא השכילה לנסח את הסכסוך במושגים רעיוניים נכונים  ▪  הכשל בהמשגה הוליד כשל בהבנה שהוליד כשל במדיניות
אויבים [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
+על הסכסוך הישראלי-ערבי ויסודותיו
08:52 07/06/22  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
הסכסוך הישראלי-ערבי הינו סכסוך 1 טריטוריאלי רב-רובדי שאין סיכוי להשיג בו פתרון מדיני יציב בשל מורכבות ניגודי העמדות בין הניצים. כסכסוך מדיני הוא ויכוח על זכותם של שני עמים שיוצאיהם דורשים לממש את זכותם להגדרה עצמית באותה כברת-ארץ. כיבוש השטח מידי העותומנים ע"י כוח אימפריאלי בריטי ב-1916 חולל ניסיונות צבאיים ומדיניים להגיע להכרעה במחלוקת שלא הושגה עד כה
[צילום: נאסר אישתיה/פלאש 90]
+אבו-מאזן נוקט סחבת בבחירת הנהגה חדשה לתנועת פתח
08:37 07/06/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
תנועת פתח בגדה ממשיכה להיחלש בבחירות הפנימיות למוסדות השונים בגדה וחמאס מתחזקת. בכירים בפתח מאשימים את אבו מאזן באחריות למצבה העגום של פתח. אבו מאזן דחה את כינוס הוועידה ה-8 של פתח למועד בלתי ידוע, הוועידה הזו אמורה לבחור את הנהגת התנועה ויו"ר הרש"פ מתכנן לחסל באמצעותה את יריביו הפוליטיים
בחירות לפת"ח [צילום: פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הסכסוך הישראלי-ערבי הוא לכאורה סכסוך לאומי, אולם בחינה מעמיקה של הדברים מראה שיש בו גם יסודות דתיים, אתניים ותרבותיים, שמקשים מאוד על ישובו. הדיון בסכסוך הישראלי-ערבי בעת החדשה אינו יכול להתחיל ב-1936 או 1947 שהם מועדי התרחשויות נקודתיות בהיסטוריה האזורית אלא אמור להתחיל בשינוי אזורי שהוא חלק משינוי עולמי - מלחמת העולם השנייה והשלכותיה - שכל מה שבא אחריו נובע ממנו ומושפע ממהלכיו. האירוע הישיר הוא נפילת האימפריה העותומנית במלחמת העולם הראשונה והחלפת שלטונה האזורי בהשפעות אימפריאליות אחרות - בריטניה וצרפת בעיקר - ומעורבות דסטרוקטיבית גוברת של אירגונים בינלאומיים. האירועים המשפיעים ישירות הם: כיבוש הארץ ע"י בריטניה 1916, הסכמי סייקס-פיקו 1916, פרסום הצהרת בלפור 1917 ואישור המנדט הבריטי על הארץ בידי "חבר הלאומים" 1920.2
07/06/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
תנועת פתח בגדה ממשיכה בהפסדיה בבחירות הפנימיות במוסדות הפלשתינים, אחרי ההפסד בבחירות הפנימיות באגודת המהנדסים ובבחירות למועצות הסטודנטים באוניברסיטאות בית לחם וביר זית, נחלה פתח בסוף השבוע שעבר הפסד מחפיר נוסף בבחירות הפנימיות באגודת הרופאים בגדה. הקואליציה של חמאס עם מפלגות השמאל והעצמאים נחלה ניצחון מוחץ והן זכו בניצחון ב-7 מתוך 8 סניפי האגודה.
מליאת הכנסת התכנסה לדיון בהארכת התקנות לשעת חירום המסדירות את הדין הפלילי הישראלי ביהודה ובשומרון. בשלב זה כלל לא בטוח שיהיה לקואליציה רוב להארכת התקנות. גם אם הכנסת לא תאשר את ההצעה היום - צפויה הקואליציה להעלות אותה להצבעה גם בשבוע הבא. זאת, משום שתוקפן של התקנות צפוי לפוג רק בסוף חודש יוני. עם זאת, קטנים הסיכויים שגם בשבוע הבא תצליח הקואליציה להעביר את ההצעה.
06/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ישראל נתונה במערכת טרור מאז שלהי מרס 2022, שבמהלכה נרצחו 19 אזרחים. התגובה הישראלית מתרחשת בכל רחבי יהודה ושומרון, אולם המאמץ העיקרי מתנהל במרחב ג'נין, שממנו יצאו מחבלים לשלושה פיגועים בישראל אשר נרצחו בהם 11 ישראלים. הפעילות במרחב הזה העלתה את מפלס החיכוך וההעזה הפלשתיני והובילה לתקריות ירי רבות, שבמהלכן גם נהרג לוחם ימ"מ ונפצעו עשרות אזרחים וחיילים.
החודש האחרון היה מדמם במיוחד במלחמה שמנהל הצבא המצרי נגד דאעש בצפון סיני. בשני פיגועים הצליח ארגון מחוז סיני להרוג מספר חיילים מצריים. חמאס הוא תמיד החשוד המידי בסיוע לדאעש, כי הגאוגרפיה לא משקרת - רוב הפיגועים של דאעש יוצאים מאזור רפיח, הקרוב ביותר לרצועת עזה.
02/06/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il