|   15:07:40
דלג
  מרטין שרמן  
מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
אויבים [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]

הפגם בחשיבה האסטרטגית הישראלית

אחת הסיבות שהמאבק עם הערבים הפלשתינים נמשך שנים כה רבות היא שישראל לא השכילה לנסח את הסכסוך במושגים רעיוניים נכונים הכשל בהמשגה הוליד כשל בהבנה שהוליד כשל במדיניות
07/06/2022  |   מרטין שרמן   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

סקר: 23% מערביי ישראל היו תומכים בפלישה ערבית לתוך ישראל - כותרת בחדשות i24, 15 מאי 2022.

יש מידה לא מבוטלת של פרדוקסליות בכך שמקרה שאולי ממחיש בצורה מיטבית את האיבה הערבית הבלתי נדלית כלפי היהודים הינו אירוע שתחילתו במפגן של רצון טוב ואף אצילות ערבית כלפי אישה יהודייה. היה זה ביוני 2020 כאשר שמע פועל בניין, מחמוד אבו-עריבאן, זעקות אישה לעזרה ממבנה סמוך. הוא מיהר לעזרתה ומצא גבר יהודי תוקף אותה באכזריות כשהוא דוקר אותה בכל חלקי גופה. תוך סיכון עצמי רב לעצמו, הוא הצליחה לגבור על התוקף ולחלץ את האישה הפצועה, שפונתה לבית החולים, שם הצליחו הרופאים להציל את חייה.

לאחר החלמתה, הביע אבו-עריבאן את רצונו לבקר אותה, אך נמנע מלעשות זאת בשל היחס העוין כלפיו בחוגיו החברתיים, שביקרו אותו על כך שהציל את חייה של יהודייה. במידה רבה, מקרה זה מאשש את הממצאים המדאיגים של סקר, שנערך לאחרונה, לפיהם רוב עצום בקרב ערביי-ישראל (75%) אינם מכירים בזכותו של העם היהודי לריבונות ובמעמד ישראל כמדינת הלאום של היהודים, בעוד שרבע בלבד אכן הכירו בכך. חמור מזאת, כאשר נשאלו אודות תגובתם במקרה של התקפה ערבית על ישראל, קרוב לרבע השיבו שיתמכו בתוקפים הערביים, בעוד שמעל חצי השיבו שישמרו על ניטרליות. כרבע בלבד (26%) אמרו שהיו תומכים בישראל.

מהעדר הזדהות עד אי-נאמנות חבויה

ממצאים אלה, חמורים ככל שהם, אינם צריכים להיות בגדר הפתעה! אחרי ככלות הכל, ערביי-ישראל הצביעו באופן מונוליתי כמעט, עבור מפלגות שמקדמות תפיסות אנטי-ציוניות, כאשר מעל 80% תמכו או ברשימה המשותפת או ברשימה הערבית המאוחדת האיסלאמיסטית (רע"ם). למעשה, לא נדרש מעבר למבט חטוף במצעיהן של המפלגות הללו, שהרכבן הוא בעיקר ערבי, כדי לחשוף שבשתיהן קיים סירוב בוטה להכיר במעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, ללא כל מאמץ של ממש להסתרת עמדה זו או להסוואתה.

למרבה הצער, המטריד במצב עגום הזה הינו בכך שהוא התהווה למרות שאזרחיה הערבים של ישראל נהנים מזכויות אזרחיות מלאות זה זמן רב - הרבה מעל חצי-מאה, מאז ביטול הממשל הצבאי ב-1966. למעשה, הם זוכים לרמת חיים גבוהה באופן משמעותי מאלו ששוררות במרבית מדינות ערב (למעט אולי באלו שבורכו באוצרות אנרגיה), ובוודאי ליותר חירויות אישיות מאשר בכל מקום בעולם הערבי - מהמגרב ועד המפרץ. כל זה הופך את הרתיעה של ערביי ישראל מתמיכה בישראל נגד תוקפנות אפשרית מצד מדינה/ות ערבית/יות לתמוהה במיוחד.

אין זה משנה בהרבה אם הסקר המוזכר לעיל לוקה במידה מסוימת של אי-דיוק. הלא, גם במקרה של טעות ניכרת בממצאים, לא ניתן לבטל את המסקנה המטלטלת הבאה: לא זו בלבד שלחלק ניכר בקרב ערביי ישראל אין שום תחושת נאמנות כלפי המדינה בה הם חיים, אלא בקרב פלג גדול למדי יש רצון לטול חלק פעיל בהתקפת אויביה עליה. על כן, אין מנוס מלהשלים עם העובדה שאצל רוב מוחץ של ערביי ישראל, הייחס כלפי ישראל נמצא על טווח, הנע בין העדר הזדהות סביל ואדישות לגורלה, לבין אי-נאמנות חבויה, הממתינה לשעת כושר להתפרץ החוצה.

הארכיטיפוס של משחק "סכום-אפס"

כישלונו של הממסד הישראלי לתפוס את הממדים - עומקו, עוצמתו ועמידותו של סירוב ערביי ישראל להכיר בריבונות מדינית יהודית, משתקף לא רק במדיניות הפנים של ישראל, אלא גם במדיניות החוץ שלה ביחס ליריביה הערביים מחוץ לגבולותיה, בייחוד כלפי הערבים הפלשתינים, שהם, לכאורה, "לב הסכסוך הישראלי-ערבי".

בהקשר זה, ראוי להזכיר את אמירתו הנבונה של הפסיכולוג החברתי הנודע, קורט ליוון, שציין: אין דבר יותר מעשי מתיאוריה טובה". הרי, נקיטת פעולה ללא הבנה משולה לאדם שהולם בפטיש בלי לדעת היכן המסמרים... ולא פחות מסוכן או מזיק. בהקשר זה, "תיאוריה טובה" מאפשרת הבנה של הקשר בין גורם לתוצאה ובכך סולל את הדרך למדיניות אפקטיבית. בהתאם לכך, על-מנת לנסח מדיניות אפקטיבית, שנועדה להתמודד עם האיבה הערבית הבלתי נלאית, המשגה נכונה של המאבק על ריבונות יהודית על ארץ ישראל מצד ישראל היא חיונית.

האמת הבלתי מאופרת היא שהמאבק בין היהודים והערבים-הפלשתינים על השליטה בארץ ישראל מהווה התנגשות בין שני קולקטיבים יריבים בעלי נרטיבים מכוננים סותרים ובלתי מתיישבים האחד עם האחר. לא ניתן לגשר בין הנרטיבים הללו, משום שעילת הקיום של האחד היא הנצחת ריבונות יהודית בארץ-ישראל, בעוד שעילת הקיום של האחר היא שלילת הריבונות היהודית בארץ ישראל. כך, הם מחוללים שני חזונות סותרים לחלוטין של "מולדת", שאין ביניהם דבר מהמשותף.

לפי כך, המאבק בין היהודים לבין הערבים-הפלשתינים מהווה משחק "סכום אפס" ארכיטיפי, בו הזכיות של צד אחד מחייבים, בהכרח, הפסדים תואמים של הצד האחר. לפיכך, זהו עימות בין שני יריבים בעלי אינטרסים קיומיים/ליבתיים מתנגשים ללא כל אפשרות גישור ביניהם. זהו מאבק שבו רק אחד יכול לנצח; על האחר נגזרת תבוסה. אין במאבק זה שום פרי ניחומים.

המירב האפשרי והמזער ההכרחי

בתור התנגשות בין קולקטיבים, שתוצאותיו יקבעו על-ידי ניצחון או תבוסה קולקטיבי, לא ניתן לנהלו על-פי ההשפעה על מצבם של החברים האינדיבידואלים. כלומר, אין לאפשר לגורלם של חברי הקולקטיב היריב להפוך לגורם מכריע הקובע את המדיניות של הקולקטיב האחר, ובוודאי אסור שיהיה לשיקול שישפיע מהותית על סיכויי הניצחון או התבוסה הקולקטיביים.

כך, על ציווי ההישרדות של ישראל להכתיב שיש לוותר אל השאיפה לזכות בחיבוק חם של חיבה מצד הערבים. כיום ולעתיד הנראה לעין, שאיפה מפתה זו איננה אלא אשליה, שאינה בת-השגה ומאמצי השווא להשיגה הם רווי סכנות. במקום זאת, על ישראל להשלים עם המסקנה הקודרת אך המפוכחת שהמרב שלו היא יכולה לקוות, הוא לכפות השלמה מרירה עם קיומה על-אף הטינה הערבית היוקדת; המזער שהיא חייבת להבטיח הוא הטלת מורא מרתיע מפני ניסיונות להשמידה.

כל מדיניות מחמירה פחות איננה אלא מתכון לאסון

על-מנת להבליט את תקפותה של הערכה נוקשה זו, כל בר פלוגתא מוזמן לדמיין את המשמעות של תבוסה ישראלית וניצחון ערבי. אין צורך ביותר מהתבוננות חטופה על האירועים שטופי הדם באזור בעשור האחרון כדי להשתכנע מה המשמעות תהיה עקב התרחשות מעין זו.

בהתאם לכך, רק לאחר השגת ניצחון יהודי קולקטיבי, ניתן לפנות לסוגיה של אי-צדק וסבל בקולקטיב הערבי כשיקול המשפיע על גיבוש מדיניות. עד אז, לא מצבו האישי של הפרט ולא רווחתו החברתית של הקולקטיב הערבי יוכל להווות מרכיב מהותי או מגבלה מכריעה בגיבוש המדיניות של הקולקטיב היהודי.

אויב בלתי מתפשר—לא שותף פוטנציאלי לשלום

אחרי ככלות הכל, אילו ההכרח של ניצחון קולקטיבי לא היה הגורם המכריע באסטרטגיה של בנות הברית במלחמת העולם ה-II על-אף הפגיעה המסיבית שהיא גבתה מהאזרחים של הקולקטיב הנגדי, בהחלט ייתכן שהעולם היה חי היום בעבדות.

בנוגע לגורלם של חברי הקולקטיב היריב, חיוני להיות מודע לכך שלמרות שללא ספק ישנם ערבים-פלשתינים רבים בעלי תכונות אישיות ראויות לשבח שאינם חפצים לפגוע באיש, הקולקטיב הפלשתיני-ערבי איננו קרבן חסר ישע של מנהיגיו הטרוריסטים הרדיקלים. נהפוך הוא. הוא מהווה את כור ההיתוך, בו הנהגה זו התהוותה, וממנו היא הגיחה. למעשה ההנהגה הפלשתינית הינה השתקפות של החברה הפלשתינית, ולא מעמסה שנכפתה עליה. המסקנה, אפוא, היא בלתי נמנעת: יש להתייחס לקולקטיב הערבי-הפלשתיני כאויב בלתי מתפשר ולא כשותף פוטנציאלי לשלום... ובתור שכזה יש לטפל בו.


הכותב הוא המנהל והמייסד של המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים וחבר של צוות המחקר של הביטחוניסטים.
תאריך:  07/06/2022   |   עודכן:  07/06/2022
מרטין שרמן
+בן-ברק: נרגעתי לאחר שהבנתי שלא נוגעים בכספי הקיזוז
23:04 07/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
כך אומר יו"ר ועדת החוץ והביטחון בתום דיון שבו טענו חברי הכנסת של הימין כי הממשלה מפרה את החוק שנועד לקזז את הכספים שמעבירה הרשות הפלשתינית למשכורות מחבלים מהסכומים שמשולמים לרשות
דבורה גונן לצד תמונת בנה שנרצח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+רחפן צה"ל נפל ברצועת עזה
22:18 07/06/22  |  עידן יוסף
דובר צה"ל: ‏רחפן של צה"ל נפל בצפון רצועת עזה לפני זמן קצר, סיבת נפילתו בבדיקה. אין חשש לדליפת מידע.
+להשתמש בשכל הישר
10:18 07/06/22  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
""איש על מחנהו ואיש על דגלו" במדבר, א' נב  ▪  הדגל מסמל ריבונות, כך שפגיעה בו או הנפת דגל שמביע ריבונות מנוגדת, גובלת כמעט בעבירות מהחמורות ביותר בחוק העונשין של ישראל
הפגנת השמאל בתל-אביב [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]
+על הסכסוך הישראלי-ערבי ויסודותיו
08:52 07/06/22  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
הסכסוך הישראלי-ערבי הינו סכסוך 1 טריטוריאלי רב-רובדי שאין סיכוי להשיג בו פתרון מדיני יציב בשל מורכבות ניגודי העמדות בין הניצים. כסכסוך מדיני הוא ויכוח על זכותם של שני עמים שיוצאיהם דורשים לממש את זכותם להגדרה עצמית באותה כברת-ארץ. כיבוש השטח מידי העותומנים ע"י כוח אימפריאלי בריטי ב-1916 חולל ניסיונות צבאיים ומדיניים להגיע להכרעה במחלוקת שלא הושגה עד כה
[צילום: נאסר אישתיה/פלאש 90]
+אבו-מאזן נוקט סחבת בבחירת הנהגה חדשה לתנועת פתח
08:37 07/06/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
תנועת פתח בגדה ממשיכה להיחלש בבחירות הפנימיות למוסדות השונים בגדה וחמאס מתחזקת. בכירים בפתח מאשימים את אבו מאזן באחריות למצבה העגום של פתח. אבו מאזן דחה את כינוס הוועידה ה-8 של פתח למועד בלתי ידוע, הוועידה הזו אמורה לבחור את הנהגת התנועה ויו"ר הרש"פ מתכנן לחסל באמצעותה את יריביו הפוליטיים
בחירות לפת"ח [צילום: פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפגם בחשיבה האסטרטגית הישראלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
פרשיות הנפת דגלי אש"ף או "הרשות הפלשתינית" [להלן: "הרשות"] באוניברסיטאות תל אביב ובאר-שבע היו אירועים מבישים, מעליבים, מנוגדים לחוק הקיים ובוודאי לחוק הדגל החדש שעבר בימים אלו קריאה ראשונה בכנסת, וגובלים באי-נאמנות למדינת ישראל.
07/06/2022  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
הסכסוך הישראלי-ערבי הוא לכאורה סכסוך לאומי, אולם בחינה מעמיקה של הדברים מראה שיש בו גם יסודות דתיים, אתניים ותרבותיים, שמקשים מאוד על ישובו. הדיון בסכסוך הישראלי-ערבי בעת החדשה אינו יכול להתחיל ב-1936 או 1947 שהם מועדי התרחשויות נקודתיות בהיסטוריה האזורית אלא אמור להתחיל בשינוי אזורי שהוא חלק משינוי עולמי - מלחמת העולם השנייה והשלכותיה - שכל מה שבא אחריו נובע ממנו ומושפע ממהלכיו. האירוע הישיר הוא נפילת האימפריה העותומנית במלחמת העולם הראשונה והחלפת שלטונה האזורי בהשפעות אימפריאליות אחרות - בריטניה וצרפת בעיקר - ומעורבות דסטרוקטיבית גוברת של אירגונים בינלאומיים. האירועים המשפיעים ישירות הם: כיבוש הארץ ע"י בריטניה 1916, הסכמי סייקס-פיקו 1916, פרסום הצהרת בלפור 1917 ואישור המנדט הבריטי על הארץ בידי "חבר הלאומים" 1920.2
07/06/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
תנועת פתח בגדה ממשיכה בהפסדיה בבחירות הפנימיות במוסדות הפלשתינים, אחרי ההפסד בבחירות הפנימיות באגודת המהנדסים ובבחירות למועצות הסטודנטים באוניברסיטאות בית לחם וביר זית, נחלה פתח בסוף השבוע שעבר הפסד מחפיר נוסף בבחירות הפנימיות באגודת הרופאים בגדה. הקואליציה של חמאס עם מפלגות השמאל והעצמאים נחלה ניצחון מוחץ והן זכו בניצחון ב-7 מתוך 8 סניפי האגודה.
מליאת הכנסת התכנסה לדיון בהארכת התקנות לשעת חירום המסדירות את הדין הפלילי הישראלי ביהודה ובשומרון. בשלב זה כלל לא בטוח שיהיה לקואליציה רוב להארכת התקנות. גם אם הכנסת לא תאשר את ההצעה היום - צפויה הקואליציה להעלות אותה להצבעה גם בשבוע הבא. זאת, משום שתוקפן של התקנות צפוי לפוג רק בסוף חודש יוני. עם זאת, קטנים הסיכויים שגם בשבוע הבא תצליח הקואליציה להעביר את ההצעה.
06/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ישראל נתונה במערכת טרור מאז שלהי מרס 2022, שבמהלכה נרצחו 19 אזרחים. התגובה הישראלית מתרחשת בכל רחבי יהודה ושומרון, אולם המאמץ העיקרי מתנהל במרחב ג'נין, שממנו יצאו מחבלים לשלושה פיגועים בישראל אשר נרצחו בהם 11 ישראלים. הפעילות במרחב הזה העלתה את מפלס החיכוך וההעזה הפלשתיני והובילה לתקריות ירי רבות, שבמהלכן גם נהרג לוחם ימ"מ ונפצעו עשרות אזרחים וחיילים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il