|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מיצוטאקיס בנאומו בקונגרס [צילום: איוון ווצ'י, AP]

הסתיים ירח הדבש הקצר בין טורקיה ליוון

בשנה שעברה ניסתה אנקרה המבודדת להתקרב לאתונה, אחרי עשרות שנים של מתיחות ועימותים. אבל ההתקרבות באה לקיצה לאחר מספר שבועות, כאשר האינטרסים המנוגדים של שתי המדינות שבו וצצו - במיוחד ביחסים מול ארה"ב
18/06/2022  |   גליה לינדנשטראוס, רמי דניאל, רמי דניאל   |   כתבות   |   תגובות

ההכרזה של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ב-23 במאי, כי ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, "לא קיים יותר עבורו", מציינת שפל חדש במערכת היחסים הטעונה בין טורקיה ליוון. האמירה מתוספת להפרות רבות יותר מבעבר של המרחב האווירי של יוון, וזאת לאחר מה שנראה היה כהתקרבות מחודשת בין שתי המדינות, שהתנפצה בתוך שבועות ספורים בלבד.

המתיחות המתמשכת המתלווה לסכסוך היווני-טורקי הגיחה שוב בין 2018 ל-2020. העלייה באטרקטיביות מזרח הים התיכון בזכות הפוטנציאל האנרגטי שלו, הציפה מחדש סוגיות אשר לגביהן אין הסכמה בין המדינות: המחלוקת לגבי שאלת פירוז האיים היוונים במזרח הים האגאי, סוגיית קפריסין וטענות סותרות בנוגע לגבולות הימיים - נושאים הקשורים זה בזה, שהביאו להסלמה צבאית שלא נראתה מאז 1996.

ב-2021 נרשמה נקודת מפנה, כאשר אנקרה, אשר מצאה את עצמה מבודדת במישורים האזורי והבינלאומי, הסכימה עם אתונה לחדש את שיחות הגישוש בין המדינות. אולם לאחר שמיצוטאקיס וארדואן נפגשו במארס 2022 באיסטנבול, בפגישה שנראה שהייתה קונסטרוקטיבית, השעון הוחזר ל-2020: בתגובה לפרובוקציות הבוטות יותר של חיל-האוויר הטורקי בחדירה למרחב האווירי של יוון, החליטה ממשלת יוון למנוע את השתתפות טורקיה בתרגיל "Tiger Meet" של נאט"ו, שנערך בחודש מאי ביוון. אנקרה מחתה, בטענה שהצד היווני הקדים והפר את המרחב האווירי של טורקיה. באותו החודש נעצרו כ-600 מהגרים על-ידי משמר החופים היווני בזמן שניסו לחצות את הים האגאי מטורקיה, ויוון האשימה שוב את אנקרה בהפרת מחויבותה על-פי ההסכם בינה לבין האיחוד האירופי מ-2016 בנושא הפליטים.

דבריו הבוטים של ארדואן על מיצוטאקיס באו לאחר ביקור של שלושה ימים של ראש ממשלת יוון בארה"ב באמצע מאי, ששיאו היה הנאום שנשא לפני מושב משותף של בתי הקונגרס (הראשון אי-פעם לעשות זאת מבין ראשי ממשלת יוון). ביקורו של מיצוטאקיס המחיש את השיפור ביחסי יוון-ארה"ב ואת היחס היווני החיובי יותר כלפי נאט"ו. במשך תקופה ארוכה התאפיינה התפיסה היוונית בספקנות בסיסית ביחס לנוכחות האמריקנית באזור, למרות חברותה של אתונה בנאט"ו מאז 1952.

קיומו של שמאל חזק ביוון, המדגיש התנגדות כלפי ארה"ב ומסרב לשכוח את התמיכה האמריקנית בחונטה ששלטה ביוון בשנים 1974-1967, וכן המעורבות המוגבלת של וושינגטון בכל שנות הסכסוך בין אתונה לאנקרה (שתיהן בעלות ברית בנאט"ו) הציבו אתגר משמעותי ליחסי יוון-ארה"ב במשך תקופה ממושכת. במקביל, היוונים חולקים קשרים תרבותיים וכלכליים עם רוסיה, אשר נתפסת כקרובה מאוד, במיוחד בהיבט הדתי - יחסים שאף התקיימו במהלך המלחמה הקרה.

מדוע אתונה פנתה לעבר וושינגטון
דרך לאזן את טורקיה [צילום: תנאסיס סטוורקיס, AP]

פנייתה של יוון לכיוון וושינגטון, כשהיא מותירה מאחור את עמדתה ארוכת השנים, משקפת התפתחויות שהתרחשו בזירה הבינלאומית. ראשית, מאז 2018 התדרדרו בקצב מהיר היחסים החיוביים עם מוסקבה. רוסיה הואשמה אז בהתערבות בזירת הפנים ביוון, בתקופה שבה התקיים מו"מ על קבלתה של מקדוניה (כיום צפון מקדוניה) לנאט"ו. בנוסף, על-רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה, יחסי יוון-רוסיה הגיעו לשפל בעקבות מותם של 12 אזרחים המשתייכים למיעוט היווני כתוצאה מהפצצה רוסית בחוף הים השחור האוקראיני. התקרית הביאה להתפרצות זעם ציבורי ביוון. הפנייה החדה של אתונה לכיוון וושינגטון ונאט"ו, כולל עמדתו הברורה של שר החוץ היווני, ניקוס דנדיאס, "לקבל את פני שבדיה ופינלנד למשפחת נאט"ו", נתפסת באופן שלילי במוסקבה.

יתר על כן: ניתן לומר שיחסי יוון-ארה"ב הם תמונת ראי של יחסי טורקיה-ארה"ב. בזמן שהיחסים בין אתונה לוושינגטון מעולם לא היו טובים יותר, נראה כי וושינגטון ואנקרה לא מצליחות להתגבר על מספר מחלוקות – למרות שיפור מסוים ביחסים בשל המלחמה באוקראינה. מהלכים מצד טורקיה, שנעשים בניגוד לציפיות של שותפותיה המערביות, הם תופעה שחוזרת על עצמה, כפי שממחישה התנגדותה של טורקיה להגשת הבקשות של שבדיה ופינלנד להצטרף לנאט"ו. אנקרה מתרעמת על כך שאין מספיק הבנה לצורכי הביטחון שלה, במיוחד בנוגע לארגון המחתרת הכורדית, ה-PKK ולשלוחה הסורית שלו. העובדה שאפילו הרכישה מארה"ב של מטוסי F-16 וערכות לשדרוג F-16 התגלתה כמאתגרת – עוד לאחר שהודחה מפרויקט F-35 בעקבות החלטתה לרכוש מערכות הגנה אווירית S-400 מרוסיה – מתפרשת באנקרה כיחס חריג כלפיה בלבד וכמהלך שאינו צודק.

ניתן אפוא לומר, שהיחסים הבילטרליים של וושינגטון-אתונה ואתונה-וושינגטון משפיעים אלה על אלה. נראה, כי מאמציו של מיצוטאקיס בארה"ב הם דרך לאזן את טורקיה, שהפעילה מצידה מאמץ דיפלומטי ניכר במזרח הים התיכון בשנה החולפת. יוון עוקבת מקרוב אחר מאמצי הנורמליזציה של אנקרה בחודשים האחרונים מול מספר מדינות מפתח, ובכללן ישראל. במקביל, מיצוטאקיס התכוון שביקורו (אירוע שתוכנן מאז 2020) יימלא את הוואקום שנוצר בעקבות המתיחות המתמשכת בין טורקיה לארה"ב.

הודעת מיצוטאקיס לפיה ארצו תנסה להשתלב בתוכנית ה-F-35, האזכורים שהשמיע בנאומו בפני הקונגרס על ההפרות הטורקיות של המרחב האווירי של יוון, וכן קריאתו למחוקקים האמריקנים לגלות זהירות ב"החלטות על רכש ביטחוני הנוגע למזרח הים התיכון", התפרשו בטורקיה כמהלכים אנטי-טורקיים, מה שיכול להסביר את דבריו הבוטים של ארדואן. באופן כללי, למרות שברור שההכרח למצוא תחליף וגיבוי לצורכי ארה"ב באזור שבעבר מולאו על-ידי טורקיה, הוא בין הסיבות העיקריות לכך שוושינגטון שיפרה את יחסיה עם אתונה, אנקרה מתרעמת על הניסיון האקטיבי של יוון למשוך את ארה"ב לסמוך יותר עליה.

בניגוד ל"דיפלומטיית החיוכים" של אנקרה
ארדואן מושפע מהבחירות הקרבות [צילום: בורחן אוזביליצ'י, AP]

המתיחות הגואה בין טורקיה ליוון מנוגדת ל"דיפלומטיית החיוכים" של טורקיה כלפי שחקניות אחרות במערכת האזורית, ביניהן איחוד האמירויות, סעודיה, ישראל ומצרים. מה יכול להסביר את הגישה השונה הזו? ראשית, קיימת תחושה באנקרה שיש "כלים שלובים" בין יחסי יוון-ארה"ב ויחסי טורקיה-ארה"ב. חברותן בנאט"ו, תחושת התחרות על הטבות אמריקניות, היסטוריה משותפת מתוחה וסוגיות חשובות נוספות שאינן פתורות, חברו למתיחות מתמשכת אשר אינה קיימת ביחסים הבילטרליים אחרים של אנקרה.

שנית, בניגוד למדינות המפרץ, שלהתקרבות אליהן יש מימד כלכלי מודגש, הסבירות שיוון תספק לטורקיה השקעות זרות ישירות נוספות משמעותיות היא זניחה. בנוסף, נקודות המחלוקת בין אנקרה לאתונה מתייחסות גם לנושאים בעלי משמעות כלכלית, כגון תיחום המים הכלכליים הבלעדיים.

ולבסוף, ברמה הפנימית, הבחירות הקרבות לפרלמנט ולנשיאות, המתוכננות לשנת 2023, משפיעות גם הן על החלטותיו של ארדואן. מעטות הסוגיות בעלות ההשפעה המאחדת על הציבור הטורקי יותר מאשר הסכסוך היווני-טורקי והטינה הטורקית כלפי התביעות היווניות (והיווניות-קפריסאיות) למים כלכליים בלעדיים. דוקטרינת "המולדת הכחולה", שפותחה על-ידי חוגים צבאיים וממשלתיים באנקרה ואשר מסכמת את תביעותיה המקסימליסטיות של טורקיה במזרח הים התיכון, הפכה כלי לגיוס דעת הקהל הטורקית סביב מה שנתפס כהגנה על זכויותיה הלגיטימיות של טורקיה ועל ריבונותה.

באופן כללי יותר, לאור המצב הכלכלי המתדרדר של המדינה, המייצר מרמור רב בקרב האוכלוסייה הטורקית נגד הממשלה, וכן הסקרים שמצביעים על תבוסה אפשרית של ארדואן והקואליציה שלו ב-2023, ממשלת טורקיה עושה שימוש נרחב יותר ברגשות לאומניים כדי לחזק את מעמדה. ניתן לראות זאת באיומים של אנקרה להגביר את פעילותה נגד הכוחות הכורדיים בצפון סוריה ובצפון עירק, וגם במהלכים שלה במזרח הים התיכון. בעשותו כך, ארדואן מנסה להגביר את התמיכה הציבורית בו ובמפלגה הלאומנית בטורקיה, שהיא בעלת ברית חיונית לנשיא, ואשר לפי סקרי דעת קהל עלולה להיחלש בבחירות לפרלמנט ב-2023.

גם ירושלים צריכה לשים לב

המתיחות בין טורקיה ליוון גוברת בתקופה שטורקיה וישראל מנסות לשפר את היחסים ביניהן. התרחשות זו מוסיפה רובד של קושי לניסיון של ירושלים לאזן בין יחסיה עם קפריסין ויוון, לבין יחסיה עם טורקיה. מצב זה מצריך תגבור של המאמץ מצד קובעי המדיניות בישראל לשמור על-כנות ושקיפות מול אתונה וניקוסיה בכל הקשור להתפתחויות חדשות מול אנקרה. הרטוריקה הקשה של טורקיה נגד יוון היא תמרור אזהרה לכך שפתיחת הדף החדש ביחסי החוץ של טורקיה מלווה הסתייגויות רבות, ובהתאם לכך, ישראל צריכה להיות זהירה.

בנוסף, על ירושלים לתכנן כיצד תגיב במקרה שהמתיחות בין יוון לטורקיה תסלים לכדי עימות אלים במזרח הים התיכון - אזור בעל חשיבות אסטרטגית לישראל. למרות שבמצב העניינים הנוכחי אין לישראל הרבה מה לעשות כדי להפיג את המתיחות בין טורקיה ליוון ובין טורקיה לקפריסין, עדיין עליה לחשוב על דרכים שיאפשרו לה לתמוך, במישרין או בעקיפין, במאמצים לייצב את היחסים בין מדינות האזור.

הכותבים הם מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  18/06/2022   |   עודכן:  18/06/2022
גלית לינדנשטראוס, כריסטוף בקר, רמי דניאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסתיים ירח הדבש הקצר בין טורקיה ליוון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בגיל 85 ולאחר התמודדות ממושכת עם מחלת הסרטן, נפטר השבוע הסופר א.ב יהושע. ארכיונו העשיר הופקד בספרייה הלאומית כבר בשנות ה-80 של המאה הקודמת. חוקרי הספרות מוזמנים לעיין בפריטי אותו ארכיון של הסופר הנערץ, שם יוכלו לקרוא את טיוטות הרומנים הגדולים של יהושע ואת טיוטות הסיפורים הקצרים שפרסמו את שמו כסופר צעיר ומצליח, ולהשוות אותם עם הגרסאות הסופיות שלמדנו להכיר ולאהוב. אנחנו מצידנו בחרנו לחזור אל תחילת דרכו של בולי, אל ראשית הכתיבה של הנער שייעשה לאחד מגדולי סופרינו.
18/06/2022  |  חן מלול  |   כתבות
לחלק נכבד בציבור הלבנוני היו ציפיות נמוכות לכך שהבחירות לפרלמנט, שנערכו ב-15 במאי, יחוללו שינוי מהותי במצבה הקשה של לבנון, מה שבא לידי ביטוי גם באחוז ההצבעה הנמוך (41% לעומת 49% בבחירות 2018). למרות זאת, התוצאות משקפות את הרוח החדשה המנשבת במדינה. השינוי העיקרי שעליו מבשרות התוצאות הוא הירידה בתמיכה במחנהו של חיזבאללה, אשר איבד את הרוב בפרלמנט שממנו נהנה מאז הבחירות ב-2018. בפרלמנט הנוכחי למחנה חיזבאללה רק 60 מתוך 128 חברי פרלמנט, לעומת 71 מנדטים בפרלמנט הקודם.
בארה"ב נמשכים השימועים בוועדת 6 בינואר, מה שלא מפריע לטראמפ להדק את שליטתו במפלגה הרפובליקנית בירושלים נמשך המשפט בתיק האלפים, מה שלא מפריע לנתניהו להתקרב לראשות הממשלה בשני המקרים מדובר בסכנה ברורה לדמוקרטיה
17/06/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות

15/06/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
שורת ניצחונות פרלמנטריים לאופוזיציה במליאת הכנסת. בין הצעות החוק שהגישו חברי אופוזיציה ושזכו לתמיכת הכנסת בקריאה הטרומית - הצעה המבקשת למנוע את רפורמת הטלפונים הכשרים שמקדם שר התקשורת. ההצעה זכתה לרוב של 57 תומכים מול 43 מתנגדים והיא תועבר לטיפול ועדת הכנסת.
15/06/2022  |  איציק וולף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il