|   15:07:40
דלג
  משה ניסנבוים  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבה בעת הקורונה [צילום: AP]

אני צמח בר

טיפול שורש: ספרה המרתק של אסתר אמיתי על שיטת הריפוי בקצהו האחד של הספר נמצאת המחברת אך כשהוא מגיע אל כל אחד מהקוראים הרי שהוא כבר מאפשר יצירת תהליך משותף
14/06/2022  |   משה ניסנבוים   |   ספרים   |   תגובות


פרק ראשון - פתח דבר

אני משקיפה על חיי לפעמים בפליאה ולפעמים בכאב. חורשת עמוק בהם ומוצאת אוצרות גנוזים במרתפי נפשי. היו דברים וחפצים שהטמנתי עמוק באדמת חיי ולא השקיתי וטיפחתי אותם כדי שלא יצמחו ויכאיבו לי. מדי פעם הם עלו על פני האדמה, הצמיחו עלה או שניים ושוב כיסיתי אותם.

לעומתם, יש דברים שהשקתי וגידלתי לי מתוכם גינה עשירה בעצים ופרחים. כאלה היו חיי, תולדה של המשכיות של מעשי הוריי והוריהם ושל סבתא וסבא רבה שלי משני צדי הוריי. יש לי זיכרונות שאני זוכרת וזיכרונות מסיפורים שסיפרו לי בילדותי ומשאלות ששאלתי. כאשר בגרתי, התחלתי לחקור ולקבל פרטים מקרובי משפחה. יש בי שמחה שנולדתי למשפחה זו עם מורשת ואוצרות גדולים כאלה. אני מקווה שהעברתי לילדיי את האוצרות שקיבלתי ואולי הוספתי להם עוד קצת משלי.

זמן רב אני רוצה לכתוב וכל פעם מסיבות שונות דחיתי את הכתיבה. לפני כמה שנים יצרתי יחד עם עינת, סטודנטית לקולנוע, סרט על חיי. כן יצרתי דיסק ביחד עם נורית מאפיקים (מפיקת סרטים) המלמד אנשים את סודות הטיפול העצמי, אבל את כתיבת הספר דחיתי כל פעם מסיבה אחרת. היום אני מבינה למה. כתיבת ספר דורשת את כל הזמן הפנוי, אליו ואל הכתיבה. מהרגע בו התחלתי לכתוב, הספר נמצא איתי כמעט 24 שעות ביממה. מה לכתוב? מה סדר הדברים הנכון? האם לחשוף דברים אישיים מאוד? האם לכתוב על עניין זה או אחר? האם הדברים שאני כותבת יש בהם עניין לאחר - או רק לעצמי? הכתיבה מהווה תרפיה פנימית. לעתים החפירה בנבכי הזיכרון והנפש מעלה אוצרות פנימיים נסתרים. המפתחות נכנסים בקלות למנעולי הדלתות והמגירות של נפשי נפתחות ללא חריקה ובקלות. ההרגשה היא שאני נכנסת להיכל מואר וזוהר וההתרגשות רבה ולעתים אני פותחת דלת למגירות שקשה לי להיות בהן. אז, החפירה כואבת ומרפה את ידי ונעשה קשה לנגן על מקלדת המחשב או הפלאפון. אני בוררת מילים שלא יכאיבו לי מדי. כאשר אני כותבת על דברים כואבים שבהם מעורבים אנשים שכבר לא נמצאים עוד בחיים, אני נמנעת לעתים מלכתוב את שמם, כי הם אינם פה לתת את גרסתם וכן נמנעת לחפור מדי בכאב שנגרם לי מדברים שקרו לפני עשרות שנים.

הקורונה והסגר בעקבותיה הם אלה שהובילו אותי לשבת ולכתוב. הסגר סגר עליי בתחילה באופן קשה ולאט-לאט הבנתי שזו ההזדמנות שניתנה לי לכתוב את סיפור חיי. בתחילה כתבתי לכל הקבוצות שלי. כתבתי למטופלים, תלמידים וחברים. כתבתי כדי לעודד את עצמי ואותם. חקרתי מה זו המפלצת הנקראת קורונה מכל היבט. מי היא, מאיפה באה? מאיזה חומרים הווירוס הזה מורכב? איך הוא פועל? עודדתי את האנשים שסביבי כמה שיכולתי וכל זאת בכתיבה בווטסאפ. חלק מהדברים שכתבתי נוספו עתה לספר. בשלב מסוים כשגמלה בי ההחלטה לכתוב, עלה בי הרעיון לשתף כמה שיותר אנשים שהיו מעורבים בחיי ולספר על הקשר שלהם איתי, וזאת כדי שאוכל להסביר מה הן הדרכים המקצועיות באמצעותן אני מטפלת ומתחברת למטופלים ולספר על הקשרים האישיים שמחברים אותי לסביבה הקרובה אליי. קיבלתי החלטה לבקש ממטופלים, תלמידים, חברים ואנשים שפגשתי לאורך חיי שיעזרו לי לכתוב נכון סיפור זה, על-ידי כך שאשאל אותם את השאלה: "מה עשה, נתן לך הקשר איתי - בינינו"?

כמובן האדם יכול להישאר באלמוניותו מבלי להיחשף. מטרת השאלה הייתה להוליך ולהוביל אותי אל השיטות בהן טיפלתי בהם, דרך התשובות שענו לי וכך נוצרת הבמה, בה אני מתארת ומספרת באילו דרכים, שיטות וגישות טיפלתי במטופל מסוים או במקרים דומים, בלי בהכרח לכוון בדיוק אל הבעיה האישית של אותו המטופל, אלא להסביר ולהרחיב את הנושא מנקודת מבטי.

בתחילה פרסמתי ברשתות החברתיות את בקשתי ולשמחתי הרבה הייתה היענות עצומה. אנשים רבים כתבו לי מכתבים מרגשים. אנשים שכבר שנים לא היה בינינו קשר טיפולי ושמחתי לשמוע איך הטיפול המשיך ללוות אותם בלעדיי. אנשים שהקשר איתי נתן להם דרך חדשה ושינה את כיוון התנהלותם בחיים וקרובי משפחה של מטופלים שיקיריהם הלכו לעולמם ואנחנו נשארו בקשר עמוק ומתמיד. הכתיבה הביאה איתה מפגש עם נשים שעזרתי להן להביא ילדים לעולם ועם פצועים ממלחמות שביחד בנינו עולם של אפשרויות רבות, למרות הפציעה הקשה. היו כאלה שכתבו רק לי באופן אישי בבקשה שלא אפרסם בספר, אלא רק כדי לספר לי את קורותיהם. בספר כתוב אודות תהליך התפתחותי המקצועית והאישית.

המוטציות החדשות עוד משתוללות והחיסונים בפתח, אולי סוג של תקווה... ימים יגידו. מתחילים להגיע אליי אנשים שנפגעו מהקורונה. אני אצטרך ללמוד איתם איך לטפל ולמצוא את הדרך לעזור להתמודד עם כשל כה עמוק של התפקוד הפנימי, כאשר המערכות קורסות. אני מאמינה שבכלים שיש באמתחתי אצלח משימה קשה זו. אני ממשיכה בכתיבה, באיסוף החומרים ובקבלת מכתבים נוספים והלב מתרחב, פותחת את הקליניקה בין סגר לסגר ובין אישור לאישור ומאמינה שהטוב ינצח...

הספר נולד מתוך כמה רצונות עיקריים: רצון אחד היה, כאמור, לספר את תולדות חיי בשילוב סיפורי מטופלים, תלמידים, חברים ואנשים מיוחדים שפגשתי בדרכי הארוכה, במהלך 78 שנות חיי - חיים מלאי פעילות ועשייה. חיי הם מסכת אחת המשלבת בה את הטיפולים שאני מעניקה ואת חיי הפרטיים. עבורי הם שזורים זה בזה כאגודת פרחים ושניהם ביחד יוצרים את תמונת חיי בכללותה. מימשתי את רוב האפשרויות שהזדמנו בפניי, הזדמנויות שלעתים קורות פעם בחיים. אומרים שמכל משבר אפשר לצמוח, אז צמחתי וסחפתי איתי אנשים רבים בזרם חיי. כך מימשתי את הייעוד שלי וחלומותיי. היו חלומות שלא הצלחתי להגשים, כנראה שלא היו לי הכוחות והאומץ לממשם.

רצון נוסף הוא להביא לידיעת העולם אפשרויות טיפול רבות ומגוונות הקיימות על-מנת לתת לאדם אובד עצות פתרון לבעיותיו האישיות, להן לא מצא פתרון ולהעניק לאנשי מקצוע מבט נוסף מעבר לשיטות הטיפול הידועות והמוכרות להם. למצוא את המכנה המשותף בגישות השונות ולפתוח הזדמנות לקרב את הטיפולים אל המדע ולהפוך את הטיפולים שלעתים לא מובנים - למובנים. הספר נועד לאוכלוסיות רחבות של אנשים, לסקרנים הרוצים לדעת מה זו רפואה אלטרנטיבית - הוליסטית ומה ההבדל בינה לרפואה הקונבנציונאלית. לאנשים הרוצים לעזור לעצמם או למישהו קרוב אליהם בדרכים אחרות מהמקובלות במחוזותינו, למטפלים בדרכים נוספות (פרט לשיטות הקונבנציונאליות) אשר רוצים ללמוד מהספר, למטופלים ולתלמידים בעבר ובהווה ולחבריי באשר הם, לקוראים הרוצים ללמוד מתיאורי המקרה, ואחרונים חביבים, לבני משפחתי הענפה ולדורות הבאים אחריי.

הספר מאפשר הצצה והרחבת הידע אל מגוון רחב של טכניקות טיפול שונות. כן, אני מספרת על התפתחותן של שיטות חדשות שלרוב נולדו וצמחו מתוך שיטות מסורתיות עתיקות ועל יכולות הריפוי הענקיות הגלומות בהן.

בטיפולים ובהוראה לא התפשרתי עם עצמי. תמיד למדתי משהו חדש בהתלהבות גדולה ומה שמצא חן בעיניי והתאים לי, אימצתי אותו ללבבי ואט אט הרעיונות נטמעו עמוק לתוך תודעתי. הדבר מעניק לי מרחב גדול של אפשרויות טיפוליות. לקחתי מכל שיטה את העיקר בה ושילבתי כמה שיטות יחדיו, שיטות שיש להן מכנה משותף - וכך יצרתי משהו חדש. יש בי שמחה גדולה על יכולת זו. לא יכולתי לעשות זאת ללא שיתוף הפעולה של הסובבים אותי. בזכותם ובזכות האמון, התמיכה והאהבה שהעניקו לי. אחטא לאמת אם אומר שהדרך הייתה קלה וללא חתחתים. לעתים אף עם משברים קשים.

היו זמנים שהרגשתי את ההתנגדות הגדולה סביבי, למקצועי ולשיטות הטיפוליות בהן נקטתי. את ההתנגדות קיבלתי מאנשים ומוסדות והיא באה לידי ביטוי בדרכים שונות: הבעת עמדת נגד, הפחדה, הערמת קשיים, התעלמות ובעיקר חוסר רצון לשיתוף פעולה. מאנשים אלה לרוב התעלמתי עד כמה שיכולתי. למדתי לבחור באנשים תומכים ומפרגנים, המצטרפים לדרך אותה בחרתי. הבחירה לא הייתה קלה ולעתים קשה הייתה הדרך, כאמור, אבל תמיד כשהגעתי ליעד מסוים שקבעתי לעצמי הרגשתי שכבשתי את האוורסט. בעלייה להר נשימתי הייתה כבדה ומקוטעת עד שנרגעה ושוב המשכתי לטפס...

אני רואה בעבודתי שליחות. השליחות הזו התקיימה בזכות אותם אנשים שאפשרו לי לטפל בהם ונתנו לי את רשותם להוביל אותם לפסגות שאליהן כיוונו. הם נתנו לי את הסכמתם ויחדיו טיפסנו אל עץ החיים. עשיתי זאת מאחר שהדרך והכיוון היו ברורים לי מהיום בו הבנתי שזה הייעוד שלי.

אבל איך אני מתחילה לספר את אותם אוצרות גנוזים במרתפי נפשי? את סיפור ילדותי? את אותן אפשרויות טיפול שגיליתי? את סיפורי מטופליי ותלמידיי? החלטתי לצאת למסע לחקר חיי ולכתוב אותו שלב אחרי שלב, כמו שאני רואה אותו, ואתם קוראים יקרים, מוזמנים להצטרף אלי.

תהליך משותף
[צילום: משה ניסנבוים]
מסעה המדהים המתואר בספר הוא הזדמנות להביט על ניסיונות חוזרים ונשנים להציג שיטת טיפול אחרת המורכבת גם מן החלקים הפנימיים והנפשיים אצל האדם
▪ ▪ ▪

"כשהייתי קטנה אהבתי לחשוב על פיות ונסיכות זה העשיר את עולמי"; גדלתי בתחושה שיש למעשה (לא מהסוג הרע, מהסוג הטוב כמובן) מי שדואגת לי ואפשר לבוא להתייעץ איתה בכל עניין.

כותרת הספר החדש של אסתר אמיתי "אני צמח בר - מסע לחקר חיי", מלמדת רבות על התוכן המרתק שבו. הוא נועד כדברי המחברת לשמש בשני מובנים - גם הסתכלות על העבר, מעין סיכום אישי, וגם, וזה אחד הדברים המרשימים בעיניי, רצון לתת כלים לטיפול משמעותי כהמשך לאותן שיטות.

כדברי המחברת בהקדמה: "הספר נולד מתוך כמה רצונות עיקריים: רצון אחד היה, כאמור, לספר את תולדות חיי בשילוב סיפורי מטופלים, תלמידים, חברים ואנשים מיוחדים שפגשתי בדרכי הארוכה. רצון נוסף הוא להביא לידיעת העולם אפשרויות טיפול רבות ומגוונות הקיימות על-מנת לתת לאדם אובד עצות פתרון לבעיותיו האישיות, להן לא מצא פתרון ולהעניק לאנשי מקצוע מבט נוסף מעבר לשיטות הטיפול הידועות והמוכרות להם. למצוא את המכנה המשותף בגישות השונות ולפתוח הזדמנות לקרב את הטיפולים אל המדע ולהפוך את הטיפולים שלעתים לא מובנים - למובנים".

ראשיתו של הסיפור הוא מקרה טארגי בהפצצה על תל אביב במהלך מלחמת השחרור והבנה שיש כוחות וייעוד; המחברת מספרת עד כמה היא חקרה שאלה ובדקה היטב כדברי המקרא אודות אוצרות משפחתה ואלו הביאו לה ראייה מופלאה וכוחות להמשך.
מסעה המדהים המתואר בספר הוא הזדמנות להביט על ניסיונות חוזרים ונשנים להציג שיטת טיפול אחרת המורכבת גם מן החלקים הפנימיים והנפשיים אצל האדם כמו הילינג וכו' ולא רק בשיטות המקובלות.

הקורונה הייתה זרז לכתיבת הספר, שדרש מהמחברת להתרכז סביבו והיא שיתפה את מכריה, חבריה והכי חשוב לדעתי אף את מטופליה ברצון הזה. כשהגיעו התשובות, הן אלקטרונית והן פיזית, היא נדהמה מההיקף שלהן. היה בכך כדי ללמד על רוחב השיטה והיכולת וגם להצביע על הכרת תודה שלהם.

כך למשל, פלג, אחד מהמטופלים כותב כי “במהלך סדרת הטיפולים, אסתר מעניקה כלים מועילים לטיפול עצמי מעבר למפגשים בקליניקה, מעודדת את המטופל להיות שותף פעיל בתהליך הריפוי. כאדם שמתעניין במדעים מגיל צעיר מאד, למדתי שבעולם הקוואנטי, הצופה אינו אובייקטיבי וחיצוני למערכת שבה הוא מביט – הוא תמיד נוטל חלק פעיל בה, משפיע על תוצאות הניסוי בעצם התצפית. באופן דומה, הטיפול עם אסתר הוא שותפות לדרך, שבה שני הצדדים תורמים את תרומתם ההכרחית להצלחה, קובעים יחדיו את התוצאה".

מעניין לראות את מה שכותבת המחברת על הדרך המורכבת שהיא עברה: "היו זמנים שהרגשתי את ההתנגדות הגדולה סביבי, למקצועי ולשיטות הטיפוליות בהן נקטתי. את ההתנגדות קיבלתי מאנשים ומוסדות והיא באה לידי ביטוי בדרכים שונות: הבעת עמדת נגד, הפחדה, הערמת קשיים, התעלמות ובעיקר חוסר רצון לשיתוף פעולה".

היא ממשיכה וכותבת כי "מאנשים אלה לרוב התעלמתי עד כמה שיכולתי. למדתי לבחור באנשים תומכים ומפרגנים, המצטרפים לדרך אותה בחרתי. הבחירה לא הייתה קלה ולעתים קשה הייתה הדרך, כאמור, אבל תמיד כשהגעתי ליעד מסוים שקבעתי לעצמי הרגשתי שכבשתי את האוורסט. בעלייה להר נשימתי הייתה כבדה ומקוטעת עד שנרגעה ושוב המשכתי לטפס..."

אני ממליץ מאוד לקרוא את הספר המיוחד הזה: יש בו נגיעות בכל כך הרבה רבדים והוא משמש מדריך מתוך ניסיון מרשים לתהליכים שאנחנו יכולים לעבור. כפי שכותבת המחברת, לתהליך טיפול יש שני גורמי הצלחה - לא רק המטפל המגיע מבחוץ אלא גם המטופל עצמו שמאמין בכך והוא חלק בלתי נפרד מהצלחת הטיפול.

אני מאמין שכך גם הספר הזה, שבקצהו האחד נמצאת המחברת אך כשהוא מגיע אל כל אחד מהקוראים הרי שהוא כבר מאפשר יצירת תהליך משותף. בספר משולבים קורות חייה, סיפורי מטופלים ותלמידים, הכרות עם דרכי טיפול אלטרנטיביות הבאות מכל קצוות עולם ועצות מעשיות לטיפול ועוד.

המחברת, אסתר אמיתי, הביאה לתודעת הציבור והמוסדות את ההבנה ששילוב בין שיטות טיפול קונבנציונליות ואלטרנטיביות הן דרך לאיכות חיים. בספר משולבים קורות חייה, סיפורי מטופלים ותלמידים, הכרות עם דרכי טיפול אלטרנטיביות הבאות מכל קצוות עולם ועצות מעשיות לטיפול עצמי.

אני ממליץ על הספר ועל הרצאות המחברת בנושא. ניתן ליצור קשר בטלפון 052-2472864.

תאריך:  14/06/2022   |   עודכן:  14/06/2022
משה ניסנבוים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"שָׁלוֹם, יְלָדִים.
14/06/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
בספר חדש מראה דוד דיסקין כיצד עיוות נתוני תחלואה ותמותה בהשוואה לעולם, זריעה מכוונת של חששות מהחיסונים והשוואות למדינות אי-נידחות וכן דברים נוספים, גרמו למשבר אמון שהתקשורת מינפה כנגד השלטון
14/06/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
מיהרתי אחוז תזזית ורטנתי לעצמי ברוגזה. איני נוהג להסתייע בשעון מעורר, והטלפון הסלולרי כבוי תמיד מחצות. הפעם, באופן חריג, השעון הביולוגי שלי כשל ולא העיר אותי בשעה מוקדמת. צללתי למיטתי בשעה מאוחרת, מוצף במטעני בירה חריגים שהעריתי לתוכי במפגש השבועי בפאב, בחברת עמיתיי, גברים מהעבודה.
12/06/2022  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
עלילה מרגשת נפרשת לפנינו ברומן החדש של אשר כנפו "נשימתו האחרונה". אנו חשים בטלטלה של קרוסלה, והסערה לא מרפּה: המאבקים הפנימיים בעלילה האנושית המסופרת מקבלים העצמה נוכח הסערה מבחוץ: מלחמת העולם השנייה נושפת בעורפם של הגיבורים. אכן, זו דרמה של אהבה ושל קונפליקטים, אבל מדובר בתקופה מיוחדת במינה: לא רק המלחמה ברקע. יש התנגשות עזה בין עולם ישן על כל אמונותיו, המסורת מדורי דורות - וכל זה נסדק לנוכח רוחות העולם החדש. משבי העולם המודרני, ההוויה העכשווית המיטלטלת, כל תנודה משפיעה על הספינה בים הסוער. העלילה הפנימית נהדפת ונחבטת, ואנו במסע רוטט בקרונות מתנודדים, לבנו עם הגיבורים.
06/06/2022  |  הרצל חקק  |   ספרים
את המחר, התברר לה, איש לא יכול לחזות. הרי איש לא ניבא בסוף 2019 שתיפול עלינו צרה צרורה שכזאת. וכמו מארץ רחוקה באה לה גברת קורונה והשתלטה על חיינו ועל העולם כולו. באבחה חדה עצרה את המרדף המטורף בדרך אל האושר. תעלומה. באחת, השלטר ירד. הלונה פארק נדם. רכבת ההרים נבלמה. קרון אחר קרון דשדשו במדרון. נדנדות נתלו בין שמיים וארץ, ופי האנקונדה נפער לטרוף את קצוות העולם. והארץ הייתה תוהו ובוהו, וחושך על פני תהום.
01/06/2022  |  גלי צבי-ויס  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il