|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
שינוי דרמטי [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]

דרושה אמנציפציה של ערביי ישראל

המפלגות הפוליטיות היהודיות בישראל כשלו המפלגות הערביות ומנהיגיהם כשלו יותר - למעט מנסור עבאס, מנהיג משכמו ומעלה שלא ראינו כדוגמתו בישראל במאה ה-21
15/06/2022  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

ערבי ישראל מהווים כ-20% מכלל האוכלוסייה בישראל וזה מיעוט גדול מאוד בעידן הנוכחי. אבל מבחינת סיקור בחדשות דומני שבאחרונה הוא מקבל נתח גדול יותר של סיקור מאשר חלקו באוכלוסייה. זה מתחיל ב"עולם התחתון" של הרג ורצח במגזר הערבי ובו אני כולל גם רצח בשל "שמירה על כבוד המשפחה", ובעולם העליון של הפוליטיקה שבה חבר כנסת בודד, או חברת כנסת בודדת לא רק עלולים לגרום לפרוק הממשלה אלא להביא לשינוי דרמטי בחיי אזרחיה תוך ערעור יסודות החברה.

לאמור שני חלקי התמונה הם תשלילים ועלולה להיות להם השפעה מרחיקה לכת על האיזון העדין והשברירי ביחסי הקהילה היהודית והקהילה הערבית בישראל. בהקשר זה הוועידה שמקיים עיתון הארץ בנושא "שותפות פוליטית יהודית-ערבית" היא דבר מבורך אבל גם במקרה זה מדובר באיזה "זרקור" זמני, מעין "ספוט" של אולפן אך ספק אם תהיה לו תהודה מתמשכת בשטח.

עלי לציין כי זהו פוסט של אזרח ישראלי, שלמצער, כל היכרותו האינטימית עם האזרח הערבי מוגבלת למפגש תקופתי עם הרוקחים הערביים הנהדרים במרפאה שלי ופה ושם איזה מפגש אקראי עם ערבי שממנו אני לומד משהו, אבל זה דבר ייחודי. אני מגדיר את עצמי כאדם ליברלי אשר בשבילו מה שנקרא "כבוד האדם וחירותו" הם מעבר לחוק בנושא הזה. אלה, קרוב לוודאי, תורשה גנטית, אך לא פחות - נסיבתית, נטועים עמוק בנשמתי. עם זאת אני פטריוט ישראלי שהשמירה על ביטחונה וקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הם בעבורי הנחת יסוד.

אשר להיבט הדמוקרטי, הרי בזירה הפוליטית קשה לקרוא היום לרוב המפלגות דמוקרטיות. שכן כפי שציינתי בפוסט אחר, בשיטת הבחירות הקיימת אשר לכאורה הרוב שולט בה, אך בפועל השלטון היא בידי מפלגות, ולעתים בידי בודדים סוררים. מה גם שבחלקן של המפלגות - ההנהגה לא נבחרה בצורה המקובלת אלא על-ידי ראשיה או מייסדיה. אך ההבדל הוא בחלוקה של העוגה הלאומית. האם ערביי ישראל זוכים לחלקם הראוי גם כאזרחים וגם לפי גודלם כקהילה. וחשוב לא פחות מה הם עושים כדי לקבל את החלק המגיע להם.

האפליה ותיקונים בתחומים מסיימים

ועדת החקירה הממלכתית לבירור התנגשויות בין כוחות הביטחון לבין אזרחים ישראלים ערביים באוקטובר 2000, בראשות השופט תאודור אור, קבעה, בין היתר, כי אזרחי המדינה הערביים חיים במציאות שבהם הם מופלים לרעה כערבים. המסקנות מסתמכות על תיעוד ומחקרים מקצועיים שאושרו בפסקי דין, בהחלטות ממשלה ובדוחות מבקר המדינה. המסקנות התקבלו ב-2004 ואף שמבחינה חומרית רבים מן העיוותים תוקנו, היחס למיעוט הערבי, חברתית, תרבותית ופוליטית לא השתנה. יש בחברה הישראלית שרואים בו את אויבי המדינה. מאידך ראוי לציין כי הוועדה קבעה ש"מושג האזרחות, במובנו המהותי, אינו מתיישב עם הצגת המדינה כאויב".

מאז עברו שני עשורים אשר במהלכם חלה התפתחות ברמת החיים של ערביי ישראל לא רק במסגרת של החברה כולה אלא ייחודית. התחום שבו חלה התקדמות רבה הוא תחום החינוך הגבוה. בתחום ההשכלה. לפני נתוני הלמ"ס החל בשנת 2010 ובמשך קרוב לעשור הציבור הערבי צמצם את פערי ההשכלה הגבוהה בגידול של יותר מ-60% במספר הסטודנטים הערבים לתואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות בישראל. הגידול בתארים הגבוהים - מוסמך ודוקטורט - היה אטי יותר. עם זאת לתואר ראשון חל זינוק במספר הנשים הערביות שהיה כמעט כפול ממספר הגברים.

ניתן לומר כי אומנם לא הגענו עדיין להשוואה בין תלמידי האקדמיה היהודיים והערביים, ועוד פחות מזה בשיעור המרצים הערביים במוסדות להשכלה גבוהה, אך ההתקדמות היא משמעותית מאוד. מה שאין ככה במציאות הפוליטית.

הערבים וממשלת השינוי

בשנת 2018 פרסם מכון ון ליר אוסף מאמרי מחקר בכול הנוגע להיבטים פוליטיים בעריכת עזיז חידד. בין היתר מצא המחבר כי לאורך השנים פיתחו הערבים בישראל מאפיינים חברתיים ופוליטיים ייחודיים. ייחודיות זו התעצבה לאחר מלחמת 1967 והלכה והתחדדה עם הזמן, והיא כרוכה בהבנה שהפתרון הלאומי של הבעיה הפלשתינית אינו כולל את הערבים אזרחי ישראל. צוין כי בעשורים האחרונים ניכרת העמקה של התודעה הלאומית בקרב הפלשתינים אזרחי ישראל — המושתתת על השייכות הפלשתינית, על רעיון הילידּות ועל התרבות והדת האיסלאמית, לצד נטייה גוברת והולכת לאזרחות פרגמאטית.

המאמרים והמחקרים באסופה זאת לא צפו תרחיש שבו מפלגה ערבית מוסלמית כמו רע"ם תהיה שותפה מלאה בממשלת ישראל. זאת הייתה מעין שבירת פרדיגמה. מה שקרה הוא שהתנועה האיסלאמית חברה לממשלה חלופית וזאת בהנהגת אדם, אשר ראוי, בכול מקרה, שיתייחסו אליו כאל הוגה. כאל מי ששבר סטיגמות וחומה בצורה בכול הנוגע ליחסי היהודים כלפי האזרחים הערביים.

אלא שבמציאות של הפוליטיקה הישראלית, וליתר דיוק בממשלה בראשות נפתלי בנט, שבהרכב כמעט בלתי אפשרי שרדה שנה, התגובה היא פרדוקסלית. שכן, אם חבר כנסת מטעם הסיעה הזאת, כמו מאזן גנאים, מצביע נגד החוק "הארכת תקנות שעת חרום" לגבי המתנחלים ביהודה ושומרון, פרשן פוליטי מבריק כמו רביב דרוקר קורא למנסור עבאס להתעשת. שכן זאת לא פעם ראשונה שיש "מורד" בסיעת רע"ם. אלא, במקום לראות בכך את דרך הייסורים שסיעה כזאת, ועוד מוסלמית במהותה, עוברת תהליך מאוד קשה בפנים וגם בחברה הערבית, ובמקום להדביק את אות קין על מצחה של האופוזיציה הלאומית משיחית, שאמורה לייצג נאמנה את יושבי ההתנחלויות, מדביקים את אות הקלון על מצחו של עבאס. "אם רעם לא תתעשת ותשנה כיוון, עבאס ייהפך לגיבור טראגי. גם שילם מחיר פוליטי כבד על החלטתו להיכנס לקואליציה וגם במו ידיו ממתג את הדרך החדשה שלו כאחת שאסור למנהיג תאב חיים להתקרב אליה", מסכם דרוקר את המאמר.

הגיונית זה נכון. אבל הגיון הוא הדבר האחרון בכול פוליטיקה ובפרט בפוליטיקה הישראלית. בנסיבות הקיימות הבעיה היא לא עבאס. הבעיה היא העם, גם היהודי וגם הערבי. שכן משום מה, עברו בקלות יחסית על הסוגיה של ההצבעה של שאר המפלגות הערביות באופוזיציה (חד"ש תע"ל בל"ד). אם ההצבעה נגד חוק הארכת התקנות, חוק שנוגד את מצפונם, מובנת, הרי במקרים אחרים הצביעו יחד עם שונאי ושנואי נפשם, כמו הח"כים איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ'. שלא לדבר שממשלה זאת רק בשנה אחת היטיבה עם האוכלוסייה הערבית יותר ממה שממשלת נתניהו עשתה במשך עשור. אות קין על מצחה של "הרשימה הערבית המשותפת".

הכשלים בחברה העברית

מספר חברי הכנסת הערביים בכנסת ה-24 הוא 11. מהם 7 במפלות חד"ש, תע"ל, בל"ד- הרשימה המשותפת, ולרע"ם יש 4 ח"כים. בכנסת ה-23 הרשימה המאוחדת הערבית הגיע ל-15 מנדטים. זה לא נבע רק ממיעוט המצביעים, יחסית, של האזרחים הערביים בבחירות, אלא להערכתי מחוסר נחת בציבור הערבי מנציגיו בכנסת. מי שבעצם הוכיח תזה זאת הוא ראש רע"ם, מנצור עבאס. אני רואה באדם כמו מנסור עבאס לא רק מנהיג ערבי משכמו ומעלה אלא מנהיג בדרג לאומי. לא מצאתי במפלגות הפוליטיות היהודיות מישהו שמשתווה לו בחזון פורץ דרך, באומץ לב ובהשראה.

די היה לשמוע אותו בהופעה שלו ב"אוניברסיטת רייכמן" לאחר רצח הפעילה החברתית, ג'והרה חניפס, בתו של פרג' חניפס - אחת הדמויות הבולטות בשפרעם. הוא הטיח דברים בוטים כלפי החברה הערבית והנהגתה אשר לעתים רחוקות פוליטיקאי יהודי היה מהין לעשות. הוא האשים את המנהיגים הערביים בחוסר אחריות לגבי הנעשה בחברה הערבית. "לא מדברים בצורה ברורה מאוד על נטילת אחריות כי בחברה הערבית הכל תלוי במדינה. היא תעשה, היא תתקדם בלי שמנהיג ערבי יעמוד קודם כל מול קהל ערבי וייקח אחריות: הצלחתנו בדברים, נכשלנו בדברים אחרים".

מנסור עבאס [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

במוסגר אם הוא יסכים לחבור למפלגה יהודית בבחירות הבאות ניתן להמר שהוא יקבל לא רק קולות ערביים, אלא קולות יהודים לא מעטים.

הוא דוגמה חיה לאנטיתזה של הטלת האחריות על אחרים, לכשלים של הקהילה שלו. אם צריך היה דוגמה לפעילות בניגוד לאינטרס של הציבור הערבי מצאנו דוגמה בידיעה שהופיע ב"ד'מרקר" (9.6.2022). כשהציג משרד התחבורה את קו האוטובוס החדש בטמרה פרצו ראשי הרשויות בצחוק: "אפילו רכב פרטי לא יכול להיכנס לעיר אז מי צריך אוטובוס". אבל הסיבה שמכוניות לא יכולת להיכנס לעיר היא לא שאין בה כביש סלול, אלא מכיוון שהכבישים פקוקים ברכבים פרטיים. זאת בשעה שמשרד התחבורה מתכוון להשקיע מיליארד שקלים בפיתוח כבישים בעיקר תחבורה הציבורית. אז מי אומר שאין חלם בקהילה הערבית.

תנועת אמנציפציה ערבית

דומני שלא הייתה ממשלה כממשלת בנט-לפיד שעשתה למען המגזר הערבי בתקופה קצרה כל כך. ולכן העמדה שנקטה האופוזיציה של הרשימה המשותפת הערבית באי אלה הצעות לא היה בכך עניין של כפיית טובה אלא סכלות פוליטית שתפעל כבומרנג נגד הציבור הערבי בבחירות הבאות. יתרה מזאת, תהיה לכך השפעה גם מצד אזרחים רבים שוחרי טובתו בקרב האזרחים היהודיים. המפלגות הערביות, למעט רע"ם, תקועות במציאות אנכרוניסטית. הם הפכו לחמולה פוליטית מקצועית, שדבוקה לכסאות. טוב תעשה הקהילה הערבית בבחירות הבאות אם תעשה "פריש מיש". גם המפלגות היהודיות עשו זאת, מהם ביתר הצלחה ומהם בפחות. אבל היתרון שיש לציבור הערבי הוא המכנה המשותף האידיאי הרחב והוא שוויון זכויות מלא - בפועל. עם זאת כמי שנמנו פעם עם מיעוט בפזורה, היהודים הכירו בעובדה שזכויות גם אם הם צרובות בלוח החוקים שמתפרסם ב"רשומות", לא מוגשות על מגש של כסף. יש להיאבק כדי לקבל אותם. זאת גם הסיבה שהיהודים הצטיינו מכיוון שהם חתרו לפצות את עצמם על היותם מיעוט.

מומלץ שיעשו שיעור בכול הנוגע לתנועת האמנציפציה היהודית. אילו היינו שם, בגלות, מיעוט של 20% וזכינו באמנציפציה, אפשר ופינסקר לא היה נדרש ל"אוטואמנציפציה", ומן הסתם לא היה הרצל שיכתוב את "אלטנוילאנד" ומי יודע אם הייתה קמה מדינה יהודית. השואה לעצמה בלי היישובים היהודיים לא היה בה כדי להקים מדינה. מן הסתם זה היה גורם לקליטת פליטי השואה בעולם וזהו. ערביי ישראל מהווים כחמישית מכלל אוכלוסיית המדינה ועליהם להילחם על קבלת חלקם בעוגה הלאומית בכול מובן שהוא. אשר לאחיהם הפלשתינים, שמצויים באורח מתמיד על סדר היום של ערביי ישראל - לאלה יש זכות לטריטוריה שאני ושכמוני מכירים בכורח ייסודה - למענם ולמעננו. זאת אם יכירו בכך כי השכנה שלהם, זאת המדינה היהודית היחידה בעולם ושמנוי וגמור אתה לשמור עליה שכזאת, ואם שטחי יהודה ושומרון, לאחר קבלת העצמאות לא יהפכו לחמסטאן.

אבל לטווח המידי המשימה והאתגר של הצמרת הערבית הם להעמיד את הקהילה הערבית על רגליה - כלכלית, חינוכית, חברתית ותרבותית. הגיע הזמן.

תאריך:  15/06/2022   |   עודכן:  15/06/2022
צבי גיל
+שישה מבוקשים נעצרו הלילה באיו"ש
08:44 15/06/22  |  עידן יוסף
"שובר גלים": כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה ברחבי יהודה ושומרון 6 מבוקשים החשודים בפעילות טרור - והם הועברו להמשך חקירה.

+הריסת בית המחבל מדיזנגוף תידחה לאחר ביקור ביידן
08:26 15/06/22  |  עידן יוסף
‏צה"ל דחה את הריסת בית המחבל שרצח שלושה אנשים בפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב - עד לאחר ביקור ביידן בארץ, צה"ל: פועלים לפי הנחיות הדרג המדיני. (גלי צה"ל).
+מהיום: מכסת הפועלים הפלשתינים מיו"ש תגדל ב-20 אלף
08:14 15/06/22  |  עידן יוסף
מהיום מכסת הפועלים הפלשתינים מיו"ש תגדל ב-20 אלף. גורם ביטחוני: ככל שיכנסו יותר פלשתינים עם אישורים כך יקטן הסיכוי לפיגועים (ידיעות אחרונות).
+הפתיון והנצחון
08:13 15/06/22  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה
הפתיון: זהירות! מלכודת מוות! ספיר נחום לא לבד  ▪  הניצחון: מדליית כסף ליין הלל ביש"ע, שניצח את הבד"סים למיניהם  ▪  ולקינוח פסוקו
פרס יוקרתי [צילום: האתר הרשמי]
+לינץ' אחד יותר מדי
07:10 15/06/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
התמונות הנוראיות מצפון בירת ישראל, משכונת הגבעה הצרפתית, מספרות את סיפור שחיקת ההרתעה הישראלית  ▪  תמונות בהן נראית חבורת מחבלים מבצעת לינץ' בשלושה שוטרים
שכונת עיסאוויה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+בשבוע הספר אני חוזר ליורם קניוק
07:10 15/06/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
אין חוק שיכול למנוע מאדם או מציבור להביע את כאבו  ▪  אנחנו, ששבנו למולדתנו לבנות את ביתנו הלאומי השלישי, חייבים להיות קשובים למאוויים ולביטויי כאב של העם הפלשתיני החי כאן
יורם קניוק [צילום: פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אביר קארה / Abir  kara   אהוד יערי / Ehud Yaari   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   איסמעיל הנייה   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי אבידר / Eli Avidar   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   בני גנץ / Benny  Gantz   גדעון לוי / Gideon Levi   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חאלד משעל   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חמד עמאר / Hamad Amar   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יועז הנדל / Yoaz  Hendel   יחיאל משה טרופר / Yehiel  Tropper   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מירב כהן / Meirav  Cohen   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מתן כהנא / Matan  Kahana   נחמן שי   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   עודד גרנות   עידן רול / Roll Idan   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   צבי יחזקאלי   קארין אלהרר / Karin  Elharar   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרושה אמנציפציה של ערביי ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הפתיון: זהירות! מלכודת מוות! ספיר נחום לא לבד הניצחון: מדליית כסף ליין הלל ביש"ע, שניצח את הבד"סים למיניהם ולקינוח פסוקו
15/06/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
רבות נכתב ודובר אודות אובדן ההרתעה המוביל לאובדן המשילות בקרב אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית ובראשן ערביי ישראל. בשנים האחרונות התסכול, הנהי, ההכאה על חטא, היו לתוכנית עבודה בתהליך המלחמה למיגור פשעים וטרור אזרחי לאומני. חשבנו שכבר ראינו הכל מכל וכול, מגביית דמי חסות, עבריינות רכוש, רצח לאור יום, לינצ'ים ברחובות הערים, שריפות והצתות, איומים והפחדות, לעג ובוז לכוחות הביטחון, והנה תהום נוספת וקשה נחשפה לעין כל.
בשבוע הספר אני חוזר את יורם קניוק שלי, סופר שאני אוהב, וכואב שהיו גילויי התנגדות גדולה לסופר במיוחד בשנים האחרונות לחייו. סופר שהלך מאתנו היום לפני תשע שנים בשנת 2013. הקטעים שיובאו להלן אינם לקוחים מספרות עוינת למדינת ישראל, הם לקוחים מספר שכולו אהבה למדינת ישראל - מהספר "תש"ח", שכתב יורם קניוק ויצא לאור בשנת 2010. הספר זיכה אותו בפרס הספרותי - פרס ספיר לשנת 2010. הספר עובד גם למחזה בבימויה של נויה לנצט. ההצגה הועלתה על במת תיאטרון חיפה.
הממשלה הפלשתינית בראשותו של מוחמד א-שתייה התכנסה בסוף השבוע שעבר לישיבת חירום כדי לדון במחאה החברתית בחברון על רק יוקר המחיה, דבר שהביא למחאות זעם של התושבים ואיומים באינתיפאדה נגד "שלטונו המושחת" של יו"ר הרש"פ אבו-מאזן. ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד א-שתייה, שעומד בפני הדחה מתפקידו, שוב הוכיח כי איננו יכול להוביל שום מהלך להקלת יוקר המחיה בשטחים בגלל המשבר הכלכלי ברש"פ.
הרצח של המתנדב במשטרת ישראל עמיחי כרמלי הי"ד, ראוי שיהווה את "קו-השבר" בהתייחסות הרוב היהודי בארץ ישראל אל המיעוט הערבי, הטוען לקיפוח ושוויון זכויות. רצף האירועים מאז פרעות תשפ"א ו"העלייה" המתמדת בחומרת האירועים מחייבת חישוב מסלול מחדש. אך כדי לבחון ולגבש מסלול מחדש עלינו לפקוח עיניים ולהביט ממעל לא רק על אירועי הטרור, הפלילים, ותאונות הדרכים "החריגות" אלא על האסטרטגיה המתואמת בה נוקטים ערביי ישראל.
13/06/2022  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il