|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
שיעור ההצבעה: 41% בלבד [צילום: בילאל חוסיין, AP]

חיזבאללה נחלש, אך ממשיך לשלוט בלבנון

בבחירות לפרלמנט בחודש שעבר איבד הארגון את הרוב המוחלט שהיה לו יחד עם שותפיו, אך קרוב לוודאי שלא ניתן יהיה להקים ממשלה בלעדיו התסריט הסביר ביותר הוא המשך השיתוק המוביל את המדינה אל עברי פי פחת
18/06/2022  |   אורנה מזרחי, יורם שוייצר   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

לחלק נכבד בציבור הלבנוני היו ציפיות נמוכות לכך שהבחירות לפרלמנט, שנערכו ב-15 במאי, יחוללו שינוי מהותי במצבה הקשה של לבנון, מה שבא לידי ביטוי גם באחוז ההצבעה הנמוך (41% לעומת 49% בבחירות 2018). למרות זאת, התוצאות משקפות את הרוח החדשה המנשבת במדינה. השינוי העיקרי שעליו מבשרות התוצאות הוא הירידה בתמיכה במחנהו של חיזבאללה, אשר איבד את הרוב בפרלמנט שממנו נהנה מאז הבחירות ב-2018. בפרלמנט הנוכחי למחנה חיזבאללה רק 60 מתוך 128 חברי פרלמנט, לעומת 71 מנדטים בפרלמנט הקודם.

מאמציו הנמרצים של חיזבאללה להשפיע על ההצבעה, ביניהם מתן הטבות לצד איומים ופיצוץ עצרות בחירות של מתנגדיו גם תוך שימוש בנשק, נשאו פרי - לפחות מול מצביעיו במגזר השיעי. הארגון הצליח לשמר את 13 המנדטים שלו. עם זאת, שותפיו מהמפלגות הנוצריות והדרוזית בפרלמנט ספגו מכה. הנפגעת העיקרית היא שותפתו הנוצרית מאז 2006, מפלגתו של הנשיא מישל עוון "הזרם הפטריוטי החופשי", אשר בראשותה עומד כיום חתנו, ג'בראן באסיל, הלוטש עין למשרת הנשיא. מפלגה זו הפסידה את מעמדה כמפלגה הנוצרית הגדולה ביותר (זכתה רק ב-18 מושבים) לטובת מנהיג מפלגת "הכוחות הלבנונים" הנוצרית של סמיר ג'עג'ע (21 מושבים). "מרדה", מפלגתו הנוצרית של סולימאן פרנג'יה הבן, ממחנהו של חיזבאללה, ירדה גם היא משישה מושבים לשניים בלבד. ואילו המפלגה הדרוזית בראשות טלאל ארסלן, המשויכת אף היא למחנה חיזבאללה, אינה מיוצגת בפרלמנט הנוכחי.

שינוי משמעותי נוסף הוא בחירתם של 13 מועמדים עצמאיים, המייצגים מפלגות חדשות קטנות שנוסדו בעקבות תנועת המחאה שפרצה באוקטובר 2019. חברי פרלמנט אלה אינם מזוהים עדתית או דתית, ולפי שעה אינם משויכים למחנה כלשהו. על סדר היום שלהם ניצבת הקריאה לשינוי ההנהגה הלבנונית ולשיפור המצב הכלכלי-חברתי, ובשלב זה קשה להעריך את מאפייני ההצבעות העתידיות שלהם בנושאי פנים ובסוגיות חוץ וביטחון.

נביה ברי ימשיך להיות היו"ר
ההנהגה המושחתת נותרה על כנה [צילום: בילאל חוסיין, AP]

מכל מקום, היחלשות מחנה חיזבאללה והתחזקותו של ג'עג'ע, שנוא נפשו של חסן נסראללה והמוביל את המאבק לפירוק חיזבאללה מנשקו, לא יצרו גוש משמעותי בפרלמנט שיוכל להשפיע מהותית על קבלת החלטות שלא על דעת חיזבאללה ותומכיו או האליטה השלטת, וגם לא לקדם את הרפורמות הנחוצות כל כך לתיקון מצבה הקשה של לבנון, המהוות תנאי לחידוש הסיוע המערבי. רבים מקרב ההנהגה המושחתת הישנה נותרו על-כנם. כמו-כן, החרמת הבחירות על-ידי המפלגה הסונית הגדולה של סעד חרירי, אל-מוסתקבל, הותירה ואקום מנהיגותי במחנה הסוני. וכך, מול חיזבאללה ושותפיו ניצב מחנה מפוצל, הכולל לצד כמה מפלגות ותיקות רסיסי מפלגות חדשות, ולא ברור האם ג'עג'ע, המסומן על-ידי חיזבאללה כמשתף פעולה עם ישראל, יצליח ללכדן סביבו על בסיס אג'נדה משותפת.

מבחן ראשון למאזן הכוחות החדש בפרלמנט היו הבחירות ליושב-ראש הפרלמנט ולסגנו. בבחירות אלה, שנערכו ב-31 במאי, הצליח מחנה חיזבאללה להביא לבחירתו של נביה ברי, מנהיג אמל, שותפו השיעי של חיזבאללה, לתפקיד היו"ר בפעם השביעית. לסגן יו"ר נבחר נציג מחנה זה, אליאס בו סעב, ממפלגת "הזרם הפטריוטי החופשי". אולם, השניים נבחרו ברוב זעום של 65 חברי פרלמנט (הודות לתמיכת מפלגתו הדרוזית של ג'ונבלט, אשר נמנע מהשתייכות למי מהמחנות ואשר לא ברור כיצד ימשיך להצביע בהמשך), בעוד בבחירות 2018 זכה ברי ברוב של 98 קולות (מתוך 128).

אם כן, למרות היחלשות שותפיו, המערך הפוליטי החדש בפרלמנט משקף ומשמר את מעמדו המשפיע של חיזבאללה, גם אם אינו נוח לארגון ומייצר לו אתגרים חדשים. הארגון יידרש לאתר דרכים לשמר את מעמדו ולסכל החלטות חריגות נגד האינטרסים שלו ובכלל זאת גם ליצור בריתות חדשות. לגבי נושאי ליבה, ביניהם התביעה שיתפרק מנשקו, נראה כי חיזבאללה לא יבחל אף בשימוש בכוח.

נסראללה מנסה להיות ממלכתי
חיזבאללה משתמש ב"קלף הישראלי" [צילום: חוסיין מאלה, AP]

בהתייחסותו הפומבית הראשונה לתוצאות הבחירות, ב-18 במאי, ניסה נסראללה להציג גישה ממלכתית באומרו, כי על-אף שחיזבאללה זכה בניצחון גדול, אף אחד מהגושים לא ניצח והמשבר הכלכלי הקשה דורש פעולה משותפת של כל המחנות. ברוח זו קרא הארגון להרכבת ממשלת הסכמה רחבה, כדי להבטיח שהוא ושותפיו יהיו חברים בה. זאת, בניגוד לדרישותיו הנחושות של ג'עג'ע לא להכליל את חיזבאללה בכל ממשלה שתורכב. לטענת ג'עג'ע, קיים רוב בפרלמנט החדש לשינוי המדיניות בסוגיות יסוד וביניהן הריבונות הלבנונית והנשק שאינו בידי המדינה (כלומר: לקדם החלטות נגד הארגון בדרישה לפירוקו מנשקו והעברתו לצבא לבנון).

במקביל נמשכים מאמצי חיזבאללה לבסס את דימויו כגורם לאומי אחראי, אשר בראש מעיניו שאיפה להוביל לשיפור במצבה הפנימי של לבנון, לצד שמירת ריבונותה ומשאביה. זאת, תוך שימוש בולט ב"קלף הישראלי". שימוש זה ניכר לאחרונה במיוחד בהתייחסותו המודגשת של הארגון למחלוקת בין ישראל ללבנון על סימון הגבול הימי, אשר לגביה קיים קונצנזוס במערכת הפוליטית הלבנונית.

הנושא עלה שוב על סדר היום בעקבות הגעתה ב-5 ביוני לחופי ישראל של האסדה הצפה של חברת אנרג'יאן, האמורה להתחיל להפיק גז משדה הגז כריש ברבעון השלישי של השנה. נסראללה, בנאום לוחמני במיוחד שנשא ב-9 ביוני, תקף את ישראל והכריז, כי יש ביכולתו למנוע ממנה להפיק גז בשדה כריש. הפקת הגז הוצגה בדבריו כתוקפנות ישראלית וגניבת משאביה הכלכליים של לבנון. נסראללה מנצל, אם כן, את המשבר הנוכחי ומלבה אותו כדי לבסס את הנרטיב המוכר של הארגון, שלפיו הוא פועל לטובת האינטרסים הלאומיים של המדינה באמצעות הנשק שבידיו; כך הוא מצדיק שוב את נחישותו לא להיכנע לתביעות יריביו לפרוק אותו מנשקו.

ההשלכות על ישראל
הרכבת הממשלה עודנה רחוקה [צילום: בילאל חוסיין, AP]

על הפרק ניצבים, בשלב זה, מאמצים להרכיב ממשלה חדשה. עם זאת, לאור ניסיון העבר, ספק רב אם תושבי לבנון יתבשרו בקרוב על השלמת המשימה. חודש מאז הבחירות נראה, כי עדיין רחוקה מאוד השגת הסכמה על הרכבה של הממשלה ואיוש משרת ראש הממשלה הסוני (כנדרש על-פי החוקה הלבנונית). קיימת אפשרות שהרכבת הממשלה לא תושלם אפילו עד אוקטובר הקרוב – אז אמור הפרלמנט לבחור נשיא חדש.

אם בכל זאת תורכב ממשלה בחודשים הקרובים, שני התרחישים העיקריים הרלוונטיים אינם מבטיחים ממשלה מתפקדת, כזו שתוכל לחלץ את לבנון מהמשבר החמור בו היא נתונה. ממשלת הסכמה רחבה, שבה מעוניינים חיזבאללה ומחנהו, תהיה ממשלת שיתוק כקודמותיה ולא תוכל לקדם באופן מעשי את הרפורמות הנדרשות לשיפור המצב. ואילו הסכמה על הרכבת ממשלה ללא חיזבאללה, תרחיש שסבירותו נמוכה מאוד, צפויה להביא למאמצי חיזבאללה לטרפד את פעילותה באמצעות מהלכים פוליטיים, ואם יידרש - אף בהפעלת כוח צבאי מול יריביו בתוך לבנון או חימום הגבול עם ישראל.

מבחינת ישראל, הישאבותו של חיזבאללה בשנים האחרונות לעיסוק ממוקד בענייני פנים מהווה גורם המרסן את התנהלותו הצבאית מולה. אולם לנוכח הרטוריקה המתלהמת והמחייבת של נסראללה סביב שדה כריש, על ישראל להיערך לאפשרות של הסלמה בעקבות ניסיון לממש את האיומים. זאת, במיוחד אם יגבר הלחץ הפנימי על הארגון. הגעתו לאזור של עמוס הוכשטיין, המתווך האמריקני, ב-13 ביוני, על-פי הזמנתם של הלבנונים, עשויה לסייע בהורדת המתח.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  18/06/2022   |   עודכן:  18/06/2022
אורנה מזרחי, יורם שוייצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיזבאללה נחלש, אך ממשיך לשלוט בלבנון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
משבר האנרגיה הגובר צפוי לעמוד במרכז שיחותיו של הנשיא ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן-סלמאן (MBS), כאשר ייפגשו בעיר ג'דה בחודש הבא. ייתכן ש-MBS הוא האיש בעל היכולת הרבה ביותר להשפיע כיום על שוק הנפט; וזה אותו האיש שביידן כינה "פורע חוק" בשל האשמות בהפרת זכויות אדם – מזכיר ניוזוויק. זהו המחיר שיהיה עליו לשלם בניסיון להוריד את מחיר הנפט, הפוגע קשות בביידן ובמפלגה הדמוקרטית.
17/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
החודש האחרון היה מדמם במיוחד במלחמה שמנהל הצבא המצרי נגד דאעש בצפון סיני. בשני פיגועים הצליח ארגון מחוז סיני להרוג מספר חיילים מצריים. חמאס הוא תמיד החשוד המידי בסיוע לדאעש, כי הגאוגרפיה לא משקרת - רוב הפיגועים של דאעש יוצאים מאזור רפיח, הקרוב ביותר לרצועת עזה.
02/06/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
לאחרונה פורסם, כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוקל לבקר בסעודיה ולהיפגש עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן-סלמאן, במהלך ביקורו האפשרי במזרח התיכון. במקביל האיצו המדינות את השיח ביניהן, בין היתר במהלך ביקור שערך סגן שר ההגנה הסעודי בוושינגטון, ודנו בדרכים לשיפור היחסים.
טלטלה במרחב הערבי החריפה את המתח הסוני-שיעי בעירק ופגעה ביחסים בינה לבין שכנותיה הערביות, שנמנעו מלהשקיע בה קשב ומשאבים. היחסים התדרדרו כבר לאחר הכיבוש האמריקני ב-2003 והגיעו לשפל בזמן כהונת נורי אל-מליכי כראש ממשלת עירק ותמיכת הממסד הדתי השיעי בעירק בהפגנות השיעים במפרץ, לפני כעשור. הקרבה ההיסטורית, הגאוגרפית והעדתית של עירק לאירן גרמה בעיקר לסעודיה להתייחס לעירק כשלוחה אירנית, מה שדחף עוד את עירק להתקרב לאירן, למרות לחץ אמריקני על ריאד שלא לעשות כן.
"רבים תוהים איך אירן מממנת את פעילותה החתרנית והטרוריסטית במפרץ הפרסי והמזה"ת הרחב, בנוסף לפעילות משמעותית במערב, למרות השלכות הסנקציות הכלכליות המוטלות עליה. התשובה נמצאת במעורבות אירן בהפצת סמים (והלבנת-הון בהיקף מיליארדי דולרים)..." "טיסה של חברת תעופה מוונצואלה, המכונה "אארו-טרור", ממריאה מדי שבוע מקאראקאס לטהרן דרך דמשק, עמוסה לעייפה בסמים ומזומנים, וחוזרת לקאראקאס עמוסה לעייפה בטרוריסטים אירנים וחיזבאללה, המקבלים בוונצואלה תעודות זהות ודרכונים מזויפים, ומשם מתפזרים לרחבי אמריקה הלטינית..."
19/05/2022  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il