"ביטול הבחינה הפסיכומטרית ייתן הזדמנות שווה ואחידה לכל שכבות האוכלוסיה, וכך יפסיקו האוניברסיטות להיות מנת חלקן של אוכלוסיות מסויימות בלבד", כך מנמקים חברי כנסת, שבראשם ח"כ מיכאל מלכיאור (עבודה-מימד), יושב-ראש ועדת החינוך של הכנסת, את הצעת החוק לביטול הבחינה הפסיכומטרית.
לדבריהם, "המבחן הפסיכומטרי אינו משמש ככלי הערכה הוגן, להפך - הוא אף מדגיש פערים מעמדים ותרבותיים בחברה". כתחליף, מציעים חברי הכנסת משה כחלון (ליכוד), יעקב מרגי (שס), איתן כבל (עבודה) ואלי אפללו (קדימה) כי הישגי התלמידים בעבר (קרי: ציוניהם במבחני הבגרות, א.ב.) יחליפו את המבחן הפסיכומטרי ככלי לניבוי אופטימלי של הצלחת הסטודנטים בעתיד.
חברי הכנסת מוחים על התפתחות תעשיה משגשגת של בתי ספר פרטיים, המלמדים את הנבחנים שיטות להצלחה בבחינה בלבד. "דרך זו רק מקצינה הבחינה את הפערים החברתיים, שכן תלמידים שידם אינה משגת לא יכולים להשקיע אלפי שקלים בקורסי הכנה", כתבו.
הבחינה הפסיכומטרית משמשת ככלי מיון ללימודים באוניברסיטות בישראל. אלה טוענות כי ציון משוקלל המשלב את ציון הבחינה הפסיכומטרית של המועמד עם ציוני הבגרות שלו הינו המנבא הטוב ביותר שנמצא עד כה להצלחת המועמד בלימודיו האקדמאים. חוקרים רבים טוענים מנגד, כי תלמידים בעלי מעמד סוציו-אקונומי גבוה מצליחים בה יותר מבני השכבות החלשות ועקב כך, משעתקת הבחינה את חלוקת המעמדות החברתית.