|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
טראמפ ובכירי משרד המשפטים, 29.12.20 [צילום: ועדת 6 בינואר]

טראמפ שקל: שר משפטים שיסייע לו להישאר בתפקידו

השימוע בוועדת 6 בינואר מגלה, כי טראמפ שקל להדיח את השר בפועל ג'ף רוזן ולמנות את מנהל המחלקה האזרחית, ג'ף קלארק - שהיה חסר כל כישורים לתפקיד, אך היה מוכן לקדם את טענותיו של טראמפ על זיוף הבחירות נסוג לאחר שהובהר לו שמאות מאנשי המשרד יתפטרו
24/06/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות
חברי קונגרס ביקשו חנינה
חלק מחברי הקונגרס הרפובליקנים שהפיצו את השקר הגדול על הבחירות ביקשו חנינה בימים האחרונים של ממשל טראמפ – חשפה ועדת 6 בינואר. ביניהם היו מו ברוקס (דרום קרוליינה) מאט גייץ (פלורידה), אנדי ביגס (אריזונה), לואי גומר (טקסס) וסקוט פרי (פנסילבניה). עדים אמרו לוועדה, כי טראמפ בחן חנינה כוללת לאנשי צוותו.

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, בדק בדצמבר 2020 את האפשרות להדיח את שר המשפטים בפועל, ג'ף רוזן, ולמנות במקומו את ג'ף קלארק - שהיה חסר כל כישורים לתפקיד - ואשר הסכים לשתף פעולה עם שקריו בנוגע לבחירות. כך עלה (יום ה'/ו', 23/24.6.22) בשימוע של ועדת 6 בינואר בבית הנבחרים.

רוזן מונה לשר בפועל ב-15 בדצמבר, לאחר התפטרותו של השר ויליאם באר בשל שקריו של טראמפ. קלארק היה מנהל המחלקה האזרחית במשרד ובעל התמחות באיכות הסביבה. בפני הוועדה העידו רוזן; מי שהיה סגנו בפועל, ריצ'רד דונהיו; ומי שהיה עוזר השר לעניינים משפטיים והאיש מספר שלוש במשרד, סטיב אינגל. כל השלושה הם רפובליקנים, אשר מונו בידי טראמפ.

רוזן העיד, כי טראמפ המשיך לדרוש שהמשרד יחקור את הונאות הבחירות; הוא התקשר אליו או נפגש איתו מדי יום מ-15 בדצמבר עד 3 בינואר, למעט חג המולד. טראמפ העלה את האפשרות של מינוי תובע מיוחד, ביקש מרוזן להיפגש עם פרקליטו רודי ג'וליאני, שאל אם משרד המשפטים יעתור לבית המשפט העליון, הציע שהמשרד יפרסם הודעה או שרוזן יקיים מסיבת עיתונאים, ושאל אם המשרד ישלח מכתב לג'ורג'יה ומדינות אחרות. המשרד דחה את כל ההצעות הללו, כי לא היה להן בסיס בחוק ובעובדות, הדגיש רוזן.

דונהיו העיד, כי טראמפ זימן אותו ואת רוזן ב-15 בדצמבר, בעיקר לשיחה על טענות בנוגע למכונות ההצבעה במישיגן. ב-27 בדצמבר שוחח עימו טראמפ 90 דקות בטלפון; דונהיו רשם חלק מדבריו של טראמפ ורשימותיו הוצגו בידי הוועדה. "השיחה הייתה הסלמה של הפגישה הקודמת ושיטפון של האשמות מצד טראמפ", הוסיף דונהיו. הוא הבהיר לטראמפ שחקירות המשרד, שהתבססו על ראיות אמיתיות, קבעו שאין שום בסיס להאשמות הללו וקיווה שבכך יעביר לו את המסר. הוא גם ניסה שוב ושוב להסביר לטראמפ, כי ניהול הבחירות מצוי אך ורק בידי המדינות, וכי משרד המשפטים יכול להתערב רק אם יש עבירות פליליות. טראמפ השיב, כי אינו מבקש מן המשרד להתערב, אלא רק "לומר שהבחירות מושחתות ותשאיר את היתר לי ולרפובליקנים בקונגרס".

"המכתב היה עלול לגרום משבר חוקתי"
דונהיו, רוזן ואינגל בוועדה [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

רוזן המשיך וסיפר, כי באחת משיחותיהם שאל אותו טראמפ האם הוא יודע מיהו קלארק. רוזן השיב בחיוב, ולאחר מכן תהה בינו לבינו כיצד טראמפ בכלל יודע על קלארק. הוועדה מצאה, כי מי שהעלה את השם בפני טראמפ היה חבר בית הנבחרים סקוט פרי, רפובליקני מפנסילבניה – וב-22 בדצמבר פרי אף הפגיש אותם. עוזרת לשעבר של ראש הסגל, מארק מדואוז, העידה, כי בסוף דצמבר דובר על כך שקלארק ימונה לשר בפועל.

רוזן התקשר לקלארק ושאל אותו אם יש משהו שעליו לדעת, ולבסוף קלארק אישר שנפגש עם טראמפ, טען שזה לא היה מתוכנן אלא שהוא מצא את עצמו בחדר הסגלגל. רוזן נזף בו על כך, שכן פגישה כזאת הייתה מנוגדת בתכלית לנוהלי המשרד, וקלארק הבטיח שהדבר לא יישנה. בהמשך התקשר פרי לדונהיו לבקשתו של טראמפ, לשוחח על התוצאות בפנסילבניה; בדיקת המשרד העלתה שאין בסיס לטענות. פרי הזכיר את קלארק ש"הוא בחור נהדר שיכול לעשות משהו בנושא".

ב-28 בדצמבר שלח קלארק לרוזן ודונהיו מכתב שהציע לשלוח לממשלת מדינת ג'ורג'יה. החקירה העלתה שאת הטיוטה כתב קן קלוקובסקי, עורך דין שהגיע למשרד בחודש דצמבר כדי לעבוד עם קלארק – ובחשאי המשיך לעבוד גם ג'ון איסטמן, עורך דין שעבד עם טראמפ והעלה שורה של הצעות להפוך את תוצאות הבחירות.

על-פי הטיוטה, "המשרד מצא דאגות המעלות חשש לגבי תוצאות הבחירות בכמה מדינות, ובכללן ג'ורג'יה" ו"המשרד ממליץ שבית המחוקקים של ג'ורג'יה יתכנס למושב מיוחד וישקול אישור חבר אלקטורים חילופי שיתמוך בטראמפ". דונהיו העיד: "הייתי צריך לקרוא פעמיים כדי להבין מה הוא רוצה, והייתי צריך לחשוב על תשובה ברורה שתדחה על הסף את ההצעה. אין זה תפקידו של המשרד לומר למדינות כיצד לבחור את האלקטורים, וחשוב מכך – זה מנוגד לעובדות. המכתב הזה היה עלול להכניס את ארה"ב למשבר חוקתי, ולא נראה שקלארק הבין זאת".

תגובתו של רוזן הייתה דומה מאוד והוא קרא לקלארק למשרדו לפגישה משולשת. דונהיו אמר לקלארק, כי מדובר בהתערבות של המשרד בתוצאות הבחירות. למרות כל זאת, קלארק המשיך בדרכו. הוא החל לזמן עדים ולנהל חקירה משלו. "חשבנו שהוא יסוג, אבל הוא עשה את ההפך וזה המם אותי עוד יותר. התעמתתי אותו, והוא ענה שכל מיני אנשים מתערבים בבחירות והעלה כל מיני תיאוריות ששמענו מטראמפ ושהתעופפו באינטרנט", העיד דונהיו.

תיאוריית קונספירציה על לווין איטלקי
רשימותיו של דונהיו, 27.12.20 [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

ב-31 בדצמבר זימן טראמפ את בכירי המשרד לחדר הסגלגל, ובין היתר ביקש שהמשרד יתפוס את מכונות ההצבעה; רוזן השיב שאין לכך בסיס חוקי. אנשי המשרד אמרו לטראמפ שהמשרד לביטחון פנים אחראי על אבטחת מכונות ההצבעה. טראמפ התקשר מיד לסגן השר לביטחון פנים, קן קוצ'ינלי, ואמר שלדברי רוזן יש לו הסמכות לתפוס את המכונות ואין הוא ממלא את תפקידו; רוזן הדגיש בוועדה שלא אמר זאת. טראמפ התרגז ואמר לרוזן ודונהיו, שיש אומרים שהוא צריך להדיח אותם ושקלארק יעשה את הנחוץ. דונהיו השיב, כי זו זכותו של טראמפ – אבל הדבר לא ישנה את העובדות ואת עמדת המשרד. היועץ המשפטי של הבית הלבן, פט סיפולון, תמך בעמדת המשרד.

ב-1 בינואר שיגר מדואוז מספר מיילים לרוזן, כולל מחזור של תיאוריית קונספירציה קיצונית במיוחד לפיה הבחירות זויפו באמצעות העברת קולות מטראמפ אל ג'ו ביידן באמצעות לווין איטלקי בסיוע ה-CIA ו-6MI (הביון הבריטי). מדואוז אף פנה לשר ההגנה בפועל, כריס מילר, שפנה בנושא לנספח הצבאי האמריקני ברומא. לדברי רוזן, אחד מאותם מיילים היה אינדיקציה לכך שטראמפ אכן שוקל להחליף אותו בקלארק ב-4 בינואר.

קלארק אמר לרוזן, כי טראמפ שאל האם יהיה מוכן להחליף אותו ב-4 בינואר. רוזן השיב שמדובר בטעות עצומה מצידו, אך קלארק המשיך לטעון שהייתה הונאה – למרות שלא היה מעורב בבדיקות שערך המשרד ואמר שהוא ישלח את המכתב אם ימונה. ב-3 בינואר דיווח קלארק לרוזן, שטראמפ הציע לו את התפקיד והוא הסכים. קלארק הציע לרוזן לכהן כסגנו; "עניתי לו שאין מצב בעולם". הוא גם אמר שידחה את הצעתו של טראמפ אם רוזן יחתום על המכתב לג'ורג'יה, אך רוזן עמד בסירובו.

רוזן ביקש פגישה עם טראמפ, כדי למנוע ממנו להביא את המשרד לפעול בניגוד לאמת, לתפקידו ולחוקה - הסביר. במקביל שוחח דונהיו עם יתר סגני השר וכולם אמרו שיתפטרו אם קלארק ימונה. באותן שעות התייחס הבית הלבן לקלארק ברישומיו כשר המשפטים בפועל.

"המדינה תדבר רק על זה"
טראמפ שאל "מה יש לי להפסיד" [צילום: AP]

ב-3 בינואר בערב נפגשו בכירי המשרד עם טראמפ. הוא פנה לרוזן ואמר: "דבר אחד אנחנו יודעים, רוזן: אתה לא תעשה דבר, כי אתה לא מקבל שהייתה הונאת בחירות; הבחור הזה [קלארק] לפחות יעשה משהו". רוזן ענה: "נכון שאנחנו לא נתערב, כי זו האמת וזה החוק – וזה גם הדבר הנכון עבורך". הפגישה נמשכה שעתיים וחצי והתמקדה באפשרות החלפתו של רוזן בקלארק. טראמפ שאל "מה יש לי להפסיד?", ודונהיו הסביר מה יפסידו הוא, המדינה והמשרד – והכל המשיכו באותו קו.

בהמשך עלתה השאלה האם קלארק כשיר לתפקיד, ודונהיו אמר במפורש שהתשובה שלילית: "זה אבסורד, זה ייכשל" בשל העובדה שקלארק מעולם לא עסק בפלילים, מעולם לא הופיע בפני חבר מושבעים ואינו מסוגל לנהל 150,000 עובדים ואת ה-FBI. קלארק טען שהופיע בענייני איכות הסביבה ודונהיו השיב: "כן, באיכות הסביבה". איש מן הנוכחים למעט קלארק לא תמך במינויו, הוסיף דונהיו, והזהיר מפני מאות התפטרויות לכל רוחב המשרד. קלארק מצידו אמר שוב ושוב שהוא יורה על חקירות שיחשפו הונאה נרחבת וישלח את המכתב שהכין; לדבריו, יש לו האינטליגנציה, הנכונות והרצון לעשות זאת. ואילו רוזן שב והדגיש, כי החשיבות איננה הוא עצמו – ממילא עמד לסיים את תפקידו ב-20 בינואר – אלא מעמדו של המשרד.

אינגל הזהיר את טראמפ, כי אם יבצע את החילופין – כל המדינה תדבר על כך ואיש לא ישים לב לאותו משרד. בנקודה זאת אמר סיפולון, שהמכתב הזה הוא רצח והתאבדות, שיפגע בכל מי שיגע בו, ושהוא לא רוצה שום קשר אליו. סיפולון אמר לוועדה (אם כי לא בתצהיר מצולם) שדבריו של אינגל היו נקודת המפנה בשיחה. טראמפ שאל את רוזן האם יפטר את קלארק; רוזן השיב שהסמכות היא רק של הנשיא. קלארק סירב לענות על שאלות הוועדה, בנימוק של הימנעות מהפללה עצמית והחיסיון הנשיאותי.

תאריך:  24/06/22   |   עודכן:  24/06/22
איתמר לוין
+כמה עזות פנים צריך כדי להגיד את מה שהם אמרו
09:02 24/06/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המילה "חוצפה" נכנסה לשפה האנגלית דרך האידיש, וקיבלה משמעות שאיננה בהכרח שלילית, אלא גם של אומץ לב - במיוחד בעולם העסקים  ▪  אנחנו נישאר במשמעות המקורית שלה ונציג כמה מן החוצפנים הבולטים של השבוע האחרון
השכר עלה ב-23% בארבע שנים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ שקל: שר משפטים שיסייע לו להישאר בתפקידו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
24/06/22 10:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
מיד לאחר 6 בינואר הקפיאו מאות חברות את תרומותיהן למחוקקים רפובליקנים שהצביעו נגד אשרור נצחונו של ג'ו ביידן. אבל אצל רבות מהן היה זה צעד קצר טווח. אחת מהן הייתה טויוטה – אך כעבור פחות משנה היא החלה להזרים מחדש את הכסף, בנימוק שהיא תורמת בצורה שווה לשתי המפלגות. נשמע טוב – מגיב ניו-יורק טיימס – אבל מה אם חלק הולך וגדל באחת המפלגות אינו מחויב לשלטון החוק ולהעברת השלטון בדרכי שלום?
22/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
אנשיו של דונלד טראמפ שיגרו ללשכתו של סגן הנשיא מייק פנס הצבעות מזויפות של אלקטורים במדינות ויסקונסין ושיקאגו, לאחר שכינסו כאלה בשורה של מדינות מפתח בניסיון לזייף את תוצאות הבחירות. כך חשפה (21.6.22) ועדת החקירה של בית הנבחרים לאירועי 6 בינואר, על בסיס עדויות של אנשי הקמפיין, הבית הלבן והמפלגה הרפובליקנית. השימוע גם עסק בהטרדות ובאיומים הקשים שהיו מנת חלקם של מי שסירבו לשתף פעולה עם טראמפ.
22/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בעקבות התגברות השאלות על חשיפתו הפלילית האפשרית בשל חלקו באירועי 6 בינואר, פרסם דונלד טראמפ הצהרה בת 12 עמודים. היא כוללת את הסלט הרגיל של טענות חסרות שחר ושקרים גלויים, אך גם משהו שונה: תחילתה של הגנה משפטית. כמעט בכל עמוד הסביר טראמפ מדוע היה בטוח שבחירות 2020 נגזלו ממנו ומדוע פעולותיו היו במסגרת זכותו החוקית לערער על התוצאות. 6 בינואר היה ניסיון של אמריקנים "לדרוש מנבחריהם לתת דין וחשבון על סימנים ברורים של פעילות פלילית במהלך הבחירות".
20/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בארה"ב נמשכים השימועים בוועדת 6 בינואר, מה שלא מפריע לטראמפ להדק את שליטתו במפלגה הרפובליקנית בירושלים נמשך המשפט בתיק האלפים, מה שלא מפריע לנתניהו להתקרב לראשות הממשלה בשני המקרים מדובר בסכנה ברורה לדמוקרטיה
17/06/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
הנשיא דונלד טראמפ לחץ על סגנו, מייק פנס, לפעול בקונגרס כדי להפוך לטובתו את תוצאות הבחירות - למרות שידע היטב שאין לכך כך בסיס חוקי. כך עלה (יום ה', 16.6.22) בשימוע של ועדת הקונגרס לחקירת אירועי 6 בינואר. "חששתי לבטחונו של סגן הנשיא ורציתי שהשירות החשאי יהיה מודע לכך, כי פחדתי שהנשיא יתנפל עליו ב-6 בינואר", העיד מארק שורט, שהיה ראש הסגל של פנס.
16/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il