|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
אודסה, אוקראינה [צילום: AP]
צמיחת הציונות האסטרטגית של זאב ז'בוטינסקי – פרק 5

אימא אודסה (א')

לאומיות ופוסט-לאומיות; אבולוציה לאומית; אין חלופה לצבאיות; צבאיות והומניזם; המשורר הלאומי ההונגרי שנדור פטופי; שימוש בכוח למטרות צודקות; אודסה כשטח כבוש; המודל של אודיסאוס; מי יכול לחולל את המהפכה העברית?
01/07/2022  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות


לאומיות

בימי ילדותו הייתה אודסה עיר בינלאומית ושער ליצוא חיטה מאוקראינה השופעת, לכל רחבי אירופה. חוקר הספרות והמתרגם עמינדב דיקמן כתב: "'ז'בוטינסקי שלי' (על משקל "פושקין שלי" ודומהו) היה ונשאר לדידי אודסיט, אודסאי מובהק, שמעשיותו ובקיאותו, הכמו-סוחרית, בהלכות עולם, מתובלות היו ביותר מקמצוץ הומור, ובייחוד הומור-עצמי משובב נפש".1

בעשרים ושלוש שנות חייו הראשונות התפתח ז'בוטינסקי – מילד מחונן, סקרן, לוחם, מרדן, בעל חשיבה עצמאית, חובב ספרות ומחבר שירה, ששלט בשמונה שפות, בעל דמיון מפותח ובעל אומץ לב נדיר – ליהודי לאומי,2 שכבר בגיל שבע-עשרה חזה את השואה (ראה להלן), אף שבעצמו, לדבריו, לא חווה אנטישמיות בנעוריו.3

הוא ביקש להעביר את בני עמו למקום מבטחים, ובעיניו לא הייתה חלופה לארץ-ישראל, אף ששעריה היו חסומים בפני היהודים, והסיכוי להסיר את החסמים עבור עלייה של מיליוני יהודים, היה אפסי.

צבאיות ככורח המציאות

בחירתו בציון לא הייתה ממניעים דתיים, אלא בדומה לנורדאו, מטעמים אבולוציוניים: בארץ-ישראל התפתחה, לדעת שניהם, הלאומיות היהודית, ורק שם יכולים היהודים לחולל מהפכה עברית, להיפטר מ"מחלת הגלותיות", להיות עם חופשי, ולפתח את תרבותם הלאומית.

בארץ-ישראל שלטו אז הטורקים המוסלמים, ורוב תושביה היו ערבים מוסלמים. ללא סילוק הטורקים בכוח וללא נטרול בכוח של התנגדות התושבים לא ניתן היה להקים בה מדינה יהודית. לכן לאומיותו הייתה צבאית, כלאומיותם של לוחמים, ליברלים והומניסטים, שלחמו בשלטון זר. כמו המשורר הלאומי ההונגרי, שנדור פטופי, ממנהיגי המרד הלאומי ההונגרי ב"אביב העמים" (1848), שנהרג בקרב מול הצבא הרוסי שחש לעזרתו של השלטון ההונגרי, שהיה בעל ברית של השלטון האוסטרי, במלחמתו לדיכוי המרד. בגיל שש-עשרה תרגם ז'בוטינסקי שירים של שאנדור פטופי לרוסית.4 כמו ג'וזפה גריבלדי5 וג'וזפה מציני6, הגיבורים הלאומיים האיטלקיים וגיבוריו האישיים של ז'בוטינסקי, שעיצבו את תפיסתו הלאומית ושאותם העריץ, וכמו יוזף פילסודסקי7, המהפכן והמדינאי הפולני, שפעל לסיום שלטונה של רוסיה על פולין, ולעצמאותה, בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20.

פטופי היה גיבור תרבות עולמי: המשורר היהודי-גרמני, היינריך היינה, כתב עליו בשירו "1849"; המחזאי והמשורר הנורווגי, הנריק איבסן, כתב עליו בשירו "אל הונגריה"; המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק, הפציר במשורר אביגדור המאירי לתרגם משיריו לעברית, כפי שאכן עשה.8

על גריבלדי ומציני למד ז'בוטינסקי בהיותו עיתונאי וסטודנט ברומא. אחר פילסודסקי הוא עקב כעיתונאי רוסי וכמנהיג ציוני, שהרי פולין הייתה חלק בלתי נפרד מן האימפריה הרוסית, חלק ניכר מיהודי האימפריה היו תושביה, ובבירתה, ורשה, חי קיבוץ היהודים הגדול ביותר באימפריה.9

שימוש בכוח למטרות צודקות לא סתר אז את השקפת העולם ההומניסטית שהייתה נחלתו של ז'בוטינסקי, כפי שהיא סותרת אותה בעת כתיבת שורות אלה, אחרי שתי מלחמות-עולם במאה העשרים. המהפך התרבותי הזה לא רק קיעקע את תדמיתו של ז'בוטינסקי ההומניסט בעיני יהודים וישראלים רבים, אלא גם קיבע למדינת ישראל תדמית מיליטריסטית בעולם.

אודיסאוס

מולדתו הראשונה, אודסה, העיר שבה נולד, ממוקמת בפאה הצפון-מערבית של הים השחור. אתור בנופה הגשמי, ההיסטורי והרוחני, אחרי מנוֹעים לפיתוח תורת הביטחון שלו:

רוח מלחמה שרתה באודסה, ומאותן סיבות היא מצויה בה אף בעת כתיבת שורות אלה,10 מאה ארבעים ושתיים שנים אחרי לידת ז'בוטינסקי, וזאת לאחר שרוסיה קרעה מאוקראינה את חצי האי קרים הסמוך לאודסה, לוחמת לקרוע ממנה את מחוזותיה המזרחיים ואולי אף להשתלט עליה כליל. לא רק בתולדותיה ארוגה בה מלחמה, אלא אף בשמה: הצארינה, יקטרינה הגדולה - שהורתה בשנת 1794 להקים התנחלות בערבה שנכבשה חמש שנים לפני כן מן הטורקים - העניקה לה את שמה, כי לאורך החוף המערבי של הים השחור, לרבות באתר שעליה נבנתה העיר החדשה עצמה, שכנו התנחלויות יווניות בעת העתיקה. חביבה של הצארינה, האדמירל הספרדי-נפוליטני ג'וזה דה-ריבס, שכבש את העיירה הטורקית חאגיביי ב-1789, יזם באותו מקום את הקמת העיר, והיה מושלה הראשון. הוא יעץ לצארינה לקרוא לעיר על שם אחת ההתנחלויות היווניות העתיקות: אודסוס או אודוס. יקטרינה, מחלוצות הפמיניזם בעת החדשה, העניקה לעיר שם נקבי: אודסה.

גם אירוע היסטורי זעיר זה נכלל בתבנית נוף מולדתו של ז'בוטינסקי, שלא רק אהב, אלא גם העריך ביותר נשים (ראה להלן).

אודסוס ואודוס נקראו על שמו של אודיסאוס, גיבור מלחמות טרויה, ואחת מן הדמויות שעיצבו את תרבות המערב. אודיסאוס, לא רק שהיה מדמויות המופת הספרותיות של ז'בוטינסקי, כפי שניתן להבין מסיפורו "עשרה ספרים", אלא שגם מהלך חייו של ז'בוטינסקי דומה לחיי גיבורו של הומרוס. ז'בוטינסקי קרוב לוודאי שהיה מודע למורשתו של דה-ריבס, לא רק משום שעלילות ככלל ריתקו אותו, אלא גם משום שרחובה הראשי של אודסה קרוי על שמו. וכשהגה את שם העיר, פעמים אין ספור מאז ילדותו, קרוב לוודאי שנצנצה בתודעתו דמותו של אודיסאוס.

בהנחה שהומרוס העניק לאודיסאוס את שמו, לפי התפקיד שייעד לו בשני האפוסים הגדולים שחיבר, עסקו חוקרים רבים בשאלה מה משמעותו של השם הזה. הנה אחדים מן הפירושים: "הוא אשר במהלך חייו מכאיב לאחרים וניסיון חייו מכאיב לו" (מאיים ומאוים); "חורש מזימות (הסוס הטרויאני) המתמודד בהצלחה עם אלים" (כיעקב אבינו).

שלמה המלך כתב בספרו (משלי, כ"ד, ו): "בתחבולות תעשה לך מלחמה". כאודיסאוס כן גם ז'בוטינסקי, ביקש להילחם במוח ולא רק בכוח. ומבלי לוותר על הכוח, להפעילו בתבונה.

כאודיסאוס, וכחברו, יוסף טרומפלדור (ראה להלן), גם ז'בוטינסקי שנא מלחמות. הוא אף חיבר מחזה פציפיסטי (ראה להלן), אך הבין שלא ניתן להימנע מהן.

כל חייו היו מסע רצוף של ניסיונות קשים, שבהם הוא למד את הוויית הצבא והמלחמה ופיתח, בשנות העשרים של המאה העשרים, את תורת הביטחון.
סביר להניח שז'בוטינסקי – שאף למד יוונית בבית ספר תיכון – קלט מסרים תרבותיים-היסטוריים אלה, ודמותו של אודיסאוס נספגה בתבנית נוף מולדתו. ב-1928 הוא פרסם "הכרזה מטעם מפקד הכבוד העליון לברית טרומפלדור העולמית", ובה ניסח את חלומו-חזונו: "ואני מחפש נוער שיהיה נאיבי בטבע, כבשירי הומרוס, כעשרת הדברות: ידוֹע ידע את הקושי, אבל גם להאמין ידע, להעז, שאיפה עד הקץ, לשער השגות המגיעות עד האופק...". רק נוער כזה מסוגל היה בעיניו לחולל את המהפכה העברית שאותה שאף לחולל. את הנוער הזה ביקש ז'בוטינסקי לחנך.

שטח כבוש

כשנולד, הייתה אודסה עיר חדשה, יחסית לערי רוסיה ואירופה הוותיקות, דוגמת רומא, מולדתו השנייה. אודסה, רק בת שמונים וארבע שנים, לעומת אלפיים ושבע מאות שנותיה של רומא. יקטרינה הגדולה הורתה, כאמור, להקימה ב-1794, כהתנחלות בשטח כבוש, על שטחי ערבה שוממים כמעט לחלוטין, ללא מקור מים משלה. שטחים אלה נכבשו מטורקיה על-ידי רוסיה במלחמה העות'מנית-רוסית (1792-1787). יקטרינה ביקשה לקבוע עובדות טריטוריאליות שהיו חיוניות, לדעתה ולדעת יועציה, לביטחונה של האימפריה. רוסיה אילצה את טורקיה לוותר עליהם בהסכם יָאש.11

בשבוע הבא: העקרונות ההיסטוריים של האסטרטגיה הרוסית מאז איוואן "האיום" במאה השש-עשרה ועד פוטין היום; תבונתו האסטרטגית של ז'בוטינסקי; ההיסטוריה הצבאית של אודסה; אופיה של אודסה שהשפיע על ז'בוטינסקי והשקפת עולמו; אהבתו של ז'בוטינסקי את אודסה.

הערות

1. עמינדב דיקמן: "זאב ז'בוטינסקי, מין לורנס איש-ערב עברי", הארץ, 12 ביולי 2005.
2. לאומיות הייתה בימי התבגרותו הפוסט-דתיים של ז'בוטינסקי האג'נדה של הממסדים והאליטות באירופה. זה היה מזלה של הציונות ומדינת ישראל. אחרי מאה וארבעים שנה, שולטת בכיפה האג'נדה הפוסט-לאומית והפוסט-מודרניסטית שאת הלאומיות הפכה לפשיזם ולימין קיצוני.
3. זאב ז'בוטינסקי: "זיכרונות בן דורי – אודסה שלי", הוצאת ערי ז'בוטינסקי ועמיחי, עמ' 31: "בראשיתן ובמחציתן של שנות התשעים (של המאה התשע עשרה)... נרדמה אפילו האנטישמיות... חיינו היו קלים ועליזים", עמ' 31. מיכאל סטניסלבסקי טען במחקרו שרק אחרי פוגרום קישינב חל בז'בוטינסקי מהפך "מאינטלקטואל רוסי קוסמופוליטי, במפנה המאה, לאידיאולוג ציוני מקורי" (פרק שישי). אני סבור שהוא טעה, בין היתר כי לא חקר באופן יסודי את ילדותו ונעוריו של ז'בוטינסקי, ולכן הניח בטעות כי ז'בוטינסקי הומר לציונות, כהרצל וכנורדאו, מקוסמופוליטיזם נאור. הרצל ונורדאו אכן לא היו ציונים עד המהפך שעברו בבגרותם, בשנות התשעים של המאה ה-19. לא כן ז'בוטינסקי.
4. סטניסלבסקי, שם, עמ' 127 באביב העמים ב-1848 הוא ניצב בפתח המוזאון הלאומי של הונגריה והקריא את שירו, "שיר לאומי", הפותח במלים: "על רגליך מדיאר! המולדת קוראת! / עתה הוא הזמן, או לעולם לא! האם נהיה עבדים או בני חורין? / זו השאלה, בחר את תשובתך! / בשם אלוהי ההונגרים / אנו קוראים / אנו קוראים, לעולם לא נהיה עבדים / לעולם לא עוד!" (ויקיפדיה).
5. גו'זפה גריבלדי (1882-1807), גנרל, פטריוט ומנהיג איטלקי. מכונה גם "גיבור של שני עולמות" בעקבות פעולותיו הצבאיות הן באירופה והן בדרום אמריקה. הוא נחשב לאחת הדמויות המרכזיות במאבק לאיחוד איטליה, ולגיבור לאומי איטלקי. ראה: דניס מק-סמית, "ג'וזפה גריבלדי", הוצאת הדר, 1965.
6. ג'וזפה מציני (1872-1805), פטריוט, פוליטיקאי פילוסוף איטלקי. הוגה דעות בולט של הרעיון הלאומי ומנהיג התנועה לאיחוד איטליה.
7. יוזף פילסודסקי (1935-1857), הנהיג את המאבק הטרוריסטי והדיפלומטי לעצמאות פולין. פיקד על צבא פולין שהביס את הצבא האדום ב-1920, שהבטיח את עצמאות פולין, ועיצב את המערכת הפוליטית שלה.
8. אביגדור המאירי, משירי שנדור פיטופי (תרגום ומבוא), הוצאת סיני, 1961.
9. על יחסו החיובי של ז'בוטינסקי לפילסודסקי ניתן ללמוד מהרצאתו במועדון הרופאים והאינג'ינרים בוורשה ב-1936: [קישור]
10. מלחמת רוסיה-אוקראינה.
11. טקסט של ההסכם: [קישור]

תאריך:  01/07/2022   |   עודכן:  01/07/2022
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אימא אודסה (א')
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רק חירטוטים.
9/07/22 13:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוק הטבק והסיגריות עובר בשנים האחרונות טלטלה קשה. יותר ויותר מתברר, כי יד נעלמה בוחשת מאחורי הקלעים ודוחפת חברי כנסת ופקידים בכירים במשרדי ממשלה לפעולות חריגות. מיסים חדשים מוטלים לעיתים תכופות על מוצרי טבק בכלל וסיגריות בפרט, באופן המקשה על יזמים חדשים להיכנס לתחום זה. לעומתם, אחת הנהנות העיקריות מהפעולות החריגות היא דווקא חברת פיליפ מוריס - יבואנית מוצרי מרלבורו, המרוויחה סכומי עתק מהקרטל שנוצר לזכותה, כפי שנפרט להלן.
27/06/2022  |  יואב יצחק  |   תחקירים
כדי לנטרל איומים יש ללמוד מן המאיימים; ביקורת על שלטונות המנדט הבריטי בארץ; פוגרומים בדרום רוסיה - אוקראינה; פוגרום קישינב; "קונגרס אוגנדה"; הרושם שעשה הרצל על ז'בוטינסקי; מרכזיות המנהיג בהיסטוריה
24/06/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
עשרות נציגי הרשויות המקומיות שהתכנסו בתחילת חודש יוני לשמוע על רפורמת מוניות השירות החדשה של שרת התחבורה מרב מיכאלי הגיעו כשהם נלהבים מהרעיון, אך יצאו ממנו חוששים שמדובר בעסק לא כלכלי, ובצדק.
21/06/2022  |  עידן יוסף  |   תחקירים
המולדות של ז'בוטינסקי; התיאוריות של פרויד ופיאז'ה; הרומן של ז'בוטינסקי "חמישתם"; חשיבות מורשתה של העיר אודסה בחזון של ז'בוטינסקי; ממדים באישיותו של אדם; סיפור עצוב בתולדות האדם; שליטת ז'בוטינסקי בהרבה שפות; תפיסת הביטחון האמיתית של ז'בוטינסקי
17/06/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
תביעה שהגישה בפברואר 2022 חברת ענב ייזום נגד קבוצת אקרו ואח', עוררה תשומת לב מחדש לשמו ול'פועלו' של אחד הגורמים המקורבים ביותר לקבוצה: שלמה ברונר, יזם נדל"ן ויהלומן חרדי. גרונר מושקע ומעורב באמצעות שותפויות רבות בפרויקטים של בנייה ברחבי הארץ בשווי מיליארדי שקלים, ובהם בבקבוצת ענב ייזום. אולם קולו כמעט שאינו נשמע. ולא בכדי: מקורות ההון של משפחתו, מהם החל לבצע עסקיו, מצויים בערפל כבד. קרבות ירושה שהתנהלו נגד האחים יעקב וישראל ברונר (שלמה הוא בנו של יעקב), בעיקר מצידה של אחותם, רות ברונר, מגלים חשדות לחברות קש ונאמנויות פיקטיביות, הברחות בינלאומיות לא-חוקיות של יהלומים ומעורבות בחשבונות בנק מוסווים בפנמה ובמדינות נוספות.
16/06/2022  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il