בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
יהושע. לא אשכנזי [צילום: Leonardo Cendamo]
|
|
|
תגובה למגיבים שהשחירו את א.ב. יהושע
|
לידיעת המגיבים שלא הניחו לי, אני מוצא לנכון לתת הפעם מידע ביוגרפי - לסופר "האשכנזי" שלי, א. ב. יהושע, הייתה אמא, שנולדה וגדלה במרוקו "האשכנזית" ● האבא הוא בן למשפחה ספרדית מכובדת, ששורשיה בעיר "האשכנזית ביותר" סלוניקי ● האמא "האשכנזית" של א.ב. יהושע שמה מלכה, עלתה ממרוקו "האשכנזית" ב-1932
|
אני תוחם רשימה זו אך ורק ב-ד' אמות של תגובתי לתגובות רבות, שהיו בשנים האחרונות למאמרי, בהם צוינו מתוך בורות הסיבות מדוע יש לי יחס אוהד לסופר אברהם ב. יהושע. לא אתייחס לכל הסיבות הפוליטיות שהועלו בתגובות, אתמקד רק בסיבה אחת, שהרבו לחזור עליה. הסיבה היא כי אני, קלינסקי איתן, אוהב סופרים, שהם רק בני העדה האשכנזית, שהם כמוני האשכנזי. הבורות קיבלה ביטוי בוטה אצל מגיב, שכתב תגובה מעליבה למאמרים שלי, המייחס מעידה באהבת ישראל גם אצל המשורר האשכנזי א.צ. גרינברג. לא רק האשכנזי א.ב. יהושע כושל, אלא גם א.צ גרינברג כושל, והיותו אשכנזי מסביר את מה שהוא רואה פגמים בשיריו, והסיבה מדוע אני האשכנזי אוהב את שיריו. ללא בושה ראה המגיב למאמרי פגם במשורר אשכנזי, וזאת כשמדובר במשורר שכל מילה בשיריו בוערת בה ארץ ישראל, מורשתה ההיסטורית של הארץ ושלל נכסיו התרבותיים של עמנו שעוצבו במקרא, בספרות התנאים - המשנה, בספרות האמוראים - התלמוד ובספרות ההלכה בכללותה. לדעה זו נתן דעה בהרחבה גם בפייסבוק. אישית לא מצאתי עניין לענות לתגובות הטיפשיות רוויות הבורות והשנאה חסרת המעצורים. אך מאז יום שלישי ה-14 ביוני, שכותרת עיתון הבוקר צעקה לעברי, כי הלך מאתנו הסופר האהוב עלי, אני מוצא עצמי שאני חייב לתת תשובה לבורות, שהכתירה את הסופר א.ב. יהושע כבן העדה האשכנזית. לידיעת המגיבים שלא הניחו לי, אני מוצא לנכון לתת הפעם מידע ביוגרפי - לסופר "האשכנזי" שלי, א. ב. יהושע, הייתה אמא, שנולדה וגדלה במרוקו "האשכנזית". האבא הוא בן למשפחה ספרדית מכובדת, ששורשיה בעיר "האשכנזית ביותר" סלוניקי. האמא "האשכנזית" של א.ב. יהושע שמה מלכה, עלתה ממרוקו "האשכנזית" ב-1932. האבא "האשכנזי" הוא יעקב יהושע, בנו של הרב חנניה גבריאל, רב הקהילה הספרדית בירושלים. עובדה זו העצימה את בעיית הזהות ביצירותיו של הסופר. מצאתי לנכון להעמיד את המגיבים על בורותם, שהייתה ביסוד תגובות של שנאה עיוורת. העובדות שצוינו לעיל העצימו את ההידרשות של א.ב. יהושע לקומפלקס המכאיב, למתח אשכנזי ספרדי, ששיקף חווית יסוד ביוגרפית של סופר בן לאב ספרדי ואמא שנולדה במרוקו, כשהוא עצמו גדל ומתחנך בסביבה, שניתן להגדירה אירופית - בגימנסיה "רחביה" בעיר ירושלים ובתנועת נוער, שלמרבה הצער, נעדרות מנוכחות מזרחית משמעותית. בני העדה הספרדית בהרבה תגובות צוינה אהבתי לסופר "הפולני שלי". לעתים היו תגובות, שהחליטו כי א.ב יהושע היה גרמני. לכן אעשה מסע דילוגים קצר ואתייחס בנגיעות קלות לכמה גיבורים בספרי א.ב. יהושע, שריגשו אותי והם בני העדה הספרדית. בספרו "המאהב" הוא משרטט באהבה רבה את דמותה וודוצ'ה, ילידת ירושלים בת למשפחה ספרדית וגם אביה הרב הספרדי מתואר בחיבה רבה. וודוצ'ה בת התשעים ושלש שערותיה שחורות ועורה החלק כמעט נעדר קמטים. היא כואבת ומתייסרת, שנכדה גבריאל ערק מהארץ האהובה עליה וירד לעיר האורות, פריז. הסבתא החולה, מתחזקת ומצליחה להתגבר על נגעים קשים, שפקדו אותה בנסיבות הגיל, וזאת כשנודע לה, שנכדה מתכונן לבוא מפריז לראותה. בכאב רב מתאר א.ב. יהושע את וודוצ'ה, שנוטלת על עצמה את האשמה, שנכדה אינו שותף למפעל הבנייה של המדינה האהובה עליה. היא כואבת וקשה לה לשאת, שנכדה ירד מהארץ, ערק מהצבא, ברח מהחזית במלחמת יום הכיפורים. לגיל המופלג של הגיבורה האהובה על הסופר, גיבורה בת העדה הספרדית, נוספו מדווי הגוף והיא מאבדת את הכרתה. זו לא הפעם הראשונה שהיא מאבדת את ההכרה, למרות שהיא מתגברת על מדווי הגוף, כי גבריאל כל יום עתיד להגיע. אך הפעם היא מתה ולמרבה הכאב, לא זכתה לראות נכדה גבריאל. דווקא הנכד שערק מושפע באורח חייו מחברה אשכנזית. מול דור שעשה את הדרך מארצות הגולה לארץ ישראל, גבריאל עושה את הדרך ההפוכה, וזה מכאיב לסבתא, שהסופר א.ב. יהושע מדגיש את ספרדיותה. בספר "חסד ספרדי", שיצא לאור לפני כ-12 שנים, לא נרתע הסופר א.ב. יהושע לתאר יהירות בוטה של במאי הסרטים יאיר מוזס, שהוא האשכנזי המתנשא על השחקנית רות, על התסריטאי טרינגו ועל טולדנו, שהם כולם בני עדות המזרח. ניתן לציין ממספר לא מבוטל של רומנים, שניתן לכנותם הספרדיים, הנוגעים באמצעות איזמל עט הסופרים בכאב העולה מתוך יחס לא הוגן לספרדים. בין הרומנים האלה יש לציין את "המאהב", ראשון הרומנים של א.ב יהושע, שלצד נגיעות בנושא הקשרים שלנו עם בני העם הערבי מביא לידי ביטוי את הכאב ביחס לעולם המזרח. אותה ספרדיות עולה בכאב רב ב"חסד ספרדי", ב"הבת היחידה", ב"הכלה המשוחררת" ועוד. לצערי, בספרי א.ב יהושע, כשקיימת מערכת יחסים רומנטיים, הצד החזק הוא תמיד אשכנזי וגברי. הצד החלש הוא תמיד ספרדי ונשי. התופעה הכאובה הזו מזדקרת לה ברומן ההיסטורי "המסע אל תום האלף", ב"מולכו", ב"מר מאני". בפרק אחד ב"גירושים מאוחרים" מדובר על מערכת יחסים רומנטיים בין שני גברים. לא ניתן למצוא צד חזק וצד חלש, במקרה כזה גם הספרדי וגם האשכנזי הם חלשים. הבנקאי הספרדי עם כספו ואהובו האשכנזי הם חלשים וחסרי אונים. לסיום, אני מוצא לנכון להדגיש, שתחמתי ונעלתי את תגובתי במאמר רק להתייחסות להתבטאויות של שנאה עיוורת עמוסת שקרים לסופר אהוב עלי.
|
תאריך:
|
26/06/2022
|
|
|
עודכן:
|
26/06/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
תגובה למגיבים שהשחירו את א.ב. יהושע
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
בושה למגיב שקבע
|
26/06/22 12:06
|
|
|
|
ה.א
|
26/06/22 18:49
|
|
2
|
|
ה.א
|
26/06/22 15:15
|
|
3
|
|
שאול א.
|
26/06/22 15:57
|
|
4
|
|
בקשה לאיתן
|
26/06/22 17:03
|
|
5
|
|
מאחלת בריאות
|
26/06/22 17:19
|
|
6
|
|
מאחלת בריאות
|
26/06/22 17:19
|
|
7
|
|
ה.א
|
26/06/22 19:10
|
|
8
|
|
ה.א
|
27/06/22 15:14
|
|
נדיה וסעיד נפגשים בקורס שיווק דיגיטלי בעיר ללא שם, ומתאהבים. אלא שהאהבה הזו לא נשארת כפי שהיא, היא סופגת הדים ומטחים, במובן הפשוט ובמובן המטאפורי. הם מוצאים עצמם בעוצר לילי ותחת כדורי אש כבדים. עליהם למצוא מחסה ולקבל החלטה. ספר זה הוא על העוצמה שבאהבה, אך גם על מה שמעיב עליה והורס אותה; סביבה הספוגה במטחי מלחמה, כמו רומן שחזה את המלחמה באוקראינה. נדיה וסעיד מחליטים לברוח, לחפש מקום מבטחים, ועד הסוף לא ברור האם יצליחו והאם גם סיפור האהבה הזה יצליח.
|
|
|
אני מאוד מעריך את ד"ר ירון עובדיה, שמרצה לנו במועדון ההרצאות שבטיקוטין על האיסלאם והפלשתינים, נושאים טעונים עליהם יש לרובנו אג'נדה ודיעה נחרצת, מתומכי הנרטיב הפלשתיני, פוסט ציונים, חסידי אוסלו, בעד נסיגה מלאה, השארת גושי ההתישבות, אימוץ תוכנית טראמפ ועד ארץ ישראל השלמה ושתי גדות שלנו לירדן.
|
|
|
מי שסבור ששאלת קרב הירושה ברש"פ הוכרעה וכי חוסיין א-שיח', מקורבו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן, או כל בכיר אחר בצמרת פתח, יירשו את אבו מאזן צריך להתכונן להפתעות. תנועת חמאס שהשתלטה בהפיכה צבאית ב-2007 על רצועת עזה וגירשה ממנה את הרש"פ איננה מתכוונת לוותר והיא מתכננת להשתלט על שטחי הגדה.
|
|
|
טוכולסקי גורס במאמרו בצורה החלטית ונחושה שאין להצביע בבחירות הקרובות הצבעה אסטרטגית, אלא הצבעה "עניינית", כלומר: לפי מה שאתם מאמינים בו". מוטו זה של המאמר הוא בעיני זריית חול בעיני הקורא. בה בעת איני מופתע משום שמפלגה או זרם פוליטי-מחשבתי שמיוצג ע"י 4 -5 מנדטים (שמאל קיצוני), אינו יכול להתיימר ל"ייצג את העם" על כי הוא בגדר אוונגרד שנשאר תמיד כזה אם איננו נעלם כליל מהמפה הפוליטית. הרעיון המרכזי השני הוא שהצרה הפוליטית שלנו מעוגנת כביכול בשאלה "כן ביבי - לא ביבי" וזה בסיס עיקר צרותינו; גם לכך אינני מסכים. ההיסטוריה שלנו לא התחילה בימי "ביבי" והפערים החברתיים-כלכליים והפוליטיים בישראל לא נולדו או התפתחו בימיו. "המציאה" אותם דווקא תנועת העבודה שלנו על שלוחותיה וייצבו אותם הניסיונות להתמודד בהם על-פי קווי המתאר האידאולוגיים התאורטיים שהיוו יסוד לכישלון מתמשך.
|
|
|
ומי האיש שהודיע על פיזור הכנסת? לא אחר מבנט שלפני שנה הכריז על הקמת הממשלה כדי למנוע כביכול בחירות חמישיות ולקינוח, בלי כאבי בטן: זוכרים את החלטת מירי רגב להפסיק לתמוך בחקיקה חברתית של הקואליציה, שזכתה לביקורת ציבורית? רק כך נפלה הממשלה והשאר היסטוריה
|
|
|
|
|
|
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
|
|
|
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
|
|
|
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|