|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
יד נעלמה בוחשת [צילום: מארק לניהאן, AP]
תחקיר News1 / על נזקם של לוביסטים ולחשנים

מי בוחש בשוק הסיגריות

מיסים חריגים בשיעור של מאות אחוזים על סיגריות אלקטרוניות וזאת במקביל לכך שסיגריות מיובאות תוצרת פיליפ מוריס בעיקר זוכות להגנה מפני יבוא מקביל המיסים החריגים הוטלו לאחר בחישות רבות מצד לוביסטים שפעלו ללא לאות במשרד האוצר במשרד הבריאות ובוועדת הכספים התוצאה: המעשנים סיגריות אלקטרוניות שהן בטוחות יותר נזרקים לשוק הסיגריות הרגילות המסוכנות יותר לבריאות
27/06/2022  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   תגובות
מרלבורו. סיגריות מתוייגות לישראל בלבד

מי הגוף המסתורי מאחורי המיזם למיגור העישון
עידן יוסף
מה גורם לתורם אלמוני מפנמה להזרים מיליוני שקלים כדי להפעיל במסדרונות הפרלמנט הישראלי שתי שדלניות במטרה להשפיע על חקיקה נגד סיגריות אלקטרוניות שהנהנות ממנה הן חברות הטבק וחברות התרופות
לרשימה המלאה

שוק הטבק והסיגריות עובר בשנים האחרונות טלטלה קשה. יותר ויותר מתברר, כי יד נעלמה בוחשת מאחורי הקלעים ודוחפת חברי כנסת ופקידים בכירים במשרדי ממשלה לפעולות חריגות. מיסים חדשים מוטלים לעיתים תכופות על מוצרי טבק בכלל וסיגריות בפרט, באופן המקשה על יזמים חדשים להיכנס לתחום זה. לעומתם, אחת הנהנות העיקריות מהפעולות החריגות היא דווקא חברת פיליפ מוריס - יבואנית מוצרי מרלבורו, המרוויחה סכומי עתק מהקרטל שנוצר לזכותה, כפי שנפרט להלן.

פיליפ מוריס זוכה להטבה חריגה הטעונה בחינה. בעיקר בסיגריות מרלבורו. בסדרה של החלטות שהתקבלו בשנים האחרונות, "סודרה" בפועל לחברה זו הגנה מפני תחרות. הדוגמה הבולטת: על-פי התקנות שנקבעו ואושרו הן על-ידי משרד הבריאות והן בוועדת הכספים, בישראל ניתן רק לשווק סיגריות מרלבורו שסומנו ותוייגו במיוחד עבור ישראל: אריזה בצבע חום, ואזהרה בצבע לבן על אדום (ראו צילום משמאל).

המגבלות שהוטלו נועדו כביכול למנוע מכירת סיגריות שלא על-פי התקן שנקבע ומסכנות את בריאות הציבור. מוצר מסוים זה מסומן ומתוייג על-ידי פיליפ מוריס לשיווק בישראל בלבד. משמעות הדבר: מחד-גיסא, רק סוכנים מורשים של מרלבורו יכולים לקבל סחורה מפיליפ מוריס ולשווקה בארץ במחירים שנקבעים מראש. סיגריות מרלבורו בלא הסימול המיוחד לא ניתן להעביר במכס; מאידך-גיסא, לא ניתן לייבא לישראל, ביבוא מקביל, למשל מטורקיה, ולשווק בארץ סיגריות מרלבורו בחצי מחיר. וכך, פועלת פיליפ מוריס יחד עם סוכניה כקרטל - שלמרבה הפרדוקס "סודר", בדרך-לא-דרך, על-ידי רשויות המדינה.

מדוע מוטל מיסוי הפוגע בציבור
[צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]

משרדי הממשלה השונים, ובעיקר משרד האוצר ומשרד הבריאות, משתמשים בוועדה באגף המכס ככלי מרכזי לפגיעה בשוק הסיגריות האלקטרוניות. ביום 22.11.21 בשעה 21:00 הועברה לעמילי המכס וליבואנים (ללא ידיעת הקמעונייים) הודעה בדבר החלת מס חדש שיחול כבר למחרת בשעה 00:00 – 23.11.2021. במסגרת זו הוטל מס קנייה בשיעור 360% על סיגריות אלקטרוניות חד-פעמיות. המס הוחל על המחיר הסיטונאי השכיח. בנוסף, באופן חסר תקדים (למעט יבואני סיגריות בערה הגדולות), הוחל מס קנייה על מלאי קיים בגובה של 6 ש"ח ליחידה. המס הוטל והוחל מיד עוד לפני התכנסות ועדת הכספים, וזאת בניגוד לחוק. נדגיש: קודם לכן לא היה מס על יבוא סיגריות אלקטרוניות. המס החריג הוטל לאחר בחישות רבות מצד יד נעלמה, המפעילה שדלנים (לוביסטים) בכנסת.

כחודש לאחר פרסום הצו, התכנסה ועדת הכספים לדון בנושא היטלי המס. נציגי משרד הבריאות שהופיעו בפני ועדת הכספים הציגו מידע מוגבל ביותר בדבר הצורך להגביל סיגריות אלקטרוניות לעומת סיגריות בערה. חברי ועדת הכספים לא קיבלו לידיהם מחקרים חובקי עולם שנכתבו מצד גורמים שונים, לרבות: FDA, ארגון הבריאות האירופי, ומשרד הבריאות הבריטי. גופים אלה קבעו כמה וכמה פעמים, כי סיגריות אלקטרוניות בטוחות יחסית לסיגריות בערה. הדיון נקבע בצורך, כביכול, למנוע מבני נוער לבצע שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

נזק עצום ליבואנים

הדיון בוועדת הכספים והצעה להחלטה שהועלתה עמדו בסתירה להתנהלות המדינה קודם לכן. לפני כניסת הצו - המאסדר נהג בסיגריות אלקטרוניות לפי המודל האירופי (לדוגמה, אחוז הניקוטין בסיגריות אלקטרוניות מוגבל עד 2%). במקרה המיסוי החדש, המדינה התעלמה מכל מודל קיים אחר ובחרה לעצמה מודל משל עצמה (כאמור, בהתעלמות מוחלטת ממחקרים חובקי עולם). התוצאה: המס על סיגריות אלקטרוניות, שטעינתן היא בנוזל, הועלה בשיעור 270% על המחיר הסיטונאי + 15.64 ש"ח למיל. כלומר, סיגריה אלקטרונית שנמכרה קודם לכן ללא מיסוי כלל, ועלותה הייתה 10 ש"ח ליבואן, מחירה כולל המיסוי הוקפץ ל-36 ש"ח ליחידה. ולאחר מסקנות הוועדה, מחיר אותה סיגריה הוקפץ ל-130-120 ש"ח ליחידה (ליבואן, לא לצרכן).

כאמור, הדיון בוועדת הכספים התקיים ביום 22.11.21. הצו החדש היה עתיד להיחתם יום למחרת. אלא שההצעה להחלטה שהוגשה, נדחתה. בשלב זה, עמדה בפני היבואנים הזכות לשחרר טובין ללא מס מאחר שהצו לא חל. אלא שיד נעלמה שוב פעלה: רשות המיסים עמדה על גביית המיסים בשיעור שהוגש בהצעה להחלטה, וזאת למרות שלא היה לכך תוקף מחייב. רשות המיסים, באמצעות המכס, לא אפשרה זאת משיכת סחורה מהנמל. נזק עצום נגרם ליבואנים, מחסור חמור נוצר בשוק. זאת בעוד שפיליפ מוריס חוגגת ומוצריה מוגנים מיבוא מקביל.

הפארסה נמשכה גם בימים שלאחר מכן. יומיים למחרת, נחתם צו חדש שתוקפו למשך 60 ימים וזאת עד לכינוס ועדה נוספת. בכינוס החדש שאירע, ובניגוד גמור להבטחות שעולו בדיון הקודם, טענו חברי הכנסת שנחתם צו ללא התכנסות ועדת כספים. רשות המיסים הכחישה שלא איפשרה שחרור טובין בימים בהם הצו פג ולמעשה לא אמרה אמת לרשות המבצעת בנושא זה. בהתכנסות הנוספת שוב לא הוצגו שום ראיות כפי שנכתב בכינוס הוועדה הראשונה, שוב לא הגיעו להסכמות ושוב פג תוקפו של הצו. למרות זאת, המכס שוב לא אפשר ליבואנים לשחרר טובים ללא מס לפי חוק. לאחר יומיים שוב נחתם צו נוסף שתוקפו 60 ימים. רק לאחר שהוגשה עתירה לבית המשפט העליון - בבקשה לחייב את המכס לשחרר סחורות לאלתר, נפתחו השערים, לא לפני שנגרם נזק עצום ליבואנים.

הנזקים למדינה ולמעשנים
פיליפ מוריס, אחת הנהנות העיקריות [גרי ברום, AP]

המהלכים שבוצעו על-ידי משרד האוצר ומשרד הבריאות, הביאו לריסוק שוק הסיגריות האלקטרוניות. המיסו שהוטל היה הכלי העיקרי. המס הממוצע במדינות העולם על מיל ניקוטין הוא 0.7 דולר; המס בישראל - 7 דולר למיל. מהלכים אלה חיזקו את חברות הטבק, בהם פיליפ מוריס, ודחפו מעשנים לצרוך יותר ויותר סיגריות בערה. התוצאה למדינה ולציבור:

  • המדינה הפסידה מיסוי בעבור סיגריות אלקטרוניות;

  • השוק השחור מוצף בנוזלים בלתי מורשים לסיגריות אלקטרוניות, המיוצרים במקומות ללא פיקוח משרד הבריאות ונמכרים בשוק השחור;

  • החזרת משתמשי הסיגריות האלקטרוניות לסיגריות בערה, תגרום, קרוב לוודאי, לנזק עצום. על-פי מחקרים שבוצעו, התחלואה גבוהה דווקא בקרב צרכני סיגריות בערה. הפגיעה בצריכת סיגריות אלקטרוניות תגביר תחלואה ותעמיס על מערכת הבריאות.

השימוש בכלי המיסוי כדי לווסת את השוק לסיגריות בערה, נמשך גם בימים אלה ממש. בערב יום 15.06.22 נחתם צו חדש, להפתעת יבואנים רבים. בלא התרעה מוקדמת, הוסף ברישומי המכס פריט חדש, אשר על-פי יודעי דבר "תפור למידותיהן של חברות הסיגריות": ניתן מיום הצו לייבא קיט - סיגריה רב-פעמית עם פוד (בדומה לג'ול). המיסוי הספציפי לקיט זה 182% + 10.5 ש"ח למיל - מה שיוצר יתרון לחברות אשר מייצרות ומיבאות מכשירים אלו באופן ישיר (למשל: פיליפ מוריס). הסידור דלעיל, המיטיב כאמור עם חברות סיגריות בערה, נעשה כאשר במקביל - המיסוי על נוזלים לסיגריות אלקטרוניות הינו גבוה ביותר: 182% + 10.5 ש"ח למיל. מחיר בלתי ריאלי, שכן בקבוקון 100 מיל עדיין יעלה 1500 ש"ח ליבואן.

השפעות זרות ופסולות הטעונות בדיקה


שוק הטבק ושוק הסיגריות טעונים אסדרה. הן מצד משרד הבריאות והן מצד משרד האוצר. לטובת הצרכן, בראש וראשונה, ולמען בריאות הציבור. המצב הנוכחי, שבו שדלנים ולחשנים חרוצים גורמים לפעילות תזזיתית בוועדת הכספים ובמכס, מעלה חשד להשפעות זרות ופסולות על מקבלי החלטות. טוב יעשו גורמי אכיפה אם יבחנו תחום זה. אנחנו נעקוב ונדווח.

תאריך:  27/06/2022   |   עודכן:  27/06/2022
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי בוחש בשוק הסיגריות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Catalin Buzlea
27/06/22 11:29
2
אלי מרקזה
27/06/22 15:39
3
מושון
28/06/22 22:12
4
אייל
24/11/23 06:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כדי לנטרל איומים יש ללמוד מן המאיימים; ביקורת על שלטונות המנדט הבריטי בארץ; פוגרומים בדרום רוסיה - אוקראינה; פוגרום קישינב; "קונגרס אוגנדה"; הרושם שעשה הרצל על ז'בוטינסקי; מרכזיות המנהיג בהיסטוריה
24/06/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
עשרות נציגי הרשויות המקומיות שהתכנסו בתחילת חודש יוני לשמוע על רפורמת מוניות השירות החדשה של שרת התחבורה מרב מיכאלי הגיעו כשהם נלהבים מהרעיון, אך יצאו ממנו חוששים שמדובר בעסק לא כלכלי, ובצדק.
21/06/2022  |  עידן יוסף  |   תחקירים
המולדות של ז'בוטינסקי; התיאוריות של פרויד ופיאז'ה; הרומן של ז'בוטינסקי "חמישתם"; חשיבות מורשתה של העיר אודסה בחזון של ז'בוטינסקי; ממדים באישיותו של אדם; סיפור עצוב בתולדות האדם; שליטת ז'בוטינסקי בהרבה שפות; תפיסת הביטחון האמיתית של ז'בוטינסקי
17/06/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
תביעה שהגישה בפברואר 2022 חברת ענב ייזום נגד קבוצת אקרו ואח', עוררה תשומת לב מחדש לשמו ול'פועלו' של אחד הגורמים המקורבים ביותר לקבוצה: שלמה ברונר, יזם נדל"ן ויהלומן חרדי. גרונר מושקע ומעורב באמצעות שותפויות רבות בפרויקטים של בנייה ברחבי הארץ בשווי מיליארדי שקלים, ובהם בבקבוצת ענב ייזום. אולם קולו כמעט שאינו נשמע. ולא בכדי: מקורות ההון של משפחתו, מהם החל לבצע עסקיו, מצויים בערפל כבד. קרבות ירושה שהתנהלו נגד האחים יעקב וישראל ברונר (שלמה הוא בנו של יעקב), בעיקר מצידה של אחותם, רות ברונר, מגלים חשדות לחברות קש ונאמנויות פיקטיביות, הברחות בינלאומיות לא-חוקיות של יהלומים ומעורבות בחשבונות בנק מוסווים בפנמה ובמדינות נוספות.
16/06/2022  |  יואב יצחק  |   תחקירים
גאוניות של זאב ז'בוטינסקי; משימת חייו - להציל את העם היהודי מהשמדה; דוד בן-גוריון - תלמידו הגדול של ז'בוטינסקי; דיאלוג עם המציאות והבנתה העמוקה; תובנת הביטחון כאבן יסוד; הצהרת בלפור והקמת הגדודים העבריים בזמן מלחמת העולם הראשונה; הפוגרומים ברוסיה; נִטרול אִיומים בארץ ישראל
10/06/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il