|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
נחנקים לאט לאט [צילום: משה שי/פלאש 90]

רכבת "בלאומילך" החדשה

תל אביב היא לא רק עיר מפוקקת אלא נחנקת בשל גדרות וחסימות שמשוות לה מראה של מחנה מעצר חסרים רק מגדלי שמירה כדי להשלים את התמונה
29/06/2022  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות


שיבושי דרך ושיקול דעת - ללא הפסקה

לפי המסופר באחד הערבים, כאשר הירח הכסוף היה במלואו ותושבי חלם תהו כיצד לשָמֵר את המראה הנפלא הזה, ועד הקהילה פתח את מכסה חָביתּ הבוֹרשט, השמור לפסח, כדי שהירח ישתקף בו וסגר את המכסה למען שמירת הירח במלואו. לימים, צאצאיהם מתל אביב החליטו לפתוח את החבית כדי לשחרר את הירח בלילה קודר וכאשר פתחו את מכסה - הירח לא היה. כי חלם זה כאן.

תל אביב היא לא רק עיר מפוקקת אלא נחנקת בשל גדרות וחסימות שמשוות לה מראה של מחנה מעצר. חסרים רק מגדלי שמירה כדי להשלים את התמונה. קטע שפעם היה עביר בשלוש דקות, הדרך העקלקלה שלו היא פי חמישה. נמסר לי שתיירים שבאו לתל אביב, נמלטו ממנה, כשנכחו שהמונית נאלצת לעשות סיבובים לאורך גדרות וחסימות. חניקה זאת העכשווית, אומרים בעירייה, אמורה לשחרר את החניקה העתידית.

אני לא מדבר על חדלי חזון וצרי אופק במישור הלאומי והמקומי, שלא ראו לנכון לדעת לפני חמישה עשורים שהעיר העברית תיחנק בלי "מטרו" או רכבת תחתית, כפי שאלה נקראים. מה גם שהם לא הקימו חשמלית או טרולי-בוס, שמחובר למעלה בכבלים ולמטה נוסע בגלגלים על הכביש, כפי שזה נהוג באירופה, כאשר האוטובוסים והמטרו הם תוספת. מילא, בירושלים, קידוח רכבת תחתית הוא עניין של מייארדים רבים. שם היה מקום ל"רכבת קלה" שעשתה טוב לרחוב יפו המוזנח. אבל תל אביב? היא עשויה בשביל "מטרו" ואכן מטרו ייבנה. אבל מי צריך את ה"רכבת הקלה"? זאת היא תולדה של דבר אחד ומילה אחת בלבד אשר רשומה במילון באותיות של קידוש לבנה: אכיפה. לאמור נתיב לאוטובוסים מרושת מצלמות ומאויש על-ידי פקחים, ככה שלעבריינים לא יהיה כדאי לעשות לעצמם חיים קלים. כמה שזה היה זול יותר ונוח יותר. עם הזמן אלה ייהפכו למוליכים חשמליים.

מה שאני מציע הרי נשמע ארכאי - "אלטע זאכען". בשעה שחיל גדול של חדשנים ו"גיג אקונומיסטים" מן העירייה ונת"ע יושבים על המחשבים לבחון דרכים שבהם האנשים במטרופולין יוכלו לנשום בעוד שנים, בקושי, במחיר חניקתם של אלה שחיים עכשיו. זאת כאשר בסוף רק נתיבים מתחת לאדמה יפתרו חלקית את הבעיה, אם בכלל.

דיזנגוף על הסוס-סמל הולם לתל אביב

תל אביב זקוקה למליצת יושר כמו ג'נט סאדיק קאהן (ד'מרקר 27.5.2022) ששינתה את פני הטיימס סקוור בניו-יורק, כדי לומר לנו שמה שתל אביב עושה זה טוב לנו. אז גברת קאהן מכובדה. מה שעשית, יכולת לעשות, מכיוון שניו-יורק בכלל ומנהאטן בפרט מרושתות בקווים רבים של ה-subway. אורך המסילה התת-קרקעית בניו-יורק הוא 1,370 ק"מ כשרק קטעים מועטים ממנה, בעיקר של הקווים הישנים, עולים מעל לקרקע. לא על כבישים אלא על גשרים. אין רכבת קלה ולא כבדה מעל לפני הקרקע בתוך ניו-יורק אלא אל יישובי הפריפריה.

ואם לא די בחכמת חלם כמורשת - אלה, בנת"ע או נת"צ או ב-חח"ה - חכמי חלם החדשים -בתל אביב חושבים להפוך את אלנבי למדרחוב. שערו בנפשכם רחוב אוקספורד בלונדון - מדרחוב. בלונדון רבא שבה הוקמה הרכבת התחתית הראשונה ה-tube, לפני 160 שנה, ויש בה קווים רבים, לפני כשני עשורים הוסיפו את "קו ויקטוריה" המפורסם. בקרוב עומדים לפתוח לא "רכבת קלה" עלית אלא קו תחתית חדש באורך 70 ק"מ שיגדיל את הסעת ההמונים ביותר מ-10%. מסיבה זאת העתיד הרצוי לתל אביב הוא לתכנן מה שפחות על הקרקע ומה שיותר, או מתחת לפני הקרקע, או באוויר - מוניות מעופפות. הרכבת הקלה תתווסף לעוד מטרד.

מצאתי שותף לתהייה שלי. דניאל קומיסר, חוקר ומומחה לתחבורה ציבורית. במאמר בדה מרקר ביוני 2019 הוא כותב כי הרכבת הקלה היא גרסה ארוכה ומשודרגת של החשמלית - הטארם -המסורתית. "הרכבת הקלה משווקת לנו כסוג של רכבת תחתית. בפועל היא במקרה הטוב מטרו לעניים, ובמתכונתה הנוכחית פשוט לא תוכל לעמוד בביקוש הצפוי", הוא כותב. אני מכיר די ערים רבות באירופה ומעט מאוד "רכבות קלות" ראיתי בהם. כי כל דבר שנע למעלה הוא גורם חוסם עורקים. לעומת זאת בהכנת מנהרה ל"מטרו" הסינים יודעים לחצוב מאות קילומטרים מבלי שתישמע אוושה למעלה.

קללת הקו הסגול

הצבע הסגול מסמל בפולקלור מסתורין, רוחניות, תת-מודע, יצירתיות, כבוד, מלכות ומתחבר לכל המשמעויות האלה יותר מכל צבע אחר, אומרת לנו וויקיפדיה. לא ככה בתל אביב. בתל אביב עוד מעט יהפכו את ה-downtown התל אביבי הקלאסי - רחוב אלנבי - ל"תעלת בלאומילך". הקו הסגול. ולכן יהיה צורך להסיט את קווי האוטובוסים הרבים לדרכים חלופיות. אחת מאלה אמורה להיות השדרה הנעימה והשקטה שדרות בן ציון שמוליכות מכיכר הבימה אל רחוב המלך ג'ורג'. זה מה שכתב בין היתר "מסע אחר" על השדרה:

"אם תפנו מכיכר הבימה מערבה, תגיעו לשדרות בן ציון, שמסתיימות ברחוב המלך ג'ורג'.אם תחצו את המלך ג'ורג' ותמשיכו מערבה על בוגרשוב, תגיעו לים. גם כאן, כמו בשדרות רוטשילד, הוקמו שבילי אופניים והליכה, יש קיוסק-קפה, והרבה עצים מצלים. בתי המגורים מרוחקים ממרכז השדרה והם אחידים בצורתם ונמוכים באופן יחסי, מה שמעניק לה תחושה של אווריריות וקלילות. בקצה המערבי, מול בית מס' 2, עומד פסלו של יעקב דורצ'ין, "באר וארבעה כלבים".


שדרות בן ציון

בשדרות בן ציון עוברים מדי יום הרבה מאוד רוכבי אופניים, והרבה יותר הולכי רגל, מאות זוגות צעירים עם תינוקות בעגלות. בכיוון לים מערבה ובכיוון דרום דרך רחוב מלצ'ט. כבר עכשיו כמה קווים פוגעים בשדרה ובתנועה הרגלית שבה. אם מספר נוסף של קווים יופנה לשדרות אלה, זאת תהיה סכנת נפשות. מה גם שיש נתיב אחד פנוי להולכה ואז האוטובוסים ייתקעו והרעש והחום שפולטים האוטובוסים ירעילו את הסביבה ואת המשתמשים, הולכי רגל רבים ברבבותיהם ודיירי השדרה הזאת. הדשא שמחלקת הגינון התל אביבית שתלה לא מכבר בשדרה, כשהירוק חוגג, יהפוך לא לסגול אלא לצהוב.

דיירי שדרות בן ציון הם לא פראיירים והחליטו להיאבק שהסכלות לא תגיע אליהם. למצער, הם עומדים על כך, שרחובות אחרים יתחלקו בלענה הזאת שחכמי חלם קוראים לה דבש. טוב יעשו תושבי השדרה אם יערכו "מחאה חברתית" ומשני צדדיה, יטו אוהלים ויזמינו את ראש העיר חולדאי וחבר עוזריו ממחלקת התעבורה לפיקניק. זאת כאשר הירח מופיע במלואו בשמיים. בלב האוהלים תעמוד לא חבית בורשט של פעם אלא חבית בירה ישראלית, משקה עכשווי מאוד. הירח שישתקף בו יגרום לזיקוקי אור מן המשקה המבעבע. לילה לבן מטריף. אָלטנוֹי - חֶלֶם עד העצם.

רכבת קלה עילית בונים בוויטֶבּסק של מארק שאגאל, שמעליה מרחפים אוהבים. על פסגת מגדלי עזריאלי מנגן כנר בלווי התזמורת הקקופונית של תעבורה תל אביבית מתָחָת, שתנגן את היצירה "תל אביב עיר מחנק - ללא הפסקה".

תאריך:  29/06/2022   |   עודכן:  29/06/2022
צבי גיל
+הרכבת תסיים הערב ומחר בבוקר את נסיעתה בפאתי מודיעין בשל הצפה
21:47 29/06/22  |  עידן יוסף
בשל צורך בתיקון נקודתי באחד מרציפי תחנת הרכבת במודיעין, שנגרם כתוצאה מהצפה, רכבות בקו ירושלים יצחק נבון-מודיעין תחלנה ותסיימנה, הערב ומחר בשעות הבוקר, את נסיעתן באופן זמני בתחנת פאתי מודיעין.

נוסעים שיעדם או מוצאם תחנת מודיעין מרכז, יבצעו החלפת רכבות בתחנת פאתי מודיעין. שאר הקווים הפעילים בתחנת מודיעין מרכז פעילים כסדרם.
+מכרז מנהלי קווי המטרו נשלח למתמודדות
18:59 29/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
על מכרז מנהלי הקווים מתמודדות 12 קבוצות בינלאומיות, ומתוכן, לאחר סיום שלב המיון, תבחרנה 3 אשר תהיינה אמונות כל אחת על ניהול אחד הקווים במיזם התשתיות הגדול
הדמיית המטרו בתחנת ראשון לציון מרכז
+פערים במו"מ: נהגי אוטובוס מאיימים לשוב לשבות ביום שני
16:20 29/06/22  |  עידן יוסף

איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים, שבתחילת השבוע דיווח על התקדמות במו"מ לשיפור נהגי התחבורה הציבורית, שב ומאיים להשבית את השירות של עובדי חברות המאוגדות תחתיו.

לדבריו, חרף שיפור מסויים בהצעות החברות, נותרה בעינה הדרישה לשכר של 49 ש"ח לשעה ומינואר - 50 ש"ח לשעה.

בשיחות שהתקיימו ביומיים האחרונים עלו ההצעות הבאות:
  • בחברת סופרבוס - 47 ש"ח לשעה + הצמדה למדד ינואר.
  • בחברת דן בדרום 47.5 + הצמדה למדד בינואר.
  • אלקטרה אפיקים תחבורה - 48 ש"ח + שארית הצמדה למדד בינואר.

בכוח לעובדים מדגישים כי הפערים הללו מונעים סגירה של נושא שכר הנהגים לשנת 2022. "בתקציב 2023 נמשיך ונדרוש עלייה ליעד המקורי של המאבק - 55 ש"ח. ללא שינוי מהותי בשכר, לא נצליח לצמצם את המחסור החמור בנהגים בתחבורה הציבורית. כשם שב-2015 ו-2018 הובילו שביתות כוח לעובדים לעליית השכר, נמשיך להוביל את השינוי בשכר בענף גם הפעם".

כאמור, אם לא יחול שינוי בתנאים ולא יוגש צו מניעה, ישבתו העובדים ב-4.7.22.

נהג אוטובוס של חברת אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 (לשעבר אגד תעבורה) בקו 145, הותקף אמש (28.6.22) בחצות בידי נוסע. במהלך הקו ביקש הנוסע לרדת בתחנה שאינה מאושרת. הנהג הסביר לו כי הדבר בלתי אפשרי ואז תקף הנוסע את הנהג באגרופים, קילל אותו ואף שפך עליו את פח הזבל. הנהג עצר את האוטובוס בצד, כדי למנוע ס,כנה לטיפול בביה"ח. תלונה תוגש למשטרה.
תמר אוחנה ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים: "המאבק שלנו חורג ממאבק על תנאי השכר המחפירים כשלעצמם. לא יתכן שתקיפת נהג תתקבל בשיוויון נפש. במקרה התקיפה הזו סיכן התוקף לא רק את הנהג אלא גם את הנוסעים. הכרה בנהגים כעובדי ציבור והענשת התוקפים בהתאם היא צו השעה. העידן שבו הנהגים הם שק חבטות נגמר".

בשעה 4 אחה"צ צפויה השבתה בקווי החברות שנהגיהן חברים בהסתדרות הלואומיח.
+שירות חדש ברכבת: התראה על שינויים בנסיעות
09:41 29/06/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ליישומון רכבת ישראל נוספה תכונה של הודעות מיידיות מתפרצות במקרה של שינוי במסלול או זמני הנסיעה  ▪  הגרסה החדשה תכלול אפשרות להוסיף את הנסיעות הרצויות ל"מועדפים", ללמוד על מיזמי תשתית לאומיים ואסטרטגיים של הרכבת או להאזין להסכת
ישומון רכבת ישראל משתדרג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
במסגרת שיפור השירות לנוסעי רכבת ישראל, יעודכן בימים הקרובים יישומון הרכבת, עם שדרוגים ושיפורים, כאשר המרכזי שבהם הוא האפשרות להירשם לקבלת התראות מיידיות ("פוש") על רכבות ומסלולי נסיעה נבחרים.
29/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכלכלה אישרה (יום ג', 28.6.22) את בקשת משרד האוצר להאריך בשלוש שנים את הזיכיון של חברת דרך ארץ להפעיל את כביש 6 ולגבות אגרה בקטע שבין מחלף שורק למחלף עין תות. זאת על-מנת להוסיף את הנתיב הרביעי בין מחלף קסם למחלף עין תות ולהקים את מחלף בית נחמיה.
28/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפלגת העבודה החליטה לעכב את כל חוקי הבחירות עד שהקואליציה והאופוזיציה יתרצו להתפשר ולהעביר את חוק המטרו. כתוצאה מכך התפוררו כל ההסכמות בכנסת, וחידוש ישיבת מליאת הכנסת שיצאה הלילה להפסקה נדחה למועד לא ידוע.
28/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ביום חמישי (30.6.22) יתקיימו אירועי לילה לבן בתל אביב. ביום זה תתווספנה אל הרכבות הסדירות, 15 רכבות מיוחדות שתופעלנה בשעות הלילה שבין יום חמישי לשישי.
28/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון נהגי האוטובוס המאוגד בהסתדרות הלאומית הודיע כי ישבית את התחבורה הציבורית ביום ה' מהשעה 16:00 עד סוף השירות. השירות צפוי להתחדש ביום שישי בבוקר. במקביל מתוכננת הפגנה של הנהגים.
27/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il