|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
האם אנחנו בטירוף [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
שישה בשישי / חוזרים לקלפי

שוב בחירות: הבעיה איננה השיטה אלא איש אחד

הכאוס בו נתונה הפוליטיקה הישראלית מוביל לדיבורים על החלפת שיטת המשטר בחינה של השיטות האחרות מעלות שיש בהן פגמים מהותיים, הרבה יותר מאשר אצלנו תוציאו מהמשוואה את בנימין נתניהו - והמערכת תתפקד היטב
01/07/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות 2022   |   תגובות


הצעות לשינוי שיטת הממשל ושיטת הבחירות בישראל / סקירה
מדי פעם עולות על סדר-היום הציבורי בישראל הצעות לשינוי שיטת הממשל ו/או שיטת הבחירות. חלק מן הדיון עוסק גם בכינון חוקה לישראל, שאמור היה להיעשות, על-פי הכרזת . העצמאות, עד אוקטובר 1948 רוב מציעי השינויים הם חברי כנסת ואנשי אקדמיה, והצעותיהם החלו להתפרסם, ואף להיות מוגשות בצורת הצעות חוק, בשנות ה-50 של המאה ה-20 . נוסף על כך זה יותר משני עשורים מתקיימים בפורומים שונים דיונים נרחבים ומעמיקים לבחינת חלופות שונות, שמטרתם לגבש המלצות לשינויים (35 עמ')

בין אינשטיין לבין צ'רצ'יל
השיטה הכי גרועה, למעט האחרות [פרנק אוגוסטין, AP]

אמרתו המפורסמת של אלברט אינשטיין מוזכרת שוב ושוב כאשר ישראל הולכת (או שמא מתדרדרת) מבחירות לבחירות: "טירוף הוא חזרה על אותו מעשה בתקווה להשיג תוצאות שונות". אם המערכת הפוליטית הישראלית, הבאה לידי ביטוי בשיטת הבחירות ובמבנה הפרלמנט, אינה מצליחה למלא את תפקידה מספר אחת – להקים ממשלה יציבה – האם אין זה אומר שצריך לשנות אותה? האם חזרה ועוד חזרה ועוד חזרה לאותה מערכת, איננה בבחינת טירוף? ובמיוחד כאשר מתברר שהתוצאות אכן נותרות כשהיו. אז אם אותן קלפיות ואותם פתקים וכמעט אותם מועמדים מניבים את אותה תוצאה, צריך לשנות משהו; ומאחר שאי-אפשר להחליף את הציבור, ועושה רושם שגם הפוליטיקאים לא הולכים לשום מקום – לא נותר אלא להחליף את השיטה.

התשובה היא פרפראזה על אמרה מפורסמת לא פחות של אדם דגול לא פחות. "דמוקרטיה היא שיטת המשטר הגרועה ביותר, למעט כל האחרות", קבע וינסטון צ'רצ'יל. ובהתאמה לענייננו: שיטת הבחירות והמשטר הישראלית אולי גרועה מאוד, אבל האחרות גרועות עוד יותר. נראה כאן מה קורה בדמוקרטיות גדולות וחשובות בהן קיימות שתי השיטות החלופיות העיקריות – משטר נשיאותי ובחירות איזוריות. הנתונים והמציאות מלמדים, לעניות דעתי, שהשיטות הללו מובילות לתוצאות גרועות יותר – ולא בטווח הנקודתי כמו אצלנו, אלא ברמה בסיסית וארוכת טווח. אז מה כן? יש בהמשך כמה הצעות.

בריטניה: בחירות איזוריות
מיליוני בוחרים אינם מיוצגים [צילום: AP]

כאשר כל מחוז שולח נציג אחד לפרלמנט, יורדים לטמיון כל הקולות שניתנו לכל יתר המועמדים. הנה הנתונים הרשמיים של הפרלמנט הבריטי. כיום יש לשמרנים 56% מהמושבים, למרות שקיבלו רק 44% מהקולות; ללייבור יש 31% מהמושבים לעומת 32% מהקולות; ולליברל-דמוקרטים – 2% מהמושבים למרות שקיבלו 12% מהקולות

היתרון המרכזי של בחירות איזוריות הוא בכך שחברי הפרלמנט מחויבים לא רק למפלגה, אלא גם לבוחריהם. אם הנציג לא ידאג לאינטרס של אזור הבחירה, הוא עלול לאבד את מקומו בבחירות הבאות. זהו בוודאי היבט משמעותי וחשוב, מבחינת הבאתו לידי ביטוי של רצון הבוחרים. אבל יש לשיטה הזו כמה חסרונות, שלדעתי עולים – ובצורה משמעותית – על יתרונותיה. נבחן זאת במקרה של בריטניה, הבולט ביותר בשיטת משטר זו.

ראשית, לא בטוח שהבוחרים במחוז באמת מכירים את הנציג שלהם. מספר הבוחרים הממוצע לכל חבר פרלמנט הוא קרוב ל-74,000, ושיעור ההצבעה בבחירות האחרונות היה 67% - כך שרק 50,000 הוכיחו שהם לכל הפחות ידעו מי המועמדים. ודאי שהנציג יכול לפגוש רק כמה אלפים מהם. שנית, כפי שנראה בהרחבה כאשר נעסוק בארה"ב, השיטה הזאת עלולה להוביל למתן משקל יתר לאינטרסים מקומיים על פני אינטרסים לאומיים; ובמצבים מסוימים היא מעניקה כוח עצום לנציגים בודדים – בדיוק אותה בעיה שאנחנו מכירים אצלנו, אך לא מול כמה סיעות אלא מול מחוקקים רבים.

שלישית, וזה העיקר: התוצאות של השיטה הן ממש לא דמוקרטיות, שכן הן מותירות מצביעים רבים לא מיוצגים. הסיבה ברורה: כאשר כל מחוז שולח נציג אחד לפרלמנט, יורדים לטמיון כל הקולות שניתנו לכל יתר המועמדים. הנה הנתונים הרשמיים של הפרלמנט הבריטי. כיום יש לשמרנים 56% מהמושבים, למרות שקיבלו רק 44% מהקולות; ללייבור יש 31% מהמושבים לעומת 32% מהקולות; ולליברל-דמוקרטים – 2% מהמושבים למרות שקיבלו 12% מהקולות.

זה שיטתי. אם נבדוק את התוצאות של שלוש המפלגות הללו בשש מערכות בחירות שמאז תחילת המאה הנוכחית, הרי שרק בשלושה מקרים (מתוך 18) יש פער של עד שתי נקודות האחוז בין מספר הקולות לבין מספר המושבים. לעומת זאת, לשמרנים כבר היו 51% מהמושבים לעומת 37% מהקולות; ללייבור היו 63% מהמושבים עם רק 41% מהקולות, ו-55% מהמושבים עם 35% מהקולות; והליברל-דמוקרטים תמיד עם תת-ייצוג, שהגיע לפער של 23% מהקולות שהעניקו רק 9% מהמושבים. הפער הזה כמובן גדול עוד יותר ככל שמספר המפלגות גדול עוד יותר, כי אז אפשר לזכות במושב עם 20% מהקולות ואפילו פחות. מצטער, אבל זה לא דמוקרטי.

צרפת: נשיא ופרלמנט
האסיפה הלאומית או הלעומתית [צילום: מישל אולר, AP]

זו הדוגמה הטרייה ביותר. רק לפני חודשיים ניצח עמנואל מקרון בבחירות לנשיאות צרפת, עם 58.5% מהקולות מול 41.5% שקיבלה מארין לה-פן הימנית הקיצונית. אבל לפני שבועיים הוא איבד את הרוב המוחלט שלו באסיפה הלאומית. לקואליציה של מקרון יש כעת 245 מבין 577 המושבים, בעוד לשמאל הקיצוני יש 131 מושבים, ולימין הקיצוני (של לה-פן) – 89. מקרון צריך ממשלה הנהנית מאמון הפרלמנט כדי לנהל את ענייני היום-יום של צרפת, ולפחות כרגע נראה שלא תהיה לו כזאת. מקרון שוקל – תיראו מופתעים – בחירות נוספות.

אנחנו בעצם מכירים את זה גם מדוגמאות הרבה יותר קרובות. השלטון המקומי בישראל בנוי על בחירה אישית של ראש הרשות ובחירה סיעתית של חברי המועצה שלה. ומה קורה אם המועצה היא לעומתית לראש הרשות? במקרה הקיצוני אין לשר הפנים מנוס ממינוי ועדה קרואה במקום המועצה, או ממונה במקומו של ראש הרשות – תלוי מי אשם בקיפאון. עם כל הכבוד לעיריות, מדינה איננה עירייה ואסור להסתכן בה בשיתוק שכזה – מה עוד, שאין ברמה הלאומית מי שיכול לנקוט צעדים מינהליים כדי לפתור את הפלונטר שיצר הבוחר.

ארה"ב: נשיא וקונגרס
גם כאן הייצוג איננו מייצג [צילום: AP]

הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנחין מתנגד לרבים ממהלכיו של הנשיא ג'ו ביידן ומטרפד אותם. מנחין עושה זאת במידה רבה משום שבמדינתו, דרום קרוליינה, יש מצביעים שמרנים רבים והוא כל הזמן פוזל לעברם. ואת הצעדים החיוניים למאבק בהתחממות כדור הארץ טרפד מנחין משום שאותה מדינה תלויה במידה רבה בכריית פחם. זוכרים שדיברנו על אינטרסים מקומיים הגוברים על לאומיים? במקרה הזה הם גוברים אפילו על אינטרסים עולמיים

השיטה האמריקנית ייחודית בכך שהיא נוצרה בשלהי המאה ה-18 כדי למנוע רודנות נוסח המלך ג'ורג' השלישי, ובמרכזה – האיזונים והבלמים המפורסמים, שמטרתם להבטיח שהשלטון הפדרלי לא יוכל לרמוס את המדינות, ושהגדולות שבהן לא יתעלמו מן הקטנות. האמריקנים השמרנים אפילו לא חולמים על שינויים בשיטה, למרות שחולאיה ניכרים לעין (ע"ע 6 בינואר). בתוספת הקוטביות החברתית והפוליטית המאמירה, התוצאה במקרים רבים היא שיתוק.

תראו מה קורה היום. לכאורה, הדמוקרטים מצויים במצב חלומי: הם שולטים גם בבית הלבן וגם בשני בתי הקונגרס. אבל בסנאט יש להם רוב רק בזכות הקול המכריע של סגנית הנשיא, קאמלה האריס, שניתן להפעלה רק במקרים של שוויון 50. וכאן מתחילות הבעיות. ברמה המבנית, המיעוט יכול לעכב כמעט כל דבר (למעט תקציב המדינה ומינויים פדרליים ושיפוטיים) בפיליבסטר אין-סופי שצריך 60 קולות כדי להפסיק אותו.

ברמה המעשית, הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנחין – לעיתים בתגבור של הסנאטורית קירסטן סינמה – מתנגד לרבים ממהלכיו של הנשיא ג'ו ביידן ומטרפד אותם. מנחין עושה זאת במידה רבה משום שבמדינתו, דרום קרוליינה, יש מצביעים שמרנים רבים והוא כל הזמן פוזל לעברם. ואת הצעדים החיוניים למאבק בהתחממות כדור-הארץ טרפד מנחין משום שאותה מדינה תלויה במידה רבה בכריית פחם. זוכרים שדיברנו על אינטרסים מקומיים הגוברים על לאומיים? במקרה הזה הם גוברים אפילו על אינטרסים עולמיים.

עוד נקודה חשובה: התופעה שראינו בבריטניה, לגבי ייצוג בלתי מייצג, קיימת גם בארה"ב. בסנאט הנוכחי יש לדמוקרטים מחצית מן המושבים, למרות שהסנאטורים מטעמם מייצגים 56% מהאוכלוסייה; ממילא, הרפובליקנים מייצגים רק 44% מהתושבים עם 50% מהמושבים. בשנת 2018 היה לרפובליקנים רוב של 47:53 במספר הסנאטורים, למרות מיעוט של 52:48 במספר התושבים המיוצגים. אפשר להמשיך עם זה אחורה; מאז 1990, מתוך 16 הרכבים שונים של הסנאט, רק פעמיים הפער בין המושבים לתושבים היה בסביבות שלוש נקודות האחוז. בשנת 1992 הפער היה תשע נקודות, ובשנת 2000 – שמונה נקודות.

ישראל: כיצד לתקן
המנדט שייך לסיעה [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

תפקידה של האופוזיציה לתקוף את הממשלה, להציב לה גבולות ולהציע לציבור חלופה. אני בספק האם הפלתה כאן ועכשיו של הממשלה הוא חלק מן התפקיד, במיוחד כאשר המשמעות היא פגיעה קשה בניהול ענייני המדינה. כבר כיום הצעת אי-אמון תתקבל רק אם יש חלופה לממשלה המכהנת, אבל זה לא מונע מן הממשלה להפיל את עצמה. אולי צריך לחשוב על כהונת מינימום של הממשלה – נניח לשלוש שנים – כדי שתמלא את תפקידה בצורה רצינית

כל זה לא אומר כמובן שהשיטה שלנו מושלמת. הנה שלוש הצעות לתיקון – שתיים טכניות אך מהותית, והשלישית מהפכנית. את הראשונה כבר הצעתי כמה פעמים: למנוע העברת מושבים מסיעה לסיעה. מי שרוצה לעזוב את סיעתו – חייב להחזיר את המנדט. נורא פשוט: הוא לא שלו. הבחירות הן מפלגתיות, הבוחר נותן את קולו למפלגה ולכן המנדט שייך לה, ולה בלבד. תרשו לי לחזור על המשל: לעבור ממפלגה למפלגה עם המנדט ביד – זה כמו חבר אגד שעובר לדן ולוקח איתו את האוטובוס.

השנייה: להעלות את הרוב הדרוש להתפזרות הכנסת. כיום די ב-61 חברי כנסת, לעומת 80 הדרושים להארכת כהונתה. לכאורה יש היגיון באבחנה הזאת, כי הארכת כהונה (בתנאים הנדירים הקבועים בחוק; זה קרה פעם אחת – במלחמת יום הכיפורים) היא הישארות בשלטון מעבר לזמן אותו קצב הבוחר. אבל המציאות מלמדת, כי הפגיעה בדמוקרטיה מתרחשת גם בכיוון ההפוך. הפתק שלנו בקלפי הוא, מבחינה מוסרית וציבורית, מעין חוזה בינינו לבין נבחרינו: אתם תייצגו אותנו ותקבלו מאיתנו משכורת במשך ארבע שנים. רוצים להתפטר מוקדם יותר? לא בכזאת קלות.

השלישית, וכאמור אני מודע לכך שהיא מהפכנית: להגביל מאוד את האפשרות להפיל את הממשלה. כיום שר ישראלי איננו יודע האם יכהן שנה, שנתיים או ארבע שנים. הדבר גורם לכך שכל שר מעדיף את המיידי והפופוליסטי על פני הממושך והמעמיק. וכך לכל שר חינוך יש רפורמה בבגרויות, לכל שר תחבורה יש מהפכה בתחבורה הציבורית, לכל שר לשירותי דת יש תוכניות לגיור ולכשרות וכך הלאה. חלק מהתוכניות טובות וראויות, אך ככלל – מותר לנו לצפות שהשרים יפעלו ביותר יישוב הדעת ושנהיה עדים לתכנון לטווח ארוך. כל עוד הממשלה יכולה ליפול בכל יום, זה לא יקרה.

בעיית המשילות הגדולה ביותר של ישראל איננה שאנחנו בדרך לכנסת ה-25 (ממוצע של שלוש שנים לכנסת) אלא לממשלה ה-37 (ממוצע של שנתיים לממשלה). תפקידה של האופוזיציה לתקוף את הממשלה, להציב לה גבולות ולהציע לציבור חלופה. אני בספק האם הפלתה כאן ועכשיו של הממשלה הוא חלק מן התפקיד, במיוחד כאשר המשמעות היא פגיעה קשה בניהול ענייני המדינה. כבר כיום הצעת אי-אמון תתקבל רק אם יש חלופה לממשלה המכהנת, אבל זה לא מונע מן הממשלה להפיל את עצמה. אולי צריך לחשוב על כהונת מינימום של הממשלה – נניח לשלוש שנים – כדי שתמלא את תפקידה בצורה רצינית.

שוב חזרנו לנתניהו
אין עוד מלבדו [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

לפני שמשנים את השיטה, שהעניקה לנו 70 שנה של דמוקרטיה לתפארת בתוך סביבה עוינת מאין כמותה ומשברים בלתי פוסקים, אולי האיש שמונע ממנה לתפקד יפנה את מקומו בצורה מכובדת ודמוקרטית? אולי אם השיטה עבדה עד שנתניהו החליט להיאחז בשלטון למרות שרוב הציבור אינו רוצה אותו, הבעיה איננה בה?

הבעיה האמיתית שלנו בשלוש השנים האחרונות איננה השיטה אלא האנשים, וליתר דיוק – איש אחד: בנימין נתניהו. המספרים מבהירים זאת בצורה חדה ביותר. לימין יש רוב, לנתניהו אין רוב. אלמלא נתניהו, שרבים בימין אינם מוכנים ללכת איתו, הייתה קמה מזמן ממשלה ימנית יציבה – כפי שמכריע הבוחר שוב ושוב (והח"מ שייך לשמחתו לרוב הזה). כל מנהיג אחר של הליכוד היה עושה זאת די בקלות.

הנה הנתונים. בכנסת ה-21 היו לגוש הימין (הליכוד, החרדים, ישראל ביתנו, איחוד הימין וכולנו) 65 מנדטים. בכנסת ה-22 היו לו (הליכוד, החרדים, ישראל ביתנו וימינה) 63 מנדטים. בכנסת ה-23 עלה כוחו (הליכוד, החרדים, ישראל ביתנו וימינה) ל-65 מנדטים. בכנסת הנוכחית יש לו 72 מנדטים (הליכוד, החרדים, ימינה, ישראל ביתנו, הציונות הדתית ותקווה חדשה). אבל בכל מקרה הייתה לפחות סיעה אחת מן הגוש שלא הייתה מוכנה לשבת בממשלת נתניהו, לרוב – משום שהעומד בראשה (אביגדור ליברמן, נפתלי בנט, גדעון סער) כבר נפל קורבן לאיזושהי רמאות של נתניהו. רק החרדים מוכנים ללכת איתו למרות הכל, כי איש לא יתן להם את מה שהוא נותן; ולימין הקיצוני אין שום ברירה אחרת.

אז לפני שמשנים את השיטה, שהעניקה לנו 70 שנה של דמוקרטיה לתפארת בתוך סביבה עוינת מאין כמותה ומשברים בלתי פוסקים, אולי האיש שמונע ממנה לתפקד יפנה את מקומו בצורה מכובדת ודמוקרטית? אולי אם השיטה עבדה עד שנתניהו החליט להיאחז בשלטון למרות שרוב הציבור אינו רוצה אותו, הבעיה איננה בה? אולי חברי הליכוד ובכירי המפלגה צריכים להציב מועמד אחר? כי לפי כל הסימנים, כל עוד הימין – ובמיוחד הליכוד – שבוי באשליה ש"אין עוד מלבדו" עד כדי סממנים של משיחיות ופולחן אישיות, נמשיך את הטירוף של לעשות אותו הדבר ולקוות לתוצאות שונות.

תאריך:  01/07/2022   |   עודכן:  01/07/2022
איתמר לוין
+נתניהו סרב להצעת לפיד לקיים פגישת עדכון ביטחוני ישירה
16:52 01/07/22  |  עידן יוסף
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו התקשר לראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד ואמר לו: ״אני רוצה לאחל לך ולכולנו שארבעת החודשים הקרובים יהיו תקופה של שקט ביטחוני״. לפיד הזמין את נתניהו לתאם פגישת עדכון ביטחונית כפי שמחייב החוק, לאחר שבעבר סירב נתניהו לקיים פגישה שכזו עם בנט, אך נתניהו סירב והציע שהעידכון הביטחוני יתבצע באמצעות המזכיר הצבאי כדי למנוע, לדבריו, את הפיכת העידכון הביטחוני לכלי פוליטי בזמן בחירות. לא נמסר מה הייתה תשובת לפיד.

היום קיים ראש הממשלה לפיד פגישת עבודה וקיבל סקירה ביטחונית-מודיעינית רחבה מראש השב״כ רונן בר.
ראש השב"ר רונן בר בלשכת לפיד [צילום: חיים צח/לע"מ]
+כ"ץ: אם נשיג רוב - הדגל המשפטי יהיה אחד הרכזיים
11:23 01/07/22  |  עידן יוסף
ח"כ ישראל כ"ץ (ליכוד) מעריך שבעבודה נכונה ועם מסר נכון, יביא גוש נתניהו למעלה מ־61 מושבים. בראיון לרדיו 103 אמר: "ללפיד אין סיכוי להשיג 61 בלי רע"ם, טיבי ועודה. לא יכול להיות שבג"ץ הליברלי אוטומטית יפסול דברים שקשורים לדת, לחרדים ולימין בשם ערכים ליברליים שהוא מאמין בהם. בנט נכשל, לפיד הוא ראש ממשלת מעבר - אני רוצה לנצח ביחד עם נתניהו". עוד אמר: "אם נשיג רוב, הנושא המשפטי הוא אחד הדגלים המרכזיים שלנו".
+יומו הראשון של לפיד כראש הממשלה יתמקד בנושאי ביטחון
09:33 01/07/22  |  עידן יוסף
ראש הממשלה יאיר לפיד יפתח את יומו הראשון בתפקיד בפגישה עם ראש השב"כ בקריה בתל אביב. בהמשך יקיים פגישה בנושא השבויים והנעדרים.
+מנסור עבאס: "לא פוסלים משא-ומתן עם הליכוד"
09:30 01/07/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר רע"ם התייחס לאפשרות של איחוד המפלגות הערביות: "שחטו אותנו על הכניסה לקואליציה, אי-אפשר להשפיע בלי זה. לא מבין את האבסורד שלהם"  ▪  אומר כי בסקרים מקבלת מפלגתו חצי מנדט מהיהודים
עבאס. לא כבול לגוש לפיד [צילום: אריאל שליט/AP]
+סקר: לימין בראשות נתניהו תהיה קואליציית 63
08:51 01/07/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
סקר מעריב: ימינה בראשות שקד תקבל 4 מושבים, ותוכל לאפשר ממשלת ימין  ▪  שתי מפלגות מגוש לפיד קרובות לאחוז החסימה ומרצ נמחקת  ▪  תקווה חדשה רושמת עלייה קלה
נתניהו. הליכוד שומר על כוחו [צילום: אריאל שליט/AP]
+מתן כהנא מקיים מגעים עם כחול לבן ותקווה חדשה
08:24 01/07/22  |  עידן יוסף
סגן השר לשירותי דת, מתן כהנא, נמצא במגעים גם עם בני גנץ וגם עם גדעון סער ובוחן את אפשרויותיו בשתי המפלגות. ביום ראשון ייפגש עם יו"ר ימינה איילת שקד (INN).
+מסתמן: לא יהיו שריונים נוספים בליכוד מלבד סילמן ואורבך
08:20 01/07/22  |  עידן יוסף
גורמים בליכוד אמרו כי "לעידית סילמן ולניר אורבך סיכויים ריאליים לקבל שיריון ברשימת הליכוד, אך מעבר לזה לא מסתמנת כל היתכנות לשיריונים נוספים כלשהם" (מעריב).
+ראש הממשלה לפיד הודה לנשיא ביידן על ברכתו
08:15 01/07/22  |  עידן יוסף
‏ראש הממשלה יאיר לפיד מודה לביידן על הברכה הלילה וכתב בטוויטר: "תודה רבה כבוד הנשיא. הקשרים בין ישראל לארה"ב בלתי ניתנים לשבירה. אני מצפה לקבל את פניך בישראל".

בחצות, עם כניסתו לתפקיד, בירך ביידן: "ברכות ליאיר לפעדיד, ראש הממשלה החדש של ישראל, ותודה לראש הממשלה החליפי ⁦‪נפתלי בנט‬⁩ על ידידותך בשנה האחרונה. אני מצפה לראות את שניכם ביולי כדי לחגוג את השותפות הבלתי ניתנת לשבירה של ארה"ב וישראל".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוב בחירות: הבעיה איננה השיטה אלא איש אחד
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גז'במכר
1/07/22 10:27
 
המשפחה
1/07/22 17:32
2
עובד 1
1/07/22 10:48
 
שלמה המגיב
3/07/22 08:27
3
ירחמיאל הישראלי
1/07/22 10:59
4
avi@earam.com
1/07/22 11:00
5
ירובעל
1/07/22 11:19
6
יחודי
1/07/22 12:17
7
טירה
1/07/22 13:42
8
באום
1/07/22 14:18
9
השד הדמוגרפי
1/07/22 14:38
10
א. וינשטיין
1/07/22 14:51
11
המושך בגזר
1/07/22 16:01
12
ביבי שווה יותר
1/07/22 16:59
13
ווטסון
1/07/22 17:21
 
שלמה המגיב
3/07/22 08:33
14
mozer
1/07/22 18:30
 
שלמה המגיב
3/07/22 08:15
15
נטע אורי
2/07/22 04:30
 
יעקב יעקב
2/07/22 21:23
16
יעקב יעקב
2/07/22 20:29
17
אופיר
3/07/22 10:09
 
שלמה המגיב
3/07/22 12:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס תוקף את הרשימה המשותפת. בראיון לכאן רשת ב' (יום ו', 1.7.22), שלל איחוד עם הרשימה המשותפת, אמר: "בשנה האחרונה שחטו אותנו על זה שאנחנו רוצים להיכנס לקואליציה, אני לא מבין את האבסורד של המשותפת, מה הם רוצים? אי-אפשר להשפיע בצורה משמעותית בלי לשבת בתוך הקואליציה".
01/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
סקר פאנלס פוליטיקס בהנהלת מנחם לזר עבור מעריב, שנערך לאחר הודעת הפרישה של נפתלי בנט, בשאלה למי תצביע אילו הבחירות היו נערכות היום, נותן את התוצאות הבאות: הליכוד 34; יש עתיד 22; הציונות הדתית 10; כחול לבן 9; שס 8; יהדות התורה 7; הרשימה המשותפת, העבודה 6; תקווה חדשה, ישראל ביתנו 5; ימינה (בראשות איילת שקד), רע"ם 4. מרצ לא עוברת את אחוז החסימה.
01/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ברוך שפטרנו מכמה עשרות ח"כים שלא יחזרו למשכן ב-1 בנובמבר. אבדה להם הכורסא החמימה והמשכורת הנדיבה על חשבון משלם המיסים. ברוך שפטרנו (כך אני מקווה, אך ייתכן שאתבדה) מניר אורבך, מאזן גנאים, רינאווי זועבי, עידית סילמן, עמיחי שיקלי, אמן. החל מרגע זה התהפך הגלגל. ח"כ בנימין נתניהו וסוחרי הפוליטיקה שלו שוב אינם צריכים את עריקי ימינה ומרצ ורע"ם. עתה האורבכים והסילמנים תלויים בו. עולם אחר.
30/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
במשרד ראש הממשלה קיים ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט את טקס העברת המקל ליאיר לפיד, שייכנס באופן רשמי ללשכת ראש הממשלה בחצות. בנט בירך את מחליפו ואמר: "התפקיד המאוד מיוחד הזה, והמדינה הזאת - לא שייכים לאדם אחד, הם שייכת לכל עם ישראל. אני מעביר לך את מקל השליחים המקודש, ואת האחריות על מדינת ישראל. אני מאחל לך שתשמור עליה ושה' ישמור עליך", אמר בנט.
30/06/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
שלום נפתלי בנט נכבד,
30/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il