|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
נפתלי בנט [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

אניגמה ושמה בנט

באניגמת בנט שתי חלופות דיכוטומיות: הפתעה חיובית - מספר הישגים שהספיק בזמן קצר יחסית שסופה בכשל טוטאלי של העקרון המוביל את הממשלה; והפתעה שלילית: - ספק חמור אם נותר הוא איש "ימין" בהגדרה המהותית שלו או שהפך למשהו אחר. בשניוּת זו אני מבקש לטפל בשורות הבאות
03/07/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

כאשר התמודד בנט על ראשות הממשלה בסיבוב הבחירות הרביעי ל"מניין אומתנו הדוויה" (למא"ה), סברתי שכל מה שביטא והציג במסע הבחירות - מהרכב הרשימה דרך עמדותיו המדיניות, החברתיות והפוליטיות וגמור ברקעו החברתי-פוליטי - נראה ונשמע כייצוג של רשימה ימנית. בפועל הייתה "ימינה" פליטה-פוליטית של ניסיון קודם להקים רשימה משותפת עם הציונות הדתית לאומית כגוש מרכזי, כך שיהיה למפלגה זו ביטוי של אוריינטציה פוליטית ימנית מובהקת עם הרכב יהודי מגוון מבחינה תרבותית, אמונית וציונית.

נראה שרגרסיה אמונית משמעותית בקרב החוגים הדתיים לאומיים האדוקים יותר באמונתם, פגעה ברעיון גולמי זה והרחיקה אותו בהדרגה גם מהמבנה הפוליטי שאותו ביקש להקים.1 לסיבוב הבחירות הרביעי למא"ה, התייצב כבר בראש מפלגת "ימינה" ועימה הלך לבחירות. במבחן הקלפי קיבלה מפלגתו 7 מנדטים ויחד עם עוד 8 מפלגות שמספר המנדטים של כ"א הוא 5 עד 10 מנדטים, היוותה את הגוש הבלתי מוגדר שבשיתוף עימו היה על בנט לעצב את דרכו הפוליטית-פרלמנטרית.

למעשה נחסם בימין ע"י ארבעה גורמים: הליכוד - שממנו הורחק ע"י נתניהו בעיקר בגלל סיבות אישיות מתקופת שירותם המשותף בלשכת ראש הממשלה. הציונות הדתית - (כיום בראשות סמוטריץ') שהתחרד"לה אחרי שקודם היה ראש מועצת יש"ע - אז עצם מעצמותיה. תקווה חדשה - מפלגתו של גדעון סער, איש ימין וליכודניק מובהק שהקים מפלגה בכדי לנגח את נתניהו על טיפולו של האחרון בסער בימי פעילותו בליכוד.2 ישראל ביתנו - בראשות ליברמן.

גורמים ימניים אלה בשיתוף פעולה מסוגלים היו יחד על-פי תוצאות הסיבוב הרביעי למא"ה להקים קואליציה וממשלה ימניות "על מלא-מלא".3 אולם בשלוש שנות השחיקה שבהן נלחם נתניהו על הישארותו בתפקיד רה"מ כחלק ממאבקו המשפטי איבדו כמחצית ממפלגות הקבוצה את היכולת לשתף פעולה ביניהן; סער בעמדתו הקטגורית לא להשתתף בממשלה בראשות נתניהו וליברמן בהתנגדותו הקיצונית לשת"פ עם החרדים (ש"ס ויהדות התורה) - הפילו אפשרות זו על הסף. כל מי שכועס על ריבוי מחזורי הבחירות צריך להפנות את טענותיו בעיקר לשני אלה, ששיקוליהם נבעו "מהעדפת האינטרס הסקטוריאלי".

להערכתי, בנקודה זו איבד בנט את המיקוד הפוליטי והחליף את האוריינטציה של "ממשלת-כל ימנית" ב"רק לא בחירות נוספות". פוליטיקאי "יצירתי" יכול היה להפיק "שמפניה פוליטית אחרת" מקואליציה בעלת רוב של 12 מנדטים בכנסת על האופוזיציה.

בנט נסחף אחרי הצורך להקים ממשלה והרצון למלא בה תפקיד-מפתח, גם אם פירוש הדבר היה ממשלת שיתוק - ממשלה בעלת אוריינטציה שמאלית חלשה אך ברורה ושבר בלתי ניתן לאיחוי במפלגתו שלו. - מבחינתי זהו רעיון יפה אך כשל פוליטי אדיר. חלקו האחר של הכשל הפוליטי הבסיסי הוא העדר טיפוח של השותפים הפוליטיים ברמה האישית.4

בדיעבד, הליכת בנט לקואליציה הבלתי סבירה הקיימת עתה, צמצמה מעט וזמנית את החיכוך הפנימי בחברה הישראלית מפני שהזיזה את נתניהו דה-פקטו מראשות הממשלה. כמו-כן הצליח לבצע מספר מבצעים משמעותיים בתחומי הפנים כגון העברת תקציב שנתי המסדיר את פעולות השירות הציבורי והמשק בכללותו. מבחינת הימין שיתף כאן פעולה עם היריבים המובהקים ביותר שלו בגוש השמאל והמפלגות הערביות שביסודן עויינות לישראל. בשולי עובדות אלה ראינו אומנם את תופעת עבאס ב"רעם", אך לפי שעה זה יוצא מן הכלל חלקי אפילו ברע"ם עצמה ולא הכלל. בבעיית היסוד של הבדואים בנגב לא נעשתה שום פעולה מהותית ואילו ניסה לשנות באמת היה מאבד את ממשלתו מוקדם יותר - משמע: בפועל אנו עדיין בעידן האנרכיה שקדם לממשלתו.

אינני רואה שממשלה זו פתרה בעיות בשאלות-יסוד המְפַלגוֹת בין החרדים ל"ישראל ביתנו". כלומר: המהלך הוותרני של בנט, היטיב עם השמאל בכך שקשר את ידי הקואליציה והממשלה מנקיטת מהלכים פרו-ימניים מובהקים אבל לא היטיב בשום מובן אחר עם הגוש "שלו"5. חרף העובדה שהימין הוא בפירוש רוב פוליטי בישראל שבשמו הלך לבחירות, עשה בנט בתחום זה מעט מאוד. מדובר אומנם בתקופה קצרה ובכזו השינוי הגדול שניתן להיעשות הוא להעלות על סדר היום את נושאי הליבה, להתניע תהליכים ולבצר התחייבויות שיאפשרו לקדמם גם בממשלות ההמשך.6

מכאן אנו חוזרים לבנט ולהחלטתו האחרונה שלא להתמודד בבחירות הקרובות. אין ספק שכשל בארגון מפלגתו "ימינה" לבחירות הסיבוב ה-4 למא"ה. אם בסוף מהלך של שנה אחת נותר עם 3.5 אנשים מתוך ה- 7 שנכנסו לכנסת כמי שעדיין מקבלים את מרותו - אין זה לשבחו. גם הכשל בלשכתו, מבלי להתייחס לסיפור רכילותי כזה או אחר, איננו הישג. יש לציין לטובה את סבלנותה ונאמנותה של איילת שקד לשותפותם, שכן לקראת סוף הדרך היו מהלכיו הרסניים ביותר לגבי שאיפותיה הפוליטיות.

בהימנעותו מהשתתפות בבחירות אלה מרמז בנט על התלבטות אופרטיבית וקונספטואלית מהותיות: - האם הוא עדיין רואה עצמו כאיש ימין שמסוגל להוביל מהלכים שלמרכיבם האידיאולוגי משקל כבד, או שמגדיר הוא עצמו עתה כאיש ביצוע ("מנהל התיפעול") ולא כמנהיג לאומי שהוא יזם ומנהיג גם איש בתחום העקרונות המנחים?! -

מסקנה חלוטה בשאלה זו קריטית לדרך שיבור לעצמו ולציבור שלתמיכתו יוכל לצפות. התיקון האידאולוגי הנדרש מבית במפלגתו ומשקל ההכרעות העקרוניות שעל סדר היום הלאומי בשנים הקרובות, אינם מתירים לציבור להסתפק בביצועיסט בלבד במשרד ראש הממשלה. לפיכך, גם אינני בטוח (לשון המעטה) שגם לפיד הוא דמות המתאימה לתפקיד רה"מ.

כשם שנמנע בנט בכל מהלך תיפקודו כרה"מ מלדבר גלויות אל הציבור ולהסביר את מהלכיו וכוונותיו, כך "פעל" גם באקט הפרישה. כשהוא "...חושב על דרכו" למה הוא מתכוון? - האם החשיבה נוגעת גם לעקרונות? האם הפך לאחרונה לאיש שמאל או למרכז "ורדרד"? האם על "חשבון הנפש" עוסק בשאלה אם על-פי אופיו ותכונותיו מסוגל הוא בכלל לאחות את הקרע הציבורי בישראל? האם הדרך הנכונה לעשות זאת היא בידיים ורגליים קשורות או בבניית כוח ימני מאוחד חזק, הבאתו לבחירות בארגון כולל משותף והכרעה בבחירות בין שתי דרכים מזוהות היטב מראש? ... ואולי מטרידה במיוחד היא דווקא שאלת ההשלכות של גורל משפחתו אם יתמסר מחדש לפוליטיקה לאומית?

המיצוב הפוליטי של בנט עתה הוא כשל מטוטלת בנקודת "אי-יציבות" (יציבות שלילית) - כל שגיאה עשויה לגזור עליו נפילה לתהום. אחרי שהחזיר את המנדט לציבור מבלי ששרף גשרים ללא תקנה והשאיר אצל רבים "טעם של עוד", ביכולתו להתחיל את הספירה מחדש. פתוחים לפניו מרחבי השפעה וגיוס תומכים מ"הימין" "המרכז" ו"השמאל" גם יחד, בתנאי שאת הסיבוב הבא יעשה בזהות חדה ותוכנית ברורה.

הערות

1. אני מעריך שההנהגה הדתית של הציונות הלאומית הדתית בקשה לראות במהלך מנוף לחיזוק הגוש "שלה", שעה שבנט ראה בו התארגנות פוליטית מגוונת גרידא.
2. בשתי הקדנציות האחרונות שלו עד שנת 2019, הפך נתניהו ממנהיג הליכוד לראש הליכוד. ככזה לא עמד בו כוחות לקיים בסביבתו הקרובה ולהפעיל באופן יעיל ומועיל פעילי מפלגה, אלא אם הם מכירים באופן מובהק ומוכלל בעליונותו החד-ערכית. כזה היה למשל גם אביגדור ליברמן. מצב דברים זה החריף מאוד כשהחלה המערכה על העמדתו לדין בגין תיקי "האלפים". הרגישות המשפטית לצד עומס היתר הפוליטי, הפכו את נתניהו ל"זאב משחר לטרף" ולבסוף טרפו גם את ראשות הממשלה בה החזיק יותר מכל ראש ממשלה בישראל לפניו וגם את כל שותפיו הרציניים ליצירת קואליציית רוב.
3. ליכוד – 30, ימינה - 7, ציונות דתית - 6, תקווה חדשה – 6, ישראל ביתנו - 7, ש"ס – 9 ו- יהדות התורה – 7: - סה"כ 72 מנדטים!!!
4. רק בנט, לפיד ומספר "קיביצרים" מובהקים שלהם היו מחויבים לתרגיל "הממשלה החלופית" בכל מאודם. כל האחרים קיימוהו בפועל כל עוד הייתה התועלת הגלומה בו גדולה מהנטל או המחיר - בראש וראשונה המחיר האישי. לפוליטיקה האישית והסקטוריאלית דינמיקה ואוריינטציה משלה, ואלה זקוקות לפיקוח והכוונה בכדי שלא "תתפרענה". אלו חסרו מאוד מצידו של בנט, ומפני שלא עמדה לרשותו תמיכה אידאולוגית בגוש כל כך הטרוגני – היה הכשל בתפקוד האישי קרדינלי.
5. בכך שיחק לידי יריביו בימין שהאשימוהו "בבגידה" במטרות "הימין". בפוליטיקה, פשרות הן סיום תהליך המו"מ ולא ראשיתו, ובעולם הרווי בתקשורת מניפולטיבית, הניראות איננה "מותרות"...
6. למשל: הקמת אסיפה מכוננת לחקיקת חוקה לישראל, תוכניות-אב משרדיות לנושאי התיישבות בפריפריה, חיזוק המשטרה וביטחון הפנים, שיקום מערכות החינוך והבריאות ותוכנית-אב לאומית לתחבורה ולפיזור אוכלוסייה ומדיניות רווחה חדשה ונדיבה יותר לקשישים ונכים על-רקע הופעת "קרן העושר הלאומית" על בימותינו. כל אלה ועוד ועיגונם בחוק ביצוע מחייב, הן רק מעט דוגמאות למה שנכון ואפשר היה לעשות בנושאי פנים, מבלי לפורר את האתנחתה הזמנית שייצגו מייצגת ממשלת בנט-לפיד "במחול החרבות הפנימי שלנו".

תאריך:  03/07/2022   |   עודכן:  03/07/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סרטון חדש שפרסמה בסוף השבוע שרת התחבורה מבקש להאדיר את רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית, ולהפריך את השקרים כביכול שמפיצים לגביה. הבה נקשיב לטענות -
03/07/2022  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
אילו אל"ם יוסף "ג'ו" אלון ז"ל, מראשוני טייסי חיל-האוויר, מקים בסיס חצרים ומפקדו הראשון, היה עדיין חי - הוא היה חוגג החודש, ב-25 ביולי, יום הולדת 93, אבל סיפור חייו המרתק הסתיים באופן טראגי ומסתורי, בדיוק היום לפני 49 שנה, ב-1 ביולי 1973 עת כיהן כנספח האווירי בשגרירות ישראל בוושינגטון. הוא נרצח ביריות סמוך לביתו שבמרילנד.
01/07/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
לפני כמה ימים התראיין עבדאללה מלך ירדן בערוץ הטלוויזיה האמריקני CNBC ונשאל האם הוא בעד הקמת ברית צבאית במזרח התיכון בסגנון ברית נאט"ו. המלך השיב: "אהיה הראשון שיתמוך בהקמת ברית נאט"ו מזרח תיכונית", אך מייד הציב תנאי: "לברית הזו צריכות להיות מטרות קבועות וברורות ואני רוצה לראות מדינות נוספות באזור מצטרפות לברית הזו".
ערב התפזרותה של כנסת ישראל אני מוצא לנכון לתת ביטוי מזערי להרהורי בעקבות האירועים האחרונים, שפקדו את אולם הדיונים בכנסת, שלעתים עלו על שרטון של אלימות מילולית ורדידות תוכנית, שרטון המעמיד את הכנסת באור שלילי. את הציון "מעולה" באלימות מילולית אבקש להעניק לח"כ דוד אמסלם. יותר מדי חברי כנסת מבקשים להתחרות בו ולקבל את הציון שלו, הציון "מעולה" וזה מצער אותי.
ברוך שפטרנו מכמה עשרות ח"כים שלא יחזרו למשכן ב-1 בנובמבר. אבדה להם הכורסא החמימה והמשכורת הנדיבה על חשבון משלם המיסים. ברוך שפטרנו (כך אני מקווה, אך ייתכן שאתבדה) מניר אורבך, מאזן גנאים, רינאווי זועבי, עידית סילמן, עמיחי שיקלי, אמן. החל מרגע זה התהפך הגלגל. ח"כ בנימין נתניהו וסוחרי הפוליטיקה שלו שוב אינם צריכים את עריקי ימינה ומרצ ורע"ם. עתה האורבכים והסילמנים תלויים בו. עולם אחר.
30/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il