|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
מענה אכיפתי משופר [צילום: דוברות המשטרה]

זהו חיזוק חשוב של מג"ב, לא "משמר לאומי"

חיזוקם של משמר הגבול, המשטרה וצה"ל כלקח מאירועי מאי 2021 הוא מהלך חיוני וראוי. אולם, לא ניתן לדבר על הקמת משמר לאומי אמיתי. מה שנחוץ באמת הוא מענה מדינתי הולם לכל האיומים בתווך האזרחי בישראל בהשתתפות כל הגורמים העוסקים בקשת המלאה של תרחישי החירום הלאומי
09/07/2022  |   מאיר אלרן   |   כתבות   |   משטרה במוקד   |   תגובות

ראש הממשלה דאז, השר לביטחון פנים ומפכ"ל משטרת ישראל הודיעו בחודש שעבר על השקת "המשמר הלאומי", שיפעל כחלק ממשמר הגבול כזרוע של משטרת ישראל. מקורה של ההחלטה במהומות בחודש מאי 2021, שהתבטאו בהפרות סדר נרחבות ובחיכוך אלים בין ערבים ליהודים, בעיקר בערים מעורבות ובצירי התנועה במרחבים הבדואים בנגב.

אלה - והתהודה התקשורתית שנוצרה סביבם - תרמו רבות לתחושת העדר ביטחון ושליטה בתווך האזרחי במדינת ישראל, ועקב כך לחיפוש מענה אכיפתי משופר לתרחישים מוכרים של הפרות הסדר הציבורי. זאת, בדגש על הלקח המרכזי של אירועי מאי – הצורך בחיזוק ניכר של כוח משטרתי שיספק תגובה מהירה ואפקטיבית להתפרצויות של הפרעות סדר קיצוניות במספר זירות, בדגש על התנגשויות אלימות במרחב הערבי-יהודי. המתווה הארגוני של המשמר הלאומי במג"ב אמור להתבסס במהלך שיימשך שנתיים על:

  • מפקדה משימתית חזקה, שתרכז את הפעולות הנדרשות לבניין הכוח ולהפעלתו בתחומי ביטחון הפנים.

  • הכפלה בחטיבה נוספת של הכוח הסדיר (החטיבה הטקטית) של מג"ב, המתאפיינת בזמינות גבוהה של פלוגות מיומנות להתמודדות עם הפרות סדר למיניהן.

  • הכפלת כוח המילואים של מג"ב בחטיבה נוספת לחירום.

  • הגדלת כוח המתנדבים הקיים של מג"ב ("מתמיד") המונה עתה כ-8,000 איש, על בסיס התנדבות אישית (ולא של ארגונים אזרחיים). המתנדבים פועלים בשגרה במסגרת המרחבים הטריטוריאליים של מג"ב. חלק מהמתנדבים הנוספים, יוצאי יחידות קרביות בצה"ל, ייכללו ב"פלוגות חוד", שיוקמו ככוח מצויד ומיומן לתגובה מהירה. הפעלת מתנדבים בעת חירום של הפרות סדר קיצוניות, בכלל זאת מול אזרחים ערבים, יכולה להיות מאתגרת ובכל מקרה מחייבת נהלים קשיחים וליווי מקצועי צמוד.

ישראל איננה יהודה ושומרון
לוד, מאי 2021 [צילום: פלאש 90]

במקביל מתקיימים שני מהלכים נוספים, האמורים להעצים את יכולות האכיפה מול הפרות סדר ציבורי:

  • כוונה להגדיל את מספר המתנדבים של המשטרה הכחולה, הפועלים בתחנות הקיימות, בין היתר לצורך חיזוק תחושת הביטחון של הציבור בשגרה. זאת, בנוסף להגדלת היקף כוח האדם במשטרה למשימות הקשורות להתמודדות עם האלימות והפשיעה בחברה הערבית.

• בצה"ל מוקמות, כלקח מאירועי מאי, 12 פלוגות מילואים למשימות ביטחון פנים, שיופעלו במסגרת פיקוד העורף, ועוד ארבע פלוגות מילואים בפיקודי הצפון והדרום. עיקר ייעודן הוא שמירת הביטחון בצירי תנועה עיקריים, על-מנת לאפשר לצה"ל הנעת כוחות בחירום ללא הפרעה.

ההחלטה בדבר החיזוק הניכר של מג"ב היא נכונה וחשובה, גם בלי קשר להתפרעויות שאירעו בשנה שעברה. היא ראויה מאוד, בעיקר משום שמשטרת ישראל כולה אינה חזקה דיה, כמותית ואיכותית, להתמודד עם קשת האיומים והמשימות הייחודיות שהחברה והמציאות הישראלית מציבות בפניה. חיזוק מג"ב, בעיקר אם ילווה בחיזוק מקביל במשטרה הכחולה, הוא אינטרס ישראלי מהמעלה הראשונה, לא רק בהיבט של רכיבי ביטחון הפנים, אלא גם לשם שמירת המשילות, היציבות והחוסן החברתי של המדינה. לעניין חשוב זה יש להעניק דחיפות ועדיפות לאומית ראשונה במעלה, כולל על חשבון המשאבים המוקצים למערכת הביטחון המופקדת על הגנה מפני איומים חיצוניים.

קונקרטית, לעניין ההחלטה הנוכחית על חיזוק מג"ב יש משמעויות מפליגות במספר תחומים: הרתעה, מענה אפקטיבי, משילות משופרת, פעילות בשגרה ועתודה להתמודדות עם אסונות. וביתר פירוט: 1) הוא יספק הרתעה ברמה הלאומית מול אלה הזוממים הפרעות סדר אלימות. 2) הוא ישמש מענה מקצועי הולם ומיידי להפרעות מסוגים שונים של הסדר הציבורי בתווך האזרחי. 3) הוא יחזק את המשילות במרחבים בהם היא מעורערת וכן את תחושת הביטחון של הציבור. 4) הוא יאפשר למשטרה להתרכז במשימות הליבה המסורתיות שלה בשגרה, המופרעות תדיר על-ידי אירועים חוזרים ונשנים של הפרעות סדר ומצבי חירום. 5) הוא עשוי להוות עתודה זמינה לקראת אירועים של אסונות המוניים, המחייבים מעורבות משטרתית רחבה, כחלק ממשימותיה של המשטרה.

להגדלת היקף הכוח של מג"ב חייבת להצטרף גם העצמה איכותית. דווקא החיכוך הצפוי של שוטרי מג"ב בתווך האזרחי הישראלי, כולל במרחב הערבי, מחייב רגישות מיוחדת והפעלה חכמה של הכוח, שעיקרה ריסון והתמקדות במפירי הסדר, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. לצורך העניין, יש להבטיח שיפור איכותי ביכולות המודיעין ובהצטיידות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים של מג"ב. בנוסף, יש לקדם תהליכי עומק של מיון ושיפור בהכשרת הכוח ובהדרכה ממוקדת שלו, כולל ליווי צמוד של הלוחמים בפעולתם בתווך האזרחי.

כיום, עיקר פעילות מג"ב מתקיימת בשטחי יהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, בהקשר להפרות סדר חמורות המלוות סיכון לפיגועים. מנגד, בתווך האזרחי בישראל מדובר במשימות בעלות אופי שונה לחלוטין, המחייבות גמישות הנדרשת במעבר המהיר ממשימה אחת למשימה אחרת לגמרי, זהירות ושיקול דעת, במפגש המאתגר עם אזרחי המדינה, נורמטיביים ושאינם נורמטיביים.

כל אלה עומדים עתה לפתחה של מפקדת מג"ב, עליה מוטלת המשימה לבנות את הכוח בצורה מושכלת, כך שיהיה אפקטיבי בזירות ההפעלה השונות, במעברים המהירים מזירה לזירה ומאתגר לאתגר, המחייבים הפעלת כוח בהתאם לצרכים. רק כך יענה מג"ב על הציפיות הגבוהות המלוות את המהלך הנוכחי.

המשימות המלאות לשעות חירום
חשוב אך לא מספיק [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

כל זה חשוב מאוד לכשעצמו, אך לא מספיק. ההתמקדות בחיזוק מג"ב לצורך התמודדות עם הפרות סדר בתווך האזרחי בישראל, אינו מצדיק את הכותרת המחייבת והמטעה של "משמר לאומי". למעשה, הוחמצה כאן הזדמנות חשובה לייצר במקביל גם מסגרת תפיסתית חדשה ורחבה, שהיא תנאי להקמה של מערכת מדינתית חיונית, שייעודה להתמודד בהצלחה עם כל רכיביהן של הפרעות רלוונטיות צפויות בתווך האזרחי הישראלי, מהטבע ומידי אדם.

בעוד שלישראל יש מערכת משומנת וחזקה לצורך התמודדות עם איומי מלחמה מבחוץ, אין לה מערכת מסודרת מקבילה להתמודד עם האיומים המגוונים הצפויים במרחבי ביטחון הפנים. איומים מגוונים אלה גוברים ומחייבים מענה מלא. ניסיון להציג את המהלך החשוב של חיזוק מג"ב והעצמת יכולותיו כאילו הוא מענה מלא להפרעות קיצון, הוא בחזקת יצירת אשליה.

לכן, המהלך הנוכחי מול מג"ב יכול וצריך לשמש שלב פתיחה למהלך אסטרטגי מלא להקמת מערך דוגמת המשמר הלאומי בארצות הברית או ז'נדרמריה במדינות אחרות. מהלך כזה יצטרך לתת מענה מדינתי הולם לכל האיומים בתווך האזרחי בישראל. ישתתפו בו, בצורה אינטגרטיבית, כל הגורמים העוסקים בקשת המלאה של תרחישי החירום הלאומי: בהיערכות המקדימה לפני התרחשות ההפרעה, במהלכה ולאחריה, כולל בשלב המאתגר של שיקום מערכתי והבראת המשק. מהלך חיוני כולל כזה אמור להתבסס על הרכיבים העיקריים הבאים:

  • גיבוש תפיסה לאומית מוסכמת, רב-מערכתית ואינטגרטיבית, להתמודדות הולמת עם אסונות המוניים והפרעות מידי אדם ומהטבע, החל מאיומים גוברים של מלחמות בתווך האזרחי, דרך מהומות אזרחיות, וכלה ברעידות אדמה קשות ואסונות אחרים,

  • קביעה בחקיקה של אחריות וסמכות מדינית ומקצועית להובלה ולניהול מאוזן ומיטבי של המערכת המדינתית העתידית ושל רכיביה ברמה הממשלתית, ברשויות המקומיות, בחברה האזרחית ובמשק, כולל הזיקות הנחוצות בין הגורמים האזרחיים, המשטרתיים והצבאיים

• וידוא של תיאום מיטבי, שיתופיות ושילוביות מהודקת בין הגורמים השונים בכל שלבי הניהול בעת אסונות המוניים, על בסיס של רשות לאומית מקצועית חזקה, בעלת סמכויות מוגדרות בחוק ויכולות להפעיל את ולפקח על גורמי המשנה המקצועיים.

• חיזוק המנגנונים הקיימים, ובראשם משטרת ישראל, באורח שיאפשר להם להתמודד בהצלחה במגוון התרחישים הרלוונטיים לחירום, על-פי תוכנית עבודה רב שנתית סדורה, מתוקצבת ומפוקחת,

• קביעת מסגרות להישענות על משאבי צה"ל במקרי קיצון, כמסייע ראשי למערכות הקיימות.

במסגרת חיונית עתידית ובלתי נמנעת כזו יבואו לידי ביטוי מלא והולם התכנים של "המשמר הלאומי", שרק חלק ממשימותיו יהוו אלה שעליהם הוחלט עתה במסגרת חיזוקו של מג"ב.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  09/07/2022   |   עודכן:  09/07/2022
ד"ר מאיר אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זהו חיזוק חשוב של מג"ב, לא "משמר לאומי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
חוקרים בכירים במחלקה לחקירות שוטרים פגעו בצורה קשה בזכויותיו של נחקר - קובעת (29.6.22) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן. כתוצאה מכך, היא פסלה את ההודאות שמסר מהרטו יאלאו, המואשם במתן שוחד לשוטר חיים מור.
29/06/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
תארו לעצמכם שמישהו מתייצב בדיון מעצרים ואומר לשופט: או שתאריך את המעצר, או שתחטוף שיימינג ברשתות החברתיות. אדם כזה ייעצר בו במקום וצריך לקוות שיוענש במלוא החומרה, ודומה שלא צריך להסביר מדוע. איומים גם לא צריכים להיות מפורשים; די בכך שהמאוים מבין אותם ככאלה, אפילו בצורה סובייקטיבית.
26/06/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
המילה "חוצפה" נכנסה לשפה האנגלית דרך האידיש, וקיבלה משמעות שאיננה בהכרח שלילית, אלא גם של אומץ לב - במיוחד בעולם העסקים אנחנו נישאר במשמעות המקורית שלה ונציג כמה מן החוצפנים הבולטים של השבוע האחרון
24/06/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
המשטרה סיכלה 50 חיסולים הדדיים שתכננו ארגוני פשיעה לבצע בחודשים האחרונים. כך גילה (יום ה', 23.6.22) מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, במפגש בלשכת עורכי הדין. הוא הוסיף, כי המשטרה אמורה להפעיל בעוד חודשיים מערכת ממוחשבת שתאפשר לה לעקוב בזמן אמת אחרי הסכסוכים בעולם הפשע, במטרה למנוע מראש פגיעות בנפש.
23/06/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בתום סריקות עצרו (יום ה', 23.6.22) שוטרי תחנת יבנה חשוד באירוע שוד המאבטח בבית ספר ביבנה וגניבת נשקו. הרקע לאירוע הינו ככל הנראה פלילי. החשוד תושב חריש בשנות העשרים לחייו נעצר והובא לחקירה בתחנה, לצד המשך סריקות אחר כלי הנשׁק שנגנב. בהתאם להתפתחות החקירה, יובא החשוד מחר לדיון בבית המשפט בבקשה להאריך את מעצרו.
23/06/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il