|   15:07:40
דלג
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
מה השתנה [צילום: סטיב הלבר/AP]

שולחן לארבעה וסיפור חיים אחד

הסיפורים של נורית אלדר-רייכר באים לחשוף תקופה, לחשוף סביבה תרבותית, לברר תוך חשבון פנימי כואב מה נותר מזה עכשיו בבגרותה
05/07/2022  |   בלפור חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: בלפור חקק]


פרולוג. הביתה

קו 15 מהתחנה המרכזית. אני עולָה על האוטובוס, יש בו מעט אנשים. הוא עובר דרך השוק ואני מחפשת שתי ילדות קטנות עם סלים גדולים ממתינות בתחנה. הן לא שם. כנראה גדלנו, אני מחייכת לעצמי. מביטה בחלון ומחפשת קרובים. הכל השתנה. כאן הייתה חנות הספרים המשומשים של דני, איזה ריח נפלא היה שם, מדפים מדפים של ספרים על-פי נושׂאים ושמות סופרים. מה לא קניתי אצלו, רומן רומנטי, ספרי מתח. לשעה קלה זכיתי בהרבה אהבה; הגיבור האלמוני חיבק אותי, נישק אותי, ההתעלסות עמו הייתה נפלאה. לאחר האהבה הגיע האויב שעִרער את החיים השלווים, לבי הָלם, ידיי רעדו, אך מניסיון ידעתי שהגיבור ינצח ואיתו האהבה. טוב, לא רק מניסיון; אחרי עשרה עמודים ראשונים דילגתי לשני העמודים האחרונים כדי לדעת מי ניצח. את הספרים האיכותיים יותר פגשתי רק כשהייתי חייבת לקרוא אותם בבית הספר, או שהמוכר בחנות המליץ לי עליהם בחום. כך הכרתי את ספריה של איין ראנד שנמצאים עד היום בספריית ביתי. את הספרים שקניתי החבאתי כדי שאם לא תשאל מאיפה יש לי כסף. היא אף פעם לא ידעה כמה כסף יש לה בארנק.

האוטובוס עוצר בתחנה מול דני ספרים, אני יורדת, פונה ימינה לרחוב דוד המלך, מחפשׂת את המקום בו קנינו גלידה ופיצה ונזכרת שעוד בנעוריי היא נסגרה. איפה אפשר עוד למצוא היום פיצה עם רסק עגבניות מתובל ככה ועם גבינה טעימה כל כך? אני עוצרת לנוח מול ביתו של רפי, ששׂיחק כדורסל והיה חבר של מי שאהבתי כל כך. כמו ברומנים שקראתי, חשבתי שבסוף הוא ישׂים לב אלי, אבל טעיתי. כבר לא צעירה, אני מחייכת, איפה היו הימים שדילגתי הביתה אחרי אימון הכדורסל? מימין אני רואה בחטף את רחוב קרן הקיימת, שם עדיין עומדת הגימנסיה העברית, המקום בו הנערים והנערות נתנו לי תחושה שאני פחות שווה, פחות מהם, תחושה שליוותה אותי שנים רבות ואף מבצבצת ועולה מדי פעם גם היום. סוף-סוף ירידה. אני עוברת על פני בית הכנסת הגדול ואחריו מלון המלכים, שעד היום פרחי הגרניום שקישטו אותו ממלאים את נפשי; בדרכי לבית הספר הייתי עומדת ומביטה בהם ואולי מחזקת את עצמי לקראת עוד יום במקום שבו לא הרגשתי שייכת.

ממשיכה בירידה של קרן היסוד. אני זורקת מבט אוהב אל המרפסת בקומה הראשונה שבאחד הבניינים משמאל, שם גרה חברתי עמליה. אמה המדהימה לימדה אותנו מהו מחזור, מה זה טמפון וממה צריך להישמר. מבטי חוזר מיד ימינה; הכל השתנה, הסמטה דרכה קיצרנו את הדרך הביתה מבית הספר נעלמה, נעלם גם הבניין הגבוה שהיה מכוסה פח לכל אורכו, כהגנה מכדורי הירי שנורו מהצד הירדני הקרוב לשם. במקומם הוקמו מסעדות ובתי קפה. אני פונה ימינה לרחוב ז'בוטינסקי ועומדת מול בניין מספר 6 בו התגוררתי עד הגיוס לצבא ואליו חזרתי למספר שבועות אחרי הלידה של בִּתי הבכורה, אך לגור בו לא חזרתי מעולם.

אני מתיישבת בתחנה של קו 15 ותוהה מה אני עושה פה. רגליי הרועדות תומכות בשאלתי. מולי נפרש גן הפעמון, אליו הייתי מגיעה עם ילדיי כשהורי עוד היו נשואים וגרו פה. קומי, אני קוראת ללא מילים, יש לך משימה למלא. אני קמה. ארבעה צעדים, חמש מדרגות והנה אני ברחבה שלפני הבניין, צועדת על השביל אל הכניסה. כאן לפני המדרגות תפס בשדיי בחור שלא הכרתי, צחק וברח. אני לא בטוחה שסיפרתי על כך אי-פעם למישהו. אני עולה שמונה מדרגות ועוצרת מול הדירה הראשונה מימין, הדירה בה גרתי מאז שהייתי בת שמונה.

משאֵף הוונטולין כבר בידי ואני מחזירה לעצמי את הנשימה. מימין לדירה שלנו גרה משפחת סננס, שילדיה היו חברים של אחותי, ומולנו גרה אישה מבוגרת, שמדירתה בקעה תמיד מוזיקה שקטה. בקומה מעלינו גרה משפחת רעם, המשפחה שאימא חששה שתשמע את צעקותינו ולכן הייתה סוגרת מפניהם את החלונות. הם אהבו את אימא ודאגו לה. ובקומה השלישית חיה משפחת צוקר, להורים היה בית-ספר לנהיגה שאם למדה בו, הילדים צחי וחנה היו חברים טובים שלנו. ואיפה אני? עומדת מול הדלת? אני ברחתי, את זה אני יודעת. אני תמיד בורחת אבל אני גם חוזרת. הנה אני קרובה כל כך לדלת הדירה, שומעת את הקולות שעולים מתוכה ולא יודעת אם לשמוח או להצטער. היד המאוגרפת מתקרבת לדלת ומתרחקת ממנה, ושוב מתקרבת, עד לבסוף אני נוקשת קלות ומקווה שאיש לא ישמע.

הדלת נפתחת ומולי עומדת ילדה קטנה עם שתי צמות. היא מסתכלת עלי וקוראת: "אימא, יש כאן אישה זקנה שאני לא מכירה", וסוגרת מיד את הדלת. זקנה, אני רוטנת בתוכי, בת שישים בסך-הכל וכבר זקנה. אני שומעת צעדים נמרצים קרבים לדלת, שנפתחת שוב. אישה מטופחת עומדת מולי ושואלת מה רצוני. אני מציגה את עצמי ומתחילה להסביר לה שאני כותבת ספר על ילדותי ואודה לה אם תאפשר לי להיכנס ולראות את הדירה בה גרתי בכדי להיזכר. היא מהססת, אני אישה זרה, אבל לבסוף פותחת בפניי את הדלת לרווחה.

אני נכנסת ועומדת ללא נוע בפתחו של המסדרון. כאן אבא כמעט הרג את אימא, אני מהרהרת בזמן שאני מודה בחיוך לאישה שמולי. רגליי פוסעות חמישה צעדים קדימה והסלון עם המרפסת הגדולה נפרשים לפניי. הנה הספה עם ריפוד הבּורדו עומדת ליד הקיר שמפריד בין הסלון למטבח, לידה השולחן הקטן שמדי פעם עמד עליו אגרטל עם פרחים וקופסת שוקולד מהודרת לצדו, מתנות הפיוס של אבא, כפי שקראנו להן אחותי ואני. מימין עומד המזנון הנמוך עם שלוש הדלתות ועליו הטלפון הראשון שלנו, כמעט הראשון בירושלים. בתוך המזנון הזה שמרה אימא את מפות השולחן וכמה מאפרות ואגרטלים, ואת המזנון הזה העביר אבא לביתו אחרי הגירושים שלהם ובו שמר את כל מה שלקח מהבית כדי שיזכירו לו אותה.

"אַת רוצה משהו לשתות"? שואלת אותי האישה שמזכירה לי את אימא שלי רק בתספורתה המוקפדת שאף שערה בה לא זזה ממקומה, ובאיפור העדין על פניה. "רק מים", אני מבקשת והולכת אחריה למטבח. על הקיר מימין תלוי לוח שנה צבעוני, באותו מקום בו לוח השנה שלנו היה תלוי. שלנו לא היה צבעוני, הוא היה מאיים. גם שולחן האוכל שעליו אכלנו ועליו שיחקנו קלפים ושש-בש – איננו. אני מתיישבת על כיסא ליד דלת מרפסת השירות הקטנה ורואה מול עיניי את אימא שלי עומדת על השיש ומחליפה את צלחות הפסח באלה של ימות החול.

"בבקשה, המים", מפריעה לי האישה להיזכר. אני מודה לה ושואלת אם אוכל להציץ בחדרים. היא מהנהנת ומוליכה אותי לפתח שמוביל לשלושת חדרי השינה. החדר הראשון מימין היה של אחותי, היה בו חלון אחד קטן שהשקיף למגרש החנייה, ארון בגדים ששירת את שתינו, ושולחן מרובע וגדול שעמד ליד הקיר להכנת שיעורי הבית שהיא אף פעם לא הכינה. "את יודעת", אני פונה לאישה הזרה שלרגע נדמה לי שאוכל לחבר אל זיכרונותיי, "באחד מימי הכיפור ישבתי על השולחן ודיברתי עם אחותי שהשׂתרעה על המיטה, מעליו היה מפסק חשמלי ובלי לשים לב הדלקתי וכיביתי את האור. מה את עושה, לגלגה אחותי שאף פעם לא צמה ואז צעקה, 'נורית חיללה את יום כיפור!' אני זוכרת שנתתי לה מכה ובכיתי ללא הפסקה." האישה הזרה מביטה בי ומהנהנת כמשתתפת בצערי.

אני עוברת לחדר שהיה שלי. הוא לא השתנה הרבה, שני חלונות, אחד פונה לרחוב ולבניין ממול, שאז היה מגרש חנייה, והחלון השני פונה למדרגות הכניסה לבניין. גם המרפסת הסגורה נותרה כפי שהיא, ואפילו מכונת הכביסה עומדת באותו המקום. נוסף אליה מייבש, מכשיר שלא היה לנו. המיטה ממוקמת באותו מקום, וכך גם שולחן הכתיבה. אך בניגוד לחדר הריק מכול, שהיה שלי, החדר של בתה של האישה המטופחת שוקק חיים וצבעוני: ספרייה עמוסת ספרים מחוברת לשולחן הכתיבה, פוסטרים של להקה וזמרת שאינני מכירה תלויים על הקירות, ווילונות לבנים עם תחרה ורודה מעטרים את שני החלונות. "חדר יפה", אני ממלמלת בראש מורכּן ויוצאת.

אני חולפת במהירות ליד חדר השירותים וחדר האמבטיה, מתוכם עולים ריחות רעננים, ומגיעה לסוף המסדרון בו נמצא חדר ההורים. "תסלחי לי אם הוא מעט מבולגן", אומרת האישה, "אם הייתי יודעת שאת מגיעה הייתי מסדרת את המיטה." אני עומדת מול דלת החדר, מהססת אם להיכנס למקום הפרטי שבו החביאו הורי את כל צערם וסיוטיהם, ושואלת את עצמי על איזה בלגן היא מדברת. על המיטה הלא-מוצעת? על הספרים המונחים באי-סדר על השידה? ואולי על מעט האבק שעל החלון הנקי? שאספר לה על הבלגן האמיתי שהיה בחדר הזה? על הסכין שנחה מתחת לכרית של אימא כשישנה? על ספרי הסטאלג ופטריק קים שהייתי מוציאה ממחבואם כשאבא ואם לא היו בבית ולומדת מהם מה תפקיד האישה והגבר במגע מיני? ואולי לספר לה על הדלת הנפתחת בזעם בשבת בבוקר ועל הצעקה 'אתן לא מסוגלות לתת לנו לישון?!', או אולי על הרעשים בלילה שחלחלו מבעד לדלת, רעשים של בכי וסיוטים שאבא השמיע כשנזכר במה שעבר באושוויץ? או הרעשים וההתנגדויות שאימא השמיעה ועד היום אני רק יכולה לדמיין ממה נבעו?

"אני יכולה לצאת החוצה למרפסת"? אני שואלת ומבלי לקבל תשובה ניגשת לפתוח את הדלת מתוך החדר החוצה ונושמת עמוק. "הכול בסדר?" שואלת אותי האישה ומביאה לי את כוס המים שנשארה במטבח. אני מהנהנת ומביטה סביבי, נזכרת איך אהבתי לשכב על הכיסא-נוח שהיה כאן. בימים שהבית לא סער נהגתי לשבת לקרוא פה. חברה של אחותי, מירה, גרה בבניין ממול והן היו מדברות ביניהן מרחוק בסימנים, פעם הן ניסו לשוחח בעזרת שתי פחיות וחוט שמשכו בין שני הבניינים. הניסיון לא צלח. מאוחר יותר מירה התחתנה, הביאה ילד והתאבדה. עד היום אני נזכרת כמה אחותי הייתה עצובה והמומה מכך. ומתחת למרפסת הזו סיפרתי לעמוס חברי על המכות ששמוליק נתן לי והראיתי לו את הסימנים הכחולים שעל רגליי. אחותי ששמעה את השיחה הזו, סיפרה לאימא, והיא פנתה להורים של שמוליק, שלא העז לנגוע בי יותר.

אני קמה מהכיסא מבלי להיזכר מתי התיישבתי עליו ופונה לאישה הזרה שעומדת לידי בשקט במרפסת ואומרת לה: "את יודעת, הזמן הכי יפה היה כשירד שלג. בלילה היה שקט ובבוקר התעוררנו מוקדם לשלג הלבן שצבע את הגינות, את הבתים ואת העצים. הכל היה בבת אחת טהור ונקי." האישה מחייכת אלי. אני לוקחת נשימה עמוקה, קמה וחוזרת לסלון, מרימה את התיק שלי מהספה ופונה לצאת. האישה מניחה יד על כתפי ומלווה אותי לדלת. "עוד לא הכרנו", היא אומרת לי, "שמי אורה". אני לוחצת את ידה, "שמי נורית", אני עונה, "ותודה שפּתחת את הדלת בפניי". אני נותנת לה את חפיסת השוקולד שהבאתי, יוצאת מהדירה שהייתה לי פעם בית והולכת לדרכּי.

לרפא כאבים ישנים
הספר כתוב ממבט של "שִיבה מאוחרת" השיבה נועדה להתמודד עם העבר ולסגור מעגלים שנשארו פתוחים. ההתמודדות אינה קלה
▪ ▪ ▪

קובץ הסיפורים של נורית אלדר-רייכר מכיל דמויות שונות, אך החוטים נטווים ומובילים אל סיפור חיים אחד. לא קל לחבר ביוגרפיה, כי הכותב מחויב אז לדיוק עובדתי ולתיאור של כל (או רוב) ההתרחשויות. בספר שלפנינו המחברת חומקת מכתיבה ביוגרפית. עם זאת, היא מנסה באמצעות הכתיבה לרפא כאבים ישנים ולפתוח פצעים של דמויות זרות, כביכול.

הסיפורים השונים מכילים דמויות שונות, והחוטים נטווים סביב דמות מרכזית: דמות המחַבּרת. היא משקיעה עבודת תחקיר בסיפורים כדי לתת את התקופה של שנות השישים, וגם לסגור חשבונות עם עברהּ. עמוס עוז, בספרו "באור התכלת העזה" הגדיר את התופעה בעבר: הוא כתב שיוצר כותב מתוך "פֶּצע". הפצע של המחברת בסיפוריה הוא תחושת חוסר השייכות בילדותה:

"- - -שם עדיין עומדת הגימנסיה העברית, המקום בו הנערים והנערות נתנו לי תחושה שאני פחות שווה, פחות מהם, תחושה שליוותה אותי שנים רבות ואף מבצבצת ועולה מדי פעם גם היום. האוטובוס חולף על פני בית הכנסת הגדול ואחריו מלון המלכים, שעד היום פרחי הגרניום שקישטו אותו ממלאים את נפשי. בדרכי לבית הספר היית עומדת ומביטה בהם ואולי מחזקת את עצמי לקראת עוד יום במקום שבו לא הרגשתי שייכת" (8).

שיבה מאוחרת

הספר כתוב ממבט של "שִיבה מאוחרת". השיבה נועדה להתמודד עם העבר ולסגור מעגלים שנשארו פתוחים. ההתמודדות אינה קלה: "אני ברחתי, את זה אני יודעת. אני תמיד בורחת אבל אני גם חוזרת. הנה אני קרובה כל כך לדלת הדירה, שומעת את הקולות שעולים מתוכה ולא יודעת אם לשמוח או להצטער. היד המאוגרפת מתקרבת לדלת ומתרחקת ממנה, ושוב מתקרבת, עד שלבסוף אני נוקשת קלות ומקווה שאיש לא ישְמע" (9).

הסיפורים באים לחשוף תקופה, לחשוף סביבה תרבותית, לברר תוך חשבון פנימי כואב מה נותר מזה עכשיו בבגרותה: האִם הסביבה החברתית של העבר עודנה מעצבת אותה כיום?

המחברת כותבת מתוך עמדה של 'מספרת-על' שאינה מספרת את הסיפור של הכותבת. היא יכולה להרשות לעצמה להציג בצורה ביקורתית את הדוברת המספרת, ואף לכתוב עליה לפעמים בחוסר חיבה. לא ברור אז אם זהו מבט ביקורתי על ההתרחשויות ועל הפערים החברתיים של שנות השישים, או שיש כאן השתקפות של קונפליקטים פנימיים של הכותבת עצמה. זוהי התמודדות עם כשלים שלה בעבר או חשבון אישי עם מגרעות אישיות, שהיא מנסה להתמודד איתן. הכתיבה היא מרגשת.

הכתיבה מתוך רגש שומרת על האמינות של הטקסט, ומונעת ניכור של הקורא להתרחשויות המסופרות בקובץ סיפורים זה. נורית אלדר בוחרת לכתוב את הדברים בז'אנר של הסיפור הקצר, ולא לטוות רומן אחד מקיף. ניכר שהרומן המקיף טווי וארוג אצלה, אך הכתיבה בצמצום ובסוגת הסיפור הקצר מאפשרת לה אחידות מקום וזמן ועלילה קצרה במיוחד, שאותה היא מובילה אל הפואנטה.

כך היא מעבירה את זיכרונותיהָ וחייהָ בקפסולות של עלילות ומסרים קצרים. היא בוחרת מילים שיביעו את רגשותיה ומסריהָ, כדי להעביר לקוראים את גלי הזיכרונות המציפים אותה. הכל מעובד לסיפורים-סיפורים במיומנות של צמצום וריכוז הדברים, כדי לא להעיק על הקוראים. הכתיבה על כן ממוקדת, וזה מאפשר קריאה סוחפת וקולחת.

לא פעם נאחזת הכותבת בשיר שמושמע ברדיו לאבחן את מצבה בתוך הסיפור שהיא נמצאת בו. כך בצאתה אל בית החולים, אל אמהּ. ברדיו נשמע השיר של יהודה עמיחי, בקולו של חנן יובל: "בטרם השער ייסגר, בטרם כל האמור ייאמר, בטרם אהיה אחר. בטרם אלוהים יסגור את כפו, בטרם נלך מפֹּה". השיר שכותב המשורר נותן לקוראיו ברגע של משבר פּריזמה שבה משתקפים חייהם. כך זה קורא בסיפור "בטרם השער ייסגר" (14).

החוויה של להיות 'לא שייכת', להרגיש 'לא מקובלת' מופיעה בכמה סיפורים. כך בסיפור "לא מרגישה כאב". היא ממקדת את תחושותיה: "כילדה אני לא בטוחה שבכלל הרגשתי משהו. החיים עברו על ידי. היה לי אכפת רק מה יחשבו עליי בחוץ. ילדה יפה שמרגישה מכוערת. רציתי להיות מקובלת ולא ידעתי איך. הרגשתי זרה בכל מקום, חוץ מאשר בקבוצת הכדורסל שלי, שם הרגשתי בבית, שם הייתי משמעותית. שיחקתי והצלחתי, וגם אם לפעמים לא, לפחות מחאו לי כפיים. הבטתי בקהל וחיפשתי בעיניי את ההורים שלי, שאף פעם לא היו שם". (24) הפצע מלווה אותה בכל מקום.

משברים בתוך המשפחה

הסיפורים נאחזים במצבי משבר, במקרים רבים אלה משברים בתוך המשפחה. כך בסיפור "השתקפות", המתרחש בירושלים, בילדותה: "חורף. קר בירושלים. הגשם העז דופק בכוח על התריסים, והבית כמו עומד לעוף ברוח. ברקים ורעמים מרעידים את השמים ואני מתבוננת בסערה המתחוללת בחוץ. בבית דממה. אבא, אימא ואחותי נמצאים בו, ואני שרועה על המיטה בחדרי ומתפתלת מכאבי בטן חזקים. אבא חזר הביתה לאחר היעדרות ממושכת ומאז הוא מונח במיטתו כאבן בבית הקברות. ריח רע נודף מחדרו ומגיע עד חדרי הסגור. מעבר לקיר אני בטוחה שאחותי שוכבת במיטתה כשכָּרית על פניהָ: לא שומעת, לא רואה, לא קיימת" (33).

יש קשר סימפּתֵטי בין המתרחש בטבע ובין המתרחש בנפש האנושית. הסערה החיצונית מבשרת גם סערה פנימית. הברקים והרעמים שבחוץ הם גם התחושות של ברקים ורעמים בתוך הבית.

הסיפורים ברובם הם בקול של מספרת המעלה זיכרונות, אך לא תמיד. יש סיפור הכתוב מזווית ראייה של כלב עזוב שנאסף אל בֵּיתה. הסיפור "לפני השינה" (36) מתאר את חוויותיו של הכלב, החייב להצניע את עצמו מתחת למיטה, כי משפחתה של הדוברת "לא אוהבת בעלי חיים". זווית ראייה של כלב מזמינה הומור, כיוון שעולם האסוציאציות הוא שונה וגם השָׂפה. כאשר הדוברת פונה לתפילת 'שמע ישראל' ולבקש את חסד האל והמלאכים, מספר הכלב את חוויותיו: "היא שוכבת וממלמלת כל מיני מילים מוזרות. היא מבקשת שמישהו שאני חושב ששמו ישראל ישמע אותה. אחרי כן היא קוראת לעוד ארבעה אנשים: מיכאל, גבריאל, רפאל ואוריאל, ואז הגוף שלה שוקע לתוך המזרן והיא נושמת נשימות ארוכות ושקטות" (38).

החוויות של שבירה ומשבר מלוות את גיבורי הסיפורים כל חייהם, ובסיפורים בוקעים הזיכרונות תמיד גם בתוך המצבים של החיים שחזרו למסלולם. כך בסיפור "והוא עדיין יושב". המצב הוא של התרחשות בתוך מחנה צבאי. הסיפור הוא פוסט טראומטי: "הזמן חלף. במחנה כבר החלו להתכונן לעזיבה. מדי פעם ניגש אליו מישהו ודיבר אליו בשקט, בפולנית. הוא הקשיב והבין. אבל המשיך לשבת מול השער. כשאחרון החיילים יצא מהשער, הוא קם לבסוף והלך אִתו. החייל עזר לו לעלות לג'יפ, התניע ונסע, המחנה נותר מאחור. הוא הביט קדימה ולא הֵסב את ראשו. ..המלחמה הסתיימה. מאז הוא עלה לארץ, התחתן והקים משפחה. אני מביטה בו היום ואני רואָה: הוא עדיין יושב" (81).

סיום: צמיחה מתוך משבר

הסיפורים לוקחים אותנו אל רגעים של משבר, ואל המקומות הנמוכים שאפשר להגיע אליהם. אך הם גם נותנים לא פעם תקווה. בתוך המשבר המתואר כאפל וקודר, יש לפעמים נצנוצים של אור. ויש בסיפורים לפעמים מקומות של חוזק שלאחר המשבר, של כוח לצאת מהמקום הנמוך. ובכך יש בסיפורים של נורית אלדר צידה לדרך של העצמה. יש בכך הַשראה להמשך הקיום.

נורית אלדר [צילום: באדיבות המצולמת]
נורית אלדר רייכר, שולחן לארבעה - קובץ סיפורים, 168 עמ'.
תאריך:  05/07/2022   |   עודכן:  05/07/2022
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שולחן לארבעה וסיפור חיים אחד
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
להמציא את הגלגל מחדש זה המוטו של יונה בלזברג (85) שלא נח לרגע ומוחו עובד בטורים גבוהים לצורך שיפור חייהם של אנשים עם מוגבלויות סיפורו של איש שכולו נתינה
על-פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב על הפרובוקציה של חיזבאללה, אשר שיגר 3 כטב"מים בלתי חמושים לעבר אסדת הגז "כריש" לפני כמה ימים, בזמן ובמקום שמתאימים לה כאשר נלקחת בחשבון גם הבקשה של ממשל ביידן להימנע מהסלמה לקראת ביקורו באזור במחצית החודש.
הם יוצאים אט אט, בשקט מנומס, באדיבות אירופית, ממחילות הנפש המיוסרת שלהם. הם יוצאים חכמים, נבונים, אנשי השמש הזורחת בזכותם, זוחלים לקדמת הבמה, מתייצבים זקופים ויורים שנאה, בנימוס ובאדיבות כמובן, ללא הגבהת קול, ללא נפנופי ידיים, עדינות מובנית בגזעם הנאור. הם יוצאים האנשים הזחוחים, המאושרים מידיעתם להבדיל בין צ'ייקובסקי לשוסטקוביץ', מתענגי ואגנר וקוראי טולסטוי, ומפיהם נוטפת השנאה הגזענית.
אני מודה בהאשמה, שמטיחים נגדי קוראים רבים בתגובות לרשימות ושירים, שפרסמתי בשנים האחרונות באתר "חדשות מחלקה ראשונה". לצערי, תגובות רבות מנוסחות בגסות רוח ובבוטות לשונית, כשהמילים בוגד ועוכר ישראל מככבות בחלק מהתגובות. אודה, שאני חש פעמים רבות מצוקה קשה לנוכח האלימות המילולית המופנית כלפי בתגובות.
ראש הממשלה יאיר לפיד הזמין את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לקבל תדרוך ביטחוני בהתאם לחוק המחייב אותו לעשות כן. החוק נועד לאבטח את האופוזיציה מפני שרירות הלב של השלטון שמא ישמור את קלפי המיקוח הביטחוני לעצמו בלבד ויחזיק אותה באפלה המדינית. אך אצל ח"כ ביבי התוהו-ובוהו משנה סדרי עולם. לפיד מזמינו כחוק, ונתניהו מסרב להיפגש.
04/07/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il