|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
אסד ומשעל בפגישה לפני הבגידה

הזיגזג הבוגדני של חמאס: חיזור אחרי המשטר הסורי

חמאס מעוניין בנורמליזציה עם המשטר הסורי אחרי נתק של עשור. על מה הסכסוך? מה רוצה חמאס להשיג בחידוש היחסים? וכיצד זה אמור לעזור לו במאבק נגד ישראל?
06/07/2022  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות

השבוע התרבו הידיעות לפיהן חמאס והמשטר הסורי עומדים להתפייס אחרי נתק של כעשר שנים. לפי הפרסומים בעיתונות הפלשתינית, ההתקרבות בין הצדדים היא תוצאה של מאמצי תיווך של חיזבאללה ומשמרות המהפכה האירניים, לקרב בין משטרו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד והנהגת חמאס. נראה כי גם רוסיה פעלה מאחורי הקלעים לקרב בין הצדדים, כאשר הזמינה את משלחות חמאס למוסקבה. ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה יצא בשבוע שעבר ללבנון לסבב פגישות, חלקן עם בכירי חיזבאללה, כשהנושא הסורי הוא אחד הנושאים המונחים על הפרק. חלק מהפרשנים אף קיוו כי הנייה ימשיך במסעו לדמשק, אך לשווא.

הבגידה הגדולה

נזכיר כי חמאס בגד במשטר הסורי, שאירח את הנהגתו כשני עשורים, וסייע לאופוזיציה במלחמת האזרחים. ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית דאז עבר מדמשק לדוחה (קטר) בשיאה של המלחמה ב-2012. בשנות ה-90 אחרי גירוש בכירים בחמאס מישראל ללבנון נרקמו הקשרים בין חמאס לחיזבאללה. ישראל שילמה על טעות זו ביוקר. אירן החלה להדק את קשריה עם חמאס בתיווך חיזבאללה והחלה בהעברת כספים ואמל"ח לעזה. הסיוע האירני התגבר בעיקר מאז ההפיכה ברצועה והשתלטות חמאס ב-2007. החיבור של חמאס עם חיזבאללה סלל את הדרך גם ליצירת קשרים בין בכירי חמאס למשטר הסורי. בדמשק נפתח משרד קבוע לנציגי חמאס. חמאס ניצל את ההזדמנות כדי לחזק את אחיזתו בפזורה הפלשתינית בלבנון ובסוריה, בעיקר ב"בירת הפזורה" - מחנה ירמוכ בפרברי דמשק.

מלחמת האזרחים שהחלה בסוריה ב-2011 טרפה את הקלפים והעמידה את חמאס בסוריה בפני בחירה קשה: להמשיך ולתמוך במשטר הסורי הנחשב לאויבה של העדה הסונית, או להצטרף לאופוזיציה האיסלאמית. ח'אלד משעל בחר באפשרות השנייה ובכך הפך את רוב הפליטים הפלשתינים למעשה למטרה של הצבא הסורי. רק מספר ארגונים פלשתינים נותרו נאמנים למשטר, בראשם החזית העממית - המפקדה הכללית של אחמד ג'בריל.

הנשיא בשאר אל-אסד לא מוכן לשכוח את הבגידה הזו עד היום. משעל, שביקר בלבנון בדצמבר 2021, לא התקבל על-ידי נציגי אירן וחיזבאללה ונותר דמות מוחרמת ובלתי רצויה. ההזדמנות לפיוס נוצרה רק ב-2017 כאשר אסמאעיל הנייה החליף את משעל כראש הדסק המדיני של חמאס.

מתח בהנהגת חמאס

מה שעומד מאחורי מאמצי הפיוס עם המשטר הסורי הוא מאבק פנימי בהנהגת חמאס על קבלת החסות. בעוד משעל מעוניין בחסות הציר הטורקי-קטרי, הנייה ומנהיג התנועה בעזה יחיא סנוואר מעוניינים דווקא לחזק את הקשרים עם "ציר ההתנגדות" (בערבית: אל-מֻקַאוַּמַה) בראשות אירן. התקרבות טורקיה לישראל, ובמקביל התקרבות נסיכות קטר לסעודיה, החלישו משמעותית את תמיכתו של הציר הסוני בחמאס. ההנהגה בעזה זקוקה כעת לחלופה יציבה, אלא שהסכסוך עם אסד מעיב על הקשרים עם ציר ההתנגדות, כי חמאס נחשב עדיין בטהרן ובדמשק לארגון בוגדני שמשנה את כוונותיו כזיקית.

בגידה סדרתית

חמאס הרוויח את תדמית הזיקית ביושר. הארגון לא בגד רק בציר ההתנגדות, אלא אף קודם, הוא הפנה את גבו לתנועת-האם ממנה התפצל. שורשיה של תנועת חמאס בסניף תנועת האחים המוסלמים המצרית בעזה, בהנהגתו של אחמד יאסין. באינתיפאדה הראשונה ב-1987 הקימה הנהגת הסניף את חמאס. כחמש שנים קודם, הגיעה תנועת האחים המוסלמים בסוריה להתנגשות אלימה עם המשטר הסורי כאשר אסד האב (חאפז אל-אסד) ערך ב-1982 טבח אכזרי באחים המוסלמים בעיר חמה והרג עשרות אלפים, רובם סונים, בסיומו של מרד איסלאמי ממושך.

להפתעתם של האחים המוסלמים בסוריה, אירן "הרפובליקה האיסלאמית" בחרה לתמוך במשטר הסורי ולגנות את המרד. אכזבה זו הביאה לקרע בין ה"אחים" הסונים לבין אירן השיעית, סכסוך שרק החמיר במלחמת האזרחים בסוריה, כאשר אירן תמכה באופן פעיל במשטר הסורי.

כעת, בחיזורי חמאס אחרי המשטר הסורי, הארגון בעזה שוב בוגד בתנועת-האם ומבקש להתפייס עם מנהיג שאחראי למותם של יותר מחצי מיליון סורים, רובם בני העדה הסונית. למעשה, חמאס בוגד גם בעם הפלשתיני, כאשר הוא מוכן לשכוח את מה שמכנים הפלשתינים בסוריה כ"נכבה שנייה".

אסד עושה נכבה שנייה
מחנה הפליטים אל ירמוכ [צילום: אונר"א]

אחרי הבגידה של משעל ותמיכת חמאס באופוזיציה ב-2012, הגיעה תגובת המשטר הסורי. באוגוסט ביצע המשטר את "טבח שכונת אל-ג'אעונה", הפגזת המחנה ירמוכ והפצצתו מהאוויר באמצע צום רמדאן.

ברשתות החברתיות של הפלשתינים בסוריה, יש המציינים את יום "הנכבה השנייה" ב-17 בדצמבר לזכר יום הבריחה ההמונית שהחלה ביום שלאחר הפצצת מטוס המיג של הצבא הסורי. המשטר בדמשק לא בחל אפילו בפיצוץ מסגדי המחנה, כולל מסגד עבד אל-קאדר אל-חוסייני, הנקרא על שמו של אחד ממנהיגי הפלשתינים שנהרג במלחמת 1948 (המכונה בפי הפלשתינים "הנכבה הראשונה"). עשרות אלפי פלשתינים החלו לברוח מהמחנה אחרי שחיו בו כשישה עשורים.

בסוף 2013 וראשית 2014 הטיל הצבא הסורי מצור מלא על המחנה. מי שהעז לצאת בשלב זה נעצר לחקירה ובכלא הסורי הצטברו מאות אסירים פלשתינים. אלפי פלשתינים נותרו במחנה בשל אי-יכולתם הכלכלית או הבריאותית לעזוב. לאלה שנותרו במחנה הפליטים חיכה הרע מכול. המשטר לא אפשר להכניס מזון למחנה ואנשים החלו בשלב מסוים לאכול בשר חתולים וכלבים ולבשל דשא.

במהלך 2014 גם עצר המשטר הסורי את זרם החשמל והמים למחנה ירמוכ. מחלות קשות התפשטו בקרב האזרחים המחנה. בית החולים היחיד שהמשיך לתפקד הוא "פלשתין", אך בתנאי עומס בלתי אפשריים ובמחסור בציוד רפואי ותרופות. ב-2015 איבד צבא אסד את השליטה והשתלט על המחנה דאעש, מצב ששרר כמה חודשים עד להתערבות הרוסית.

חמאס מוכן לשכוח כעת מ"הנכבה השנייה" של ירמוכ. לא נוח למנהיגי חמאס להעביר ביקורת על האירנים והרוסים שאפשרו לנשיא אסד לרצוח, לגרש ולהרעיב את אחיהם, יותר מ-400 אלף פלשתינים בסוריה, ולהשמיד את מחנה הפליטים הפלשתיני הגדול ביותר בעולם הערבי.

מאוחדים נגד "האויב הציוני"

לפי פרסומים פלשתינים, משטרו של אסד מוכן כעת לפתוח מחדש את משרדי חמאס בדמשק בתנאי שמשעל יורחק מסוריה או מהפגישות בין הצדדים. אולם מכיוון שהמקורות הסורים עדיין שומרים על שתיקה בנושא, יש להביא בחשבון שהנורמליזציה תהיה איטית וכי הנשיא לא ימהר להתפייס עם מי שבגד בו והיה מוכן להפיל את משטרו.

למרות המתחים והמשקעים, החזית מול ישראל היא הגורם היחיד המניע את הנורמליזציה בין חמאס למשטר הסורי. אלא שמשטר אסד עסוק כעת במשברים פנימיים, במצוקה הכלכלית ובמלחמה המתנהלת בצפון-מערב נגד שארית המורדים הנתמכים על-ידי טורקיה בחבל אדליב. הפיוס נחוץ דווקא לאירן במטרה לרתום את חמאס ל"ציר ההתנגדות", לחזק את הקשרים והתיאום בין חברי הציר ולהרחיק את טורקיה וקטר מעזה. סבבי המלחמה החוזרים נגד ישראל חיזקו את הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, ואת יחיא סנוואר שנבחר למנהיג ב-2017 ושוב ב-2021 והם כעת אלה הנותנים את הטון בעד הקשרים עם אירן. חמאס, בסיוע טהרן, מעוניין לקיים שלוש חזיתות מול ישראל - זו הקיימת כבר בעזה, השנייה במחנות הפליטים בדרום מערב לבנון (מהם ירה הארגון מספר טילים על הגליל בסבבים האחרונים) וכעת השלישית שחמאס מקווה להקים ברמת הגולן, אם וכאשר יושלם הפיוס עם המשטר הסורי. כך יוכל חמאס לירות על ישראל מצפון וחיזבאללה יוכל להמשיך ולהתנער מאחריות.

תאריך:  06/07/2022   |   עודכן:  06/07/2022
ירון פרידמן
+מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ: אם ביקורו של ביידן ייכשל, כולנו נלך למשבצת לא נוחה
13:04 06/07/22  |  יוני בן-מנחם
מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ חוסיין א-שיח' מזהיר: "אם ביקורו של הנשיא ביידן באזור ייכשל, כולנו נלך למשבצת לא נוחה".
חוסיין אל-שייח' [צילום: מג'די מוחמד/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזיגזג הבוגדני של חמאס: חיזור אחרי המשטר הסורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
גורמים בכירים בחמאס אומרים כי הלשכה המדינית של התנועה קיבלה החלטה לחדש את הקשרים עם המשטר הסורי שנותקו ב-2012 בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. סוריה הינה חברה חשובה ב"ציר הרשע" שבראשו עומדת אירן. ההחלטה נותנת "אור ירוק" למתווכים שהם אירן וחיזבאללה, לחדש את המגעים עם הנשיא בשאר אסד כדי להגיע לפיוס, ההחלטה התקבלת בצמרת חמאס במסגרת האסטרטגיה לחזק את "ציר ההתנגדות" נגד ישראל.
לפני כמה ימים התראיין עבדאללה מלך ירדן בערוץ הטלוויזיה האמריקני CNBC ונשאל האם הוא בעד הקמת ברית צבאית במזרח התיכון בסגנון ברית נאט"ו. המלך השיב: "אהיה הראשון שיתמוך בהקמת ברית נאט"ו מזרח תיכונית", אך מייד הציב תנאי: "לברית הזו צריכות להיות מטרות קבועות וברורות ואני רוצה לראות מדינות נוספות באזור מצטרפות לברית הזו".
יורש העצר הבריטי, הנסיך צ'רלס, קיבל 3 מיליון אירו במזומן ממי שהיה ראש ממשלת קטר, חאמד אל-ת'אני, בשנים 2015-2011 – חושף העיתון סאנדיי טיימס. העיתון מדגיש, כי אין כל ראיה לכך שהתשלומים היו בלתי חוקיים – אך מצביע על התמיהות הרבות הסובבות אותם.
27/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ג'ו ביידן רוצה שתדעו שביקורו הקרוב במזרח התיכון אינו עוסק רק בנפט. אבל בהחלט ניתן לחשוב אחרת. הוא הבטיח להפוך את סעודיה ל"מצורעת" וסירב לדבר עם מוחמד בן סלמאן. כעת הוא אץ-רץ לבקר בממלכה, מפיקת הנפט השנייה בגודלה בעולם, כאשר מחירי הנפט מרקיעי שחקים וייפגש עם הנסיך. אבל ביידן אומר שביקורו באזור חייב "לעסוק בדברים הרבה יותר גדולים".
24/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא ג'ו ביידן יבקר בישראל, ברש"פ ובסעודיה ב-13 וב-14 ביולי, כך מסר הבית הלבן. גורמים אמריקנים וערביים העריכו כי הנשיא האמריקני, שהורה על הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן ורצה להתרחק מהמזרח התיכון, נאלץ כעת לחזור אליו נוכח משבר האנרגיה בארה"ב ורצונו העז להוריד את מחירי הנפט שזינקו בגלל המלחמה באוקראינה, כל זאת בגלל "בחירות האמצע" לקונגרס במחצית נובמבר, ורצונו להתמודד בבחירות לנשיאות פעם נוספת. ביידן מבין היטב שאזרחי ארה"ב מצפים להורדת מחירי הדלק בעוד האינפלציה בארה"ב הגיעה כבר ל-8 אחוזים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il