|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קורבנות הטבח בשיקאגו [צילום: רוג'ר שניידר, AP]

מנות קטנות ומפוקחות של שטנה מחסנות מפניה

פרופ' סינתיה מילר-אידריס מתארת ב-Foreigh Affairs את התוצאות של ניסויים שערכו היא ואחרים, כחלק מן המאבק באלימות החמושה המתרחבת בארה"ב זה כמובן לא מספיק: יש צורך בפעילות חינוכית וקהילתית נרחבת
11/07/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   תגובות

הרצח של שבעה בני אדם בשיקגו ב-4 ביולי היה מזעזע – וצפוי. בעשור האחרון היו עשרות מעשי טבח בארה"ב. אין להם נוסחא בודדת, אבל לאחרונה יש כמה מכנים משותפים רעילים: היסטוריה של פנטזיות רצחניות, ניהליזם אלים, פגיעה עצמית או מחשבות אובדניות; התרחקות ממשפחה וחברים; וגילויי אלימות בדמות עינוי או הריגה של בעלי חיים, הטרדת נשים ואיומים באונס או במעשי אלימות אחרים – כותבת פרופ' סינתיה מילר-אידריס מהאוניברסיטה האמריקנית ב-Foreign Affairs.

רבים מן התוקפים הם טרוריסטים מבית המבקשים לרצוח בני מיעוטים, אבל להם ולאחרים יש עוד מכנה משותף: חשיפה לאלימות מקוונת. הרוצח בבאפלו הוקצן בידי תכנים של עליונות לבנה, ובמיוחד בידי תיאוריית הקונספירציה המכונה "ההחלפה הגדולה" ולפיה יהודים ומוסלמים מנהלים מסע מרוכז לרשת לבנים נוצרים באמצעות הגירה ושינויים דמוגרפיים. מעשי אלימות אחרים נגד יהודים, מוסלמים, לטינים ושחורים הונעו בידי אותה תיאוריה. קהילות של לבנים גזענים מהללים התקפות אלו כמעשי הקרבה ומעודדות אלימות נוספת.

נכון להיום, ממשלות וחברות פרטיות פועלות לאתר מתקיפים-בכוח על בסיס התכנים המקוונים שהם צורכים. אבל זהו לא יותר מאשר פלסטר במקרים שכבר הקצינו עד כדי כך שהם מצדיקים צווי מעצר. כדי למנוע באמת את הטרור הפנימי ומעשי הטבח, קובעי המדיניות בארה"ב חייבים להתמקד במאבק בעולמות המקוונים בהם מתגוררים אותם קיצוניים. במקום לתפוס את הקיצוניות בנקודת הסופית שלה – הזמן שלפני ההתקפה – צריך למנוע מלכתחילה פעילות שטנה מקוונת.

מילר-אידריס מונה שורה של פלטפורמות בהן מופצת השטנה. הן ידועות כמקומות המעודדים הטרדה והחלפת תכנים עוינים. מחקרים מלמדים, כי מי שעוסקים בהתנהגות מקוונת מזיקה, נתונים להשפעה ביתר קלות בידי דעות קיצוניות. הם עשויים להצטרף למיליוני גברים לבנים אמריקנים, הפעילים בפלטפורמות גזעניות: אתרים המוקיעים בני מיעוטים ומעודדים אלימות. בצורות הקיצוניות ביותר שלהם, האתרים הללו מעלים תכנים פוגעניים ביותר, כולל פדופיליה ועינויים. אבל תוכן מסוכן אינו חייב להיות גלוי. הרשת מוצפת בדברי שבח לאלימות המוסווים במילות קוד, "ממים" או אירוניה.

אנשים צעירים פגיעים במיוחד ל"תכנות" כזה. בני עשרה אמריקנים מבלים במרחב המקוון למעלה ממחצית השעות בהן הם ערים, ו-64% אומרים שנתקלו בתכנים אלימים ברשתות החברתיות. מבוגרים, המבלים פחות זמן ברשת, אינם מבינים עד כמה נרחבים ונפוצים הרעלים הללו. צעירים מתייחסים אליהם כאל הנורמה. הרוצח של 19 התלמידים ושתי המורות בטקסס איים ברשת על צעירות בחטיפה, אונס ורצח; הוא העלה תמונות של חתולים מתים ואיים לירות בסבתו. למרות שצעירים רבים ראו את התכנים שהעלה, הם הפטירו: ככה זה בעולם המקוון.

מקבלי ההחלטות בארה"ב יודעים שהגישות הנוכחיות לא מצליחות למנוע את ההקצנה מבית והם פועלים לסגור את הפער. ביוני 2021 פרסם ממשל ביידן את האסטרטגיה הלאומית הראשונה למאבק בטרור פנימי. המשרד לביטחון פנים ארגן מחדש את המאבק בטרור והקים משרדים איזוריים חדשים ברחבי ארה"ב. רבים הציעו להדק את חוקי הנשק, אך לצעד חיוני זה אין היתכנות פוליטית. כיום יש לממשל הפדרלי ולשלטונות המדינתיים והמקומיים כלים טובים יותר לדווח על אלימות מקוונת, וכוחות האכיפה מתורגלים טוב יותר באיתור סימנים מעידים.

לתקוף במישרין את ההקצנה המקוונת
קורבנות הטבח בטקסס [צילום: אריק גאי, AP]

אבל כדי להיאבק באמת באלימות המסיבית, חובה לתקוף את תכני השטנה הדיגיטליים – טוענת מילר-אידריס. זה עשוי להישמע בלתי אפשרי לנוכח ההגנה שמעניקה ארה"ב לחופש הביטוי, אבל אין צורך בצנזורה כדי להגביל את תפוצת התכנים הקיצוניים. עשרות שנים של מחקרים רפואיים העלו, כי בני אדם יכולים לפתח מנגנוני התגוננות כאשר הם נחשפים לכמויות קטנות של תכני שטנה לצד הסבר כיצד הללו משפיעים על דעותיהם. זה עובד, כי בני אדם אינם אוהבים שעובדים עליהם.

בשנתיים האחרונות מצאה מעבדת המחקר של מילר-אידריס, כי ניתן להפעיל בהצלחה גישה זו נגד דיסאינפורמציה מקוונת. המחקר העלה, כי מי שנחשפו לסרטונים של גזענות לבנה תמכו במסרים אלה פחות ממי שלא נחשפו להם. הצופים גם מצאו שמקורות התעמולה אינם אמינים, ויש פחות סיכוי שיציעו תמיכה כספית, אידיאולוגית או לוגיסטית לקיצונים אלימים. אותם ממצאים היו בנוגע להתנגדות לחיסוני קורונה. ולא צריך הרבה זמן: סרטונים בני 30 שניות עושים את העבודה.

אבל יעילה ככל שתהיה, שיטה זו לבדה אינה יכולה לבלום את ההקצנה. לא ברור לכמה זמן היא משפיעה והאם "חיסון" מפני סוג אחד של קיצוניות עוזר גם מול סוג אחר. לכן, זהו רק אחד הכלים בהם יש להשתמש. יש לפעול כדי למנוע נורמליזציה של אלימות גזענית או מגדרית בכך שבני נוער ילמדו עליה, כך שיוכלו לזהות אותה ולהתנגד לה. כאשר לילדים אין תשובות אמינות לשאלות של מגדר וגזע, הם יותר פגיעים להסברים כוזבים של תיאוריות קונספירציה ותעמולה מקוונת.

כדי ללמד סוגיות של גזע ומגדר, יהיה על בתי הספר לחנך ככל האפשר בנוגע לשורשי השנאה והאפליה. זה לא יהיה קל, שכן הוראת הגזע הפכה לשאלת פוליטית מקוטבת קשות. אבל יש דרכים לעסוק בסוגיות אלו ולעקוף נסיונות ממשלתיים מטרידים להוציא את שאלת הגזע מן הכיתות. סטודנטים במעבדה של מילר-אידריס זכו בפרס של המשרד לביטחון על סרטון אנימציה בנוגע לדיסאינפורמציה המיועד לתלמידי בתי הספר היסודיים. הסרטון מתרחש בבית ספר יסודי לחיות ומתמקד בתלמיד חדש – ברווז בשם דונלד – הנדחה בידי התלמידים האחרים משום שנתקלו ברשת במידע ולפיו ברווזים הם טיפשים. כך ניתן להעביר את הכלת השונה בלא לתגבר סטריאוטופים מזיקים.

יש להרחיב את הפעילות החינוכית בכיוונים נוספים, מציעה מילר-אידריס. למשל: יותר שיעורי אזרחות; שיתוף פעולה עם קהילת האמנות, ארגוני הורים וארגונים אחרים. הקהילות צריכות לטפח את זיהוי הסימנים המעידים והדגלים האדומים, לצד העמדת טיפול – בדיוק כמו הטיפול בהפרעות אכילה ובהתמכרויות. וכמובן, כולם צריכים למצוא דרכים לאסור את הפצת תכני השטנה, וכאן יש אחריות מיוחדת לרשתות החברתיות.

האמריקנים משטים בעצמם אם הם חושבים שהמדינה יכולה למנוע אלימות באמצעות חרמות ומאסרים, מדגישה מילר-אידריס. אי-אפשר לנקות לחלוטין את העולם מתכני השנאה ושירותי המודיעין והחירום אינם יכולים להגיב לכל מתקפה אלימה. לכן, על הקהילות לצייד את תושביהן בכלים הדרושים כדי לזהות ולדחות תעמולה ודיסאינפורמציה. אלו יכולים להיות כלים תודעתיים, וזו יכול להיות מאמץ של הורים, מורים, יועצי בריאות הנפש, מאמנים וכל מי שמצוי בעמדת הנהגה. שאם לא כן, הקיצוניות האלימה תמשיך לגדול ולהעמיק, ותעמיד בסכנה את חייהם של רבים נוספים.

תאריך:  11/07/22   |   עודכן:  11/07/22
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנות קטנות ומפוקחות של שטנה מחסנות מפניה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עוד פעם?
12/07/22 07:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפן הייתה בהלם מוחלט בשעות שלאחר הירצחו של ראש הממשלה לשעבר, שינזו אבה. היפנים ראו את הרצח גם כמותו של פוליטיקאי משפיע – בעל הכהונה הארוכה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה – וגם כמכה לבטחונם האישי. יומיים לאחר הרצח (10.7.22) החל ההלם להתפוגג, ובמקביל הלכו היפנים לקלפיות לבחור את חברי הבית העליון של הפרלמנט.
11/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מנכ"ל אובר דאז, טרוויס קלוואניק, מסמס לעמיתיו בהנהלה "אלימות מבטיחה הצלחה" כאשר פרצו קטטות בין נהגי מוניות בפריז, יעד מרכזי של החברה. מחשבי החברה באמסטרדם מוחשכים לפתע בעת פשיטה משטרתית לאחר שמנהלים מורים על כיבוי מרחוק. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מתייצב לצידו של קלוואניק במאבק פוליטי על התפשטות אובר במדינה. אלו כמה מן הגילויים של "תיקי אובר" – תחקיר המבוסס על 124,000 מסמכים ומתפרסם הערב (10.7.22) בוושינגטון פוסט ובעשרות עיתונים נוספים. המסמכים מגלים באיזו מידה של אגרסיביות פעלה חברת הנהיגה המשותפת ברחבי העולם, תוך שהיא מתגרה בחוק ובתקנות.
10/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בשלהי חודש ינואר, כאשר מחירי האנרגיה האמירו ברחבי אירופה, שלטי חוצות הציעו לפולנים רעיון מוכר: להאשים את בריסל. הזינוק של 60% במחירים הוא באשמת האיחוד האירופי, התעקשה החברה הממשלתית שמאחורי הקמפיין. זו הייתה הגזמת ענק,ובכל מקרה – הקמפיין נגנז לאחר מספר שבועות, כאשר הפלישה הרוסית לאוקראינה שלחה את המחירים לשמים. הנטייה הפולנית להאשים אחרים קיבלה יעד אחר. הססמה החדשה היא "פוטינפלציה".
10/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
התרחיש הגרוע ביותר עבור טוויטר – מגדירים פרשנים את הודעתו של אלון מאסק על כוונתו לסגת מרכישת החברה ב-44 מיליארד דולר. המשמעות תהיה שהחברה תיגרר למאבק משפטי קשה ושער המניה שלה יצנח, צופה וושינגטון פוסט, והיא תשקע בתוהו ובוהו לאחר חודשים של מחלוקת ציבורית שכבר פגעה קשות בתדמיתה ובמורל של עובדיה.
10/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רצח ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, עשוי להיראות כמכה לחוקיה הנוקשים של המדינה בתחום הנשק. אבל – טוען ניו-יורק טיימס – אפשר לומר בדיוק את ההפך: זוהי הוכחה להצלחתם. גם החוקים החמורים ביותר לא יכולים למנוע לחלוטין שימוש בנשק חם, אלא לכל היותר להפחית את ההיקף ואת החומרה – ועל-פי נקודת מבט זו, החוקים היפניים מדגימים במדויק כיצד.
10/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il