|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
גינה ניסיונית בכפר הילדים [צילום: מאוספי ביתמונה/נדב מן]

פשע היסטורי ב"כפר ילדים"

המוסד החינוכי "כפר הילדים" ומתחמו שהוקמו בשנות ה-20 על מורדות גבעת המורה בעפולה, מהוה פרק היסטורי חשוב בתולדות הישוב בארץ והוא בעל עבר ההיסטורי ומורשתי מפואר מהדרגה הראשונה מזה שנים רבות עומד המתחם כולו נטוש, שומם ומוזנח, והמבנים ההיסטוריים הפזורים במקום - הולכים, נהרסים ומתפוררים
14/07/2022  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


סיפורו ההיסטורי של המקום

סיפור מתחם "כפר ילדים" גבעת המורה מתחיל למעשה בשנת 1919, כאשר חברת "קהילת ציון" רוכשת כמה מאות דונם אדמה למרגלות המערביים של גבעת המורה ומקימה בשנה זו במקום חווה חקלאית שכונתה "חוות בלפוריה עילית" ונועדה להכשרת מתיישבים לעבודה חקלאית. חניכי חווה זו התגוררו במקום משך כשנתיים ולאחר מכן עברו לישוב הקבע שלהם מושב בלפוריה שהוקם בשנת 1922 כ-2-3 ק"מ צפונית.

בין השנים 1931-1923 לערך פעל בשטח החווה מוסד חינוכי בשם "כפר ילדים". הוא הוקם בסיוע הסתדרות ציוני דרום אפריקה ומוסדות הישוב, כדי לקלוט קבוצה של למעלה מ-100 ילדים יהודים שניצלו מפוגרומים במזרח אירופה ורוסיה והובאו ארצה בשנת 1922 על-ידי ישראל בלקינד, איש גדרה חבר תנועת הבילויים, אחיה של אולגה חנקין, שאסף את הילדים בבתי יתומים ובתי מחסה במקומות שונים במזרח אירופה והביאם ארצה.

הילדים הגיעו ביולי 1922 לנמל יפו משם עברו להתגורר תקופת מה בחפציבה שליד חדרה משם עברו לכפר הילדים גבעת המורה לאחר שזה התפנה מאנשי בלפוריה שעברו לישוב הקבע שלהם. בלקינד המשיך ללוות את הילדים גם ב"כפר ילדים" בגבעת המורה ושימש להם מדריך ואב רוחני. הילדים התגוררו בתוך מתחם המוסד. תחילה, באהלים ואחרי כ-8 חודשים לערך, עברו להתגורר במבנה מגורים שהוקם עבורם.

שטח הכפר השתרע על שטח כ-1,000 דונם וכלל מטעי כרם ענבים, כרם זיתים, שדות תבואה, לול תרנגולות, רפת פרות. הילדים היו שותפים להקמת משק חקלאי במקום. עבדו בשדות, ובגן הירק, למדו חקלאות, עברית ומקצועות נוספים. בכפר הוקמו ספרייה ומקהלה וכן בית כנסת ששרידיו קיימים עד היום, רבים מחניכי "כפר ילדים" השתלבו והיו שותפים להקמת קיבוצים וישובים חקלאים ברחבי הארץ.

המחנך שניאור זלמן פוגצ'וב
מבט מגבעת המורה על כפר הילדים [צילום: אוסף הלבני מאוספי ביתמונה/נדב מן]
פוגצ'וב דגל בשיטות חינוך שהיו מהפכניות באותן שנים: הוא האמין בחינוך ליברלי, ומתן עצמאות לחניכים בחיי החברה וניסה להנהיג שיטות חינוך אלה גם ב"כפר ילדים" בגבעת המורה
▪ ▪ ▪

בשנת 1924 מתמנה למנהל כפר ילדים המורה והמחנך שניאור זלמן פוגצ'וב, שהיה מנהל בית הספר העברי בוורשה ועלה באותה שנה ארצה. עם עלייתו עברת את שמו לעמיאב. פוגצ'וב דגל בשיטות חינוך שהיו מהפכניות באותן שנים: הוא האמין בחינוך ליברלי, ומתן עצמאות לחניכים בחיי החברה וניסה להנהיג שיטות חינוך אלה גם ב"כפר ילדים" בגבעת המורה. שיטות חינוך אלה לא תמיד מצאו חן בעיני הצוות החינוכי שהתנגד לשיטות החינוך של פוגצ'וב ועל-רקע זה פרצו בניהם לא פעם ויכוחים וחילוקי דעות.

באפריל שנת 1927 נערך בכפר הילדים בגבעת המורה כנס חינוכי ארצי של הוועדה לארגון הנוער ובתי ספר בתל אביב בהשתתפות אנשי חינוך ותרבות כמו המשורר חיים נחמן ביאליק, ד"ר ברוך בן יהודה מנהל גימנסיה הרצליה (אבא של נתיבה בן יהודה) ליאו מוצקין נשיא הוועד הפועל של ההסתדרות הציונית, מנחם אוסישקין ונוספים.

פוגצ'וב שימש בתפקיד מנהל כפר הילדים במשך קרוב לשבע שנים. בשנת 1931 עבר לתל אביב והקים ברמת גן כפר ילדים פרטי. הוא נפטר בינואר 1934 בעת המתנה לניתוח בווינה ונקבר בבית העלמין היהודי בעיר. לאחר קום המדינה, בשנת 1950 הועלו עצמותיו לארץ והוא נקבר בבית העלמין מרחביה, לא רחוק מכפר הילדים בגבעת המורה אותו ניהל.

בין "ילדי בלקינד" שהגיעו בתחילת שנות ה-20 לכפר ילדים גבעת המורה היו שלמה ברנר ואחותו בלהה ברנר. לימים היה שלמה ברנר טייס ארץ-ישראלי, ממשתתפי קורס הטיס הראשון של ארגון "ההגנה". בעת שירותו בקונגו הבלגית בדצמבר 1947 מטוסו התרסק והוא נהרג. 32 שנה מאוחר יותר ב-1979 אותר קברו, עצמותיו הועלו ארצה והובאו לקבורה בטקס צבאי. מדינת ישראל העניקה לו דרגת סגן בחיל-האוויר, ובנוסף הוא כובד באות ההגנה ובעיטור לוחמי המדינה.

סגירתו של "כפר ילדים"
בית הספר השתמש במבני ומתקני "כפר ילדים" שנסגר, הוא נקרא בית ספר לילדי זרם עובדים, אבל השם "כפר ילדים" כבר נחרט ו"נדבק"
▪ ▪ ▪

בתחילת שנות השלושים נסגר מוסד "כפר ילדים". הסיבות לסגירה: מספר התלמידים ירד מכ-120 לכ-60. החניכים בגרו ופרשו ובני נוער חדשים לא הגיעו, הפדרציה הציונית בדרום אפריקה הפסיקה לתקצב את המוסד ונוצרו קשיים כספיים להמשך הפעלת המקום.

כפר הילדים נותר שומם למשך כ-4 שנים. בשנת 1935 נפתח במקום בית ספר אזורי לילדי עפולה ויישובי העמק נוספים כמו בלפוריה, מרחביה, תל עדשים, כפר יחזקאל ועוד. נפתחה גם פנימייה לילדי העובדים באזור. עם ילדי הפנימייה נימנו שאול ביבר ויוחנן ויפתח זייד, בניהם של השומר האגדי אלכסנדר זייד.

בית הספר השתמש במבני ומתקני "כפר ילדים" שנסגר, הוא נקרא בית ספר לילדי זרם עובדים, אבל השם "כפר ילדים" כבר נחרט ו"נדבק" ורבים המשיכו לכנות את בית הספר האזורי בשם "כפר ילדים" למעשה עד היום.

המורה לטבע אליעזר שמאלי
בחזית בית הכנסת בכפר ילדים [צילום: מאוספי ביתמונה/נדב מן]
מורה נוסף ידוע שלימד ב"כפר ילדים" היה המלחין והמחנך המוזיקלי עמנואל עמירן, בנו של זלמן פוגצ'וב מספרים כי עמירן היה מנעים לילדים בנגינת פסנתר בחדר האוכל בימי שישי
▪ ▪ ▪

אחד המורים הידועים שלימדו בכפר ילדים בגבעת המורה היה הסופר והמורה לטבע אליעזר שמאלי מחבר הספר "בני היורה". אליעזר התגורר במבנה במתחם כפר ילדים. תלמידי כיתתו יודעים לספר כי הוא שיתף את הילדים בכתיבת הספר וקרא להם קטעים מספרו עוד לפני שאלה פורסמו. מורה נוסף ידוע שלימד ב"כפר ילדים" היה המלחין והמחנך המוזיקלי עמנואל עמירן, בנו של זלמן פוגצ'וב. מספרים כי עמירן היה מנעים לילדים בנגינת פסנתר בחדר האוכל בימי שישי.

מחנכים מורים נוספים שלימדו במקום: המילונאי יעקב כנעני שהיה מורה לעברית וספרות, יואל (יונה) גייזלר שלימים היה מנהל בית ספר "בורכוב" ו-"קלעי" בגבעתיים, יוסף ניישולר שהיה לימים מורה בגבעת השלושה ולאחר מכן הצטרף לקיבוץ בית אלפא, המורה ורדה מוסינזון (יתכן שהמדובר ברעייתו של וטרינר העמק דוד מוסינזון אבל אין לי אסמכתאות לכך א.א), המחנכות והמורות רבקה ליבנה, שרה לוין ונוספים. אחד מהדמויות הבולטות ב"כפר ילדים" היה המורה לספורט משה בן דב שאירגן אירועים וטקסים בשטח הכפר אליהם נהרו תושבי העמק בהמוניהם.

אחד מתלמידי בית הספר האזורי הוא איש הפלמ"ח זלמן אברמוב שהחל לימודיו בבית הספר בשנת 1936. אברמוב, יליד מושב מרחביה ומתגורר בו עד היום, סיפר לי כי הקמת בית ספר האזורי הייתה כורח המציאות, שכן מספר הילדים בכל ישוב היה קטן יחסית ופרנסי הישובים הבינו כי אין זה נכון וראוי לפתוח בית ספר בכל ישוב עם מספר ילדים כה קטן.

אברמוב ורעייתו רחל לבית משפחת פלק, שאף היא למדה בבית ספר האזורי ב"כפר ילדים", עמדו בראש מאבק לשקם ולשמר את מתחם "כפר ילדים". זלמן אברמוב פנה אלי מספר פעמים והתריע על ההזנחה של המקום.

בי"ס ארצי לנוטרים
[צילום: מאוספי ביתמונה/נדב מן]
ה"הגנה" השתמשה לא פעם בתשתית מתקני בית הספר לנוטרות ושלחה לכפר-ילדים יחידות שונות שלה
▪ ▪ ▪

בשנות ה-40 פתחו שלטונות המנדט בשטח כפר ילדים בי"ס ארצי לנוטרים של משטרת הישובים העבריים, בו למדו והתאמנו נושאים כמו נשק קל, שדאות פרט ועוד. סגל ההדרכה של ביה"ס כלל: מפקד בריטי, שישה סרג'נטים (סמלים) יהודים ממשמר-הישובים, ואנשי מנהלה יהודים ובריטים. ה"הגנה" השתמשה לא פעם בתשתית מתקני בית הספר לנוטרות ושלחה לכפר-ילדים יחידות שונות שלה, כדי שתעבורנה במקום סדרות של אימוני לחימה. וזאת לדעת, משטרת הישובים העבריים (הנוטרים), הייתה כפופה למשטרת המנדט הבריטי, אם כי רוב מפקדיה ואנשיה היו חברי ה"הגנה" וסייעו לה ככל יכולתם.

בית ספר לדאייה
בית הסר לדאיה בכפר הילדים 1943 [צילום: מאוספי ביתמונה/נדב מן]
לאחר פרוץ מלחמת השחרור, עבר כפר ילדים לרשות צה"ל והפך לבסיס של חטיבת גולני
▪ ▪ ▪

בשטח כפר ילדים פעל גם בית ספר לדאייה. ראשית הכשרת טייסי הפלמ"ח הפעילות הייתה במסגרת קלוב התעופה הארצישראלי, שהכשיר את ראשוני הטייסים ואנשי הצוותים הטכניים לשירות האוויר.

לאחר פרוץ מלחמת השחרור, עבר כפר ילדים לרשות צה"ל והפך לבסיס של חטיבת גולני ובהמשך שכן בו גדוד מרגמות כבדות של צה"ל, ולאחר מכן שימש המקום מפקדה של פיקוד העורף. (הג"א). בראשית שנות ה-90' סגר צהל את הבסיס. מאז ועד היום עומד המקום שומם ונטוש.

עזובה והזנחה חמורה
חזית בית הכנסת בכפר הילדים [צילום: אלי אלון]
בשנים האחרונות מספר שריפות אחת מהן גרמה נזק חמור למבנה היסטורי - בית אבן דו-קומתי בן 90 שנה
▪ ▪ ▪

ביקרתי וסיירתי, בימים אלה, יוני 2022, במתחם "כפר ילדים" גבעת המורה. הוא משתרע על שטח רחב ידיים, בין גדר הגבול המזרחי של "מרכז רפואי העמק", לבין כביש הכניסה הראשית המערבית לשכונת גבעת המורה. בחלק מהמתחם התפתח עם השנים חורש טבעי קסום שיכול לשמש כמקום טיולים אידאלי בחיק הטבע לתושבי גבעת המורה ועפולה עלית.

המתחם סובל במשך שנים מהזנחה חמורה. במקום "פרצו" בשנים האחרונות מספר שריפות. אחת מהן גרמה נזק חמור למבנה היסטורי - בית אבן דו-קומתי בן 90 שנה.

בשטח פזורים למעלה מ-10 מבנים היסטורים הנמצאים כיום בשלבי התפוררות מתקדמים אוטו-טו יתפוררו ויעלמו. בין המבנים: מבנה אבן דו-קומתי בן קרוב ל-100 שנה ששימש כמבנה המרכזי בכפר הילדים וכלל את משרדי הנהלת הכפר וחדר האוכל של הכפר ועוד. קצת מערבה לו שוכן מבנה בית הכנסת ייחודי ששימש את ילדי "כפר הילדים".

בצד המזרחי נצבת עמדת ביטחון של הכפר ("ההגנה") עשויה בטון במצב מוזנח וללא שילוט. כמו-כן נותרו במקום מבנים ששימשו חדרי מגורים לילדים וכיתות לימוד. מבנה מגדל המים, וביתם של מורים במוסד החינוכי ובהם הבית בו התגורר הסופר והמחנך המיתולוגי אליעזר שמאלי.

המתחם צפוי ליהרס לטובת נדל"ן
עמדת הגנה כפר ילדים [צילום: אלי אלון]
צריך להילחם מכל הלב ומכל הנשמה מתוך אכפתיות ושליחות על שימור מקום היסטורי מסוג זה
▪ ▪ ▪

עיריית עפולה מייעדת את שטח מתחם "כפר הילדים" לנדל"ן מניב תשואה וקרוב לוודאי ששטח החורש הטבעי והמתחם ההיסטורי "ימחקו" כמעט לגמרי לטובת כרישי נדל"ן שיבנו במקום בנייני דירות רבי קומות.

בתחילת שנות ה-2000 נפגשו ראשי עירית עפולה וראשי המועצה לשימור אתרי מורשת בנושא מתחם כפר ילדים. בהודעה לעיתונות שפרסמה המועצה לשימור לאחר הפגישה הודגשו החשיבות ההיסטורית והשימור של כפר ילדים בשל ערכו ההיסטורי הרב. הודעות לעיתונות זה יפה וזה יח"צני אבל זה לא מספיק.

צריך להילחם מכל הלב ומכל הנשמה מתוך אכפתיות ושליחות על שימור מקום היסטורי מסוג זה, והרי זה תפקידה של המועצה לשימור אתרי מורשת. חלפו קרוב ל-20 שנה מאז, ולא רק שהמקום לא שומר אלא אף מצבו הורע והחמיר ואפילו שלט מורשת אחד לרפואה לא הוצב במקום. לא ליד מגדל המים, לא ליד עמדת ההגנה, לא ליד מבנה בית הכנסת וגם לא ליד בית האבן בן ה-100 שנים.

נראה כי בקרוב ייהרס המקום בעל הערך ההיסטורי הרב, לטובת שכונת מגורים ואם יהיה שימור הוא יהיה מינימלי לא משמעותי אם בכלל. אבל ימים יגידו.

בית האבן המרכזי בכפר ילדים גבעת המורה [צילום: אלי אלון]
תאריך:  14/07/2022   |   עודכן:  14/07/2022
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנשיא ביידן יסיים מחר את ביקורו בישראל וברש"פ וייצא לביקור בסעודיה בטיסה ישירה מנתב"ג לג'דה. מחר הוא יבקר בית החולים "אוגוסטה ויקטוריה" במזרח ירושלים ובעיר בית לחם, שם יפגוש את יו"ר הרש"פ אבו-מאזן.
תפיסת רכוש וחילוטו הפכו לאחד הכלים המרכזיים והאפקטיביים המצויים בידי רשויות החוק לאכיפת פשיעה חמורה ומאבק בעבירות כלכליות. בסופו של יום, בבסיס השימוש בכלי החילוט (הסופי) עומדות מספר תכליות כאשר המרכזית שבהן היא זו המבקשת לשלול מהעבריין את 'פירות העבירה' ובתוך כך לפגוע בתמריץ שהוביל לביצועה.
צום י"ז בתמוז הוא חלק ממערכת הצומות המוזכרים בתנ"ך ואשר נקבעו כזכר לחורבן בית המקדש כפי המצוין בספר זכריה: "כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי..." (ח', י"ח). הצום נקרא "הרביעי" מאחר שהוא חל בחודש תמוז שהוא הרביעי למניין החודשים מניסן.
13/07/2022  |  חניאל פרבר  |   יומני בלוגרים
השבוע חזינו במעשה נבלה מזעזע ומביש שהתרחש בין כותלי בית המשפט המחוזי בירושלים. שלושת ימי העדות של הדס קליין, עדת המפתח בתיק 1000, שנועדו להציג ראיות נגד בנימין נתניהו, עסקו כמעט אך ורק בהכפשות, השמצות מכוערות והטלת רפש אישי על רעיית ראש הממשלה לשעבר הגברת "שרה נתניהו" וזאת למרות שהגברת נתניהו אינה נאשמת בתיק, אינה מעידה במשפט ואין לה דרך להתגונן כנגד ההשמצות הפרועות והפגיעה בשמה הטוב. כאמור, מהבחינה המשפטית, העדות של הדס קליין נגד שרה נתניהו כמעט חסרת ערך כיוון שהיא אינה נאשמת בתיק.
13/07/2022  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
בתחילת 2022 פרסמתי רשימה על המצב הכלכלי בעולם. בעקבות פניות מצד אנשים שחלקם דואגים להשקעות הספקולטיביות שעשו, למרות שקראו את התחזית בינואר 2022 אבל לא עמדו בפיתוי כשראו את הצבעים הירוקים על המסכים וכעת מנסים להבין את מצבם, אני חוזרת עם התחזית האסטרולוגית עם סימני דרך.
13/07/2022  |  טובה ספרא  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il