|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
מרקל בשבוע שעבר בבית אנה פרנק [צילום: AP]

מרקל כבלה את גרמניה לרוסיה - וגם לסין

ב-16 שנותיה בתפקיד הקנצלר, אנגלה מרקל לא רק יצרה תלות של גרמניה באנרגיה הרוסית, אלא גם קשרה את המדינה לסין – בלעדיה יהיה בלתי אפשרי לעבור לאנרגיה ירוקה, טוען סאנדיי טיימס המורשת של מרקל סופגת כעת ביקורת קשה
19/07/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

השבוע לפני שנה חזרה אנגלה מרקל מוושינגטון, ממה שנראה לה כניצחון דיפלומטי החותם את כהונתה כקנצלר גרמניה: ארה"ב הסירה את התנגדותה להנחת נורדסטרים 2, צינור הגז השנוי במחלוקת מרוסיה, אשר פגע בעמידתה של אוקראינה מול ולדימיר פוטין. בתמורה הבטיחה מרקל לממן פרויקטים של אנרגיה ירוקה באוקראינה ולהטיל עיצומים על רוסיה אם תעז להשתמש בגז כנשק נגד קייב. כאשר פרשה מרקל, 80% מהגרמנים העריכו ש-16 שנות כהונתה היו טובות.

לא עוד. חלקים ניכרים ממורשתה שוב אינם קיימים. אוקראינה נאבקת על קיומה. נורדסטרים 2 מת. פוטין משתמש בגז לא רק נגד קייב אלא גם נגד גרמניה ואירופה. גרמניה ניצבת בפני משבר כלכלי אפשרי, החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. מרקל שוב לא נראית כמי שהייתה מנהיגת העולם החופשי. יש הסבורים שתדמיתה השתנתה ב-180 מעלות – כותב סאנדיי טיימס.

הפלישה לאוקראינה הובילה להערכה מחדש של עידן מרקל, ולא רק בנוגע לגישתה כלפי הקרמלין. בשבועות האחרונים מאשימים אותה פרשנים באחריות להידרדרות מצבו של הצבא הגרמני, טוענים שהרפורמות הפנימיות שהנהיגה נכשלו, תוקפים את הפייסנות שלה כלפי סין, מבקרים את האיטיות בה הגיבה למשבר האקלים, ומעל הכל – את מדיניות האנרגיה שלה, החל מהוויתור על אנרגיה גרעינית וכלה בתלות בגז הרוסי.

הוויכוח על מעשיה ומחדליה של מרקל מעלה גם כמה שאלות בלתי נוחות על גרמניה המודרנית עצמה. למעט כמה חריגים, כמו משבר הפליטים של 2015, מרקל בחרה תמיד במסלול שיעורר כמה שפחות התנגדות. היא הרשתה לעצמה להיות מובלת בידי יועציה, המגזר העסקי, דרישות שותפיה הקואליציוניים, התקשורת והסקרים הכמעט יום-יומיים – טוען סאנדיי טיימס.

משבר גובר של זהות לאומית
לא שותף בינלאומי רציונלי [צילום: AP]

לעיתים הדבר הוביל אותה לנהוג נגד דעתה-שלה. בחודש שעבר טענה, בהופעה הפומבית הראשונה שלה מאז פרישתה, שמעולם לא נתנה אמון בפוטין ולא האמינה בתפיסה לפיה ניתן להכיל שליטים סמכותניים דרך הסחר עימם. אז מדוע פעלה בצורה הפוכה ומדוע לא הכינה את ארצה לעימות עם פוטין? תשובה חלקית היא, שהיו לה מספיק משברים מיידיים להתמודד עימם: הטלטלה בגוש האירו, הפליטים, הקורונה. אבל הבעיה הבסיסית היא, שלעיתים קרובות העדיפה מרקל את הקונצנזוס הפוליטי, העסקי והתקשורתי – קונצזוס שכעת מתחיל להיחלש בעוד הגרמנים ניצבים בפני משבר גובר של זהות לאומית.

שלושה עשורים של הנחות התפוגגו בתוך שבועות: הפוטנציאל הבלתי-מוגבל של דו-שיח, ההשפעה הממתנת של קשרי סחר, ההמשכיות של מערכת הביטחון הבינלאומית שבמרכזה עוצמתה הצבאית של ארה"ב, חוסר ההיתכנות של מלחמה יבשתית באירופה, פוטין כשותף בינלאומי רציונלי. העידן אותו הגדירה מרקל חלף-הלך.

מאז פרשה שומרת מרקל על פרופיל נמוך, אם כי על-פי הערכות היא מייעצת ליורשה, אולף שולץ, בשיחות טלפוניות תכופות. כאשר נשאלה כיצד היא מבלה את זמנה, אמרה מרקל שהיא יוצאת לצעדות ארוכות בחוף הבלטי ומאזינה להקלטות של הטרגדיות של שייקספיר ובראשן "מקבת". סאנדיי טיימס מעיר, ש"יוליוס קיסר" עשוי להיות בחירה מתאימה יותר, שכן כמו מרקוס אנטונינוס – רוב הפרשנים אינם משבחים כעת את מורשתה אלא קוברים אותה.

אפילו המפלגה הנוצרית-דמוקרטית, אותה הובילה מרקל לרצף חסר תקדים של ארבעה נצחונות בבחירות, נעצה בגבה כמה סכינים. בחודש שעבר נבחר יריבה הוותיק פרידריך מרץ למנהיג המפלגה, אשר כבר הפכה כמה מקווי המדיניות של מרקל ובין היתר קראה להמשיך את הפעלת שלושת הכורים הגרעיניים האחרונים. עם זאת, משפטם של היסטוריונים עתידיים עשוי להיות מאוזן יותר, וכך למשל איש לא יאשים אותה באחריות למלחמה באוקראינה – אלא בנזק שנגרם לגרמניה שהגיעה למלחמה כמעט לחלוטין בלתי מוכנה.

12 ביקורים בבייג'ינג
קידמה את האינטרסים העסקיים [צילום: AP]

כאשר התמודדה לראשונה למשרת הקנצלר ב-2005, הבטיחה מרקל לנטוש את הגישה הפרו-עסקית לבייג'ינג. אולם, התוצאות אילצו אותה להרכיב קואליציה עם היריבים הגדולים ביותר של מפלגתה – הסוציאל-דמוקרטים. מרקל ניסתה לקיים את הבטחתה לגבי סין, אך לבסוף הלחץ עליה היה כבד מדי. מרקל הבינה שעקרונותיה בלתי פופולריים וכמעט עלו לה בבחירות. בשנים שחלפו היא ביקרה בבייג'ינג 12 פעמים, תמיד מלווה במשלחת רחבה של אנשי עסקים ותמיד מקדמת במרץ רב את האינטרסים שלהם.

הדיבידנד הכלכלי היה עצום. סין תפסה את מקומה של ארה"ב כשותפת הסחר הגדולה ביותר של גרמניה והעלתה פי ארבעה את חלקה של גרמניה בייבוא שלה. אשתקד רכשה גרמניה מסין סחורות ב-142 מיליארד אירו ומכרה ב-104 מיליארד אירו; כל מכונית חמישית בסין היא פולקסוואגן. הביקורת הגרמנית על זכויות האדם ושלטון החוק בסין הייתה מגומגמת, במקרה הטוב ביותר. הציבור הגרמני תמך בה: בשנת 2020, שלהי עידן דונלד טראמפ, סברו 36% מהגרמנים שהיחסים עם סין חשובים מאשר היחסים עם ארה"ב; רק 37% סברו ההפך.

הפלישה הרוסית לאוקראינה מבליטה את הסכנה שבהסתמכות רבה מדי על שותף סחר אחד, ובמיוחד על שליט סמכותני בעל שאיפות התפשטות לעבר גרמניה – ממשיך סאנדיי טיימס. גם הזירה הסינית הפכה למעיקה מבחינת עסקים גרמניים רבים, בשל הרגולציה הבלתי-צפויה, הבוז לכללי הקניין הרוחני, דוקטרינת ה"אפס קורונה" הקשוחה והרעת התדמית שלה במערב. מה שהיה שוק קורץ הפך למתחרה עוין.

אולם, ניתוק הקשרים עם סין עלול להיות קשה עוד יותר מאשר היגמלות מהגז הרוסי. לגרמניה יש בסין השקעות של 200 מיליארד אירו, אותן עלולה בייג'ינג לתפוס כבנות ערובה. 46% מהיצרנים הגרמנים תלויים לפחות חלקית בסין לצורך שרשרת האספקה שלהם. סין שולט בשוקי אנרגיות הרוח והשמש במידה כזאת, שהמעבר הגרמני לאנרגיה ירוקה – דהיינו ההשתחררות מרוסיה – יהיה בלתי אפשרי בלי הסינים. בפועל, מדיניותה של מרקל כבלה את ידיהם של יורשיה. על זה, יש הטוענים, לא ניתן לסלוח לה.

תאריך:  19/07/22   |   עודכן:  19/07/22
איתמר לוין
+המלחמה באוקראינה: ההתקפות הרוסיות נמשכות במזרח ומתגברות בדרום
16:02 19/07/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
בעוד פוטין אמור להגיע לביקור ראשון מחוץ למדינות ברה"מ לשעבר מאז הפלישה לאוקראינה, הכוחות הרוסים מגבירים את המתקפות באזור חרקוב ועל העיר סלובינסק באזור דונייצק  ▪  מספר התקפות על העיירה אבדייבקה נהדפו - רוסיה ספגה עשרות אבדות
בניין מגוריםת שניזוק ממתקפת רקטות על אזור מגורים, בקרמטורסק, מזרח אוקראינה [צילום: נרימן אל-מוטי/AP]
+הרוסים יורים לעבר בנייני מגורים בקרמטורסק, מחוז דונייצק
13:55 19/07/22  |  מירב ארד
רוסיה יורה לעבר בנייני מגורים בקרמטורסק, מחוז דונייצק. מושל המחוז פבלו קירילנקו, ציין כי רוסיה ביצעה ככל הנראה תקיפה אווירית במרכז קרמטורסק, והרגה לפחות אזרח אחד. בנייני מגורים שנפגעו עלו באש.
+משרד ההגנה הבריטי: רוסיה מתקשה לשמור על כוח התקפי באוקראינה
12:51 19/07/22  |  מירב ארד
משרד ההגנה הבריטי פרסם עדכון מודיעיני חדש לפיו רוסיה מרכזת כוחות במתקפתה על אזור דונבאס, אך נאבקת לשמור על כוח לחימה התקפי יעיל. לפי הערכת המודיעין של בריטניה, קצב ההתקדמות של רוסיה בדונבאס צפוי להיות איטי מאוד בגלל המחסור בחיילים.
+מפגש משולש פוטין ונשיאי אירן וטורקיה בטהרן
11:15 19/07/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
על מידת חשיבותה של הפסגה הזו תעיד העובדה שזהו ביקורו השני בלבד של פוטין בחו"ל מאז הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר, והראשונה מחוץ למדינות ברה"מ לשעבר
פוטין בפגישה עם ראיסי. רוצה לפתח את קשרי הסחר עם אירן [צילום: מיכאיל קלימנטייב, ספוטניק/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מרקל כבלה את גרמניה לרוסיה - וגם לסין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
חברת הגז והנפט הרוסית גזפרום, החברה הגדולה ביותר במשק האנרגיה הרוסי, הכריזה (יום ב', 18.7.22) על אירוע 'כוח עליון' ביחס לאספקת הגז לפחות ללקוח אירופי אחד. כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס.
18/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מתנהלת לא רק בזירות הקרב השונות בשטח אוקראינה, אלא במקביל גם בזירת האנרגיה, שם רוסיה מתנהלת פחות או יותר כפי שצפו רבים, ועושה שימוש גיאופוליטי מובהק בוויסות ייצוא הגז למדינות אירופה, שלא מעט מהן, וגרמניה בראשן, תלויה בייבוא גז רוסי ללא חלופה מיידית.
18/07/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
המיתון הכלכלי המסתמן באירופה ומשבר האנרגיה וחומרי הגלם בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה הביא למחסור חמור בגרמניה בשמן חמניות המשמש לטיגון מאכלים. אחד מן הפאבים במינכן, שנאלץ להתמודד עם בעיית המחסור בשמן המשמש לטיגון שניצלים המוגשים דרך קבע בפאב, מצליח לעקוף את המחסור באמצעות חזרה למודל סחר החליפין.
18/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בשבועות האחרונים מתעצמים בארה"ב סימניו של המשבר הכלכלי העולמי, הגורר חששות למיתון, פיטורים, צניחה בשוקי המניות ואפילו רעב. ביסודו של המשבר, טוען ניו-יורק טיימס, נעוץ גורם שכמעט נעלם מתשומת הלב: הקורונה. המגיפה מציבה בפני מקבלי ההחלטות אי-ודאות ניכרת, והכלים שברשותם מתאימים להאטות שגרתיות – לא לשילוב הנדיר של האטה בצמיחה ועלייה במחירים.
18/07/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הורה על הדחתם של התובעת הכללית אירינה ונדיקטובה ושל ראש שירות הביטחון הכללי (SBU), איוואן בקאנוב, שהוא אחד מחברי הילדות שלו. תחילה לא היה ברור מה עומד מאחורי המהלך המטלטל, והאם הוא נובע מיריבות פוליטית כלשהי או בצעד שנובע מסיבות ביטחוניות כלשהן, אך כעבור שעות פיזר הנשיא ולדימיר זלנסקי את הערפל וטען כי בשני הארגונים יש "מעל 60 אנשים שפועלים נגד ארצנו בתוך השטחים שנכבשו".
17/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
את תבונתו של קהלת יש להפעיל באלו הימים, כשאנחנו מנהלים את המלחמה הצודקת נגד החמאס הרצחני והאכזרי, שרצח ביום שבת בתשרי תשפ"ד 1,400 יהודים, אנשי עמל ובני נוער שחגגו, ושכל "חטאם" בעינ...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בעוד עמיתו, שר הבריאות, מסייע לנפגע מן התאונה, שוקל השר סער בלשכתו את החלטתו להתפטר    אילו ביקש סער לסייע לממשלה הפגועה היה נרתע מהתפטרות בימים אלה בהיות הממשלה במצב פוליטי קשה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il