|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
שיגור כטב"מ אירני באוקיינוס ההודי [צילום: AP]

אירן מאיימת ומערכת ההגנה נגדה מתרחקת

הסיכוי להקים מערכת אמריקנית-ישראלית-ערבית מול איומי טילים וכטב"מים אירניים, שהיה נמוך מלכתחילה, קטן עוד יותר – דווקא אחרי ביקור ביידן מוטב לחזור לקידום שקט של אינטרסים ביטחוניים משותפים לישראל ומדינות המפרץ
23/07/2022  |   תמיר הימן, סימה שיין   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

השיח בדבר התארגנות אזורית להגנה מפני טילים וכטב"מים של אירן ושלוחיה הואץ בשבועות האחרונים, ובעיקר סביב ביקור הנשיא ג'ו ביידן בישראל ובסעודיה. הנושא, שנדון מזה חודשים ארוכים במפגשים חשאיים, נחשף יותר ויותר. במסגרת זו נודע על מפגש, מיוחד במינו, שהתקיים במארס האחרון בין רמטכ"לים ממדינות ערב (בכללן סעודיה) לישראל במצרים. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אישר לפני ביקור ביידן, כי הממשל מקיים שיחות עם גורמים באזור לגבי שיתוף פעולה הדוק יותר בהגנה אווירית מפני איומים מצידה של אירן.

שר הביטחון, בני גנץ, אף אמר כי ניהל מגעים רבים עם הפנטגון והממשל האמריקני במטרה לחזק את שיתוף הפעולה בין ישראל למדינות באזור, ומסר כי תוכניות אלה כבר מתפקדות. כדוגמה הזכיר גנץ אירוע שהתרחש בתחילת השנה: כוחות אמריקניים יירטו בשמי עירק שני כטב"מים אירנים ששולחו לעבר ישראל.

סוגיית ההגנה מפני תקיפות אוויריות מאירן התחדדה במלוא עוצמתה בעקבות עשרות רבות של תקיפות, בטילים ובכטב"מים, שביצעו אירן ושלוחיה בשנים האחרונות נגד מטרות צבאיות ותשתיות אסטרטגיות קריטיות באזור. הבולטת מכולן התרחשה בספטמבר 2019 נגד מתקני חברת הנפט ארמקו בסעודיה. השנה תקפו הח'ותים בתימן תקיפה באמצעות כטב"מ על מתקן נפט בסעודיה. זאת לצד תקיפה מתימן נגד שדה התעופה באבו דאבי ועשרות תקיפות על מרכזים של הקואליציה בעירק אותה מובילה ארה"ב.

מאבק גם בהברחות האמל"ח הימיות
מתקני ארמקו, סעודיה [צילום: עמר נביל, AP]

על הרקע ההתפתחויות והשיח בנושא, גברו האיומים האירניים הן מצד גורמים צבאיים והן מצד גורמים המקורבים למנהיג העליון, עלי חמנאי. יועצו המדיני, עלי אכבר ולאיתי, שכיהן במשך שנים רבות כשר החוץ, קבע משוואה מפורשת: "ככל שמדינות המפרץ יתקרבו לישראל, כך הן יתרחקו מאירן". דובר הצבא האירני הזהיר את ארה"ב וישראל באומרו, כי הן מודעות למחיר השימוש במילה "כוח" נגד אירן. בהתייחסות לביקור ביידן אמר דובר משרד החוץ האירני, כי כל עוד מטרתה המרכזית של וושינגטון היא לחזק את הביטחון והעליונות של ה"פייק מדינה" הקרויה ישראל, עמי האזור לא ישיגו יציבות ושלום.

על הפרק בשנה האחרונה עמדו גם סוגיות הברחות אמל"ח בים וחופש השיט. וושינגטון הודיעה לאחרונה על אודות הקמת כוח המשימה המשולב 153, שיתמקד במצרי באב אל-מנדב בים האדום, במפרץ עומאן ובצפון הים הערבי. בהצהרה המשותפת לארה"ב וסעודיה בתום ביקור ביידן נמסר, כי שיתוף הפעולה בין הצי הסעודי לכוח המשימה 153 ירוכז במסגרת מטה שיתוף הפעולה האזורי שבמפקדת הצי החמישי בבחריין.

בהקשר זה הזהיר לאחרונה מפקד חיל-הים של משמרות המהפכה את מדינות המפרץ מפני כינון יחסים עם ישראל, באומרו שאם יעשו כן - הן יפגעו בביטחון האזור כולו. במקביל פרסם צבא אירן בימים האחרונים את דבר הקמתה של יחידת כטב"מים באוקיינוס ההודי. לא נמסרו פרטים על מספר הספינות בכוח חדש זה, למעט אמירה שעל כל ספינה יהיו 50 כטב"מים, חלקם לאיסוף מודיעין ואחרים לתקיפה.

בחלק מהתגובות האירניות נטען, כי העליונות הביטחונית של ישראל עשויה להיות מופנית גם נגד גורמים ערביים ואיסלאמיים שאינם אירן. כך מנסה טהרן להביך משטרים באזור על-ידי פנייה לציבורים במדינותיהם, ומינוף העובדה שחלקים נרחבים מהם אינם רואים בהכרח עין בעין עם השלטון את תהליכי ההתקרבות לישראל.


מערכות שונות להגנה מפני טילים
טילים במצעד יום המהפכה [צילום: איברהים נורוזי, AP]

הצטרפותה של ישראל לפיקוד המרכז האמריקני – סנטקו"ם – בספטמבר 2021, היוותה נקודת מפנה חשובה בחיבור ישראל לאזור בתיווך האמריקני. מאז כבר התבצעו כמה תרגילים ימיים רחבי היקף, שבהם השתתפה ישראל, וגנץ פגש את מפקד הצי החמישי בעת ביקורו בבחריין. צעדים חשובים אלה סוללים את הדרך להמשך שיתוף הפעולה האזורי. אולם יש לזכור, כי גזרת האחריות של סנטקו"ם היא הגנה בעיקר על חייליו וגם נגד טרור. רכיבי הגנה אלה של סנטקו"ם פועלים כבר עכשיו, והדיבור המוגזם בעניין שיתוף פעולה עם ישראל עלול לסכן את חופש הפעולה שלו.

יתר על כן: יש להטיל ספק ביכולת וברצון של כל הצדדים, בשלב זה לפחות, לכונן מערכת הגנה משותפת שתחבר בין מיירטים להעברת מידע מודיעיני ממכ"מים ומלווינים בזמן אמת. לכך יש להוסיף את השוני במערכות: ישראל מפעילה מערכות יירוט - כיפת ברזל, שרביט קסמים ואחרות - מתוצרת מקומית, ואילו מדינות באזור מפעילות תערובת של מערכות אמריקניות וגם רוסיות וסיניות. זאת ועוד: מדינות המפרץ מצויות תחת איום אירני מיידי וקונקרטי; תשתיות הנפט חשופות לאיום אירני, נתיבי השיט נשלטים על-ידי אירן, וברור שלא יסתכנו בשיתוף פעולה פומבי עם ישראל.

ואכן, לאחר גל העיסוק הפומבי המוגזם בהגנה אזורית משותפת לישראל, ארה"ב ומדינות באזור, הגיעה ההתפכחות בעת ביקור ביידן במפרץ: יועצו המדיני של נשיא איחוד האמירויות, אנוואר גארגש, הודיע, כי מדינתו אינה תומכת ביצירת ברית אזורית נגד אף מדינה באזור וכמובן לא נגד אירן, שעימה היא פועלת ליצירת גשרים ואף להצבת שגריר אמירותי בטהרן. גם שר החוץ הסעודי הצהיר, כי במהלך הפסגה עם ביידן לא הוצגה כל אפשרות לשיתוף פעולה צבאי או טכני עם ישראל.

התפתחויות אלה משקפות היטב את המורכבות של האזור מול אירן. מצד אחד, במדינות המפרץ רווחת תפיסת איום מפני אירן ושלוחיה. הנכונות האירנית להפעיל טילים וכטב"מים הוכחה כיעילה ומרתיעה, והאזהרות שהשמיעו בכירים אירניים כלפי מדינות המפרץ היו מפורשות ובוטות. מצד שני, גם כשנפגעו, נמנעו מדינות המפרץ מתגובה והסתפקו במחאות, שביטאו בעיקר זעם ואכזבה מכך שוושינגטון לא הגיבה.

לפיכך, החלטת אירן לתת קדימות לשיפור היחסים עם שכנותיה נפלה על קרקע פורייה. שורת מפגשים בדרגים בכירים התקיימו בין אירן לאיחוד האמירויות, וכן התנהלו חמישה סבבי שיחות עם סעודיה. לכל הצדדים ברורים ניגודי האינטרסים, שאינם עומדים להשתנות, אך אירן ומדינות המפרץ כאחת מעדיפות להגיע להבנות על פני המשך העימותים ואף הסלמתם.

השיח על הפלשתינים פוגע בישראל
האם ההרתעה מול אירן התחזקה [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

המסר המרכזי שאירן העבירה לשכנותיה במפרץ היה חד וברור, וכלל איום מפורש בתגובה אם יסתבר ששיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל מתקדם. הלחץ הצבאי האירני, הישיר והעקיף, נשען בראש ובראשונה על מערך טילי השיוט והטילים הבליסטיים שבנתה אירן בעשורים האחרונים ועל מערך רחב של כטב"מים. האפשרות שהסתמנה למהלכים אזוריים משותפים להתמודדות עם היתרון המרכזי של אירן מול שכנותיה וגם מול המערך האמריקני באזור, הביאה את טהרן להגיב באיומים תקיפים. לכן, יש לקחת בחשבון גם את האפשרות שאירן תפעל כדי להוכיח את רצינות כוונותיה, אם תסיק שמתחת לפני השטח מתנהלים מהלכים המכוונים נגדה.

בסיכומו של ביקור ביידן ניתן לשאול: האם ההרתעה הישראלית מול אירן התחזקה או נחלשה? האם שטף הדיבורים על מערכת אזורית, שספק אם היה לה מלכתחילה סיכוי גבוה להתממש וכיום נראית מתרחקת, סייע לקידום הרעיון או פגע בו? ואולי רצוי לחזור לשיטות הפעולה של העבר, שהתמקדו בקידום אינטרסים ביטחוניים משותפים לישראל ולמדינות האזור מתחת לרדאר.

ובשולי הדברים: השיח בישראל, שבמסגרתו הסוגיה הפלשתינית מוצגת כבלתי חשובה למדינות האזור ולכן אינה מעכבת את הנורמליזציה בין ישראל לבינן, מחזק את "נרטיב הבגידה" המופץ על-ידי הרשות הפלשתינית כביקורת על מדינות "הסכמי אברהם". נרטיב זה מחלחל לציבורים במדינות האזור ובוודאי אינו תורם ליצירת אווירה שתאפשר להעלות את היחסים עם ישראל על פני השטח.

הכותבים הם מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ולשעבר ראש אמ"ן; וראש תוכנית אירן במכון.
תאריך:  23/07/2022   |   עודכן:  23/07/2022
תמיר הימן, סימה שיין
+שר הביטחון נועד עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב
21:53 23/07/22  |  עידן יוסף
שר הביטחון בני גנץ, נפגש אתמול (ו׳), עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, כחלק מביקורו בארה״ב במסגרת השתתפותו בכנס הביטחון השנתי של מכון ASPEN.

במהלך הפגישה, דנו השניים בחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות מול האיום האירני. עוד דנו בחיזוק הקשרים בין ארה"ב, ישראל ומדינות האזור, בין השאר, בעקבות ביקורו של נשיא ארה"ב ביידן בישראל ובסעודיה.
[צילום: האל ויליאמס]
+המשטר האירני לחוץ ומגביר את הדיכוי
15:44 23/07/22  |  רז צימט   |   לרשימה המלאה
מנהיג רפורמיסטי בכיר ושלושה קולנוענים ידועים נעצרו, וקוד הלבוש המחמיר נאכף בתוקפנות מרובה  ▪  הציבור האירני מתוסכל מהמשבר הכלכלי, והמשטר - שגם בתוכו יש חילוקי דעות - רוצה להבטיח שאיש לא יחשוב שהוא נחלש
אוכפים את הרעלה [צילום: האדי מיזבאן, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן מאיימת ומערכת ההגנה נגדה מתרחקת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
BS
23/07/22 13:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
"רוסיה, טורקיה ואירן מחויבות כולן להמשך הנורמליזציה בסוריה, ולטהר אותה לחלוטין מנגד הטרור". כך חתם (יום ג', 20.7.22) נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את הפגישה המשולשת עם עמיתיו, נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן ונשיא אירן אבראהים ראיסי. במהלך הפגישה שהתקיימה בטהרן דנו שלושת המנהיגים במצב בסוריה ובמלחמה באוקראינה. בפתח הפגישה אמר ראיסי: "גורלה של סוריה צריך להיקבע על-ידי אזרחיה, וללא התערבות זרה. ניתן לפתור את הסכסוך באמצעים מדיניים".
20/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ברגע האחרון בטקס לכבודו של ג'ו ביידן ("אחינו יוסף", כלשונו של יצחק הרצוג) תפס בנימין נתניהו את המיקרופון ואמר כך: יש לאיים באופציה הצבאית על אירן, ואם זה לא יעזור - גם להפעיל אותה. הבל. כי לא הייתה אופציה צבאית.
14/07/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
הנשיא פוטין יבקר בשבוע הבא באירן, כך על-פי ראש הוועדה הכלכלית של המג'ליס (הפרלמנט) האירני מוחמדרז פור-אבראהימי. הקרמלין עדיין לא אישר באופן רשמי את דבר הביקור. פור-אבראהימי אמר לסוכנות הידיעות האירנית "מאהר" כי פוטין יוועד עם הנשיא האירני איבראהים ראיסי.
12/07/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שדלף ופורסם (שבת, 9.7.22) בסוכנות הידיעות רויטרס, קבע כי אירן הגבירה את רמת ההעשרה של האורניום במתקן התת-קרקעי בפורדו ומשתמשת בסרכזות מיוחדות.
09/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש (יום ג', 5.7.22) בצרפת עם הנשיא עמנואל מקרון. בהצהרה משותפת עם הנשיא הצרפתי אמר לפיד כי "חיזבאללה ניסו לתקוף אותנו בכטב"מים, ישראל לא תשב בשקט". על אירן אמר ראש הממשלה כי העולם חייב להגיב להפרות של טהרן. לדבריו, המצב הנוכחי לא יכול להימשך.
05/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il