|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
הבטיח שארה"ב לא עוזבת את המזה"ת [צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש 90]

לא במיטבם

אעל-פי שעדיין איננו יודעים כל מה שהתבשל לפני, במהלך ואחרי ביקור הנשיא ביידן בישראל, ניתן לקבוע שתי מסקנות ראשונות: האיש נחמד, אנושי, לבבי ותרבותי ונראה כידיד ישראל אמיתי; ארה"ב שוקעת
21/07/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
למצב מחדש את תורת הביטחון הלאומי
מלבד טיפול בנושאי הפנים, הכלכלה ויוקר המחיה הבעייתיים, חייבת ישראל למצב מחדש את תורת הביטחון הלאומי שלה בהתחשב בשינויי המציאות ומטרות המלחמה שעל הפרק. בשנים הקרובות עליה לחסל בכוחות עצמה ובמלחמת מנע את מעטפת האיומים סביבה, החל בלבנון. מטרות מלחמה בכל הגזרות חייבות להיות - מלבד הרס והשמדת גורמי האיום - חתירה להסכמים מדיניים של אי-לוחמה

כשמעצמה שוקעת משמעות הדבר היא שיש לה בעיות פנימיות קשות שאין היא מתמודדת מולן כהלכה או כושלת בהתמודדותה. מעצמה היא "כנושאת מטוסים ענקית" שמורכב מאוד להשתלט עליה בתפקדה כהלכה וכמעט בלתי-אפשרי לעשות זאת כשהיא יוצאת מאיפוס. הדברים מסובכים עוד יותר כאשר משטרה הדמוקרטי מעוות ע"י מגוון תפיסות -יסוד סותרות’ חוסר סדר פנימי ומשמעת ציבורית לקויה הנובעים מכך, מהווים התקרבות מסוכנת לאנרכיה. מעצמה שוקעת היא מעצמה שהמחלוקות הפנימיות בה מפוררות את החברה, הממשלה איננה קוהרנטית ומנותקת מהמציאות הפוליטית הפנימית והחיצונית וחולשת המנהיגות מונעת עיסוק יעיל בפתרון הבעיות הראליות של החברה. החברה נתונה במשבר רעיוני, ומוסרי (אין אכיפה רציונאלית) ורמת הסולידריות וההזדהות של רוב הציבור עם המסגרת המדינתית סמליה וצרכיה נמצאת בירידה. בתנ"ך מתואר מצב מעין זה במשפטים כגון: "...בימים ההם אין מלך ב...(ישראל), איש הישר בעיניו יעשה" וגם: "אין לנו חלק ב...(דוד) ולא נחלה ב...(בן ישי)...איש לאוהליך ישראל"1

כשמעצמה (או מדינה) יוצאת מאיפוס יתכנו שלושה מצבים, בסדר חומרה יורד: א. היא נקלעת לתהליך ניוון ושקיעה מפני שלא נותרו בה המקורות הטבעיים הדרושים לשיקומה והצלתה; סופה התפוררות. ב. השקיעה המסתמנת היא "סטיית תקן" מנהיגותית או אחרת - צניחה זמנית מהנורמה הדרושה. במצב זה תיקון מכוון ויזום של הסטייה אפשרי וכשהוא ננקט במועד הוא מחולל שיקום מהמשבר הזמני. ג. השקיעה משקפת "מצב רוח לאומי זמני". שינויים פנימיים או חיצוניים הפוגמים ברציפות מגמת השקיעה עשויים להעבירה מן העולם והמצב ישתקם בתהליכים טבעיים בהשפעת שינויים אלה. יציאה מאיפוס היא בכל מקרה משבר לאומי המבשר קשיים לציבור האזרחים ומגדיל את פוטנציאל הסכנות והנזקים מקשיים פנימיים וחיצוניים טבעיים.

משבר לאומי של מעצמה הוא לעיתים קרובות בעיה של בעלות בריתה. במשברים ברי-תיקון בעלי-ברית אלה נתונים תדיר בסכנות גדולות יותר מאלו של המעצמה, שכן חולשתה מהווה פיתוי ליריביהם בכיוון מחטפים מסוגים שונים שהרי בראש סדר העדיפות של מנהיגות המעצמה יהיו תמיד בעיותיה שלה.

מדינות קטנות ובינוניות חייבות אפוא לעקוב ולאפיין נכון מציאות של משבר אצל בעלות בריתן החזקות ולהיערך מולן נכון ומבעוד מועד. פרשת ישראל-אירן-ארה"ב בתחום הגרעין הצבאי מאז ימי אובמה מהווים דוגמה מצויינת להתרחשויות ממין זה. סימני החולשה הראשונים של ארה"ב התגלו כבר בתקופת קלינטון ואף קודם לכן בטיפולה הכושל במשבר הגרעין מול קוריאה הצפונית. לטעמי, ישראל הבינה את ההתרחשות בעיקרה אבל לא הפנימה אותה כראוי בתקופת אובמה בשל הבעיות הפנימיות שלה עצמה.

העוצמות הלאומיות מבוטאות בגורמים שונים ובצרופים שלהם אולם הנושאים המובילים הם: טריטוריה, דמוגרפיה, כלכלה, צבא ונשק לא קונבנציונאלי, והרמוניה שלטונית (לאו-דווקא דמוקרטיה). להערכתי ארה"ב עדיין במשבר של "מצב רוח לאומי" או בתחילת המעבר ל"סטיית תקן". הגורמים העיקריים הדוחפים אותה לעבר החמרת המשבר הם: היווצרות המבנה הרב-קוטבי של מעצמות הגמוניות המגמדת בהדרגה את מעמדה הבולט מהתקופה שאחרי התמוטטות בריה"מ.

קוראת התיגר הראשונה היא סין כאשר המיקוד הנוכחי הוא טאיוואן - אולם גם התחרות הכלכלית העולמית (בה התקרבה סין בתל"ג השנתי שלה לכדי כ-75% מהתל"ג האמריקני) והאיום בהשתלטות הגמונית על דרום מזרח אסיה וחדירה לאפריקה ודרום-אמריקה המאיימים על העליונות האמריקנית.

קוראת התיגר השנייה היא רוסיה. המיקוד הוא עיצוב גבול המערב הרוסי מול ברית נאט"ו תוך ניצול החולשות של ארה"ב ושל הברית. פרט לעניין הטריטוריה וההרמוניה השלטונית נחותה רוסיה מארה"ב בכל מדדי העוצמה האחרים (למעט אולי נשק גרעיני) - ראה לעיל. ובכל זאת, על-רקע האיום בסכסוך מזוין של ארה"ב מול סין בשל טאיוואן, לא היססה רוסיה להמר בפלישה לאוקראינה, בהנחה שהמלחמה שם תסתיים בטרם יוכרע הסיכסוך עם סין ובטרם תתעשת נאט"ו בכדי להוות איום צבאי אפקטיבי על רוסיה מגויסת.

קוראת התיגר השלישית היא הודו. התל"ג השנתי של הודו עדיין נמוך, אבל ממדי השוק שלה אדירים. והואיל והצמיחה בהודו גבוהה כיום בהרבה מזו של ארה"ב (7% לעומת כ-2% בשנת 2020), מותר להניח שתתקרב אליה מאוד תוך כשנות דור. "הגלובליזציה" הכלכלית והפיננסית ששרתה את ארה"ב שירות רב-ערך והשתלטות על שווי העולם במובנים רבים והכתבת מהלכיהם לא תפעל באותו אופן בעולם הרב-קוטבי ההולך ומתהווה.

שתי מדינות - סין והודו - שולטות על כ-18.5% מאוכלוסיית העולם כ"א. שטחי ההגמוניה שלהן בעולם רב קוטבי כנ"ל שאינם תחת ריבונות ישירה, יקיפו לפחות עוד 5% מהאוכלוסייה העולמית. צפוי שבלו"ז האמור יהיו גם עוצמותיהן האחרות ברמה הקוראת תיגר על כל קוטב אחר ובכלל זה ארה"ב. הדבר נכון גם אם האחרונה תשתף פעולה בצורה הרבה יותר אינטנסיבית ואינטגרטיבית עם אירופה קנדה ואוסטרליה. לאחרונה מסתמנים מול סין אתגרים קשים מאוד שמוקדם כיום היא טאיוואן

שעה שהודו וסין צומחות מבית באופן הרמוני (תמהיל האוכלוסייה נותר בעל מבנה קבוע בקרוב לזה המוכר כיום), חייבת ארה"ב לקיים הגירה זרה מסיבית לתוכה, שתשנה כבר כיום ועוד יותר בעשורים הבאים את הסטרוקטורה האזרחית, החברתית, התרבותית והמשטרית בה. זאת עליה לעשות בכדי למנוע התדרדרות לנחיתות יחסית לקראת אמצע המאה ה-21. לדעתי, זו חזות קודרת למדי עבור ארה"ב. הבחירות לנשיאות בשנת 2024 תהיינה חשובות ביותר לעתידה ומכאן גם לעולם כולו ולנו. רמז מוקדם על המגמה נקבל כבר בבחירות האמצע לקונגרס בנובמבר 2022. עלינו להיות מוכנים לפעול בסוגיות האסטרטגיות של הייצוב האזורי החשובות לישראל עד לשנת ההכרעה הזו.

מאותן סיבות ממש, צפויים שינויים גם ברוסיה, קרוב לוודאי שכבר אחרי עידן פוטין. יש לשים לב לעובדה שסין, רוסיה והודו בשיתוף עם מדינות כאינדונזיה ויפן ובתהליך דינמי של התגבשות מערכת גושים פוליטיים עולמית חדשה, עשויים לחולל הפתעות בלתי צפויות באשר עוצמת וקצב השינויים בהן יהיו גבוהים. לתהליכים אלה השלכות עצומות על הביטחון הלאומי של ישראל, שלפי שעה עסוקה "ברומנטיקה פוליטית" של שנות ה- 40 וה-50 של המאה ה- 20! אם לא תגדיר את עצמה היטב, תקבע גבולות ביטחון, תחיל ריבונות ברורה ויציבה על שטחיה ותתייצב כאחד הראשים בגוש השלישי, במשולש אזורי תלת ראשי הכולל את אירן, טורקיה והמדינות היריבות להן - תמצא עצמה ישראל במציאות בלתי נסבלת תוך שנות דור או פחות מכך.

לאור האמור לעיל, העובדה ששמענו מהנשיא ביידן בביקורו כאן "הבטחה" שארה"ב אינה עוזבת את המזרח התיכון איננה בעיני סנונית המבשרת אביב, אלא דווקא זו המבשרת סתיו וחמור יותר מזה שראינו אחרי עידן אובמה. הנוסטלגיה לאגדות הסכמי אוסלו המפעמת בקרב השמאל ההזוי שלנו לקראת הבחירות אצלנו בעוד כ-100 ימים היא בעיני איום חמור על עתידה של ישראל.

נראה שמלחמת רוסיה-אוקראינה והחדירה הרוסית-סינית למזרח התיכון ומרכז אסיה, הן שהדליקו אצלו הנשיא ביידן ואצל עוזריו הישנוניים את תאורת "הבינה המדינית האזורית" האמיתית. לנו כישראלים זהו תיקון חשובה בחשיבה האסטרטגית האמריקנית אבל דומני שגורמי-שמאל מרכז שלנו עוסקים כבר מזה זמן במהלכים המבקשים להחזיר תודעה אמריקנית זו לעבר אוסלו. מבחינה זו גנץ במשרד הביטחון ולפיד במשרד החוץ הם "איום אסטרטגי" בעוד דמויות כאולמרט וברק ניצבים על סף ההגדרה של גייס חמישי.

בבריתות בין מעצמות למדינות "שותפות" המסגרת המשותפת כפופה תמיד לרצון ולהכוונת המעצמה. במקרה של ישראל וארה"ב, ברוח בן-גוריון, עמדה ישראל תמיד על שמירת יכולתה להגן תמיד על עצמה בכוחות עצמה מתוך חופש פעולה מדיני וצבאי. מס השפתיים הזה נשמר גם בביקורו של ביידן, אבל ראשם של אלה המופקדים אצלנו על המימוש נמצא להערכתי במקום אחר לגמרי. - לדידם זו איננה זכות וחובה מוסרית אלא עול שיש לברוח ממנו תוך קבלת עזרה לכך מגורמים זרים (בעלי מטרות נוגדות לשלנו) ובכללם עוינים (כגון, ירדן).

ברית אזורית היא רעיון טוב, אולם אינני רואה עם מי נקיים אותה ברמת הסמך הנדרשת לביטחון לאומי; רמת סמך זו יש ליצור ולהעמיד למבחן. בכל מקרה גם אז חייבת ישראל לשמור על חופש פעולה מלא. מכן מתבקשת מיד המסקנה שאין להמתין לשום דבר ולאף אחד. מיד אחרי הבחירות וכינון הממשלה יש לקבל את כל ההחלטות הדרושות ולצאת לדרך המימוש.

אל לישראל להיקלע למצב שאותו מתכננת עבורה אירן כבר מזמן. בימים אלה התחלנו לאבד את חופש הפעולה המוגבל שהיה לנו בסוריה גם בגלל הסתבכות מיותרת של לפיד מול פוטין וגם בשל העובדה שהמערב דוחף את פוטין לעבר שותפות אסטרטגית עם אירן. כלומר, אחרי הסכם הגרעין החמור שחתמו עם אירן כמעט בכפיה בונה המערב בחוסר מחשבה שותפות חדשה עם אירן שהאיום ממנה לישראל עלול להיות גרוע מהקודם.

בשום אופן אל לישראל להיקלע למציאות בה תצליח אירן למנוע מישראל טיפול צבאי כולל, חזק והרסני מחיזבאללה בלבנון. אינני משוכנע שצה"ל מוכן כיום למבצע כזה אילו נקרא לעשותו כצד מונע נגד התקרבות אירנית לגבול שלנו. בשקט ובהסתר מבחינת הציבור הישראלי, מתחמקת רוסיה מהתחייבויותיה להרחיק את כוחות האיסלאם הקיצוני לסוגיהם מגבול הגולן, שעה שישראל מתחמקת מישוב 10,000 יהודים בשטח חרף ההכרה בריבונות ישראל עליו, ע"י הנשיא טראמפ. כאמור: הרפיסות הביטחוניסטית שולטת על רוב מהלכיה האסטרטגיים של ישראל והכספים הגדולים ההולכים בשנים האחרונות למערכת הביטחון משרתים את המשכורות, תנאי העבודה, פרויקטי-פיתוח שאינם מבשילים לכלל הצטיידות מבצעית וראוותנות טכנולוגית, במקום אימוני לחימה אינטנסיביים במתארים הרלוונטיים. אם אינני טועה, זה גם מקור הדחיפות הגדולה שראה שר הביטחון בהודיעו על החלפת רמטכ"ל בטרם הוקמה הממשלה שאמורה להנחות את מהלכיו העתידיים.

דומני שהתייצבות תהליכי השינוי וההתהוות המזרח-תיכוניים ישתרעו על פני כל העשור הנוכחי לפחות. האיומים, מאידך-גיסא, נעים בקצב מהיר בהרבה. מלבד טיפול בנושאי הפנים, הכלכלה ויוקר המחיה הבעייתיים, חייבת ישראל למצב מחדש את תורת הביטחון הלאומי שלה בהתחשב בשינויי המציאות ומטרות המלחמה שעל הפרק. בשנים הקרובות עליה לחסל בכוחות עצמה ובמלחמת מנע את מעטפת האיומים סביבה, החל בלבנון. מטרות מלחמה בכל הגזרות חייבות להיות - מלבד הרס והשמדת גורמי האיום - חתירה להסכמים מדיניים של אי-לוחמה לפחות בשילוב עם הקמת אזורי חייץ אפקטיביים לאורך גבולותיה עם מדינות העימות הישיר (בנוסח הקיים בסיני). במילים אחרות: עליה להשתחרר מרעיונות ההבל של הגנה באש מרחוק מפני שלא ניתן לממשה. הואיל וישראל אינה יכולה לפגוע באזרחים בלחימה באותו חופש שמרשות להן זאת המעצמות הגדולות וכחלק מתהליך חידוש גורם ההרתעה שלה, עליה לפתח וליישם תורת כיבוש-מהיר (השתלטות למעשה) ופינוי מאזרחים של שטחים גדולים תוך שימוש בתמרון יבשתי ואש מדויקת. הווה אומר: סילוק אזרחים, פינוי מיכולות לחימה או השמדתם והסכם פירוז אפקטיבי לאחריו, כתנאי לחזרתם של בלתי חמושים לאזור החיץ והפרדה מוחלטת באחריות הגורם הריבוני בין אוכלוסייה אזרחית לא לוחמת לחמושה בכל מקום ובכל התנאים.

מינוי מפקדים בכירים בצה"ל חייב לתאום את הפרמטרים המרכזיים של תורת הביטחון העדכנית. מי שאינו שלם עימה - חייב להצהיר על כך ומי שאינו מוכן לקיימה ככתבה וכלשונה אם יוטל עליו לבצעה - חייב לפרוש.

1. אמירות אלה מתייחסות כמובן להיסטוריה של עם ישראל, לתקופת השופטים (בהם מתנהל ויכוח ער בין ההנהגה "הפוליטית" של העם לנביא שמואל, כאשר ההנהגה הפוליטית דורשת מנהיגות אפקטיבית ורלוונטית במקום מצביאות זמנית עד הוק לכל בעיית ביטחון בדמות השופטים. ולמרד נגד רחבעם אחרי שלמה, כאשר העם בא לבקש הקלת הנטל והמועמד למלך משיב להם בהתרסה: "אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים". בשני המקרים מעידים הדברים על משבר המסכן את קיום הממלכה. אמירות אלה מבחינה פוליטית הן לקח היסטורי ואקטואלי גם יחד.
תאריך:  21/07/2022   |   עודכן:  21/07/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא במיטבם
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
21/07/22 17:28
 
רפי לאופרט
22/07/22 13:04
 
הירונימוס
22/07/22 15:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול ביבר נולד בשנת 1922. בנם בכורם של שפרה ולביוש ביבר. הוריו היו ציוניים ובאביב 1922 הפליגו מפרלוקי שבליטא, לארץ ישראל. במהלך ההפלגה או אולי קצת קודם לכן, נולד שאול (במקומות רבים נאמר ונכתב שנולד בקריית ענבים ואין זה נכון).
21/07/2022  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
חרקיב, מוקדם יותר היום. אבא מוכה הלם כורע לצד גופת בנו בן ה 13, שנהרג בהפגזה רוסית זמן קצר קודם לכן. ביד אחת הוא אוחז ספר תפילה, ובשנייה בידו של בנו המת. כך הוא ישב והתפלל במשך שעתיים,עד שגופת בנו פונתה על אלונקה מהמקום. פניה האיומים, העצובים ומכמירי לב של המלחמה הזו - 147 יום.
21/07/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
יוצאים לעצמאות? בדרך להקמת עסק? פתיחת עסק חדש דורשת יותר מאשר רעיון מעולה. כדי להצליח בעסקים צריכים להיות בעלי ניסיון, הבנה, גמישות, הכרה ותשוקה. הנה מספר המלצות חשובות ושלבים שעליכם לעשות רגע לפני שאתם יוצאים לדרך.
תנועת חמאס מודאגת מאוד מביקור הנשיא בידן במזה"ת ונערכת לסכל את תוכניות הממשל האמריקני. מנהיג חמאס אסמעיל הניה קרא בתחילת השבוע לבניית ברית מדינית שתתמודד עם התוכנית של הנשיא ביידן לחזק ביטחונית ומדינית את ישראל ולשלבה במזה"ת באמצעות בריתות עם מדינות עדב שיש להן הסכמי שלום או נורמליזציה עמה. גורמים בכירים בחמאס אומרים כי " ציר ההתנגדות" בראשות אירן חייב להקים ברית נגדית שתתעמת עם התוכניות של הנשיא ביידן.
בימים האחרונים דווח על התפתחות משמעותית בפרשת הרצח של הילדה תאיר ראדה ז"ל, זאת כאמור לאור קבלת תוצאות בדיקת דנ"א שבוצעו לשערה שנמצאה בזירה. האם קבלת תוצאות בדיקת השערה הן בבחינת 'סערה בכוס מים' או שמא מדובר בממצא אשר יוביל בסופו של יום לזיכויו של רומן זדרוב במשפט?
21/07/2022  |  תומר בנישתי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הטילים בארסנל של אירן לא יצברו שכבות אבק    האירוע אכן לא נסתיים, אבל דומה שנפתח צוהר אשר דרכו ניתן לחשב את המעשה הראוי לעשותו בעתיד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il