|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
נתניהו וסניגוריו בבית המשפט [צילום: ראובן קסטרו, פלאש 90]
מכנה משותף לשלוש הפרשות שבכתב האישום

הבנ(ימין) שאינו יודע לשאול

נתניהו לא שואל שאלות שהתשובות עליהן עשויות לא להתאים לו - זה הרושם העולה בתיקים 1000, 2000 ו-4000; ולא מטענות התביעה, אלא מן המענה לכתב האישום האם הוא עמד בכללים שקבעה ביניש להסתמכות על חוות דעת משפטית?
24/07/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט נתניהו   |   תגובות

החלטתו של אביחי מנדלבליט להגיש כתב אישום אחד נגד בנימין נתניהו בתיקי 1000, 2000 ו-4000 עוררה מחלוקת ואף ביקורת. היו שטענו, כי הדבר יגרום לסרבול המשפט והתארכותו, ושמוטב היה להגיש תחילה את כתב האישום בתיק 1000 בו הדברים - לכאורה - ברורים יותר. אחרים טענו, כי מנדלבליט יצר תמונה מטעה ואף מעוותת של פעילות פלילית רחבת היקף מצידו של נתניהו.

ההיגיון שמאחורי ההחלטה היה, שלגרסת התביעה - מדובר בתמונת קווי הפעילות של נתניהו מול אמצעי תקשורת ובעליהם: ארנון מילצ'ן (אז מבעלי ערוץ 10) בתיק 1000, נוני מוזס בתיק 2000, שאול אלוביץ בתיק 4000. הטענה היא, שהתמונה המלאה משלוש הפרשיות ביחד מלמדת על עומק הפעילות של נתניהו בתחום התקשורת ועל נכונותו ללכת רחוק - רחוק מדי - כדי להשפיע על התנהלות אמצעי תקשורת מרכזיים, לשפר את הסיקור שלו ושל משפחתו, לסייע לידידיו ולפגוע ביריביו.

הטענות הללו כמובן עומדות להכרעת בית המשפט ולא נעסוק בהן. בשורות הבאות נבקש להציע מכנה משותף נוסף, ואולי אף התנהגות שיטתית, העולים מחיבור שלוש הפרשיות לכתב אישום אחד: נטייתו של נתניהו לא לשאול שאלות במקומות בהם התשובות עלולות שלא למצוא חן בעיניו. הוא לא שאל איש מה עליו לעשות כאשר לשיטתו מוזס סוחט אותו; הוא בקושי שאל האם קשריו עם אלוביץ פוסלים אותו מלעסוק בענייני בזק; ושאלותיו לגבי המתנות ממילצ'ן וג'יימס פאקר נראו כמיועדות לצאת ידי חובה.

הניתוח הזה עולה מן המענה של נתניהו לכתב האישום. מטבע הדברים, ולמרות שמדובר במסמך בן 81 עמודים, הוא כולל את עיקרי גרסתו של נתניהו (גם אם לעיתים בפירוט רב) ולא נלווים אליו מסמכים ועדויות התומכים בה, כך שייתכן שהתמונה איננה מלאה. אך זה מה שיש לנו נכון לעכשיו.

נקדים עוד הערה כללית: האמירה "קיבלתי ייעוץ משפטי" איננה טענת הגנה תקפה. באוקטובר 2007 – דהיינו, שנים לפני האירועים המתוארים בכתב האישום – קבעה נשיאת בית המשפט העליון דאז, דורית ביניש, את הכללים להסתמכות של נאשם על חוות דעת משפטית. המרכזיים שבהם:

  • ככל שאדם בכיר יותר ומנוסה יותר, הסתמכות עיוורת שלו על עורך דינו תהיה סבירה פחות.

  • "על הנאשם המבקש לקבל חוות דעת משפטית לחשוף בפני הגורם המייעץ את כל העובדות הרלוונטיות למקרה שלגביו מתבקשת חוות הדעת".

  • יש לפנות לעורך דין בעל מומחיות בתחום בו מתבקשת חוות הדעת.

  • חוות הדעת המשפטית חייבת למעשה להיות בכתב.

  • על הנאשם לברר קודם לכן האם יש אפשרות לקבל חוות דעת מקדימה (פרה-רולינג) מהגורם השלטוני הרלוונטי או האם קיימים פסק דין או נהלים המסדירים את הסוגיה. רק בהעדר כל אלו, יוכל להסתמך על חוות הדעת המשפטית.

כעת ננסה לראות – כאמור, על-פי גרסתו של נתניהו עצמו – האם הוא פעל בשלוש הפרשות בצורה המעניקה לו לכאורה הגנה בשל הסתמכות על ייעוץ משפטי.
ת"פ 67104-01-20, מדינת ישראל נ' בנימין נתניהו / מענה לכתב האישום מטעם הנאשם 1
המענה של בנימין נתניהו לכתב האישום נגדו בתיקים 1000, 2000 ו-4000

תיק 1000: "ראש הממשלה התייעץ"
ברנע-פרגו. מה היא ידעה [יונתן זינדל, פלאש 90]

בשבוע שעבר הקרין סניגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, קטע קצרצר מחקירתו במשטרה של עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, שהיה במשך שנים פרקליטו של נתניהו. וינרוט אמר כי נתניהו שאל אותו לגבי מתנות מחברים ותיקים, וכי הוא השיב שכל עוד מדובר במתנות על-רקע חברי – אין בעיה. במענה לכתב האישום נאמר בנושא זה: "העובדה שאין פסול או בעיה בקבלת התכשיט נובעת גם מכך שראש הממשלה קיבל חוות דעת משפטית שהתירה לגב' [שרה] נתניהו לקבל תכשיט ממילצ'ן לכבוד יום הולדתה. ראש הממשלה התייעץ גם עם ד"ר וינרוט ז"ל, והבהיר לו שכאשר המתנה ניתנת כמתנה בין חברים, אין מניעה לקבלה". על-פי הצגת דברים זו, ברור שלא התקיימו התנאים לקבלת חוות דעת שניתן להסתמך עליה: לא בכתב, לא בפירוט, לא אחרי ניסיון לקבל פרה-רולינג.

מדוע לא הזכיר נתניהו את מילצ'ן בשאלונים לגבי ניגוד עניינים בשנים 2009 ו-2015? שוב, מן המענה עולה שנתניהו החליט לבדו: "במועד מילוי השאלונים, למילצ'ן לא היו אינטרסים שעשויים היו להעמיד את ראש הממשלה במצב של ניגוד עניינים. ודוק; עצם הקשר החברי בין ראש הממשלה לבין מילצ'ן, ואפילו קבלת הסיגרים במתנה לא מקימים חובה על ראש הממשלה לציין את שמו של מילצ'ן בשאלון ניגוד העניינים, שכן מילצ'ן אינו מחזיק בתפקיד, עיסוק או כהונה שעלולים היו להעמיד את ראש הממשלה במצב של ניגוד עניינים".

במענה נאמר עוד: "בזמן אמת, ראש הממשלה קיבל מספר חוות דעת משפטיות שהתירו לו לקבל מתנות מחברים. חוות דעת אחת ניתנה על-ידי היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד [שלומית] ברנע-פרגו. הדברים נאמרו על ידה הן בכתובים, הן בפגישות שקיימה עם ראש הממשלה. הגורם המשפטי המוסמך הסביר לראש הממשלה, בכתובים, שהחוק, התקנות והוראות התקשי"ר אינם חלים על מתנות אישיות הניתנות לו על-ידי חברים. חוות דעת משפטית דומה ניתנה לראש הממשלה גם על-ידי עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ז"ל במספר הזדמנויות, הן באופן כללי, הן במקרים ספציפיים. הנה כי כן, ראש הממשלה פעל בהקשר של המתנות שקיבל ממילצ'ן ופאקר על-פי חוות דעת שקיבל מהיועצת המשפטית של משרדו ומעורך דינו, ד"ר יעקב וינרוט, המומחה לדין הפלילי".

גם כאן יש לבדוק היטב מה שאל נתניהו, מתי שאל, את מי שאל – ומה בדיוק היו התשובות שקיבל והאם נהג בדקדקנות על פיהן. חשובה במיוחד עשויה להיות חוות הדעת הכתובה של ברנע-פרגו (כאמור, לפי הפסיקה אין כמעט משקל לחוות דעת בעל-פה) ומידת הידיעה שהייתה לה לגבי עומק הקשרים בין נתניהו לבין מילצ'ן ופאקר, היקף המתנות מן השניים והאפשרות שלפחות מילצ'ן – לו היו עסקים בישראל, במיוחד בתחום התקשורת הקרוב כל כך לליבו של נתניהו – ירצה יום אחד משהו מנתניהו.


תיק 2000: "ראש הממשלה לא סבר"
המדינה טוענת שהציע שוחד [יונתן זינדל, פלאש 90]

נתניהו מואשם בתיק 2000 במרמה והפרת אמונים, בנימוק שלא הפסיק את השיח עם מוזס גם לאחר שהלה הציע לו שוחד (שיפור הסיקור בידיעות אחרונות תמורת הגבלת ישראל היום) ונקט פעולות שיצרו אצל מוזס את הרושם שהוא עשוי להיענות להצעה.

מותר לשער, שכל עובד ציבור ישר דרך שהיה מקבל הצעת שוחד, היה פונה מיד לממונים עליו או ליועצים המשפטיים של מקום עבודתו, מדווח על כך ומבקש לקבל הנחיות מדויקות להמשך הדרך. לא נתניהו. במענה לכתב האישום אין ולו בדל רמז לכך שהוא עשה משהו דומה. ולמה? כי "כיוון שראש הממשלה לא ראה בדבריו של מוזס כ'הצעת שוחד' ברי, כי לא ניתן לטעון שהמשך השיח לאחר אותה 'הצעה' – שאינה הצעה – מהווה עבירה של הפרת אמונים. בתודעתו של ראש הממשלה לא התגבשה אותה תודעה לה טוענת המאשימה. בפשטות, ראש הממשלה לא סבר כי מוצע לו 'שוחד'". כלומר: נתניהו פירש בעצמו את מה שנאמר בשיחות בארבע עיניים עם מוזס, החליט שהכל בסדר והמשיך הלאה.

תיק 4000: "ראש הממשלה סבר, ובצדק"
"חסרת נפקות מעשית" [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

"ראש הממשלה לא סטה מן השורה בהתנהלותו מול אלוביץ ו/או בזק, ופעל בהתאם להמלצות הדרגים המקצועיים באופן ענייני ומקובל. ממילא, ראש הממשלה לא סבר שהוא פועל בניגוד עניינים.

"...בכתב האישום נטען כי ראש הממשלה הטעה את מבקר המדינה בכך שהסתיר עובדות רלוונטיות בדבר 'זיקת' הסיקור הנטענת במסגרת שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים עליו השיב, באמצעות בא-כוחו, עו"ד דוד שמרון, ביום 23.11.2015. השאלון לא כלל שאלות בדבר 'זיקת סיקור', שכן כאמור עניינים כגון דא – לא בא זכרם בשאלוני ניגוד עניינים. ראש הממשלה סבר, ובצדק, כי אין מקום להכליל 'קשרים' שקיים עם תאגידי תקשורת במסגרת שאלון ניגודי עניינים.

"הצהרתו של ראש הממשלה בשאלון לא הייתה הסתרה, אלא הצהרה בתום לב שתאמה לתפיסתו הסובייקטיבית, כי הטענות שהועלו כלפיו אינן נכונות וכי הוא אינו נדרש להצהיר על מערכת היחסים הרופפת למדי שהייתה לו עם אלוביץ' (או עם כל בעל כלי תקשורת אחר) במסגרת שאלון ניגוד העניינים.

"...ולחלופין בלבד, אף אם ייקבע – בדיעבד – כי ראש הממשלה היה צריך לדווח לנציגי מבקר המדינה על איזה מהעניינים הנזכרים בכתב האישום, הרי שהוא לא ידע כי עליו לדווח עליהם ולא צריך היה לדעת כי עליו לדווח כאמור.

"...בעניינה של חוות הדעת [המאוחרת] של עו"ד שמרון [לאחר דוח מבקר המדינה] – דובר בחוות דעת שהייתה חסרת נפקות מעשית. חוות הדעת הוגשה לאחר שכבר נוסחה טיוטה סופית של הסדר ניגוד העניינים, שכלל, כאמור, הסכמה של ראש הממשלה לאיסור נקיטת כל פעולה בענייניה של בזק. חוות דעת עו"ד שמרון עסקה בשאלת המכרות ונפקותה, שכן אלו הנושאים שעלו בשאלות נציגי היועץ המשפטי לממשלה. בכל הנוגע לקשרי הסיקור, הרי שאלו כאמור היו מוכרים, וגורמי הייעוץ לא העלו בעניינם שאלות נוספות".

על-פי המענה לכתב האישום, נתניהו לא שאל איש בזמן אמת מה המשמעות של ידידותו עם אלוביץ. הוא עצמו החליט שאינו צריך לדווח עליה ולכן לא דיווח. אכן, היה זה בא-כוחו שענה על שאלון ניגוד העניינים – אך יהיה על נתניהו להוכיח ששמרון ידע את כל העובדות כאשר עשה זאת. חוות דעת ממשית (ושוב, איננו יודעים האם היא עונה על כל הכללים שקבעה ביניש) ניתנה רק בדיעבד.

תאריך:  24/07/2022   |   עודכן:  24/07/2022
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבנ(ימין) שאינו יודע לשאול
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
24/07/22 10:57
2
ליאור מהצפון
24/07/22 18:20
3
הרבימיעוטו
24/07/22 18:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
ההדלפות מהחקירה והעדר אישור מסודר לקיומה ההתעלמות מכשלי "פגישת ההנחיה" ואי העברת חומרי חקירה סוגיית מימון ההגנה האמירות של הסניגורים וההכפשות של התועמלנים ואפילו החלטה אחת של השופטים
22/07/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
משפטו של בנימין נתניהו מתנהל בירושלים כמו מי השילוח ההולכים לאיטם למרגלות העיר העתיקה. הוא לוקה בחוסר יעילות משווע. אין להבין מכך, שלדעתי השופטים מעניקים יתרונות בלתי ראויים לסניגוריו של איש התליון. לא, אם יש ספק וענין הטעון בירור וטיעון המצריך שיקול דעת מחודש ראוי להתעכב עד למיצוי הנושא. לכל נאשם "מגיע יומו בבית המשפט", גם אם הוא מצטייר בעדותה של הדס קליין במלוא כיעורו.1
21/07/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
לבי לבי (סגי נהור) לעורך הדין עמית חדד. עד ששרביט ההגנה על הנאשם בפלילים בנימין נתניהו הועבר לידיו, והנה דווקא מולו התייצבה עדה מרגיזה כזאת כמו הדס קליין. לעזאזל - מדוע לא שפר גורלו כמו לעמיתו בועז בן-צור שקיבל לידיו לחקירה נגדית עד תביעה כשלמה פילבר, שרצה להשאיר את עוגת עדותו שלמה אך גם לנגוס ממנה.
20/07/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים

18/07/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
בִּיבִּיפְּרָקְלְיט חוֹקֵר נֶגְדִּית,
18/07/2022  |  ערן גרף  |   שירים
רשימות נוספות   /   משפט נתניהו  /  מי ומי  
המשטרה לא תפסה את הטלפונים של קליין  /  איתמר לוין
"שרה נתניהו התערבה במינוי ראש המל"ל"  /  איתמר לוין
"בן-צור הנחה אותי לא לפנות לפרקליטות"  /  איתמר לוין
בן כספית פתר החידה  /  דן מרגלית
פירגונים  /  דן מרגלית
רצח (אופי) בכיכר העיר  /  דוד ארגז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il