|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
חששות מהטכנולוגיה הסינית [צילום: אנדי וונג, AP]

בין השורות - ישראל וארה"ב מתואמות מול סין

ערב ביקור ביידן פרסמו שתי המדינות הצהרה שכמעט ולא זכתה לתשומת לב, אך משמעותה רבה וושינגטון וירושלים מהדקות את שיתוף הפעולה הטכנולוגי, תוך דגש על מקומו בהקשר של הביטחון הלאומי - במילים אחרות: מול סין
30/07/2022  |   אסף אוריון, שירה עפרון   |   כתבות   |   מלחמת הסחר   |   תגובות

ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן במזרח התיכון התמקד בנושאים החשובים ביותר למארחיו בישראל ובמפרץ: ערבויות ביטחון מפני איומי אירן, ושיקום מעמדו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן-סלמאן. ביידן עסק גם בנושאים הדחופים מבחינתו, ובראשם הגברתה של זרימת נפט ממדינות המפרץ לשוק העולמי, לצד מחוות סמליות בנושא הפלשתיני. אולם נראה, כי הנושא החשוב ביותר במדיניות החוץ של ארה"ב, התחרות האסטרטגית עם סין, כמעט לא הוזכר בביקור. האמנם?

במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה, יאיר לפיד, הבהיר ביידן, כי ביקורו נועד להמחיש את כוונתה של ארה"ב להמשיך ולהנהיג במזרח התיכון, ולא להותיר ואקום שיתמלא על-ידי סין ורוסיה. הוא חזר על כך בפסגת מנהיגי המפרץ ומדינות ערב יומיים מאוחר יותר. דובר משרד החוץ הסיני דחה את דבריו של ביידן והדגיש את מאמצי סין לתרום לפיתוח ולשלום באזור. דובר שגרירות סין בישראל חזר על הדברים. לכאורה, בכך התמצה העיסוק בסין בביקור, אולם הפרטים מראים אחרת.

ב-15 ביולי פרסם הבית הלבן את תוצאות פגישותיו של ביידן עם המלך סלמאן ובנו מוחמד, שכללו הסכמים בתחומים רבים, ביניהם הסרת המשקיפים מהאי טיראן (בהסכמת ישראל), פתיחת שמי סעודיה לטיסות (גם ישראליות), והפסקת אש בתימן. בהמשך בירך ביידן על תמיכת ריאד ביוזמת ארה"ב לשותפות גלובלית לתשתיות והשקעות (PGII), ועל חתימת מזכר שיתוף פעולה בין הממשלות בתחומי פריסת מערכות תקשורת מדור חמישי וששי. יוזמה זו היא מענה אמריקני מאוחר ליוזמת התשתיות האסטרטגית של סין, "החגורה והדרך" שהושקה ב-2013, ואילו תקשורת 5G ו-6G היא זירת התגוששות עזה בין ארה"ב לענקיות התקשורת מסין, ובראשן Huawei. כלומר, בלי הצהרות נגד סין, שיביכו את מארחיו הסעודיים, קידם ממשל ביידן מהלכים מעשיים לרתימתם למאמצי ארה"ב בתחרות המעצמות. ומה בישראל?

ב-13 ביולי, ערב ביקורו של ביידן, פרסמו וושינגטון וירושלים הצהרה משותפת אודות תחילתו של שיתוף פעולה אסטרטגי בין ישראל לארה"ב בתחום הטכנולוגי, שנועד לקדם מאמצי מחקר ופיתוח בתחומי מוכנות למגפות, כולל התרעה מוקדמת ואמצעי-נגד מהירים; בינה מלאכותית לאופטימיזציה בתחבורה, רפואה וחקלאות; מענה לשינויי אקלים, ובכלל זאת טכנולוגיות מים, פסולת, ואנרגיה נקייה ומתחדשת; ולהתניע תוכנית חילופי מדע בתחום הקוואנטום ובתחומים נוספים. הדיאלוג יתקיים במתכונת בין-סוכנותית במפגשים שנתיים, לסירוגין בין המדינות. מפגש ראשון יתקיים בישראל כבר בסתיו הקרוב.

שינוי במדיניות הישראלית
הצהרה ערב הביקור [צילום: אמיל סלמן, פול]

בהשוואה לנושאים אחרים - אירן, פלשתינים ונורמליזציה אזורית - זכתה ההצהרה לסיקור אפסי בתקשורת, על-אף שהיא מבטאת הכרה בנכסיות חדשנותה של ישראל עבור ארה"ב, לה הסכם כזה רק עם שלוש בעלות ברית קרובות ומתקדמות: בריטניה, אוסטרליה ויפן. לכאורה מדובר בנושא טכני שעיקרו כלכלי-טכנולוגי, אך הובלת הדיאלוג על-ידי ראשי המטות לביטחון לאומי בשני הצדדים (ולא, למשל, משרדי המדע או הכלכלה) מצביעה על היותו נושא אסטרטגי-ביטחוני מהמעלה הראשונה. השותפות עוסקת ביחסי שתי המדינות בלבד, אולם מבין השורות עולה שחקנית נוספת, שלא הוזכרה במפורש: סין.

הפיסקה השנייה (בנוסח שפרסמה וושינגטון) מתחייבת להזניק את סביבות החדשנות המשותפות, להעמיק את הקשר בין הצדדים, ולהגן על טכנולוגיות חיוניות ומפציעות בהתאם לאינטרסים הלאומיים, לעקרונות הדמוקרטיים ולזכויות אדם, וכן להתמודד עם "אתגרים גאו-אסטרטגיים", ולא רק כלכליים או מדעיים. ההתייחסות לעקרונות אלה מדגישה את שותפות הערכים הישראלית-אמריקנית, אך גם מבטאת את הניגוד מול משטרים סמכותניים, ובראשם סין ורוסיה.

בהמשך מסכימים הצדדים להגביר את התיאום ביניהם לגבי מדיניות לניהול סיכונים, כולל ביטחון מחקר, סינון השקעות, פיקוח על הייצוא ועל השקעות בטכנולוגיה, ואסטרטגיות הגנה על טכנולוגיות חיוניות וקריטיות. הסכמה זו משקפת הבנות משותפות בדבר אתגרים לביטחון טכנולוגיה, אשר מחקרים רבים בנושא בעולם מייחסים לסין: ריגול טכנולוגי, העברת טכנולוגיה כפויה או בלתי מוסכמת, בין היתר באמצעות שיתופי פעולה במחקר, השקעות, ייצוא בלתי מורשה או בלתי מודע, גיוס כישרונות ופעילות ריגול ותקיפה נרחבת בסייבר.

כבר ב-2017 הציבה אסטרטגיית הביטחון הלאומי של ארה"ב את סין בראש סדר העדיפות שלה, את החדשנות כעמוד תווך בביטחון הלאומי, ואת טכנולוגיות המפתח לעתיד כחזית עיקרית בתחרות המעצמות. מאז לחצו ממשלי טראמפ וביידן על ממשלות ישראל לצמצם העברת טכנולוגיה לסין, מתוך חשש שתסייע להתעצמות צבא סין וכלכלתה על חשבון ארה"ב. השותפות הטכנולוגית בין ארה"ב לישראל נועדה אפוא לא רק לעודד זרימת טכנולוגיה מ"סיליקון ואדי" לסיליקון ואלי, כלומר מישראל לארה"ב ולהפך, אלא גם לצמצם את גישתה של סין לטכנולוגיה ולחדשנות של ישראל, בדגש לטכנולוגיות "חוד החנית".

בעשור שעבר התמקדה מדיניות ישראל במיצוי ההזדמנות הכלכלית ביחסים עם סין, וזיהתה סיכונים בנושא בעיקר בהתנגדות מצד ארה"ב. לחצי וושינגטון על ישראל התמקדו בבלימת התרחבות מעורבותה של סין בתחום התשתיות בארץ, בהתנגדות לתשתיות תוצרת סין בתקשורת דור חמישי בה (שממילא לא עמדו על הפרק), בפיקוח על השקעות ובהעברת טכנולוגיה. ממשלת ישראל נענתה חלקית ללחצים בכינון מנגנון מייעץ להיבטי ביטחון לאומי בהשקעות זרות בתחומים הנתונים לרגולציה. המנגנון נועד מראשיתו לשמר עדיפות לשיקולי כלכלה על שיקולי ביטחון, ואינו עוסק בתחומי הטכנולוגיה, בעיקר מתוך חשש (מוצדק) מפגיעת רגולציה ממשלתית נוספת בשגשוג מגזר ההיי-טק. נוכח האיסורים והאיומים מצד וושינגטון בחרו ממשלות נתניהו להלך בין הטיפות ולנקוט צעדים מתונים להשבעת מקצת רצונה של ארה"ב, תוך המשך קידום היחסים עם סין, למעט בתחומי ביטחון ובתחומים רגישים אחרים.

פיתוח, חדשנות וביטחון לאומי
שינוי ערב הביקור [צילום: אבי אוחיון, לע"מ]

ערב נסיעתו של ראש הממשלה דאז, נפתלי בנט, לפגישה ראשונה עם הנשיא ביידן, עדכנה לשכתו, כי ישראל מתייחסת ברצינות לדאגות ארה"ב בנושא סין ורואה בכך סוגיה של ביטחון לאומי. ההצהרה הנוכחית, של ביידן ולפיד, מבטאת התקדמות לשינוי גישה משני צדי האוקיינוס. במקום שיח איסורים ואיומים מצד אחד והליכה בין הטיפות מצד שני, סיכמו ישראל וארה"ב לעדכן את השותפות ביניהן ולהתאימה לאתגרי המאה ה-21 ולעידן תחרות המעצמות, שליבתו היא טכנולוגיה.

ההצהרה והשותפות אינן מכוונות נגד שום גורם שלישי, אולם הן כוללות כיווני מענה הן לצורכי הפיתוח של ישראל, הן להרחבת בסיס החדשנות המשותף שלה עם ארה"ב, והן לדאגות הביטחון הלאומי של ארה"ב בנוגע לתחרות הטכנולוגית עם סין, ולחלקה של ישראל בתחרות זו. ארה"ב גם פועלת לכינון ברית טכנולוגית בין מדינות דמוקרטיות מתקדמות, והצעדים הנדרשים לטובת שיתוף הפעולה עם ארה"ב מדגישים את נכסיותה של ישראל גם במסגרת הרב-צדדית המתהווה.

המהלכים הרשמיים שהבשילו את ההצהרה האחרונה טרם פורסמו בפומבי, אולם קווי המתאר של גישה חדשה זו ליחסי ארה"ב-ישראל בעידן תחרות המעצמות פורסמו כבר במרס 2022 במסמך משותף של שלושה מכוני מחקר, לאחר שנה של עבודה: המכונים Center for New American Security (CNAS) ו-Foundation for the Defense of Democracies (FDD), משני צדי הקשת הפוליטית בוושינגטון, והמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) מישראל. המסמך ונייר פנימי שקדם לו הוצגו מראש לגורמי הממשל בארה"ב ובישראל, וסייעו לגיבוש המהלך שפורסם כעת. בין המלצותיו הראשונות של המסמך המשותף, שחלקים ממנו נכללו בהצהרה, היו לחתור לליבון נקודות ההשקפה השונות בין הצדדים ולקירובן; לפתח קבוצת עבודה משותפת לתיאום מדיניות ואסטרטגיה טכנולוגית; להעמיק את מעורבותם של המגזר הפרטי, האקדמיה, בתי המחוקקים ורשויות האכיפה; ולשפר את הרגולציה והפיקוח על טכנולוגיות דו-שימושיות חדשות ועל השקעות.

במשך שני עשורים מאז 11 בספטמבר הגדירה המלחמה העולמית בטרור את שיתוף הפעולה בין ישראל לארה"ב. בצל תחרות המעצמות האסטרטגית, עבר קו החזית אל טכנולוגיות המפתח לעתיד, ושיתוף הפעולה בין וושינגטון לירושלים מחייב גם הוא עידכון בהתאם. הצהרת המנהיגים על אודות השותפות הטכנולוגית תעמוד למבחן המעשה – הצלחתם של המטות לביטחון לאומי בשני הצדדים לא רק להניע תהליכים שיובילו להתקדמות מעשית בתחומי שיתוף הפעולה הטכנולוגי, אלא גם לחזק את היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב, בעלת בריתה הגדולה. במקביל יחתרו ירושלים וושינגטון גם לקדם יחסים פוריים ובטוחים עם סין, שותפה כלכלית חשובה של שתי המדינות, כמו גם של רבות אחרות באזור ובעולם.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  30/07/2022   |   עודכן:  30/07/2022
אסף אוריון, שירה עפרון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין השורות - ישראל וארה"ב מתואמות מול סין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת הסחר
החודשיים האחרונים היו רבי חשיבות לגיאו-פוליטיקה של המערב. הפלישה הרוסית לאוקראינה הובילה לתגובה מאוחדת ועוצמתית ולהתרחבות מיידית של נאט"ו. אבל בוושינגטון נותר הפיל הגדול שבחדר: סין. ממשל ביידן מנסה להראות שלא שכח את המתחרה האסטרטגי המרכזי של ארה"ב במאה ה-21, ומכיר בכך שהתחרות עם סין מחייב שותפויות קרובות יותר הרחק מחוץ לאירופה, כותב וושינגטון פוסט.
15/05/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
תם נאומו של הנשיא פוטין בכיכר האדומה במוסקבה. נתחיל במה שלא נאמר - לא הצהרת מלחמה נגד אוקראינה או הנאציזם, לא הצהרה על גיוס כללי או שום צעד דרמטי אחר. כל זה לא אומר כמובן שזה לא עשוי להתרחש בשעות הקרובות או בימים הקרובים. ייתכן שהרוסים רוצים להשאיר לעצמם מרחב עמימות והפתעה מסוים מול שירותי הביון של המערב ואוקראינה, לכן צריך להמתין.
09/05/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
הנהלת יוטיוב הסירה את הערוץ של מגיש הטלוויזיה הרוסי ולדימיר סולוביוב הפועל תחת הכינוי "סולוביוב בשידור חי". כמו-כן נסגר ערוץ תוכנית הטלוויזיה שלו "ערב ראשון עם ולדימיר סולוביוב". כך דיווחה סוכנות הידיעות המרכזית של ממשלת רוסיה - TASS.
25/04/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
"רוצים להימנע ממכסים? יצרו את המוצרים שלכם בארה"ב הטובה והישנה!" – זו הייתה עצתו של דונלד טראמפ לחברות שייצרו בסין. הוא צדק למחצה, מעיר אקונומיסט: קל מאוד להתחמק ממכס. הבעיה היא, שההתחמקות הזאת מאפשרת לחברות להמשיך לפעול בסין.
27/02/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הסנאט האמריקני אישר (יום ד', 9.6.21) תוכנית להשקעת 247 מיליארד דולר במו"פ מדעי, כחלק מן ההתמודדות הכלכלית עם סין. התוכנית אושרה ברוב גדול של 68 מול 32, ללא קשר לתוכניותיו של הנשיא ג'ו ביידן להשקיע טריליוני דולרים בתשתיות, חינוך, בריאות ורווחה. זוהי ההתערבות הממשלתית הגדולה ביותר במגזר העסקי מזה עשרות שנים. החוק זקוק עדיין לאישור בית הנבחרים, שם הרוב בעדו צפוי להיות קטן יותר.
09/06/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   מלחמת הסחר  
ארה"ב: פשע מאורגן של חברת Huawei  /  איתמר לוין
הסכם ראשוני בין ארה"ב וסין  /  איתמר לוין
הסכם סחר עקרוני ארה"ב-סין  /  איתמר לוין
שבבים זעירים, סיכונים עצומים  /  איתמר לוין
סיוע מיידי למסעדות בארה"ב  /  איתמר לוין
שימו לב לאבטלה, האינפלציה וסין  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
עפר דרורי
עפר דרורי
הספר הכתוב יוצא מן הכלל חושף את פעילותו של אלון כמנהיג צבאי במלחמת העצמאות, ומפרט קרבות בהם אלון שינה את פני המערכה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il