בעולם הדיגיטלי ניתן להשעות בלחיצת כפתור את חוקי הפיזיקה. בה במידה נדמה, כי אדריכלי התאגידים העולמיים מתעלמים מכוח המשיכה. מאז 2005 גדל חלקו של העולם הדיגיטלי בתמ"ג האמריקני בשליש והגיע ל-10%. מטא, אלפאבית, אמזון, מיקרוסופט ואפל (ראשי תיבות באנגלית: mamma) צמחו בקצב מהיר עוד יותר: ההכנסות והרווחים שלהן זינקו בממוצע ב-20% לשנה בעשור האחרון, בעוד הגידול בתוצר כולו היה בממוצע 4%. הקורונה פגעה קשות בחיים הפיזיים, אך העשירה את החיים הדיגיטליים – וכך גם את החברות הדיגיטליות, ובשיעורים חסרי תקדים.
השנה כוח המשיכה חוזר לעצמו – קובע אקונומיסט. מדד נסדא"ק מוטה הטכנולוגיה ירד ברבע מתחילת 2022 (מחצית מהירידה בשוק כולו). חברות הטכנולוגיה הלא-כל-כך ענקיות ומעוטות הרווחים נפגעו בצורה משמעותית: ההכנסות כמעט ולא עלו, בעוד העלייה בריבית מרחיקה את היום בו ירשמו רווחים.
אפילו הענקיות, הנהנות מקופות מזומנים אדירות, לא נמלטו: הכנסות אלפאבית ברבעון השני עלו בשיעור הנמוך ביותר מאז החלה הקורונה, והכנסותיה הרבעוניות של מטא ירדו בהשוואה לרבעון המקביל – בפעם הראשונה בתולדותיה. הענקיות נאלצות לפתע להתמודד עם מכשולים בלתי מוכרים: שרשרת האספקה, פרוטקציוניזם, מחסור בעובדים, תחרות. מוטב שהבוסים שלהן יתרגלו לזה, מציע אקונומיסט.
אחת המגבלות של הביג-טק היא גאוגרפיה – נתון שיש נטייה להתעלם ממנו בעולם הדיגיטלי, אך הוא בעל משמעות רבה כאשר מגיעים להפרעות בשרשרת האספקה. אפל איבדה ברבעון הקודם הכנסות צפויות במיליארדי דולרים בשל שיבושים אלה, בעיקר בגלל הסגרים המתמשכים בסין. תוכנות מתוחכמות לניהול מלאי לא מנעו מאמזון את הגידול בעלויות בו נתקלות רשתות פיזיות כמו וולמארט: הצורך להתמודד עם מה ומתי שהצרכנים רוצים. גם באינטרנט מוצבים גבולות, כאשר מן האיחוד האירופי ועד הודו יוצאות הרשויות להגנת המידע של אזרחיהן וחברות הדיגיטל המקומיות.
מגבלה נוספת היא בגיוס הכשרונות. חברות ההיי-טק הגדולות רגילות להשיג את מיטב המתכנתים והן ירשו את הבנקים וחברות הייעוץ כמעסיקים המועדפים. אבל כיום יש להן בעיות בגיוס, בין היתר משום שבתוך עשר שנים גדל כוח העבודה שלהן פי שבעה ל-2.2 מיליון; ככל שיש יותר עובדים, קשה יותר למצוא עובדים טובים שנותרו בחוץ. החברות גם נתקלות בתחרות קשה מצד ענפים אחרים, שכולם דורשים כיום מידה כלשהי של ידע טכנולוגי – בלא המחלוקות האופפות את ענקיות ההיי-טק.
המגבלה האחרונה היא השווקים של mamma. הקורונה נראית כיום פחות כמו הדלת לעידן של דיגיטציה בלתי פוסקת ויותר כמו אירוע חד-פעמי. כאשר השוק המקוון הופך לתופעה רגילה, גם ההתנהלות שלו מזכירה את השוק הפיזי. כפי שמראות התוצאות של אלפאבית ומטא, הן חשופות לתנודות העסקיות בדיוק כמו כל חברה פיזית. שוקי הטכנולוגיה בוגרים יותר, ושוקים בוגרים צומחים לאט יותר, במיוחד כאשר הרגולטורים מפסיקים להתעלם מהם. והחברות גם מתחילות להתחרות במישרין זו בזו: אמזון משקיעה סכומים ניכרים בשוק הפרסום, המעוז של אלפאבית; זו מצידה שואפת לדריסת רגל במחשוב הענן, המעוז של אמזון.
ענקי ההיי-טק עשויים למצוא מחדש את הקסם שלהם. אמזון רכשה החודש ב-3.9 מיליארד דולר את One Medical, ספקית שירותי בריאות אמריקנית; זהו רק הביטוי העדכני ביותר לרצונן של mamma להיכנס לתחומים הבלתי-דיגיטליים האחרונים המצדיקים השקעה מצד חברות בעלות שווי של טריליון דולר. הן עשויות למצוא שוב שווקים חדשים, כפי שעשתה אפל בתחום היישומונים לסאמרטפונים. אבל עד שזה יקרה, נראה שעידן התפשטות הביג-טק הגיע לקיצו – מסכם אקונומיסט.