|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
ן נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בשבח האחריות

רה"מ מנהיג ומנהל את הממשלה, אבל אחראי למשרד רה"מ ולפעולת הממשלה כמוסד.{1} אסון מירון נובע מכך שלא היה אפילו אחראי אחד לאירוע מטעם הממשלה משום שלא קבעה כזה. אם ישנה תקלה בתפקוד ראש הממשלה באירוע - זו התקלה. בתרבות ניהולית תקינה הכלל הוא שהסמכות הבכירה קובעת את האחראי לביצוע, ומשלא עשתה זאת היא האשמה
28/07/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

סוגיית האחריות עולה אצלנו לדיון ציבורי לעיתים מזומנות, משמע: היא אקטואלית וחשובה לחיי היום-יום. עם זאת דומה שכפי שגדול הבילבול הציבורי בסוגיות עקרוניות אחרות, הוא גדול שבעתיים בשאלת האחריות - מי קובע אותה ומה משמעותה. אצל רבים מתפרשת "אחריות" כאישית גם כאשר מדובר בתפקיד ציבורי או ממלכתי שמעצם טיבעו לא תיתכן בו אחריות אישית לביצוע, מלבד זו של המופקד על עשיית מעשה מטעם הגורם המוסמך.

במדינה מסודרת נקבעת אחריות באמצעות חוק או תקנה שבהם מוגדרים המבצע וגבולות אחריותו, שכן לא קיימת אחריות אישית אבסולוטית לכל ועל הכל. עוד מתאפיין נושא האחריות בשאלה מהו הנושא הנבדק ומיהו זה שאת אחריותו אנו בודקים - הן בשאלה כיצד היא מוגדרת ומהם גבולותיה והן בשאלות מי קבע זאת ומה סמכותו לקבוע. כאשר אחריות נובעת מן "המשתמע" כלומר מפרשנות אישית או מוסדית שאינה מעוגנת במקור מוסמך ומפורש, אין למעשה תחולת אחריות על-אף אחד. לטעמי, במקום שלא הוגדר אחראי כדין ועל-פי הסדר הציבורי הנכון לוקה הניהול בכך שאין למעשה אחראי.

ברוב הפעולות שאנו מבצעים, במיוחד בתחומי השירות הציבורי, הצבא והמשטרה מעורבים גופים רבים והיקף המעורבות ואופיה משתנים ממעשה אחד למשנהו, ממקום אחד לאחר ומזמן לזמן. לפיכך, אל לה לשאלת האחריות להיוותר "יתומה" כי אז אין היא קיימת בפועל. עובדה זו בין אם היא שקופה ובין אם אינה גלויה לעין, מעצבת נורמת התייחסות פרטית וציבורית לעשייה וכלפי מי שנתפס כאחראי - זה שאמור לתת דין וחשבון על כשל בביצוע, גם אם למעשה כלל לא הוגדר כנושא באחריות.

האחראי הוא מי שמנווט את העשייה ומנהל אותה באופן שוטף בתחום שנקבע לו.2 כך, למשל, אם נקבע בחוק או בתקנות שנהג אוטובוס הוא האחראי על הפעלת האוטובוס והתנהלות הנוסעים בו - מטבע הדברים חייבים הנוסעים לציית להוראותיו. נוסע שאינו מקיימן או מפריע לנהג בתפקודו, הוא עבריין בר-ענישה ללא קשר להסכמתו עם שיפוטו של הנהג. אין דרך אחרת לניהול הליך מסודר המושתת על ציות לחוק ולתקנות אלא באמצעות זיהוי ברור של הגורם המנווט ומפעיל השירות ומתן גיבוי של החוק לגורם זה.3

הדוגמה הנ"ל נוגעת לשירותים הציבוריים אולם מוקד הדיון הפעם הוא המינהל הציבורי הממלכתי והמניע לדברים הוא "פסטיבל" דברי הסרק שנשמעו בפרהסיה בעקבות תשאול רה"מ לשעבר נתניהו על אסון מירון בשנת 2021 בוועדת החקירה. סביר שהוועדה תבקש לדעת מפיו מה ידע על האירוע ועד כמה ואיך היה מעורב בו מזווית הראיה האישית שלו בכדי להשלים או להצליב עדויות שנמסרו לה מפי עובדי ציבור מעורבים אחרים. אופי התשאול ובעיקר הפרשנות שקיבלו שאלות חברי הוועדה ומעניו של רה"מ, הם שמצדיקים דיון נוסף ובעל אופי שונה באשר להליך התשאול ובאשר לפרשנות התקשורתית שניתנה לדברים; אין כאן כלל שאלת אחריות; ראש הממשלה איננו אמור לנהל את אירוע מירון!!!

שמעתי בתקשורת חלק מהשאלות של יו"ר הוועדה וחלק מחבריה. לדעתי, אופי השאלות מצביע על אי-הבנה מצידם אמור לתפקד שירות ציבורי במדינה. ראשית, אירועי מירון אינם מנוהלים ע"י משרד ראש הממשלה ואין סיבה שינוהלו על ידו. קבר בר-יוחאי הוא מקום תפילה קדוש וככזה עליו להימצא בפיקוח והשגחה של משרד הדתות. כל האירועים המתרחשים במקום זה חייבים להיות מפוקחים ע"י רשות אחת בכדי להבטיח סדר, שליטה ואחידות לכל דיכפין. באירועים רבי-משתתפים, על הרשות הממונה במשרד הדתות לוודא שיתקיימו במקום תנאים המאפשרים קיום האירוע, וסדר ופיקוח המבטיחים את בטיחות המשתתפים: - זאת החל מסידורי גישה, עבור דרך מספר משתתפים עם מקדמי ביטחון ראויים (מאושרים ע"י מומחים לעניין), דרך סידורי ניהול ופיקוח משטרתיים לתנועה אליו וממנו וכלה בדרכי פינוי למטרות טיפול רפואי, אבטחה וביטחון, לצד סדרי כניסה ויציאה רגילים ובמקרי חירום.

המינהלת המפיעלה ומסנכרנת בחסות המשרד את האירוע, חייבת להיות כפופה למשרד האחראי (דתות או שירותי-דת) ויהיו בה נציגים מכל המשרדים המשתתפים האחרים בכדי לקצר ולייעל את התהליך השלם. ראש המינהלת הוא האחראי על פעולותיה ובסמכותו להורות על ביטול האירוע היה והתנאים השוררים בשטח אינם מאפשרים קיום בטוח שלו. אפשר בהחלט שביטול האירוע יהיה חייב באישור מוקדם של השר הממונה אבל יוזם המהלך הוא האחראי. כל משרד מבין המשתתפים במינהלת חייב לדעת מראש מה תפקידו וראש המינהלת אחראי לוודא זאת. מבחינה זו, האחריות נעצרת אצל ראש המינהלת - הגוף האחראי לתפעול על כל היבטיו. אחריות השר הממונה או מנ"כלו, היא על בחירת ראש-מינהלת מתאים - אדם בעל כישורים וניסיון ביצוע רלוונטי לניהול הפעילות המורכבת על כל היבטיה. היה וימצא שלא נבחר אדם ראוי - תהיה זו אחריותו של השר הממונה או מנ"כלו. (זה שבחר בשם המשרד את המועמד). הוא הדין לגבי שליחת נציגי משרדים אחרים למינהלת. שולחיהם אחראים על בחירת אנשים בעלי כישורים מתאימים לסוג, מורכבות והיקף הפעילות לה הם נדרשים לערוב. העובדה שקיימת מינהלת וכי יש ראש המתאם ומסנכרן את פעולותיה אינה מפחיתה מאחריות המשרדים המשתתפים האחרים כהוא זה בכל הנוגע לחלקם במאמץ הכולל.

השירות הציבורי פועל בדרך כלל במבנה מטריציוני, כלומר: יחידות מקצועיות יעודיות "משלבות ידיים" לצורך משימה מעורבת תחת מסגרת ניהולית אחת המוקמת אד הוק לצורך המשימה, כאשר מבנה משולב זה אינו נועד לשרת מהלך חד-פעמי אלא אירועים חוזרים בעלי אופי קבוע. (כאשר מדובר בהתרחשות חד-פעמית, בעלת אופי זמני נהוג לדבר על פרויקט (מיזם) - מסגרת המתפרקת לאחר תום המשימה וחבריה חוזרים ל"מרכז הידע" ממנו גויסו עבורה.

אין ספק שבמגוון העצום של אירועים שמנהלת המדינה - קבועים או מיזמיים - מתנהלים רובם מחוץ למסגרת הפיקוח הישיר של משרד ראש הממשלה אך לא בהכרח מחוץ למסגרת העניין המעשי שיש בהם לחברי כנסת החברים גם בוועדות הפיקוח אד-הוק על נושאים אלה. האם הוזמנו להעיד בפני ועדת החקירה לאסון מירון גם חברים מהוועדה לביקורת המדינה? אלה, חזקה עליהם שידעו על דוחו"ת מבקר המדינה בשאלת התאמת אתר קבר בר-יוחאי במירון להילולה השנתית בו; ומדוע לא שמענו על כך? מדוע ראש הממשלה כן, והם לא?!

ישנן לא מעט מדינות בעולם שמורכבות הניהול והמעקב אחר החלטות הגורמים הבכירים ביותר בממשלה, בפרלמנט ואצל מבקר המדינה הביאו להקמתו של "משרד לתכנון לאומי"4 העוקב אחר ביצוע ההחלטות עד דרג הממשלה ועד בכלל ודואג להתריע בפני השר האחראי לתכנון הלאומי על ביצוע או אי-עמידה ביעדים שנקבעו. מכאן עובר תהליך הדירבון וההסדרה לקווי-הקשר הקצרים שבין ראש ממשלה, שר לתכנון לאומי או מנכ"ל משרד רה"מ במטרה לקדם ביצוע ולא רק החלטות. אין ספק שתחום זה לקוי אצלנו אבל אסון מירון איננו הנושא היחיד הסובל מכך...

שיטת ניהול לוקה במהותה ואחריות אישית למותם של אנשים באירוע פרטני הינם שני תחומים שונים לחלוטין. הגיע הזמן שנדע להבחין ביניהם. התקשורת הממוחשבת מקצרת ומפשטת דרכי וזמני-תפוצת מידע באופן ניכר ויכולה להוות את התקשורת האפקטיבית המרכזית והעיקרית לפחות במערך השירות הציבורי הממלכתי. מן הדין שהממשלה תיתן דעתה על שינוי כזה ותקצה לו את העדיפות הנכונה. אין כוונת הדברים שכך יוכל רה"מ לנהל בעצמו את כל האירועים ההמוניים בישראל אולם האחראים על הביצוע והמפגרים בביצוע, ידעו שהמידע והנתונים מגיעים לתשומת ליבם של ממוניהם בלוח זמנים רלוונטי למניעת אסונות ומיזעור הכשלים כשהמוטיב המנחה את העשייה כולה הוא שיפור הליכי הניהול והביצוע ולא פוליטיקה זעירה של רדיפת ראש ממשלה מכהן או בעל תפקיד ממלכתי אחר.

מחול השדים שהתפתח סביב תשאול רה"מ בוועדת החקירה, איננו שייך כלל וכלל לאסון ולאחראים להתרחשותו. מקורו בשינאת-החינם שפשתה במקומותינו ונוגסת בנו בכל פה. רבים חסרונותיו הניהוליים של נתניהו ואחד המרכזיים בהם הוא שאיננו אוהב לנהל מערכות גדולות בכלים מסגרתים "מגבילים". אומנם ראש ממשלה אינו יכול להיות מנותק מהניהול השוטף מבקרה ומהכרה כללית של המציאות במשרדי הממשלה, אולם פעילות רצויה זו אינה עושה אותו אחראי.

האחראי הוא מי שנקבע ע"י המערכת המתפעלת ותפקיד זה באירוע מירון לא אוייש. החלטת ביצוע ללא קביעת אחראי כמוה כהצהרת סרק.

הערות

1. הוא אחראי למוסד, לשב"כ וכו' – גופי תפעול שהחוק קובע שהוא אחראי להם.
2. באופן הכי הגיוני וטבעי מתבקש שהמשרד האחראי יהיה משרד הדתות בגלל הרגישות הדתית אבל ייתכן גם המשרד לביטחון הפנים המתפעל את סידורי הקרה, השליטה והביטחון האזרחי; בכל מקרה- אחראי אחד! קיראו את מאמרו של אלי ציפורי במעריב מ-22.7.2022, " לא על הלחם לבדו" - ותראו פן חשוב אחר של אותה תופעה בדיוק.
3. השלטת גישה זו על נורמת החיים הסדירה שלנו היא משימה דחופה ולגמרי לא פשוטה. הבילבול בהגדרת והבנת המושגים מחבל ביישום וחוסר המשמעת והאכיפה הציבורית, הם מכשול חמור נוסף. במקרה זה (אבל לא רק בו) מתחייבת שיטת אכיפה אקטיבית שעיקרה יכולת של הנהג להזעיק עזרת משטרה מהירה והטלת עונש ע"י השוטר בדמות קנס כספי, ואף הורדה מהרכב ומעצר זמני של העבריין. ייתכן בין היתר להפעיל שוטרים סמויים שיסעו בחלק מהרכבים ויגישו לנהגים את הסיוע הדרוש לאכיפה, עד אשר תוטמע תרבות ההתנהגות הנדרשת.
4. היתרון של קיום משרד מעין זה הוא חשיפת התכנון הלאומי לציבור בצורה שיטתית ומסודרת ורציפות המעקב אחר יישום החלטות ממשלה לאורך זמן עד השלמת ביצוען. כ"כ מהווה הוא מוקד ידע לניהול תוכניות לאומיות ארוכות טווח ומורכבות ולשילוב הלאומי ביניהן.

תאריך:  28/07/2022   |   עודכן:  28/07/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בשבח האחריות
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
28/07/22 15:24
 
הירונימוס
29/07/22 17:13
 
באום
29/07/22 21:31
 
הירונימוס
30/07/22 11:47
 
באום
30/07/22 13:31
 
הירונימוס
31/07/22 19:13
2
הירונימוס
29/07/22 17:22
3
רפי לאופרט
30/07/22 11:35
 
באום
30/07/22 13:24
 
רפי לאופרט
3/08/22 18:52
 
הירונימוס
4/08/22 12:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתן כהנא היה הפנים היפות של הדור הזקוף בציונות הדתית. לא עוד דמות סטריאוטיפית, מולעגת, משגיח כשרות ברבנות הצבאית, קומבינטור ותחמן, גלותי בארץ ישראל, אקרובט של "מה יפית" לפני החילוני. לא דתי מחמד, מתחנף, מתרפס, רכרוכי, לא מה שהגדיר חברו לאידאולוגיית הדור הזקוף בציונות הדתית, ילד הכאפות האולטימטיבי.
זהבה גלאון היא האדם המתאים ביותר לעמוד בראש מפלגת מרצ, מפלגתי זה חמישים שנה. למען האמת, היו לי גיחות להקמת מפלגות נשים שלא צלחו. אבל מפלגה זו שהוקמה בידי שולמית אלוני ז"ל, הינה מפלגתי.
28/07/2022  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
ע"פ תדרוך ביטחוני מסווג של גורמי ממשל אמריקני לחברי בית הנבחרים בוושינגטון, מספרם של החיילים הרוסים שנהרגו או נפצעו מאז הרחבת הפלישה לאוקראינה ב-24 בפברואר עומד על לא פחות מ-75 אלף חיילים - למעשה מחצית מהיקף הכוח הלוחם שריכזה רוסיה בגבול עם אוקראינה לפני הרחבת הפלישה.
28/07/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בשנים האחרונות אני שומע יותר מדיי פעמים את המילה "אידיאולוגיה". ברוב המקרים לא הצלחתי להבין את ההקשר של השימוש במושג זה באותו מסר של מי שמשתמש בו. חשבתי שאולי שכחתי או שלא הבנתי מה באמת הפירוש של המילה "אידיאולוגיה" ולכן טרחתי ושאלתי את "רבי" גוגל, ואלו התוצאות שקיבלתי: אידיאולוגיה זה מושג מטרייתי, כלומר הוא מטרייה שמתחתיה יש הרבה מאוד סוגי חשיבה, שהם שונים לפעמים בתכלית זו מזו. אידיאולוגיה יכולה להיות מחד-גיסא, תפיסות חשיבה פילוסופית של הובס, מרקס וכו'. אידיאולוגיה היא תפיסת עולם של מערכת רעיונות, השקפות, עקרונות, קשור לתפיסת עולם.
28/07/2022  |  מוטי פלד  |   יומני בלוגרים
מפלגת "סדר חדש" בהנהגת עו"ד, סא"ל במיל' אביטל אופק (55) חרתה על דגלה את צמצום הפערים הקריטיים בין שכבות שונות באוכלוסייה הישראלית
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
שיר טורם-הספרי
שיר טורם-הספרי
מספר המפונים מהגליל, יש לומר פליטים, נאמד באופן רשמי בכ-100 אלף. בפועל המספר גדול אף יותר    דה פקטו כל חבל הארץ הממוקם מהעיר כרמיאל צפונה לגבול הלבנון, הפך להיות "רצועת ביטחון" לכל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il