|   15:07:40
דלג
  יעקב קורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
הופכה חיה מרתקת [צילום: יוסף אבי יאיר אנגל (ג'וחא)]

מי אמר שקונצרטים משעממים

מי שלא חש בחשמל באוויר בקונצרט מוקלט לא יודע מה הוא שח הוא פשוט לא מתבונן נכון, לא שומע נכון, יש לו דעות קדומות
28/07/2022  |   יעקב קורי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

לכאורה אין דבר משעמם יותר מצפיה בקונצרט, גם למי שחובב מוזיקה קלאסית. יושבים להם כמה עשרות נגנים לבושים בלבוש אחיד, יש שיגידו כפינגווינים, ומולם עומד מנצח שמזיז מקלון בקצב אחיד. אין דיבור, אין משחק, אין שירה, אין תפאורה, אין תלבושות, רק מוזיקה נטו, אבסטרקטית, כמו ציור קוביסטי. איזה שעמום, מה פשענו?

ובמקביל מציע יוטיוב ועוד מאות אתרים, אפילו חינם, אלפי קונצרטים מוקלטים, סימפוניות, קונצ'רטי עם סולנים, מוזיקה תזמורתית, מוזיקה קאמרית, רסיטלים וכדומה. יש יצירות פופולריות שנהנות מצפיות של מיליונים, אחרות במאות אלפים, אפילו אלפים בודדים. מה קורה למזוכיסטים אלה, שאפילו לא הולכים לקונצרט להיראות?

רבים נרתעים מצפייה בקונצרטים באינטרנט, גם אם המבצעים הם טובי הסולנים, המנצחים והתזמורות. אין כמו החשמל הזורם באולם בהופעה חיה, ההתרגשות, איכות הצליל, המיקוד האישי במה שמעניין, ההפתעות, תגובות הקהל. לעומת זאת, מה כבר מעניין בקונצרט מוקלט שעבר תחת הפריזמה של הצלם, במופע מלפני שנות דור?

אלא שזו גישה שטחית ומי שמחפש יכול למצוא עניין במיוחד בקונצרט מוקלט. קודם כל, כי הביצועים הם הכי טובים שהיו אי-פעם, עם אמנים שכבר לא איתנו או לא במיטבם. אתה יכול להתרכז בסוליסט ובנגנים נטו מבלי שדעתך תוסח משכן טורדני, שיעולים, משורה רחוקה, מעייפות שלך אחרי יום עבודה, חום, קור, או מחיר הכרטיס.

אלא שקונצרט ביתי יכול לשעמם ואתה עלול להירדם, במיוחד אם אתה מעדיף שהמוזיקה תיספג בתוכך בעינים עצומות. איך הופכים אם כן את הקונצרט למופע מרתק? קודם כל על-ידי קריאה על היצירה, על הנגנים, על המופע, ההערות הנלוות ביוטיוב. שנית על-ידי צפיה על מסך רחב עד כמה שאפשר באיכות צליל מירבית ומיטבית.

מחוזות רחוקים

אך בכך לא די. הפוך את הקונצרט למסע מרתק כשתתבונן בסוליסט, בהבעות פניו, בעוויות ההתאמצות, בזיעה, בעייפות שלו ובאקסטזה. מתי אתה יכול להתרכז בזה במופע חי? עבור לנגנים, למנצח, איך הם מנגנים בהרמוניה, איך הצ'לנים עם קשת אחידה לעומת הכנרים עם קשת מגוונת. איך הם מתבוננים בסוליסט, בהערצה או באדישות.

על-מנת שתישאר מרוכז ביצירה ודמיונך לא יפליג אל מחוזות רחוקים, שים לב לפרטים. תן למוזיקה לחדור לתוכך דרך האוזניים, אך העסק את עיניך בצפייה בהצגה. הצגה? בהצגה יש מה לראות, באופרה קל וחומר. אך מה כבר יכול להיות מעניין בתזמורת של פינגווינים? אלא שזו עלילה, אלה אנשים שמרתק לראות איך הם פועלים ומנגנים.

שים לב מה החלוקה בין גברים ונשים. לפני עשרות שנים כמעט ולא היו נשים וכיום לעיתים מחצית התזמורת נשית. איך החלוקה האתנית, איך הם נראים? בשנות השבעים והשמונים היו להם תסרוקות כמו לג'ון טרבולטה, אפילו ליצחק פרלמן, עם שער מנופח ופאות עבות. המבוגרים יותר היו מסופרים קצר. כיום לחצי מהנגנים יש זקן.

כל תזמורת בוחרת סוג אחר של לבוש, לעיתים עם פרפר, לעיתים עם עניבה, נשים בכלל לבושות בסגנון שונה גם אם הן לבושות בשחור. שים לב לאולם, לתגובות הקהל, להבעות הפנים שלהם, מי מרותק, מי אדיש, מי נרדם. אין מנצח אחד שמנצח כאחר, לכל אחד סגנון משלו ועולה על כולם לאונרד ברנשטיין האקספרסיבי, עם מופע סטנדאפ.

כל מנצח, כל סוליסט, כל נגן, הוא שחקן. הוא רק מביע את עצמו במוזיקה, בהבעות פנים וגוף במקום במילים. זה מרתק לראות אותם במופע ומובטח לך לא להירדם. עולים על כולם נגני כלי הנשיפה. הנגינה שלהם מרתקת, לא פחות מג'אם סיישן. ולא פחות מרתקים נגני כלי ההקשה. כדאי לשים לב לכל סוגי הכלים ולצליל השונה שלהם.

תנאי אופטימום

יש יצירות שהן ממש הופעה חיה מרתקת, כמו הבולרו של רוול. המהדרין יכולים לצפות באותה יצירה בביצועים שונים עם תזמורות שונות, מנצחים שונים, סולנים שונים. אלה הצגות שונות בתכלית למרות שזאת אותה מוזיקה. שים לב להבדלים, אל תתן לגימיקים ושטיקים להשפיע עליך, אצל צ'יקובסקי כאצל צ'כוב, מה שחשוב זו האמת.

מי שלא חש בחשמל באוויר בקונצרט מוקלט לא יודע מה הוא שח. הוא פשוט לא מתבונן נכון, לא שומע נכון, יש לו דעות קדומות. אסתכן ואומר, שאתה יכול להעריך נכונה יצירה הרבה יותר טוב אם אתה צופה בה בבית, בנוחיות, בביצוע מעולה, בתנאי אופטימום. דווקא בהופעה חיה הסיכוי שלא תתמקד ותהנה הוא הרבה יותר גדול.

הגעתי לתובנות אלה בצוק העיתים, אחרי שכמעט והתחרשתי ואני יכול ליהנות ממוזיקה רק באוזניות מיוחדות, אחרי הסגרים של הקורונה, אחרי שקשה הרבה יותר לנסוע למופעים בחו"ל בגיל הזהב והמחירים בכלל מרקיעים שחקים. כאשר האלטרנטיבה בקונצרטים מוקלטים ביוטיוב מתאימה במיוחד לכל מגבלה, לכל תקופה ולכל כיס.

ומי שרוצה לצפות בהקלטות איכויות עדכניות או אפילו במופעים חיים של תזמורות יכול כיום לעשות זאת גם בביתו תמורת תשלום סימלי של כמה עשרות שקלים לחודש. אין גבול לאפשרויות המוצעות לאיש תרבות בטכנולוגיה המודרנית ולכן כה עצוב שהולכים ומתמעטים שוחרי הצגות המופת, המוזיקה הקלאסית והאופרות.

דווקא כשהכל נגיש אין ביקוש. אבל זה לא אחיד. יש קהל שוחר תרבות במיליונים, גם של צעירים, ברוסיה, בצרפת, בסקנדינביה. הרבה פחות באנגליה ואמריקה והכי פחות בישראל. עוד עשר עשרים שנה, כשהדור שלנו יעבור לשמוע את מוזיקת המלאכים, אולמות התיאטרון והקונצרטים יישארו ריקים בישראל, גם לא יהיו נגנים.

לא לזוגות צעירים

כבר כיום מוצעות לשחקנים ולנגנים משכורות רעב, אך בעוד התיאטרון נהנה ממחירים השווים לכל נפש (אך עם פחות ופחות הצגות מופת), התזמורות הטובות והאופרות מנגנות רק לאלפיון העליון, אפילו הרביעיות המובילות. הצעירים כלל לא נמצאים על מפת התרבות, הם על לוח משחקי המחשב, חדרי הבריחה ותוכניות הריאליטי.

כאן כמו בכל תחומי החיים בישראל דרושה מהפכה כי יש לנו נוער טוב, אך מערכת החינוך לא נותנת לו את הכלים הראויים, והתקציבים המוקצים לתרבות שואפים לאפס. גם בעולם הרחב המצב לא יותר טוב כשהחסם שם הוא במחירי העתק של מופעי תרבות איכותית. איזה זוג צעיר יכול להרשות לעצמו לבקר באופרה או בפילהרמונית?

נהניתי בצורה בלתי רגילה לכתוב את הספרים ומחזות התרבות שלי, על ספרות, תיאטרון, אמנות, קולנוע איכותי. את ספר הקונצרטים המבוסס על 1,200 יצירות שבחרתי בקפידה ממיטב הביצועים ביוטיוב. זה איפשר לי להחשף לרזי המופעים האיכותיים המוקלטים, אחרי שבמשך עשרות שנים צפיתי במיטב מופעים חיים בתיאטרון ובמוזיקה.

מצאתי באקדמיה עד לאחרונה מסילות לליבם של צעירים והנגשתי לאלפים את אהבת התיאטרון עם דילמות אתיות של מיטב גיבורי הקלאסיקה. בספרים, מחזות ואפילו בערוץ יוטיוב שיצרתי אני מנסה להמשיך במסע שלי להנגשת התרבות האיכותית לקהל הרחב, ובמיוחד לצעירים, על-מנת שלא ייכתב על מצבתי: "פ.נ. האינטלקטואל האחרון"!

תאריך:  28/07/2022   |   עודכן:  28/07/2022
יעקב קורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה שנים שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מתריע מעל כל במה לאומית ובינלאומית על סכנת הגרעין האירנית וזוכה על כך לביקורות ציניות ומלגלגות כמעט מקיר אל קיר בכנסת ובכלי התקשורת, מכל קצות הקשת הפוליטית השמאלנית (איך לא) בארץ. הוא היה הראשון שהתריע בשער והראשון שהתנגד להסכמי הגרעין האירניים הנבובים. מה לא אמרו עליו? שהוא מנותק, מחפש כותרות ורייטינג, בורח מהתמודדות עם בעיות הפנים של ישראל ומבקש להסיט את דעת הקהל ממשפטו. זוכרים?
28/07/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים

28/07/2022  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
גורביץ' היה מראשוני הקריינים בקול ישראל, מפיק ומנחה חידון התנ"ך הראשון למבוגרים, מבכירי הקריינים שהקריאו במשך למעלה מ-4 עשורים את "פרקי היום בתנ"ך" בשידורי קול ישראל במסגרת המדור להווי ומסורת יהודית. היה אחד מסמליה של העברית המשובחת הצחה, עם ההטעמה של הח' והע' ברדיו הישראלי. הצליח להביא בקולו המיוחד, קול אלוהי משהו, את פסוקי התנ"ך לרבים מבתי בישראל.
28/07/2022  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
סוגיית האחריות עולה אצלנו לדיון ציבורי לעיתים מזומנות, משמע: היא אקטואלית וחשובה לחיי היום-יום. עם זאת דומה שכפי שגדול הבילבול הציבורי בסוגיות עקרוניות אחרות, הוא גדול שבעתיים בשאלת האחריות - מי קובע אותה ומה משמעותה. אצל רבים מתפרשת "אחריות" כאישית גם כאשר מדובר בתפקיד ציבורי או ממלכתי שמעצם טיבעו לא תיתכן בו אחריות אישית לביצוע, מלבד זו של המופקד על עשיית מעשה מטעם הגורם המוסמך.
28/07/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
מתן כהנא היה הפנים היפות של הדור הזקוף בציונות הדתית. לא עוד דמות סטריאוטיפית, מולעגת, משגיח כשרות ברבנות הצבאית, קומבינטור ותחמן, גלותי בארץ ישראל, אקרובט של "מה יפית" לפני החילוני. לא דתי מחמד, מתחנף, מתרפס, רכרוכי, לא מה שהגדיר חברו לאידאולוגיית הדור הזקוף בציונות הדתית, ילד הכאפות האולטימטיבי.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
[צילום: יח"צ, הרבלייף]
סוזן בוורמן
חמישה צירופי מזון מומלצים לתזונה נכונה    הוספת מעט שומן בריא מאבוקדו או שמן זית לסלט תעזור לכם לספוג את הקרוטנואידים שמצויים בחסה רומית, גזר ועגבנייה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il