|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
אצלו היו 30 שרים ותשעה סגני שרים [צילום: קובי גדעון, פלאש 90]

התוכנית הכלכלית של נתניהו היא אחיזת עיניים

מהקורונה הוא מתעלם כדי שלא ייצא רע, ומאוקראינה הוא מתעלם כדי שיורשיו כן ייצאו רע הוא מעלים נתונים מרכזיים המשנים את התמונה הבטחותיו ריקות מתוכן ועומדות בניגוד לעקרונות יסוד כלכליים ולעברו-שלו
03/08/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   בחירות 2022   |   תגובות

בתמימותי נדמה לי, שאי-אפשר - או לפחות קשה מאוד - לכזב כאשר מדובר בנתונים מדידים הגלויים לעין כל. הדבר נכון במיוחד כאשר עסקינן בכלכלה: רווח הוא רווח, הפסד הוא הפסד, אינפלציה היא אינפלציה, אבטלה היא אבטלה. נכון שאפשר לתת פרשנויות יצירתיות וגמישות (הפסד יוסבר ב"אירועים חד-פעמיים", הסבר שמשום מה לעולם לא יינתן לרווח; האטה תיוחס למשבר עולמי, בעוד צמיחה תיוחס לממשלה המקומית) - אבל לפחות המספרים עצמם חייבים להיות מוצקים.

לא אצל בנימין נתניהו. התוכנית הכלכלית שלו היא מסע של אחיזת עיניים, תוך שימוש מניפולטיבי בנתונים ואף התעלמות מהם. נתניהו בהחלט מבין בכלכלה, מה שרק מחמיר את הדבר. הוא לא איזה בור המשנן מה שלחשו לו יועציו, אלא אדם היודע היטב שדבריו תלושים מן המציאות הנוכחית ובלתי אפשריים ליישום בעתיד.

נניח בצד את העובדה שנתניהו היה ראש הממשלה במשך 12 מתוך 13 השנים האחרונות, והיה לו המון זמן לטפל במשבר הדיור ובגורמי היסוד להם הוא מייחס את יוקר המחיה (כגון מכסים, רגולציה והעדר ייבוא מקביל). נדבר על מה שהוא מבטיח כעת - ערימה של מרשמים לגן עדן עלי אדמות, שאין שום דרך בעולם לבצע אותם בבת אחת, במיוחד לנוכח העובדה שחלקים מרכזיים מהם כלל אינם תלויים בישראל ובממשלתה.

מוציאים את ישראל מהמשבר / מצגת
התוכנית הכלכלית של הליכוד המוצגת לקראת בחירות 2022, שהוכנה בשיתוף אבי שמחון, יובל שטייניץ ושי באב"ד (71 עמ')

תזכורת: למה יש משבר כלכלי עולמי
המזון מתייקר בכל העולם [צילום: מאט רורק, AP]

נלך לרגע צעד אחורה ונסביר מדוע העולם מצוי במשבר כלכלי. דומה שהוא חסר תקדים: יש לו שתי סיבות מרכזיות המרוחקות מאוד זו מזו, כך שפתרון לאחת מהן לא יעזור מול האחרת. הסיבה הראשונה היא שאריות משבר הקורונה: לצרכנים, בעיקר בארה"ב, יש הרבה כסף והם מוציאים אותו במהירות על מה שלא קנו בזמן הקורונה – מה שמוביל לעליות מחירים. הללו מתגברות בשל חוסר יכולת של שרשרת האספקה לספק את הביקוש המוגבר, פגיעה בייצור בסין בשל הסגרים החוזרים ונשנים בה, ומחסור קשה בידיים עובדות (בעיקר בארה"ב) הגורם לעליית שכר המתגלגלת לכיסי הצרכנים.

הסיבה השנייה היא המלחמה באוקראינה, אשר הזניקה את מחירי האנרגיה – מה שגורם במישרין לעלייה בכל יתר המחירים, כי אין מוצר ושירות שאינם זקוקים לחשמל או לדלק. אותה מלחמה גם העלתה בצורה משמעותית את מחיריהם של חלק ממוצרי המזון הבסיסיים (רוסיה ואוקראינה מייצאות יחדיו רבע מכלל החיטה המיוצאת בעולם, רוסיה לבדה היא היצרנית של רבע מהדשנים בעולם). לכך יש להוסיף את חוסר היציבות שגורמת המלחמה הגדולה הראשונה בין מדינות אירופיות מאז 1945.

ישראל היא שחקן זעיר במגרש העולמי, המושפע מאוד מן המתחולל בו. מחירי האנרגיה משפיעים עלינו, מחירי המזון משפיעים עלינו, חוסר היציבות משפיע עלינו, האינפלציה בארה"ב משפיעה עלינו. בהתחשב בקוטנו של המשק הישראלי, הוא מפגין יציבות מרשימה. האינפלציה אומנם הואצה ל-4.4% ב-12 החודשים האחרונים, אך היא נמוכה בכמחצית מאשר בארה"ב, בריטניה, גרמניה ומדינות עשירות אחרות. השקל התחזק ב-12 החודשים האחרונים ב-10% מן האירו ורשם פיחות של 4.6% בלבד מול הדולר, בעוד האירו איבד 14% מערכו מול המטבע האמריקני. זה לא אומר שאין בעיות: התוצר ירד ברבעון הראשון של השנה ב-1.8% בחישוב שנתי ובהחלט קיימת סכנה לגלישה למיתון, ואולי גם סטגפלציה (מיתון ואינפלציה יחדיו) אם המחירים ימשיכו לעלות. אבל להגיד שישראל במשבר כלכלי – זה לא נכון.


מעוות את המספרים ואת ההיסטוריה
האבטלה ממשיכה לרדת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כעת נפנה לנתונים של נתניהו. הוא עצר אותם בשנת 2019 וזה בהחלט סביר, כי השנתיים של הקורונה (ובמיוחד הראשונה שבהן) היו יוצאות דופן. אך לא זו הסיבה שהוא מציג. לשיטתו, ב-2019 מתחיל עידן "הממשלה הלא-יציבה". סליחה?! מי בדיוק עמד בראשה עד לפני שנה? מי בדיוק לא הצליח להרכיב ממשלה, סירב לפנות את מקומו וגרר את ישראל לעוד ועוד מערכות בחירות? מי בדיוק פירק את ממשלת האחדות? נתניהו מעוות לא רק את המספרים, אלא גם את ההיסטוריה.

במישור הכלכלי, לדלג מ-2019 הישר ל-2022, תוך התעלמות מוחלטת מההשלכות של הקורונה – זוהי אחיזת עיניים. במיוחד כאשר במקביל נתניהו מציג את התייקרות החשמל, הדלק והמים – ושוב מתעלם לחלוטין מן הגורמים החיצוניים. אז אם נתניהו סבור שצריך להתעלם ממשברים עולמיים כפי שהוא עושה לגבי ליבת הקורונה, יתכבד ויעשה זאת גם לגבי ספיחי הקורונה והמלחמה באוקראינה. כלל מספר אחת בכל ניתוח מספרי, ובוודאי בניתוח כלכלי, הוא עקביות. לא אצל נתניהו; הוא מלהטט במספרים לפי צרכיו הפוליטיים. מהקורונה הוא מתעלם כדי שלא ייצא רע; מהמלחמה באוקראינה הוא מתעלם כדי שיורשיו כן ייצאו רע.

כעת נבחן כמה נתונים לגופם (נתניהו לא אמר מהיכן שאב אותם ולמתי הם מעודכנים; נצא מתוך הנחה שהם נכונים ועכשוויים). הוא מדבר על התייקרות של 12% בחשמל ו-7% בדלק. נזכיר שוב שמדובר במכה עולמית שישראל אינה יכולה לעשות דבר נגדה. וכעת נציין, כי גם בארה"ב התייקר החשמל ב-12% בשנה האחרונה, בגרמניה הוא זינק פי שלושה, ובצרפת – פי 3.4. ואילו מחיר הדלק זינק בארה"ב ב-44%, בגרמניה הוא עלה ב-13% ובצרפת ב-22%. מחירי המזון, אומר נתניהו, עלו בישראל ב-5.5%; נספר לו שבארה"ב הם עלו ב-9.1% ובאיחוד האירופי ב-11.6%. אולי זאת לא נחמה גדולה, אבל מי שמציג את המצב בישראל כאילו הוא איום ונורא - מטעה במכוון בהשוואה עולמית.

נתניהו מתגאה – ובצדק – בכך שהתוצר לנפש עלה משמעותית בתקופת כהונתו והגיע ל-43,603 דולר בסוף 2019. אבל פה נעצרת ההיסטוריה לפי נתניהו. אנחנו בדקנו הלאה. בסוף 2021 עמד התוצר לנפש על 51,430 דולר – עלייה מרשימה של 18% בשנתיים של הקורונה (בהן נתניהו עצמו היה ראש הממשלה שנה וחצי; אבל מתברר שיורשיו לא הרסו את המשק). עוד אומר נתניהו, כי ב-2019 עמדה האבטלה על 3.8%, רמת שפל של 40 שנה. עכשיו תנחשו היכן היא כיום. 3.3% בלבד, כלומר – עוד יותר נמוכה. ולבסוף מצביע נתניהו על דירוג AA- שקיבלה ישראל מחברת סטנדרד אנד פור בשנת 2019. יודעים מה הדירוג כיום? בדיוק אותו הדבר. אז איפה המשבר? איפה הכשלון של "הממשלה הבלתי-יציבה"?

עודפי מיסים לא מיועדים לסובסידיות
כאילו שישראל יכולה לשנות את העולם [ג'יי הונג, AP]

כעת לפתרונות. כבר הערתי שנתניהו יכול היה לבצע רבים מהם בתריסר שנות כהונתו. כעת הוא מפזר הבטחות להקפיא את מחירי החשמל, הדלק והמים – כאילו ממשלת ישראל יכולה לשנות את כיוון הכלכלה העולמית. אבל נגיד שהוא מתכוון לסובסידיות עתק שימנעו את עליית המחיר לצרכן. מהלך כזה יפגע קשות באמינותה של ישראל בשווקים הבינלאומיים. הוא יהיה מנוגד בתכלית לעקרונות היסוד של משק חופשי וליברלי, ולכל מה שנתניהו עצמו מטיף לו במשך שנים. הוא גם יעמוד בסתירה חזיתית להבטחה אחרת שלו – הפחתת הרגולציה.

ומהיכן יבוא הכסף? נתניהו אומר: מעודפי גביית המיסים ומייעול המגזר הציבורי. תרשו לי להגיב במילה אחת: קשקוש. לא בטוח שימשיכו להיות עודפי גבייה אם המשק ישקע למיתון, וכל כלכלן יאמר לכם שכאשר יש עודפים כאלה – צריך להפנות אותם להפחתת הגרעון הממשלתי (שהסתכם אשתקד ב-85 מיליארד שקל) והחוב הלאומי (למעלה מטריליון שקל בסוף 2021), לא לשפיכת סובסידיות. ואילו ייעול המגזר הציבורי הוא דבר שלא קרה ולא יקרה; הפקידות תמיד תתפח וההסתדרות לא תתן לפטר אפילו רבע עובד.

נסיים בעוד נקודה בנושא הזה – ייעול המגזר הציבורי. בואו נראה מה עשה ראש הממשלה בנימין נתניהו בארבע ממשלותיו האחרונות, עד כמה הוא ייעל לפחות אותן. לראש הממשלה אין יכולת להקטין את מספר עובדי המדינה או להגביל את הגידול בהם. הוא כן יכול לתת דוגמה אישית במספר השרים וסגני השרים בממשלתו, להימנע מהקמת משרדים מיותרים (שגם אותם צריך לתקצב ולאייש) ולסגור כאלו אם הוקמו בידי קודמיו. את הרקורד של נתניהו תמצאו בטבלה המצורפת.

הערה חשובה: יאיר לפיד ונפתלי בנט לא היו הרבה יותר טובים – 28 שרים ושבעה סגני שרים, ומגוון של משרדים מיותרים. אך כאשר נתניהו מבטיח שהוא ינהג אחרת – שווה לעמת גם הבטחה זו, כמו את הנתונים שהוא מציג, עם המציאות. באופן בלתי מפתיע כאשר עסקינן בנתניהו, שוב יש פער משמעותי בין מה שהוא אומר לבין האמת.

ייעול המגזר הציבורי? ממשלות נתניהו
מספר הממשלה
תקופת כהונה
שרים
סגני שרים
חלק מהמשרדים המיותרים
32
מרס 2009 - מרס 2013
30 (חמישה בלי תיק)
תשעה
נושאים אסטרטגיים, הסברה ותפוצות, פיתוח הנגב והגליל, אזרחים ותיקים, שת"פ איזורי, מודיעין, הגנת העורף
33
מרס 2013 - מאי 2015
23
עשרה
מודיעין, ירושלים ותפוצות, אזרחים ותיקים
34
מאי 2015 - מאי 2020
24
שבעה
ירושלים ומורשת, מודיעין, נושאים אסטרטגיים, שוויון חברתי, שת"פ איזורי, תפוצות, פיתוח הפריפריה
35
מאי 2020 - יוני 2021
34
שמונה
דיגיטל לאומי, ההשכלה הגבוהה, התיישבות, קידום קהילתי, מודיעין, משאבי המים, שת"פ איזורי, פיתוח הפריפריה, ירושלים ומורשת, נושאים אסטרטגיים
תאריך:  03/08/2022   |   עודכן:  04/08/2022
איתמר לוין
+לפיד: 15 שנה לא קרה כלום, פתאום נתניהו מתדלק
21:26 03/08/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה השיק בגני התערוכה את קמפיין מפלגתו, יש עתיד, לבחירות לכנסת ה-25  ▪  "יש לנו משימות ומטרות וכדי שהם יקרו אנחנו צריכים יותר כוח פוליטי, יותר מנדטים יאפשרו לנו להקים ממשלה שלא כל עריק או מורד יכול להפיל אותה"
תגובה על מסיבת העיתונאים של נתניהו [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+ח"כ שירלי פינטו לא תתמודד ברוח הציונית
17:22 03/08/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
פרסמה הודעה משותפת יחד עם שרת הפנים איילת שקד ולפיה לא תתמודד בבחירות לכנסת ה-25 ברשימת הרוח הציונית  ▪  "אמשיך להתמקד בקידום אנשים עם מוגבלויות בחברה הישראלית"
ח"כ פינטו. "סיכמנו כי לא אתמודד ברשימת הרוח הציונית" [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
+13,224 איש התפקדו לציונות הדתית
15:51 03/08/22  |  עידן יוסף
מפקד מפלגת הציונות הדתית הסתיים אמש עם 24,113 מתפקדים. שליש מהם צעירים עד גיל 25, הערים המובילות - באר שבע, ירושלים, פתח תקוה וגבעת שמואל. המתפקד המבוגר ביותר בן 98 ששכל שלושה מאחיו במלחמת העצמאות.

מהנתונים עולה כי שליש מהמתפקדים הם עד גיל 25, 46 אחוזים מהמתפקדים הם בני 25 ועד 50, גרעין מרכזי ואידיאולוגי. מיהודה ושומרון מגיעים 32 אחוזים מהמתפקדים.

המתפקד המבוגר ביותר הוא מאיר היימן בן 98 מהמושב נחלים ששכל שלושה מאחיו ואת דודו במלחמת העצמאות.

הבחירות המקדימות למפלגה שייערכו בתאריך 23.8.22, יתבצעו באופן דיגיטלי, וזאת בנוסף לקלפיות פיזיות שיועמדו במספר נקודות ברחבי הארץ.
+בזכות "רוח ציונית" איתנה
10:58 03/08/22  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
"רוח ציונית" היא משב רוח מרענן בגוש הימין וסיכוי יחיד כמעט לעבור משיח פרסונלי אלים לשיח מעשי אפקטיבי  ▪  זו מפלגה ללא יומרות עם מצע רעיוני שהיה חסר כאוויר לנשימה בגוש בשנים האחרונות ודירדר את תדמיתו ומעמדו
שליטה מוחלטת על הקואליציה [צילום: אריאל זנדברג]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התוכנית הכלכלית של נתניהו היא אחיזת עיניים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חבל"ז
3/08/22 20:31
2
א.ל. ר"ג
3/08/22 21:33
 
פלג א
4/08/22 11:15
3
טירה
4/08/22 09:51
4
ירדנה
6/08/22 14:27
5
יוסי מזרחי
6/08/22 22:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
ח"כ שירלי פינטו (ימינה) הודיעה (יום ד', 3.8.22) ליו"ר מפלגתה, שרת הפנים איילת שקד, כי לא תתמודד בבחירות לכנסת ה-25 במסגרת רשימת 'הרוח הציונית' של מפלגות ימינה ודרך ארץ.
03/08/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
אין זה מקרה שהיריבים העיקריים של ה"רוח הציונית" החדשה-ישנה הם "הליכוד" מימין ו"יש עתיד" ו"כחול לבן" משמאל-מרכז. אלה ואלה שכחו בפועל כבר מזמן מהי רוח ציונית ומוקד עשייתם בממשלה ומחוצה לה הוא פוליטי אינטרסנטי מובהק. אלה ואלה מבקשים להשיג שליטה מוחלטת על הקואליציה והממשלה הבאות וככל שמפלגות-פיצול אלה תירבנה או תתחזקנה, סביר שישראל תמשיך בקו חסר עמוד השדרה המאפיין את שלטונן בשנים האחרונות. האם זהו גם האינטרס הציבורי והלאומי - לדעתי בהחלט לא. האינטרס הלאומי הוא ממשלה ציונית רחבה, חזקה ונחרצת שתוכל לקדם את כלל הנושאים החשובים והדחופים של ישראל, שהם רבים וסובלים מחוסר יזמות, אנרגיה חיובית וניהול רציונאלי. הקו המאפיין מפלגות אלה בראשות הממשלות האחרונות הוא התבוססות - דריכה במקום בבוץ הפוליטי, שיקולים אישיים והתעלמות כמעט טוטאלית מרצון הציבור וצרכיו הדחופים.
03/08/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, הציג (יום ד', 3.8.22) את עיקרי התוכנית הכלכלית של הליכוד, לקראת הבחירות. בהכנת התוכנית היו שותפים בין היתר ח"כ יובל שטייניץ, הפרופסור אבי שמחון ושי באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר.
03/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
שמו של אלי אבידר הולך לפניו. עמיתיו במשרד החוץ תיארו אותו כדיפלומט יעיל וקורקטי. אחרים שיבחו את פעלו בשנים בהן היה במשק הפרטי. אלה עדויות שמיעה אני ראיתיו בהפגנות נגד השחיתות של בנימין נתניהו. תמיד דרוך. תמיד מתפקד. מפגין למופת שהדמוקרטיה יקרה לליבו.
03/08/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
‏בזמן שהמגעים בין שקד לכהנא תקועים, יו"ר הרוח הציונית, השרה איילת שקד, מוכנה להציע את המקום השלישי ברשימה לראש רשימת הבית היהודי - יוסי ברודני. זאת בתמורה לחיבור בין המפלגות ושימוש באות "ב" בפתק ההצבעה של המפלגה. כך דווח (יום ד', 3.8.22) בכאן חדשות. מפלגתם של שקד ויועז הנדל מגרדת את אחוז החסימה והשילוב ביניהן עשוי להיות הגרוש החסר ללירה.
03/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il