|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
והעולם שתק [צילום: יד ושם]

על ההשתקה

היסטוריה ואקטואליה - ארה"ב, השואה ולקחיה העולם שתק בדיוק כפי שהוא שותק היום,אלא אם כן זה קורה באירופה כמו התוקפנות הברוטאלית של רוסיה נגד אוקראינה כאשר דעת הקהל העולמית היא זאת שדחפה את ממשלות בעלות הברית המערביות שלא לשתוק
04/08/2022  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

בסיום הטקס בתום הביקור ב"יד ושם" רשם הנשיא ג'ו ביידן בספר האורחים: "זהו כבוד גדול בעבורי לחזור לביתי הרגשי. אסור לנו אף פעם לשכוח כי השנאה לעולם אינה מובסת אלא רק מסתתרת. אנחנו חייבים ללמד כל דור ודור שאם לא נזכור זה יכול לקרות שוב. זה מה שאני מלמד את ילדיי ונכדיי. לעולם לא נשכח".

מי שעוקב אחר יחסו של ביידן לקהילה היהודית בכלל ולישראל בפרט, אין לו ספק שכול מילה שהוא רשם יצאה מן הלב. מסיבה זאת אני תוהה. במשך כל אותן שנים שבהן נשיאיי ארה"ב הניחו זרים ב"יד ושם", עד כמה הם היו מודעים כי בשעה האפלה ההיא, לפחות בראשיתה, ארה"ב לא האירה פנים ליהודיי אירופה ובעיקר לאותם פלטי שואה שהצליחו להמלט וחיפשו מקלט וסופם שנרצחו.

נזכרתי בכך כאשר קראתי בראשית יולי השנה בעיתון "גארדייאן" הבריטי כותרת "על היהודים לשתוק: פרנקלין ד. רוזוולט, הרב סטפן ווייז והשואה". מדובר בספר של רפאל מֶדוֹף שראה אור בשנת 2019 ומבוסס על מסמכים שהתגלו בשנים האחרונות ובהם פרטים על מדיניות ארה"ב ובראש וראשונה נשיאה פרנקלין רוזוולט בכול הקשור בשואה. ד"ר מדוף עומד בראש המכון "דייויד ווימאן" לחקר השואה והוא כתב 20 ספרים בנושא כשספרו האחרון בשם "אמריקה והשואה" ראה אור ב-20 במאי 2022. בספרו האחרון היריעה והרקע הם הרבה יותר רחבים ויש בהם משום הארה, תרתי משמע, בהשוואה לספר שראה אור שלוש שנים לפני כן ואשר עליו נכתב בגארדיאן הבריטי. האשמה כלפי הממשל האמריקני הרבה יותר חריפה. אולי יש בכך איזה twist - קוועטש - פוליטי מצד ה"גאדדיאן" הבריטי. הנה לא רק אנו הבריטים העלינו בראש דאגותינו את הבסת הנאצים, תוך הסחת הדעת מן השואה, אלא גם האמריקנים. סתם ניחוש מן השרוול. אבל אין בו כדי לבטל את המובא בספרו של מדוף.

הנשיא ביידן מניח זר ב"יד ושם" תמונה-"יד ושם" [צילום: דבי היל]


ממשל רוזוולט מנע קליטת פליטים יהודיים

לפי הממצאים בספר, אשר בעצם מגבים מחקרים קודמים של היסטוריונים, הממשל בתמיכה של הנשיא מנע הגירה מאירופה של יהודים, הרבה מעבר להגבלות שנקבעו בחוק וגם מעבר לשטחה של ארה"ב, כמו ב"איי הבתולה" באזור הקריביים, שבשליטת ארה"ב. אניית פליטים שההגיעה לאיים סורבה לעגון. יתרה מזאת לפי המסמכים של מדוף ממשל רוזוולט אסר על אניות אמריקאניות ריקות שהפליגו מאירופה להעלות על סיפוניהם פליטים. שלא לדבר, על מה שידוע שממשלת ארה"ב דחתה הצעות להפציץ מסילות ברזל שהסיעו יהודים למחנות ההשמדה. זאת גם אם מפציצים אמריקאניים הטילו פצצות על אתרים נאציים אסטרטגיים, לא הרחק ממסילות אלה שלא עמדו בסתירה למטרה הראשית של ניצחון על הנאצים.

מדוף רומז בצורה די בוטה שרוזוולט חשש שהתמיכה של הקהילה היהודית בפליטים מארצות הכיבוש, עומדת בסתירה למדיניות האמריקנית.הוא מזכיר בהקשר זה גם את היחס ליפנים אזרחי ארה"ב, שכידוע חלק מהם נעצרו והוחזקו במעצר, אחרי ההתקפה היפנית על "פרל הארבור" מחשש של היותם "גייס חמישי". רמז די גס לגבי חששות כלפי יהודיי ארה"ב ו"הנאמנות הכפולה". כך אמריקה והעולם היהודי. בזמנינו - אמריקה וישראל. במעט שלמדתי על מנהיג גדול זה שהודות לו ולראש ממשלת בריטניה, ווינסטון צ'רצ'יל - העולם ניצל - לא מצאתי בו, את "הציוני" של ווינסטון צ'רצ'יל, בלשון המעטה. הוא מינה לשגרירו בלונדון בסוף שנות ה-30 את ג'וזף קנדי, האב של הנשיא קנדי. ג'וזף קנדי היה אנטישמי למהדרין, בדלני, נגד התערבות של ארה"ב במלחמה ומצדד בהסכם עם היטלר. ובשל כך נאלץ להתפטר בשנת 1940.

רוזוולט, לפי הספר של מדוף, רתם את אחד המנהיגים הבולטים של יהודיי אמריקה הרב סטפן ווייז כדי לתמוך בעמדתו. ואכן זאת ניתנה לו וכפועל יוצא הקהילה היהודית הגדולה באמריקה, לצד התמיכה ביהודיי אירופה התיישרה ברובה עם הקו הממשלתי. לאמור שהכול צריך להתרכז במאמץ של בעלות הברית להביס את המשטר הנאצי. זאת בשעה שאין כל ספק שהצלתם יהודים במקרים מזדמנים לא היה פוגע כהוא זה במטרה הרחבה של נצחון על הנאצים.

ככה נהגו כולם

בספרו החדש "אמריקה והשואה" מדוף מנסה להיות מאוזן יותר בביקורת נגד וושינגטון. בעשרים הפרקים שבספר הוא מזכיר בין היתר הצעת חוק בסנט להציל ילדים יהודיים, אמריקנים שהצילו יהודים והמערכה להצלת פליטים יהודיים בכלל.

עמדה זאת של האמריקנים ושל בעלות הברית גם באנגליה וגם בברה"מ בכול הקשור בהצלת יהודים או בפגיעה במסילות שעליהם הוסעו הרכבות לאושוויץ, אין בה חידוש. גם האנגלים ביקשו לעמעם את ממדי השואה עד לשנת 1942, עם פרסום "הפתרון הסופי". ביישוב היהודי בארץ ישראל, תחת המנדט הבריטי, הייתה צנזורה קפדנית גם בנושא זה. מסיבה זאת כפי שפעם ציינתי, בסריקת העיתונות הארצישראלית בבית הספרים הלאומי בירושלים, לספרי "גשר של נייר", לא מצאתי את הידיעות על הרצח ההמוני של יהודים, זאת בשעה שב-1942 קרוב לשני מיליון יהודים כבר הושמדו. רק - 1942 החלו הדיווחים על ההפגנות ההמוניות בארץ והזעזוע שעבר על היישוב עם הופעת הידיעות על ממדי השואה.

הסוביטים והשואה

אשר לברה"מ, גם לה אות קין חרוטה עמוק על המצח. הרוסים מתבשמים מכיבוש אושוויץ ב-27 בינואר 1945. האירוע הגדול האחרון לציון 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה נערך "ביד ושם" ב-22 בינואר 2020. השתתפו בו ראשי מדינות רבים ובהם כיכב מנהיג ברה"מ וולדימיר פוטין. זאת למגינת לבם של הפולנים - ובצדק וגם של היסטוריונים לרבות מ"יד ושם" עצמו. אני כיהודי יליד פולין, וכישראלי מצטרף אליהם בסוגיה זאת.

הנשיא פוטין בכנס הבינלאומי לציון שחרור אושוויץ ב"יד ושם" [צילום: דבי היל]

ההתנהלות של הכוחות הסובייטיים בכיבוש פולין מלמדת על המדיניות האכזרית והרצחנית של מנהיג ברה"מ יוזף סטאלין כלפי הפולנים. בהוראתו המפורשת הכוחות הסובייטיים שכבר היו בשטחי פולין בשנת 1944 חיכו עד שכול יחידות המרד הפולני בוורשה, משמע ה-Armia Kraiowa צבא הלאום, בהנהגת לונדון, יושמדו על-ידי הנאצים, כדי שהם יוכלו להביא לפולין את הכוחות הפולניים הקומוניסטיים Armia Ludowa -צבא העם, שאומנו על-ידי ברה"מ. בשפתו הבזויה של הרודן הסובייטי, הצבא הלאומי-דמוקרטי שפיקודו היה בלונדון, היו "חבורת פושעים". להערכתי אילו המתקפה של הסובייטים בפולין הייתה נמרצת יותר, אפשר מאוד ושרידי גטו לודז' היו משתחררים ולא מוסעים לאושוויץ באוגוסט 1944. כפי שכבר הזכרתי, אנו בגטו לודז' שבמרכז פולין, לא זו בלבד ששמענו את הדי התותחים הסובייטיים, אלא המחתרת הציונית הכינה את עצמה לקחת חלק בשחרור הגטו. "המצור" הרוסי על וורשה נמשך קרוב לחצי שנה ובינואר 1945 כשהיא תלי הריסות - הסובייטים "שחררו" אותה.

אוקראינה כמשל

ודאי שהיו חסידי עולם בכל מקום, לרבות בארצות הכיבוש שסייעו להציל יהודים, אולם הם, על-אף מספרם המרשים, היו מיעוט. העולם שתק. בדיוק כפי שהוא שותק היום, אלא אם כן זה קורה באירופה כמו התוקפנות הברוטאלית של רוסיה נגד אוקראינה כאשר דעת הקהל העולמית היא זאת שדחפה את ממשלות בעלות הברית המערביות שלא לשתוק. מעבר לתכונה המאפיינת אנשים שונים שנוהגים לצעוק במקום שהשתיקה במקומה ולהפך - שותקים במקום שהזעקה ראויה שתישמע - יש כאן איזה נמשל לקטע שפתחתי בו. ישראל אומנם שינתה את הנימה בכול הנוגע לתוקפנות הרוסית באוקראינה שגובלת ב-או עָבְרָה ל-רצח עם. אבל אנו לא רואים מחאות ציבוריות או משמרת מחאה ליד השגרירות הרוסית. הציבור מושפע מהשיקולים הפוליטיים של הממשלה. שיקולים אלה קובעים שיש לנו אינטרס אסטרטגי רחב יותר ביחסינו עם רוסיה. והרי זה בדיוק מה שאמר הנשיא רוזוולט לסטפן ווייז. וזה היה לפני השואה, ואני בספק אם רוזוולט היה חוזר על אותה מדיניות של השתקה אחריה. הנשיא ביידן בוודאי שלא חוזר עליה.

ג'ורג' ברנארד שו, הסופר האירי השנון, אמר כי "השתיקה - אין לבוז ביטוי מלא כמותה". לתשומת לבנו לנוכח האלם הציבורי למה שקורה בעולם, אצלנו ובקרבנו, תוך התעלמות מוחלטת מלקחי ההיסטוריה של העם היהודי.

תאריך:  04/08/2022   |   עודכן:  04/08/2022
צבי גיל
+רק רגע, מי בדיוק מטיל אמברגו על מי?
07:15 04/08/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פול קרוגמן מחפש בניו-יורק טיימס מקבילות היסטוריות לצד הכלכלי של המלחמה באוקראינה, ומגיע עד נפוליאון ומלחמת האזרחים האמריקנית  ▪  בסופו של דבר, הוא מסיק, ההכרעה תהיה בשדה הקרב הצבאי
ניסה לשבור את הקיפאון באמצעות סגר [ציור: ז'אן לואי דוד]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על ההשתקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא מזדמן
5/08/22 22:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
האם ניתן להשוות בין ההסגר היבשתי שהטיל נפוליאון בונפרטה על בריטניה לבין העיצומים על רוסיה? חתן פרס נובל, פרופ' פול קרוגמן, כותב בניו-יורק טיימס שהשאלה עלתה על דעתו כאשר קרא את הביוגרפיה של נפוליאון, פרי עטו של אנדרו רוברטס. המקרים אינם דומים, אך יש משקל גם לשוני. ויש עוד דוגמאות היסטוריות לאמברגו מסחרי בזמן מלחמה, הקרובות יותר למצב הנוכחי.
04/08/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, ממעיט בחשיבותה של הספינה הראשונה שיצאה מנמל אודסה השבוע כשהיא נושאת מטען של תירס שאוקראינה מייצאת. לטענתו, מדובר בשבריר של היבול שעל אוקראינה למכור על-מנת שתצליח להציל את הכלכלה המתמוטטת שלה.
03/08/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מחיר החיטה ירד מהשיא אליו הגיע לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה, אך מומחים אומרים שעדיין קיים בה מחסור ומזהירים שסכנה של משבר רעב עולמית עודנה מרחפת – מדווח ניו-יורק טיימס. כמו סחורות אחרות, מחיר החיטה מושפע ממגוון מורכב של גורמים כמו מזג האוויר וגיאו-פוליטיקה. ירידת המחיר תעניק מרווח נשימה למדינות התלויות בייבוא החיטה, אך עלולה להפחית את המוטיבציה של החקלאים לזרוע יותר.
03/08/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שיקולים אתיים הם חשובים אך צריך לראות את התמונה הכוללת ולהשוות על-פי מבחן התוצאות את מעשיהם של פוליטיקאים, מחוקקים ורשויות. כך זלנסקי יכול להתקרבן עד מחר שרוסיה תוקפנית, והיא אכן תוקפנית, ופלשה לאוקראינה בניגוד לכל האמנות וההסכמים. הרי שאם היה חכם כמו לי קוואן יו, מנהיג סינגפור, היה מצליח לתמרן בהצלחה הליכה בין הטיפות, כפי שלי עשה בין סין הקומוניסטית שניסתה להשתלט על הרוב הסיני, בין מלזיה ואינדונזיה המוסלמיות ולהביא את מדינתו בשלום ובשגשוג לליגת העל, במקום להמיט אסון כפי שזלנסקי עשה.
01/08/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
ספינת המטען הראשונה הנושאת משלוח תבואה אוקראיני יצאה (יום ב', 1.8.22) מנמל אודסה שבדרום אוקראינה. כך הודיע משרד ההגנה הטורקי. משלוחי התבואה האוקראינים דרך הים השחור אמורים להתאפשר בעקבות הסכם שהושג בין רוסיה לאוקראיניה בחסות טורקיה.
01/08/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il