|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
מהומות בעיר לוד, מאי 2021 [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]

נחוץ מענה אסטרטגי ללקחים מ"שומר החומות"

דגשים והמלצות בעקבות דוח המבקר על טיפול המשטרה, משמר הגבול והשב"כ במהומות בערים המעורבות בחודש מאי 2021 הבעיות הן שורשיות ואין די במענה טקטי ונקודתי כזה או אחר; השינוי חייב להיות שורשי
13/08/2022  |   מאיר אלרן   |   כתבות   |   מבצע שומר החומות   |   תגובות
נתניהו, אוחנה ושבתאי הם האחראים
איתמר לוין
ב-37,994 מילים "מצליח" מבקר המדינה שלא להזכיר למעשה את ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים והמפכ"ל * כאשר איש אינו נדרש לשלם את המחיר, המחדלים חוזרים על עצמם וגובים חיי אדם
לרשימה המלאה

המשטרה והשב"כ לא צפו את התפרעויות בערים המעורבות
איתמר לוין
המשטרה התמקדה בירושלים ולא שמה לב לערים המעורבות * עם פרוץ המהומות לא הייתה לה מערכת לניטור הרשתות החברתיות ואין בה עיסוק מודיעיני בתחום הסדר הציבורי * אין תפיסת עבודה מחייבת לשיתוף פעולה בין שני הגורמים
לרשימה המלאה

המשטרה לא הייתה ערוכה, טעתה בפריסה והגיבה באיטיות
איתמר לוין
אנגלמן: אירועי שומר החומות תפסו את המשטרה עם מלאים חלקיים, שוטרים שלא עברו הכשרות מתאימות ונשלחו לשטח בלא ציוד חיוני, וריקון הערים המעורבות לטובת תגבור ירושלים
לרשימה המלאה

קיפוח נרחב של האוכלוסייה הערבית בערים המעורבות
איתמר לוין
אנגלמן: ייצוג חסר בצורה קיצונית לערבים במוסדות העיריות; פערים ניכרים בתקציבי החינוך ובמחשוב לילדים; העדר הנגשה בשפה הערבית באתרי העיריות ובמוקדים הטלפוניים
לרשימה המלאה

במאי 2021, בימי מבצע "שומר החומות", התרחשו מהומות קשות במספר ערים מעורבות בין ערבים ליהודים. שלושה אזרחים ישראלים נהרגו, מאות נפצעו ונזק רב, בהיקף של 48 מיליון שקל, נגרם לרכוש אזרחי ב-520 מוקדים. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם בחודש שעבר דוח מיוחד על הערים המעורבות בהקשר למהומות הללו ולקחיהן, תוך התמקדות בשני נושאים: השיטור ואכיפת החוק, וכן השירותים המוניציפליים (ראו קישורים משמאל).

בנושא האכיפה, הביקורת מצביעה על ליקויים בפעילות המשטרה ובהיערכותה לקראת הפרות סדר רב-זירתיות ובמהלכן. האירועים שיקפו בין היתר חולשה ניכרת ברמת תחנות המשטרה בערים המעורבות, היעדר כשירות של גורמי המשטרה בהתמודדות עם הפרות סדר ציבורי, בצד היערכות חסרה של מערך המילואים של משמר הגבול (מג"ב).

בתחום המודיעין נחשפו ליקויים בחלוקת האחריות ובממשקים בין המשטרה לשב"כ. עוד העלתה הביקורת ליקויים בפעולת המשטרה במעבר משגרה לחירום, המתבססת בעיקרה על מודל של תגבורי כוחות, כמענה לפערים ביכולתן של היחידות המקומיות להתמודד עם אירועים מאתגרים נרחבים. על-רקע זה בולטות המלצות המבקר למשטרה ולשב"כ לטייב את פעילותם בערים המעורבות בעת שגרה ולהגביר את היערכותם לאירועי קיצון, מסוגים שונים, בהתאם לאיומי הייחוס.

בפרק הדן בשירותים המוניציפליים מציין המבקר את האתגרים הרבים הניצבים בפני הערים המעורבות, שמקורם בהיסטוריה של היחסים בין היהודים לערבים המחייבת מאמצים ניכרים, משני הצדדים, כדי להניח תשתית לקידום מרקם חיים משותף. זאת, נוכח הפערים העמוקים בין השירותים העירוניים שמקבלים התושבים הערבים בערים המעורבות לבין אלה שניתנים לתושביהן היהודים. המבקר קובע כי העיריות שנבדקו לא בחנו את צורכי האוכלוסייה הערבית, לרבות בנושאי דת, רווחה, נוער ותרבות. להמחשה, רק אחוז אחד(!) מכלל 500 הנכסים הציבוריים שהוקצו בערים המעורבות ב-2021 יוחדו לערבים. בהעדר (עדיין) תוכנית חומש לאוכלוסייה הערבית בערים המעורבות ממליץ המבקר לקבוע תקציבים ייעודיים לאוכלוסייה זו.

לדוח המיוחד של מבקר המדינה חשיבות רבה, שכן הוא שופך אור על סוגיה מרכזית שטלטלה את החברה הישראלית מאז אותן מהומות והציבה שאלות מהותיות לגבי הצביון הנוכחי והעתידי של היחסים בין הרוב היהודי למיעוט הערבי. דווקא בתקופה שמפלגות ערביות משתלבות במרקם הפוליטי בישראל, תוהים רבים באיזו מידה ניתן לקיים מרקם חיים סביר ומשותף במדינה בהינתן הרקע האפל והנוכח של הסכסוך ההיסטורי בין ישראל לפלשתינים. בין אלה הסבורים שאין סיכוי לכך, רבים טוענים שמאחר שהפלשתינים הם בחזקת אויב, יש להתייחס לאזרחים הערבים בישראל כאויבים. מכאן תיוגם כפועלים (במתכוון?) על-מנת לסכל סיכוי לבנות עתיד משותף לכלל אזרחי ישראל, גם באמצעים אלימים, לא לומר טרוריסטים. ויש כמובן כאלה שגורסים אחרת, כחלק מהוויכוח הפוליטי המאפיין את החברה הישראלית.

דוח מבקר המדינה מעדיף לנקוט גישה עניינית וממוקדת. הוא חותר לחשוף נושאים שבהם המערכת המדינתית לוקה בחסר בהתייחסותה למיעוט הערבי, באופן שלפחות במשתמע יצר את הרקע הן לגורמי העומק החברתיים להתפרצויות של מאי 2021 והן לנסיבות שהשפיעו לרעה על תפקודה הבעייתי של המשטרה במהלך האירועים. אפשר אולי להסיק, כי המבקר בחר גישה זו על-מנת להציע כי התנהלות מערכתית ראויה ונכונה יותר, גם בתחום הקשה של האכיפה המשטרתית וגם בתחומים הרכים של הטיפול החברתי, (בעיקר) ברמה המוניציפלית, הייתה מצמצמת, ואולי אף מאיינת, אירועים קשים אלה. יש בכך משום מסר חשוב לגבי הצורך בהתנהלות מערכתית מושכלת יותר בעתיד, בהינתן הרקע המאתגר של יחסי יהודים-ערבים בישראל.

הביקורת נמנעה מלהתייחס ישירות לסוגיה האסטרטגית של היחסים המורכבים בין יהודים לערבים בישראל. בהתייחסותה לשתי הסוגיות שנבחרו, הביקורת התמקדה בשאלות בעלות אופי תפעולי בעיקר, המונחות לפתחה של המשטרה, גורמי האכיפה האחרים והגורמים המוניציפליים. בעקבות זאת נציע כאן מספר המלצות, בראייה אסטרטגית, בהקשר להפרות סדר בכלל ומול התנגשויות בין ערבים ליהודים בישראל, גם על-רקע לאומני.



היבטי משטרה, שב"כ ומודיעין
התפרעויות בירושלים [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

מקומה של המשטרה בסדר היום הלאומי בהקשר למשאבים המדינתיים החסרים לאורך השנים. המשטרה היא המגן הראשי של האזרחים ושל הדמוקרטיה הישראלית. דא עקא, היא חלשה מול היקף ומגוון המשימות שבאחריותה. היא מושקעת באורח כמעט מוחלט בשגרה, על-פי המשימות המוכתבות לה על-פי החוק. מכאן שיכולתה הממשית להיערך לחירום ולפעול בחירום באפקטיביות, במספר זירות במקביל, היא נמוכה.

עולם החירום, על כל רכיביו, נמצא במקום נמוך בסדר העדיפות המשטרתי הן בהקצאת תקציבים, אמצעים וכוח אדם, והן במעמדו הארגוני בתוך המשטרה. נזכיר שמרבית ועדות החקירה על משטרת ישראל נסובו סביב עולמות התוכן של החירום. הדוגמה החשובה מכולם היא ועדת אור, בעקבות מהומות אוקטובר 2000. למרות זאת, השגרה תמיד מנצחת. לכן, צעד ראשון והכרחי בהקשר הנדון הינו להעצים את יכולות המשטרה למגוון משימותיה באופן משמעותי, כמותית ואיכותית.

מג"ב. העתודה האסטרטגית של משטרת ישראל להתמודדות עם אירועי קיצון של הפרות סדר וחירום בתוך המדינה היא מג"ב (לאחר מיצוי הכוחות המרחביים והמחוזיים). אולם גם כוח איכותי זה נמצא כבלתי זמין דיו, גם בגלל השקעתו המירבית במשימות ביטחון שוטף ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. החלטות שהתקבלו לאחרונה לחזק את מג"ב, לקראת הקמה אפשרית של "המשמר הישראלי", הן חשובות אך אינן מספיקות.

ההגדלה הכמותית של הכוח, בסדיר ובמילואים, כולל הכפלה של הכוח הטקטי המיומן, היא חשובה וראויה. אולם אם לא יתלווה לה חיזוק איכותי ניכר, התשואה של ההשקעה תהיה נמוכה. חיזוק איכותי צריך להתבטא ביכולות מטה מתכנן של בניין הכוח, בהדרכה מקצועית רב-משימתית ובמודיעין זמין מול המשימות הצפויות בתווך האזרחי. בכל מקרה, חיזוק מג"ב בלבד לא יביא לפתרון מלא, ללא חיזוקה של "המשטרה הכחולה" ותחנותיה.

מודיעין. הדוח מעניק תשומת לב רבה יחסית לנושא המודיעין. גם בתחום זה, המענה הנדרש הוא אסטרטגי ולא רק טקטי. הפעלת כוח משטרתי למשימות הרתעה, סיכול ואכיפה מול הפרות סדר בתווך אזרחי חייבת להישען על מודיעין זמין, מדויק ואמין, המבוסס על מגוון מקורות, גלויים וחשאיים, כולל טכנולוגיים. משטרת ישראל עשתה בעבר קפיצת דרך ניכרת בקידום יכולות האיסוף והעיבוד המודיעיניות, בדגש על תחום החקירות הפליליות, אך הרבה פחות מהנדרש נעשה בתחום הטיפול בהפרות הסדר בכלל ובחברה הערבית בפרט. לקות זו ניכרת בכישלונות להתמודד עם ריבוי אמצעי הלחימה הבלתי-חוקיים ועם ההקצנה הלאומנית, התורמים להחרפה בהפרות הסדר.

בנושאים אלה מתחייב מיסוד וחיזוק שיתוף הפעולה בין המשטרה לשב"כ, על-פי החוק, כפי שמומלץ על-ידי מבקר המדינה. יש לצפות שהדוח יעורר בקרב מקבלי ההחלטות וגורמי האכיפה חשיבה מחודשת לגבי הצורך בבניית מערכים משולבים, שישפרו את היכולת המערכתית לזהות סימנים מעידים, להתריע, לסכל ולנהל התפרצויות אלימות בעתיד.

לשים לב לרקע החברתי
שלטי התנועה האיסלאמית, עכו

בצד ההתייחסות המפורטת לסוגיות האכיפה המשטרתית, מצביעה הביקורת על הפערים החברתיים הניכרים, הנובעים מהקצאת שירותים בלתי שווה לתושבים בערים המעורבות, כגורמי מפתח בליבוי מהומות. טיפול חסר בפוטנציאל הנפיץ של תופעה זו, על-רקע היחסים המאתגרים בין ערבים ליהודים בישראל, מקושר כאן למהומות מאי 2021 ומשקף במידה רבה את העשוי להתרחש במדינה כולה, שהיא למעשה מדינה מעורבת, שמעמיקים בה הפערים הסוציו-אקונומיים בין הקבוצות החזקות למוחלשות. לנושא זה השלכות ברורות גם על המשילות המעורערת במדינה.

לכן, כמו שאירועי מאי 2021 יצרו טלטלה ודיון ציבורי נוקב בעניין היחסים בין ערבים ליהודים, ראוי היה שתשומת הלב תינתן גם לרקע החברתי שגרם למהומות, המהווה גורם רב השפעה על מרקם היחסים בערים המעורבות ובמדינה כולה. ממשלות ישראל אינן מעניקות לערים המעורבות ולאוכלוסייה הערבית בהן תשומת לב מספקת, אפילו בהשוואה למה שהוקצה בתוכניות החומש למגזר הערבי כולו. השינוי המערכתי המתבקש בתחומי עומק אלה של היחסים בין יהודים לערבים הינו המסר החשוב העיקרי של דוח המבקר. זה היה גם המסר המוביל בדוח ועדת אור, שהוקמה בעקבות המהומות הקשות של אוקטובר 2000. המלצותיה החשובות אומצו בחלקן, אך תוך זמן קצר חזרה המערכת לשגרה הבלתי מספקת. עד מהומות 2021. האם כך יהיה גם בעתיד?

היערכות מחודשת, ברוח ההמלצות המובאות בדוח המבקר וגם במאמר זה, תארך זמן. אומנם בימי מבצע עלות השחר (7-5 באוגוסט) לא התפתחו הפרות סדר בערים המעורבות, אך אין להסיק מכך שהצטמצמה חשיבותו של הצורך בקידומה המהיר.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  13/08/2022   |   עודכן:  13/08/2022
מאיר אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נחוץ מענה אסטרטגי ללקחים מ"שומר החומות"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש
14/08/22 05:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע שומר החומות
אם המזל לא יפנה עורף לישראל יסוכם "עלות השחר" כמהלך נבון ומועיל מאוד. עד לרגע זה, יום ראשון ב-14:36 הוא מתנהל בקפידה, בדייקנות של מי שמחזיק בידיו מלקחיים עדינים, פינצטה, ולא איזמל או פטיש סלעים.
08/08/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ראש הממשלה יאיר לפיד שלח (יום א', 31.7.22) מכתב למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, בדרישה להדיח מיד ולפזר את חברי ועדת החקירה נגד ישראל, בעניין אירועי שומר החומות.
31/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
האם הליכוד הוא מפלגה דמוקרטית מה מסתתר מאחורי פרסומים בנוגע למשפט נתניהו האם להאמין למשה סעדה מדוע הכשל של השב"כ מטריד מה לא אומרים לכם על יוקר המחיה מדוע יריבים נחלצים לעזרת בית"ר ירושלים
29/07/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
המשטרה סיכלה 50 חיסולים הדדיים שתכננו ארגוני פשיעה לבצע בחודשים האחרונים. כך גילה (יום ה', 23.6.22) מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, במפגש בלשכת עורכי הדין. הוא הוסיף, כי המשטרה אמורה להפעיל בעוד חודשיים מערכת ממוחשבת שתאפשר לה לעקוב בזמן אמת אחרי הסכסוכים בעולם הפשע, במטרה למנוע מראש פגיעות בנפש.
23/06/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
"כל הסד"כ (סדר הכוחות, ע.י.) המבצעי שעומד לרשות המשטרה הכחולה לאירוע הפרות סדר לא עולה על שני גדודים בצה"ל", אמר סגן ראש אג"מ במשטרה, מוריס חן, בדיון (יום ב', 13.12.21) הוועדה לביטחון פנים על מבצע שומר החומות. "רק ביום הרביעי של שומר החומות, לאחר שהגיע כוח מג"ב - פלוגות איו"ש וסד"כ מילואים שהתגייס, היה שינוי משמעותי והושגה שליטה מוחלטת באירועים.
14/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il