|
קן. לא לפגיעה בתחרויות ואפשרויות הנוסע
|
|
|
|
|
התיקון יחול על הסכמי חכירת מטוסים - אך לא על הסכמים בתחום התחזוקה [צילום: קונצרן איירבס]
|
|
|
|
|
הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, מתכוונת להחמיר את הפיקוח על חברות התעופה החותמות על הסכמי שיתוף פעולה עם חברות אחרות - ופוגעות בכך בתחרותיות ובצרכן. עד כה היו חברות התעופה פטורות מהחובה לקבל אישור להסכמים שהתרחבו בענף.
החשש של הרשות להגבלים עסקיים נבע מהאפשרות שמבחינת הצרכן הולכות ומצטמצמות אפשרויות הבחירה בטיסות לחו"ל. לפי התיקון לחוק ההגבלים, תוכל הרשות "לבחון את ההשפעה שיש להסכמים בין חברות התעופה בנוגע לטיסות מישראל ואליה על התחרות". הטיוטא עוסקת במגוון רחב של הסדרים, ובהם הסדרים טכניים, הסדרי חכירת מטוסים, הסדרי קישוריות (Interline), הסדרי שיתוף בקוד - והסדרים למכירת מושבים.
לא נכללים בתיקון הסכמים שאינם פוגעים בתחרות ועל כן אינם טעונים אישור, כגון הסכמים הנוגעים לתחזוקה טכנית, להבדיל מהסכמים אחרים הטעונים אישור מכיוון שהם עלולים לפגוע בתחרות, כאמור כגון הסדרי שיתוף בקוד (קוד שרינג) מהסוג שחתמה באחרונה אל-על עם אמריקן-איירליינס בטיסות לארה"ב.
ברשות אומרים כי התקנתו של פטור זה "תאזן בין הצורך של חברות התעופה בוודאות עסקית באשר לכללי המותר והאסור - לבין הצורך באכיפה יעילה של רשות ההגבלים העסקיים, אשר תתמקד בבחינה של הסדרים בעייתיים מבחינה תחרותית". הממונה, רונית קן, הדגישה כי לאור מאפייניו של המשק הישראלי, ובכלל זה התלות הרבה בתובלה אווירית לצרכי מסחר ותיירות, "ישנה חשיבות עצומה לביקורת תחרותית על תחום התעופה". הגברת התחרות בין חברות תעופה צפויה לדעתה לתרום להורדת מחירי הטיסות וההובלה של סחורות בדרך האוויר ולשיפור השירות.
הגברת התחרות תקל לדעת הרשות גם על ייבוא וייצוא סחורות מישראל ותסייע לתיירות, לצמיחת המשק, התעסוקה והכלכלה בישראל. התיקון לחוק ייכנס לתוקף לא יאוחר מ-1 ביולי 2008. הציבור וחברות התעופה מוזמנים להתייחס לנוסח הכללים ולתוכנם בפני הממונה על ההגבלים העסקיים.