|
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
מליאת הכנסת אישרה (יום ג', 1.4.08) בקריאה שניה ושלישית הצעת חוק המסדירה את זכויותיהם של תלמידים לקויי למידה הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה.
הצעת החוק, של יו"ר המפד"ל, ח"כ זבולון אורלב, מגדירה סל התאמות שיינתן לסטודנטים לקויי למידה הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה - הן במבחני הכניסה והן במהלך לימודיהם, עד להשלמתם. מדובר בכל המוסדות האקדמיים, במכינות קדם-אקדמיות, מכללות וסמינרים להכשרת עובדי הוראה, בתי-ספר לטכנאים ולהנדסאים, הכשרות מקצועיות במסגרת משרד התמ"ת ומוסדות לימוד לרבנים ולדיינים.
על-פי החוק החדש יחויב כל מוסד לקבוע גוף מטעמו שיטפל בלקויי למידה ויהיה מופקד על מתן ההתאמות כמו אופן עריכת מבחנים, שימוש בעזרים טכניים ייעודיים, סדנאות לפיתוח מיומנויות, שיעורי עזר, חונכות וכדומה. סל ההתאמות המוצע ללקויי הלמידה ישתנה מתלמיד לתלמיד על-פי צרכיו.
הצעת החוק קובעת כי החוק יוחל בהדרגה במשך תקופה של שש שנים, כדי שניתן יהיה להכשיר את המאבחנים וכן לאפשר היערכות מתאימה של המוסדות ליישום החוק.
על-פי ההערכות, כ-3.5% מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה הינם לקויי למידה. במכינות הקדם-אקדמיות שיעור לקויי הלמידה מגיע לכדי 30%, מכיוון שלומדים בהן תלמידים רבים שלא הצליחו לעמוד במבחני הבגרות בבית הספר התיכון, בשל לקות הלמידה.
"החוק בא לתת מענה לצרכים המיוחדים של 20,000 סטודנטים לקויי הלמידה הלומדים במוסדות אקדמיים מדי שנה ונועד לסייע להם למצות את כישוריהם. היכולות והאיכויות האינטלקטואליות של לקויי למידה אינן נופלות מיכולותיהם של שאר הסטודנטים, וסל ההתאמות יאפשר להם להוציא לפועל את יכולותיהם ולתרגם אותן להישגים לימודיים. מדובר בבשורה אמיתית ללקויי הלמידה, אחרי חבלי לידה קשים וארוכים שהחלו עוד בכנסת ה-15. זהו חוק תקדימי ומהפכני גם ברמה הבינלאומית", הסביר ח"כ אורלב.
יו"ר ועדת החינוך, ח"כ מיכאל מלכיאור ציין כי מדובר בחוק משמעותי ביותר עבור ציבור הסטודנטים לקויי הלמידה. "החוק אשר עליו עמלנו רבות במהלך השנים האחרונות, מסדיר את כל נושא הטיפול בלקויי למידה ומסייע להם, לראשונה בישראל, להתמודד עם הקשיים בעזרת איבחון מוסדר וטיפול פרטני ומאפשר להם לממש את הפוטנציאל הטמון בהם", אמר.