|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עפרה שוראקי מחכה לבועז יונה

אלפי משפחות נאלצות לשלם כל אחת עוד רבבות שקלים בעד הדירה, כדי לכסות על מעלליו של המנכ"ל הנמלט, המוסגר היום לישראל איך קרסה חפציבה? לאן נעלמו 300 מיליון שקל? רשימה ארוכה של סובלים, נפגעים ומפסידים
16/06/2008  |   אלעזר לוין   |   חדשות   |   פרשת חפציבה   |   תגובות
יונה. הרבה הסברים [צילום: משטרת איטליה]

   איציק וולף
בועז יונה יובא לארץ ביום שני

   אלעזר לוין
בועז יונה יישב בכלא "רק" 8 שנים

עפרה שוראקי מחכה לבועז יונה, המנכ"ל-לשעבר של חפציבה, המוסגר היום (16.6.08) לישראל, וידרש בקרוב לתת את הדין על מעלליו. יונה השאיר מאחוריו כ-4,200 משפחות ללא דירה, ושוארקי היא אחת מהן. היום אמרה ל-Nfc: "קניתי מחפציבה דירה בהר חומה ירושלים, והתמוטטות החברה גרמה לי הפסד של יותר מ-70 אלף שקל, שאינני יודעת איך אעמוד בו". שוראקי, ורבים-רבים אחרים מקוני הדירות המרומים, מקווים שאולי יביאו ההסגרה והמשפט הצפוי לכך, שיתגלו כספים של יונה, והם יועברו לקוני הדירות ויכסו חלק מהפסדיהם.

יונה גרם הפסדי-עתק לאלפי לקוחות, שכמעט כולם נדרשים עתה לשלם עוד עשרות אלפי שקלים מעל המחיר המוסכם, כדי לקבל את דירותיהם. הוא גרם הפסדים גדולים גם לבנקים, לבעלי אגרות חוב, לספקים, לקבלנים ולקבלני-משנה. עכשיו - כך הם מקווים - יתן סוף סוף את הדין, ואולי יפצה אותם במשהו.

תוך ימים קרס הכל

חפציבה קרסה, פתאום, בשבוע הראשון של אוגוסט אשתקד. שבועיים לפני הקריסה עוד ישב יונה עם היחצ"נים שלו, ודיווח על תוכניות הפיתוח. בנק לאומי ובנק הפועלים הילוו לו אישית, ללא חשש, 20 מיליון שקל. בסוף יולי הודיעה אלקטרה נדל"ן, שהיא רוכשת את חפציבה. בתוך יומיים-שלושה התמוטט הכל: אלקטרה ביטלה את הרכישה, אחרי שגילתה את מצבה האמיתי של החברה. הבנקים דיווחו על חובות של כ-1.5 מיליארד שקל. הבנייה באתרי החברה נפסקה, כי לא שילמו לקבלנים. אלפי משפחות ששילמו בעד הדירות נותרו ללא כסף וללא דירה. קופת החברה ריקה, בחשבונות הבנקים אין כסף, 60 עובדיה פוטרו. בבת אחת, בתוך שבוע, התחסלה אחת מחברות הבנייה הוותיקות והגדולות בישראל.

היכן הגיבור הראשי, בועז יונה? הוא נעלם ואיננו. אחרי מספר ימים התברר שיונה, המנכ"ל ובעל השליטה בחברת חפציבה, ברח לאירופה. היכן? איש לא ידע. חיפשו אותו באנגליה, ברומניה, "ראו אותו" במסעדה בבוקרשט. אחרי שלושה שבועות הודיעו כותרות ראשיות בעתונים, שהמנכ"ל הנמלט נלכבד בצפון איטליה. מאז, הוא יושב שם במעצר, ממתין להחלטה סופית על הסגרתו לישראל.

הסדר כואב לאלפי קונים

במקביל, עשו המנהל המיוחד, עורכי הדין, הבנקים, בתי המשפט, הדיירים, מאמצים רבים כדי לפתור את הבעיה הכואבת של דיירים ללא כסף וללא בית. ההליכים נמשכו, אולי, יותר מדי, תשעת ירחי לידה. ממש באחרונה הושגה הסכמה לגבי כל הפרויקטים, כמעט. כולם תרמו כסף כדי להשלים את החור הענק שהותיר אחריו בועז יונה: הדיירים ישלמו עוד כסף, הבנקים ויתרו על חלק גדול מהחוב, פה ושם נעשו הסדרים מיוחדים.

לא הכל נפתר. הבעיה של עפרה שוראקי אופינית לרבים, שכביכול יצאו מצרתם. שוראקי: "אני נדרשת לשלם מייד, בצ'ק אחד, 13 אלף שקל למנהל המיוחד של חפציבה, עו"ד יצחק מלכו, ואין לי מושג מניין אביא את הכסף. אחר כך עלי להוסיף עוד כ-60 אלף שקל בעד הדירה. מדוע? מה אני אשמה?". הכפילו את הסיפור של שוראקי ב-4,000, או במספר קרוב, ותבינו את גודל הצרה שניחתה על אלפי משפחות. יש גם סיפור של פרויקט במצליח, ליד רחובות, שעדיין לא נפתר, ואולי נותרו פה ושם עוד בעיות אחרות.

לאן נעלם הכסף?

איך קרה שהחברה הוותיקה ובעלת השם התמוטטה? הבעיה הבסיסית והעיקרית היתה, שאלפי דיירים שילמו לחברה תמורת הדירות, אך הכספים לא הגיעו לחברה, אלא נעלמו אי שם. חלק גדול מהקונים שילמו, מבלי לקבל ערבות בנקאיות על-פי חוק המכר. קודם כל, זוהי עבירה. שנית, וזה העיקר, הבנקים לא נתנו את הערבות, כי הם כלל לא ידעו שהדירות נמכרו והקונים שילמו מקדמות גדולות. במילים פשוטות, חפציבה מכרה דירות, אך הכסף לא עבר לחברה ולבנקים, אלא למקום אחר. להיכן? זוהי התעלומה הגדולה. המשטרה אומרת שיונה גנב מכספי החברה 300 מיליון שקל, סכום שיש בו די והותר כדי להפיל גם חברה גדולה ומבוססת. אבל אם כך, היכן הכסף?

מאות מליוני השקלים ששילמו קוני הדירות, ולא הגיעו לחברה, יצרו אצלה "חור" ענק, והיא נכנסה לקשיים. לא שילמו בזמן לקבלנים ולספקים, פיגרו בהחזרת חובות לבנקים, והחוב צבר כמובן ריבית, הצמדה וקנסות פיגורים.

מפולת כזו היא מחלה מידבקת. "חור" בחברה אחרת בקבוצה עובר מהר מאוד לחברות האחרות. חפציבה היא חברה פרטית. אבל בעליה, כלומר בועז יונה, הקימו בשנים האחרונות גם שלוש חברות ציבוריות. אחת מהן החלה לבנות פרויקט ענק בן 1,100 דירות, בשם "חופים" על חוף ימה של חדרה. שתי האחרות נכנסו להשקעות בנדל"ן בחוץ לארץ, בעיקר ברומניה. החברות גייסו מהציבור בישראל כ-350 מיליון שקל בהנפקה של אגרות חוב, למימון ההשקעות. כשהתברר שהחברה-האם קורסת, נפלו גם החברות הבנות, למרות שלכאורה לא היה קשר ישיר ביניהן. כולם מדברים, ובצדק, על סבלם של הדיירים. אך רק מעטים זוכרים את בעלי אגרות החוב, שאיבדו כנראה את כספם, מאות מליוני שקלים, או את רובו. המזל הוא, שרוב רוכשי אגרות החוב הם קרנות נאמנות, ולא אנשים פרטיים, אחרת המשבר היה גדול בהרבה.

עוד ועוד נפגעים ומתמוטטים

קרבנות אחרים של ההתמוטטות הם חברות ציבוריות ואנשים פרטיים. אלקטרה ודניה-סיבוס, שהיו הקבלנים העיקריים של חפציבה, הפסידו כל אחת עשרות מליוני שקלים. פרשת חפציבה היא אחת הגורמים להפסדי דניה-סיבוס בשנה האחרונה. איננו יודעים מה אירע בדיונים הפנימיים בהנהלות ובדירקטוריונים של חברות אלו.

ליונה תהיה הזדמנות, במהלך חקירותיו ומשפטו הצפוי, להסביר מדוע התמוטטות חברותיו ולאן נעלם הכסף. יונה העניק באחרונה ראיון בכתב לידיעות אחרונות, ובו טען שכל כספי קוני הדירות זרמו לחפציבה, ולא לחברות הפרטיות שלו.

מי אשם? בית המשפט העליון

אז היכן הכסף? יונה נתן באותו ראיון כמה הסברים. הוא האשים - כמקובל - את כולם, רק לא את עצמו. אחד האשמים הוא בית המשפט העליון שהורה להפסיק בניית דירות בקריית ספר, מעבר לקו הירוק. חפציבה בנתה שם יותר מ-1,000 דירות, והחלטת בית המשפט - גירסת יונה - יצרה כדור שלג שהתגלגל והביא להתרסקות החברה. טענה אחרת: מלחמת לבנון השנייה שיתקה את הבנייה והמכירות למשך חודשים. טיעון קצת מוזר, אם לזכור שעוד חברות בנייה בנו באיזור, ואף אחת מהן לא קרסה.

יונה אומר שהיה במצוקה, ולכן לווה כספים מהשוק האפור. לדבריו, מכר רכוש פרטי שלו. ברור, מכל מקום, שאת הווילה הירושלמית שלו, ששוויה 2 מיליון דולר, לא מכר. גם לא את המכונית, גם לא את תכולת הדירה.

מה היה חלקו של האבא

יונה אמר עוד, שביקש וקיבל עזרה מהמשפחה. יתכן מאוד שהוא מתכוון בין היתר לאביו, מרדכי יונה, קבלן ותיק ונשוא פנים, שכיהן במשך שמונה שנים כנשיא התאחדות הקבלנים, ועד היום הוא נשיא הכבוד שלה. אבא-יונה נחקר גם הוא במשטרה, אך אמר שלא היה מעורב בעסקי החברות של בנו. מצד שני, קיים ועומד תצהיר שהגיש לבית המשפט המשקיע היהודי-צרפתי נסים סגרון, שבו סיפר כי לפחות אחת מהחברות בקבוצה, זו שבנתה את "חופים", נוהלה-למעשה על-ידי מרדכי יונה, והוא שקיבל את ההחלטות.

בשורה התחתונה - הכסף איננו. חוזרת ועולה השאלה, לאן נעלמו 300 מיליון שקל? הריבית וההצמדה לבנקים, הריבית לשוק האפור, יכולים לתת תשובה חלקית מאוד. יונה אומר, שלו היה לו באמת הרבה כסף, היה בורח למקום מרוחק ולארץ שאין לה הסכם הסגרה עם ישראל.

אולי סתם ניהול כושל

המשטרה והפרקליטות רמזו באחרונה, שיעשו עם יונה עסקה: הוא יספר היכן הכסף, הם יבקש מבית המשפט להקל במקצת בעונש המאסר הצפוי לו. יונה אמר בתגובה שאין לו כסף.

ואולי צודקים כולם: הכסף נעלם, אך לא נגנב. ה"חור" הגדול נוצר, פשוט, על-ידי ניהול כושל של החברות ועל-ידי אי-קריאת המפה של המיתון ששררה לפני שנים בענף הנדל"ן. אולי השקיעו סכומים גדולים במגרשים שלא היה להם שימוש, שילמו באשראי בנקאי שהלך ותפח. בידי המשטרה עדות של מנהל הכספים בחפציבה, שגם יעיד כנראה במשפט הצפוי, ואולי הוא יפתור את התעלומה.

תאריך:  16/06/2008   |   עודכן:  16/06/2008
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עפרה שוראקי מחכה לבועז יונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עו"ד פרידמן
16/06/08 14:34
פורום: פרשת חפציבה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הגברים בדרך-כלל מפתיעים את בת זוגם ביום אהבה או בציון השנה שלהם, או בכל חג אחר בזר פרחים אדומים. אך נמצא כי עבור הנשים, הפרחים אינם מסמלים רק אהבה ורומנטיקה, אלא גם מפחיתים לחץ נפשי. כך עולה ממחקר שפורסם בז'ורנל המדעי לגננות טיפולית.
16/06/2008  |  גלית יצחק  |   חדשות
רשת בתי החולים הדסה החלה להפעיל זרוע אווירית לפינוי חירום של חולים ממדינות המזה"ת ומזרח אירופה. הפרויקט יופעל בשיתוף פעולה עם חברת iMER הפועלת מטעם הדסה בתחום התיירות הרפואית והפניית חולים מהאזור להדסה, ובשיתוף חברת התעופה אורנג' המתמחה בהפעלת מטוסים וטיסות בתחום. הדסה מקווה להגדיל באמצעות השירות את סל השירותים בתחום התיירות הרפואית.
16/06/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
חרף התנגדות ארגוני הסביבה, החליטה (יום ב',16.6.08) הוועדה לתשתיות לאומיות בדיון שהתקיים הבוקר בוועדה לתשתיות לאומיות של משרד הפנים, לאשר את הקמתה של תחנה שורפת פחם נוספת בעיר אשקלון(פרויקט D).
16/06/2008  |  אורטל אריכה  |   חדשות
יו"ר ועדת חוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ צחי הנגבי, מכחיש פרסומים על הסכמתו לעסקת טיעון במשפטו הפלילי המתנהל בימים אלה, בפרשת המינויים הפוליטיים. מדובר בפרסום בידיעות אחרונות (יום ב', 16.6.08) על עסקת טיעון לפיה הושגה הסכמה בדבר הרשעתו בקבלת דבר במרמה, גזר דין למאסר על תנאי, וכנגד זאת - מחיקת האישומים בעבירות שוחד.
16/06/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
החברה הממשלתית תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) העבירה בשבוע שעבר לידי המדינה דיבידנד לשנת 2007 בהיקף של 50 מיליון שקל. הנהלת החברה אישרה גם חלוקת בונוס לעובדים בהיקף של 4 מיליון שקל, וזאת לאחר שתש"ן סיימה את שנת 2007 ברווח נקי של 78 מיליון שקל, לעומת 53 מיליון שקל בשנת 2006 - גידול של 47%. נזכיר, כי על שנת 2006 העניקה תש"ן לממשלה דיבידנד של 74 מיליון שקל.
16/06/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת חפציבה  /  מי ומי  
בועז יונה חוזר הביתה ויעמוד לדין   /  רותי אברהם
ועדת הכספים נגד האוצר בפרשת חפציבה  /  דרור מרום
פרשת חפציבה: ביהמ"ש אישר הסדר מקיף   /  רותי אברהם
הקרקע נשמטת תחת מולכו  /  אלעזר לוין
ילקוט הכזבים של בועז יונה  /  אלעזר לוין
הקפאת הליכים פושרת  /  עו"ד אבי סטוקהולם-כהן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il