מליאת הכנסת אישרה היום, רביעי, ברוב של 26 תומכים וללא מתנגדים, בקריאה טרומית, את התיקון לחוק איסור הנהיגה בחופי הים, של חברי הכנסת דב חנין ומיכאל מלכיאור.
התיקון נועד לייעל את האכיפה והענישה בכל הקשור לכניסתם של כלי רכב לחופי הים, במטרה למנוע את הסכנה הנשקפת לחיי המתרחצים וכן הרס החופים.
בעקבות פגיעה במתרחצים והרס החוף, נחקק כבר בשנת 1997 נחקק חוק הקובע כי "לא ינהג אדם ברכב בחוף הים", אולם בפועל לא נעשה דבר ליישום החוק. לחץ ציבורי שהובילה החברה להגנת הטבע הוביל לכך שבשנת 2002 הוכשרו מפקחים ונקבעו "תקנות איסור נהיגה ברכב בחוף הים", הקובעות קנסות בשיעור של 1,000 ש"ח לנסיעה בחופים מוכרזים ושמורות, ו- 500 ש"ח בחופים אחרים, אך גם תקנות אלה אינן מיושמות.
תיקון החוק כולל: - ייעול האכיפה – הגדרת תחומים האסורים בנהיגה באופן ברור, הטלת חובת סימון התחום המוגן, יצירת מנגנון לשינוי התחומים האסורים ויצירת האפשרות להטיל קנס על-פי מספר הרישוי של הרכב;
- תיקון הענישה – איסור רכיבה על סוס וחמור בחופים מוכרזים ותיקון מדרג הענישה.
עיקרי הוראות החוק המוצע:
- א. הגדרת התחום המוגן כשטח אסור בנהיגה;
- ב. יצירת חזקה משפטית לפיה בעל הרכב שנמצא נוהג או חונה בתחום המוגן הוא שעבר את העבירה, כל עוד לא הוכח אחרת;
- ג. הוספת סמכות עיכוב חשוד למפקח על-פי חוק;
- ד. תיקון מערך העבירות הפליליות;
- ה. הרחבת סמכויות שיפוטיות להטיל הוצאות תיקון הנזק עקב ביצוע עבירה.
אתמול (יום ג') פנתה החברה להגנת הטבע לכל חברי הכנסת בבקשה לגלות אחריות, להתעלות מעל שיקולים פוליטיים ולהצביע בעד החוק, על-מנת להציל חיים. בתגובה לאישור החוק, אמר משה פרלמוטר, רכז החופים בחברה להגנת הטבע: "יש לקוות כי השינוי לחוק יקודם בהליך מזורז, על-מנת שניתן יהיה ליישמו עוד בקיץ הקרוב, וכי המדינה תתקצב את גורמי האכיפה כראוי, כך שהחוק יוכל לצאת אל הפועל".