|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

פרויקט רכבת ת"א-ירושלים:

העבודות ימיטו אסון על הגישה לנחל יתלה

רשות הטבע והגנים: העבודות בדרך הגישה לנחל יתלה ימיטו הרס נופי ואקולוגי על הנחל וסביבותיו ניתן וצריך לבצע את הפרויקט תוך מניעה של נזקים מיותרים לסביבה ארגוני הסביבה מציעים חלופה שלא תפגע בלוח הזמנים של הפרויקט
30/06/2008  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: אורטל אריכה  |    |  תגובות
נחל יתלה, הרי ירושלים [צילום: עמית בלבן]

מחר (יום ג', 1.7.08), עתידה המועצה הארצית לדון בשתי תוכניות משלימות לתוכנית מסילת הרכבת ת"א-ירושלים, הידועה כתוכנית A1. תוכניות אלו נועדו לאפשר פתרונות בנוגע להטמנת עודפי עפר מכריית מנהרות הרכבת, ולדרכי הגישה ואתרי ההתארגנות לעבודות, הנחוצים לביצוע.

בתוכניות אלה נכללת גם דרך הגישה לנחל יתלה, המיועדת לביצוע עבודות הגישור והכרייה בנחל יתלה, ולהיוותר בשטח גם בעתיד כדרך קבועה לשעת חירום.

דרך הגישה המבוקשת לנחל יתלה, הגשר החוצה אותו, פתחי המנהרות והעבודות הנדרשות לביצועם, עתידים להמיט הרס נופי ואקולוגי על הנחל וסביבותיו, ולשים לאל את מטרות שמירת הטבע באזור, ביערות קק"ל ובגן לאומי הרי יהודה הסמוך.

בשנת 2005, במאמץ לצמצם את הפגיעה בנחל יתלה, הגישה רשות הטבע והגנים, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, קק"ל והחברה להגנת הטבע, הצעה לשינוי התוכנית שכללה ביטול הגשרים, הנמכת המסילה והעברתה במנהרה רצופה בת כ-17 ק"מ בחלקה שבין פארק קנדה לעמק הארזים במבואות ירושלים.

הצעה זו שהוכחה - בניגוד לטענות הראשוניות של רכבת ישראל - כישימה מבחינה הנדסית ותחבורתית, נדחתה בגוף המאשר המלווה את הפרויקט מטעם המועצה הארצית, על-רקע טענות הרכבת לעלות חריגה של השינוי ולהתמשכות בלתי סבירה של הזמן הנדרש ליישומו.

דוח חדש שהוכן בחודשים האחרונים עבור רשות הטבע והגנים, על-ידי פרופסור אלפרד האק, מומחה בינלאומי ובעל שם למנהור ובטיחות במנהרות, שעמד עד לא מכבר בראש STUVA - ארגון ציבורי גרמני חשוב ובעל מוניטין, המתמחה במחקר ובתכנון מנהרות לרכבות וכבישים, חולק על טענות רכבת ישראל שגרמו לדחיית הצעת המנהרה האחידה בזמנו.

בדוח קובע פרופ' האק כי החלופה הסביבתית ישימה ובטוחה. במקום תוכנית רכבת ישראל, פרופסור האק מציע כעת איחודן של שתי מנהרות מתוך השלוש למנהרה בת כ-13 ק"מ שתעבור מתחת לנחל יתלה. הפרופ' טוען שיש לשקול מחדש את הנמכת המסילה והעברתה מתחת לנחל יתלה, תוך ביטול הגשר ויתר עבודות העפר במקום הרגיש, כדי למנוע כל פגיעה בערכי הטבע והנוף במקום.

על-פי הדוח, חלופה זו יכולה להתבצע בלוח זמנים קצר יותר מהנדרש להקמת דרך הגישה, הגשר והמנהרות הנפרדות שעל-פי תוכנית הרכבת, עלותה תשתווה לעלות תוכנית הרכבת ועשויה להיות אף זולה ממנה, ואין שום מגבלות בטיחותיות או תפעוליות לביצוע המנהרה והשימוש בה, בהתאם לתקנים בינלאומיים, ובניגוד לטענות של רכבת ישראל עד כה. יישומה של חלופה זו יבטל כאמור כל צורך לעבודות באזור הרגיש ויציל את נופו הייחודי של נחל יתלה וערכי הטבע הנדירים שבו.

חוות הדעת של פרופסור האק הוגשה לרכבת ישראל, למשרד התחבורה ולגוף המאשר. בסיור משותף למקום של מנכ"לי משרדי הפנים, התחבורה והגנת הסביבה, יחד עם יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל הרכבת, מנכ"ל רשות הטבע והגנים ומנהל מנהל התכנון, סוכם כי חלופה זו תיבדק באופן מעמיק, שקוף ועצמאי ובמידה ותוכח ישימותה בפרמטרים השונים היא תיושם במקום התוכנית המקורית. לצערנו, תגובת הרכבת לדוח האק רחוקה מלענות על הגדרות הבדיקה שלעיל.

לאור האפשרות המסתמנת למניעת כל פגיעה בנחל יתלה ובגן הלאומי, מועצת גנים ושמורות נמנעה מלאשר בחודש שעבר את התוכנית לדרך קבועה לנחל יתלה, שעוברת בגן לאומי מוכרז, ולשוב לדון בה לאחר קבלת תוצאות בדיקת החלופות. בהעדר אישורה הנדרש של מועצת גנים ושמורות לפעולות בתחום גן לאומי מוכרז הרי יהודה, לא ניתן לאשר את התוכניות גם במועצה הארצית.

החברה להגנת הטבע פנתה היום לחברי המועצה הארצית, בבקשה לגלות אחריות סביבתית, ולדרוש קידום מהיר של בדיקה מקצועית עצמאית ובלתי תלויה של החלופה הסביבתית לתוכנית הרכבת, כדי למנוע במידת האפשר נזק סביבתי חמור ללא צורך אמיתי בו, ולקדם את התוכניות רק לאחר שייערך דיון מקיף בחלופות. לעמדה זו שותפים גם קק"ל, רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה.

לדברי רכז שמירת טבע של החברה להגנת הטבע, אברהם שקד, ישנה חשיבות גדולה בקידום מזורז של קו הרכבת המהירה לירושלים, אשר מהווה חלופה סביבתית לרכב הפרטי, ולצורך בסלילת כבישים נוספים. אולם ניתן וצריך לבצע את הפרויקט תוך מניעה של נזקים מיותרים לסביבה. ביצוע החלופה הסביבתית המוצעת, אם ייבדק ברצינות ובמהירות, יוכל להציל את אחד מהאיזורים החשובים בארץ, ללא עיכוב של הפרויקט.

נחל יתלה הוא אחד האזורים הרגישים והערכיים ביותר בהרי יהודה ובארץ כולה. הוא נמצא ב"ארץ הכפירה", מצפון לכביש ירושלים-ת"א, בין שער הגיא למעלה החמישה, בחלקו של מרחב הרי יהודה שהשתמר במצבו הטבעי, כמעט ללא פיתוח. האזור מוגדר בתוכניות כמרקם שמור משולב, ובעל רגישות נופית-סביבתית גבוהה בתמ"א 35, ומיועד להיות שמורת טבע.

תאריך:  30/06/2008   |   עודכן:  30/06/2008
אורטל אריכה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העבודות ימיטו אסון על הגישה לנחל יתלה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שער הדולר ירד במסחר בין הבנקים היום (ב', 30.6.08) בכ-1.3%, והגיע לרמה נמוכה של 3.33 שקל לדולר. הירידה היא ביחס לשער היציג האחרון, אותו קבע בנק ישראל ביום שישי האחרון.
30/06/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
מומחי מרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית הצילו את מאור עיניהם של שני ילדים, אשר היו מצויים בסכנת איבוד ראיה עקב הרכבת עדשות מגע לשימוש בלילה.
30/06/2008  |  יפעת גדות  |   חדשות
לרגל חופשת הקיץ, מזהירה עמותת אור ירוק מפני עליית במספר התאונות בהן מעורבים ילדים וצעירים בזמן החופשה, ובחודשי הקיץ בכלל.
30/06/2008  |  אורטל אריכה  |   חדשות
לפני שיצאנו, הג'מוס והמושך בקולמוס, ל'מויה' בפתח תקוה, נזכרתי בסצינה המפורסמת מתוך הסרט 'מת לחיות 3' בה ברוס וויליס עומד במרכז הארלם כשעל גופו רק שלט ענק 'אני שונא שחורים' (כמובן שהמילה שחורים היא ניסוח מעודן למה שהיה כתוב בשלט הזה). מאין שאבתי את האנלוגיה הביזארית הזאת? אחרי שהסתכלתי בתפריט והבנתי שמדובר במקום שאי-הקפדה על כשרות היא אנדרסטייטמנט בשבילו, עשיתי אחד ועוד אחד: מקום שאינו שומר כשרות בפתח תקוה? משהו חשוד פה.
30/06/2008  |  דוד רוזנטל  |   חדשות
הארגון הבינלאומי Transparency International מפרסם דוח מעקב לשנת 2008, העוסק באכיפת סעיף אי מתן שוחד בעסקות בינלאומיות באמנה של ה-OECD - אחד מ-71 סעיפים באמנת האו"ם נגד שחיתות. זהו הדוח הרביעי במספר שמפרסם ארגון TI בנושא זה.
30/06/2008  |  אורטל אריכה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
יואב יצחק
יואב יצחק
החל שלב ההוכחות בקובלנה שהגיש ליברמן נגד כמיסה    כבר עתה נראה: טיעוניו של כמיסה, לפיהם ליברמן הזמין כביכול רצח של סנדו מזור, ייוותרו בגדר סיפורי בדים    האמת הפשוטה: כמיסה ניסה להוצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il