|
חזקיהו. הוזלה נוספת [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
הסיפור המגוחך על "העמלות שהוזלו"
|
אלעזר לוין
|
מקרה פרטי האופייני למאות אלפים: העמלות לא התייקרו ב-16%, אלא ב-100% ויותר * הבנקים המציאו תיאוריות, אבל הן לא ישימות בשטח * אי אפשר להפקיד צ'קים במכשירים אוטומטים, כי "השירות אינו זמין"
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
בנק ישראל נדחק לפינה עקב הביקורת הנוקבת על חוסר יכולתו לוודא כי לקוחות הבנקים אכן מרוויחים מה"רפורמה" בעמלות והשירותים הבנקאיים. אגף הפיקוח על הבנקים, בראשות רוני חזקיהו, נאלץ לבצע בדיקה מיוחדת בנושא, ממנה עולה לדברי הבנק המרכזי כי "מחירי השירותים הבנקאיים הבסיסיים שבהם עלות ניהול חשבון עובר ושב, הוזלו בעקבות הרפורמה בעמלות הבנקים שנכנסה לתוקפה בתחילת יולי".
החישוב שערך הפיקוח על הבנקים מתבסס על נתוני תעריפוני העמלות של הבנקים ועל הגבייה בפועל מהלקוחות. החישוב מתבסס על השינוי שחל בעמלות הבנקים בעקבות הרפורמה בעמלות, וכחלק מכך גם על עמלות שבוטלו או הוזלו - כגון עמלת הקצאת אשראי ועמלת עריכת מסמכים, שעלותן השנתית ללקוח הסתכמה בעשרות שקלים.
כמו כן, הפיקוח על הבנקים ביצע חישוב שלקח בחשבון את שיטות הגבייה שהיו נהוגות בעבר, כמו מסלולי העמלות למיניהם, אשר ביטולן הוביל לדבריו להוזלת העמלות. "עם זאת", ממשיך בנק ישראל, "בפיקוח על הבנקים מדגישים כי ייתכן ושיעור ההוזלה בפועל אף יגדל, שכן ידוע שהבנקים נתנו הנחות והוזלות מעבר לתעריפונים במהלך חודש יולי. בכל מיקרה - ההשפעה של מחירי השירותים הבנקאיים על מדד המחירים לצרכן מזערית ביותר ותרומתם היא 0.05% בלבד".