|
נזק מתמשך [צילום: אתר נמל אשדוד]
|
|
|
|
|
ככה זה כשבמדינה מערבית שובתים בצורה פתאומית ופראית. למרות שהעיצומים בנמלים הסתיימו, ובנמלי ישראל אין המתנות של אוניות, נמשכת התופעה שבה חברות הספנות ממשיכות להכריז "תום מסע" בנמלים שאינם נמל היעד בשטר המטען. יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, דורש מחברות הספנות ומסוכני האוניות לחדול מיידית מהכרזות אלה בנמלים שונים מנמלי היעד בישראל - ולהעביר דרישה זאת גם לחברות הספנות בחו"ל.
ברבים משטרי המטען מופיע סעיף המאפשר למוביל הימי, במקרים של שביתות ועיצומים, לפרוק את הסחורה בנמל אחר קרוב, או להסתפק בפקידת נמל אחד בלבד בישראל, ולהכריז שם על תום מסע כדי לצמצם את עלויות המוביל על ימי ההמתנה בנמלים המושבתים ולמנוע שיבושים בלוח ההפלגות. מבחינת בעלי המטענים, הכרזת תום מסע בנמל אחר פירושה שעליהם להעביר על-חשבונם את המטען לנמל היעד המקורי, בנוסף על דמי ההובלה שכבר שילמו, ולעיתים גם לשלם דמי אחסנה בנמל האחר.
המשתמשים בהובלה הימית טוענים כי הדבר מגדיל את נזקיהם הרבים בנוסף על הנזקים לתעשיה עקב הפסקת הייצור בשל אי הגעת חומרי גלם ואובדן החוזים, הלקוחות והספקים בשל אי העמידה בלוח זמנים. "אין היום כל מניעה לאוניות לפקוד את נמלי ישראל באופן מלא, ואין כל הצדקה להכרזות תום מסע בנמלים זרים או בנמל שונה בישראל מנמל היעד בשטר המטען", טוען שפר. הכרזות תום מסע כאלה גורמות לנזקים חמורים, ישירים ועקיפים, ליצואנים וליבואנים, ובמיוחד לאור תקופת החגים העומדת בפתח. אנו מקבלים פניות רבות מבעלי מטענים המלינים על כך שהכרזות תום המסע נמשכות וצפויים להם נזקים כבדים בנוסף לנזקים שכבר נגרמו".
שביתת עובדי חברות הנמלים היו בתמיכת ההסתדרות, וגרמו למשק נזק של כ-2 מיליארד שקל. קשה להאשים את חברות הספנות במהלכיהן, שנועדו להימנע, לפחות בתקופה הקרובה, מפגיעה כלכלית אם יתחילו עיצומים פראיים נוספים.