|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

התאיינות האופציה המדינית

יכולתה של ישראל להרתיע את אויביה פוחת והולך - פרדוקסלית - ככל שהיא מכה אותם קשה יותר בשדה הקרב. מקורו של הפרדוקס הזה הוא בתפישתם של מעצבי מדיניות הביטחון שלנו, שההרתעה תושג אך ורק באמצעות עליונות צבאית. תפישה זו הופכת אותם לחרשים בכל הקשור לאופציות אחרות, שעשויות לקרב את השלום
11/09/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות

לאורך רוב שנות קיומה חיה ישראל בצל פרדוקס הביטחון, דהיינו בצל הסתירה בין עוצמתה הצבאית לבין יכולתה לספק ביטחון ממשי לאזרחיה. ההיסטוריה מלמדת, שדווקא כשאנו מגיעים לשיא עוצמתנו הצבאית, יכולתנו להרתיע את אויבנו מלצאת לעימות נגדנו הולכת ונמוגה. התוצאה היא עימותים צבאיים קשים, הגובים מחיר דמים ומחיר כלכלי, עימותים הפוגעים בביטחון הלאומי שלנו. הפרדוקס הזה צבר תנופה לאחר מלחמת ששת הימים, והגיע לאחרונה לשיאים חדשים.

מקורו של פרדוקס הביטחון אינו בכך שישראל אינה מספיק חזקה, אלא באמונה, ששותפים לה כמעט כל מעצבי מדיניות הביטחון שלנו, שביטחון יושג אך ורק באמצעות עליונות צבאית. עליונות זו אמורה לפעול באחת משתי דרכים: להרתיע את הערבים מליזום מעשי איבה, או - אם הם ישתטו ויצאו למלחמה חרף חולשתם - להשיג ניצחון מוחץ שיביא, בין השאר, לטעינתן מחדש של סוללות ההרתעה שהתרוקנו. לפי תפישה זו, ניתן להשתית את ביטחון ישראל על נדבך אחד בלבד; הכוח. כל השאר אינו חשוב, גם אם משלמים לו מס שפתיים.

את שורשי דומיננטיות החשיבה הכוחנית הישראלית ניתן לאתר ביוני 1956, כאשר שר החוץ, משה שרת, נאלץ להתפטר מתפקידו, בלחץ ראש הממשלה, דוד בן-גוריון. שרת היה היחיד בצמרת הפוליטית, שהציג חלופה של ממש למדיניותו של בן-גוריון בסכסוך האזורי. עם התפטרותו הלכה וגוועה ה"רגל" השנייה, הרגל המדינית של מדיניות הביטחון הלאומי. כתוצאה מכך, השימוש בכוח הפך לרפלקס מותנה כמעט, לכל מהלך שנתפש כמאיים על הדומיננטיות הישראלית באזור.

התאיינות העשייה המדינית כאמצעי להשגת ביטחון, העצימה את פרדוקס הביטחון. איום בכוח מייצר הרתעה, שתפקידה למנוע את היריב מלשנות, באמצעים צבאיים, מצב שאינו נוח לו. תפקיד הדיפלומטיה הוא להקל את המצב על היריב, ובכך לצמצם את המוטיבציה שלו לפנות לאלימות. מאז 1949 פונים הערבים לדרך האלימות לא מתוך תחושת כוח, אלא מאחר שהמצב הקיים הופך בלתי נסבל עבורם. חרף חולשתם הצבאית, הם גובים מאיתנו מחיר יקר, למרות שגם הם משלמים ביוקר. ואנחנו? אנחנו מסרבים שוב ושוב להקדים רפואה דיפלומטית למכה הצבאית, ואנו מפנימים את הלקח רק כשאין לנו נותרים אופציה אחרת.

ההיסטוריה הישראלית רצופה דוגמאות כאלה. שתיים מהבולטות הן מהתקופה שלפני מלחמת ששת הימים. האחת נוגעת להצעה מצרית מ-1965, שראש המוסד דאז, מאיר עמית, יבוא לקהיר, להיפגש עם סגנו של נאצר, הצעה שללא ספק היתה על דעת נשיא מצרים. אולם בתום דיונים פנימיים חשאיים החליטה ישראל לדחות את ההצעה. אילו היתה ישראל נענית להצעה, והיה נרקם דיאלוג חשאי בין שתי המדינות, ניתן היה למנוע, או לפחות לצמצם, את ממדי המשבר שהוביל למלחמה, פחות משנתיים לאחר מכן.

גם מדיניות ההסלמה של צה"ל מול הסורים, בשנים שלפני מלחמת ששת הימים, שקפה באופן ברור את התפישה הכוחנית, לפיה הדרך להתמודד עם הפעילות החבלנית, שנתמכה על-ידי דמשק, היא איום בהפלת משטר הבעת'. מדיניות זו היתה הגורם המרכזי למשבר ולמלחמה בה לא רצתה ישראל, אף שבסופו של דבר היא התאהבה בתוצאותיה.

מלחמת ששת הימים הוכיחה את עליונותה הצבאית המוחלטת של ישראל נגד כל קואליציה צבאית ערבית. בעקבות המלחמה הזו איבדו הערבים את יכולתם לאיים על הנכסים האסטרטגיים העיקריים של ישראל, ותחת זאת הם הועמדו בצל האיום של תותחי צה"ל ומטוסי חיל האוויר. בתנאים אלה ניתן היה לצפות, שכושר ההרתעה הישראלי יגיע לשיאו, אבל דווקא בתקופה זו יזמו המצרים, לראשונה מאז 1948, שתי מלחמות נגדנו; מלחמת ההתשה ומלחמת יום כיפור.

המלחמה הקנתה לישראל לא רק כושר הרתעה משופר, אלא גם פירות טריטוריאליים, שבאמצעותם ניתן להביא לסיום הסכסוך בתנאים שעד אותה עת היו בבחינת חלום אחרית הימים הישראלי. אבל ישראל סרבה להשתית את ביטחונה על הסדרים שיצמצמו את המוטיבציה הערבית לצאת למלחמה נגדה, ולכך היו ביטויים רבים:

1. סירוב להתקדם לפתרון במסלול הפלשתיני מיד לאחר המלחמה, כיוון שהכיבוש הנאור נראה כמחיר זול, שכדאי לשלמו למען שלמות הארץ והקואליציה.

2. דחיית האופציה הירדנית הריאלית, לאחר שנאצר נתן למלך חוסיין אור ירוק (דווקא בוועידת חרטום המפורסמת לגנאי) לקיים משא-ומתן עם ישראל על עתיד הגדה. וזאת מאותן סיבות שמנעו הסדר במסלול הפלשתיני.

3. האמונה (הפטישיסטית כמעט) שהיתה נחלת הצמרת הביטחונית, לפיה עתיד ישראל יהיה בסכנה אם קו הגבול החדש עם מצרים יעבור מזרחית לקו אל-עריש-ראס מוחמד, מה שגרר מאמץ ישראלי לחבל בכל יוזמה מדינית להסדר בינינו לבין המצרים. כך חוסלו שליחויות יארינג, יוזמות רוג'רס, והיוזמות (כולל זו של דיין) להסדר חלקי בתעלה.

זו גם היתה התגובה ליוזמתו החשאית של סאדאת להסדר כולל, יוזמה שהועברה לגולדה מאיר באמצעות קיסינג'ר, בסוף פברואר 1973. חודש וחצי לאחר שהצעה זו הועברה, בעיצומו של דיון חשאי הרה גורל, שבו העריכו ראש הממשלה, שר הביטחון, ישראל גלילי, הרמטכ"ל דוד אלעזר וראש המוסד, צבי זמיר, שמצרים עומדת לפתוח במלחמה, נמנע גלילי מלהציג את הדילמה אם להיענות לפתרון של שלום, בתמורה להחזרת כל סיני, או להימנע מכך ולהילחם מלחמה נוספת. הדיון לא נערך, מאחר שכל המשתתפים היו אנשי האסכולה הכוחנית. מחירה של התפישה הזאת נפרע כחצי שנה מאוחר יותר.

מלחמת יום כיפור היתה אמורה ללמד את ישראל את מגבלות הכוח, אבל המסקנה המרכזית ממנה היתה, שיש להתחזק עוד יותר. תהליך ההתעצמות של צה"ל בשנים הבאות היה אדיר, והביא את ישראל לסף קריסה כלכלית. המאמץ הזה היה יכול להיחסך בחלקו הגדול, אילו היתה הבנה, קודם ליוזמת סאדאת, שניתן להגיע לשלום עם מצרים, ואילו היתה נכונות למתן את איום החזית המזרחית באמצעות הסכם עם ירדן. תחת זאת, בנוסף להשקעות האדירות בביצור הכוח, קיבלנו את מלחמת לבנון, פרי התפישה הכוחנית בצורתה הטהורה ביותר, וכן את הכשלת יוזמת לונדון ואת האינתיפאדה הראשונה, שאיתה ניסו מובילי האסכולה הכוחנית להתמודד באמצעות שבירת עצמותיהם של הפלשתינים.

תהליך אוסלו, התוצאה ההגיונית של הכישלון לחסל בכוח את ההתקוממות הפלשתינית, בוזבז, בסופו של דבר, על-ידי חסידי האמונה שרק שלטון בשטח יבטיח (לדוגמה) את ביטחון הטיסות לנמל התעופה בן-גוריון.

חמש השנים האחרונות נתנו ביטוי מזוקק להפליא לתפישת הכוח. יוזמת ההסדר של ברק בקיץ 2000 נוהלה כמבצע צבאי לכל דבר, שאמור היה להכתיב לפלשתינים את תוצאות המשא והמתן עוד לפני שזה נפתח. השימוש המסיבי באש, בתחילת האינתיפאדה השניה, הביא להסלמה ולטרור המתאבדים. הסירוב לויתור על חיסולים בשטחים, מנע הזדמנויות להגיע לסיום העימות. הגדרת יעד העימות, כ"צריבה תודעתית" בפלשתינים, שבאלימות הם לא ישיגו דבר, הפכה נלעגת עם ההינתקות החד-צדדית מעזה. ההינתקות נעשתה כמהלך כוח חד-צדדי, ובלבד שלא נצטרך לקיים על כך משא-ומתן עם הפלשתינים, שהרי הם כבר הוכיחו (כדרכם), ש"אין עם מי לדבר".

האינתיפאדה השניה התרחשה כשישראל הגיעה לשיא עליונותה הצבאית, בעקבות חיסול יכולתה הצבאית של עירק, חיזוק מעמדה של ארה"ב והסיוע הביטחוני האדיר שקבלה ישראל מארה"ב. וחרף עליונות זו, בטחונם של אזרחי ישראל לא היה מעולם רעוע יותר. גם היום אין העליונות הצבאית שלנו מצליחה לבלום את ההתגרענות הצבאית של אירן, שאם תקרום עור וגידים אופרטיביים, תציב את ישראל בפני סכנה קיומית, לראשונה מאז הימים הקשים ביותר של מלחמת השחרור.

חרף הכשלונות המוחשיים של הסתמכות על כוח בלבד, אין סימנים לשחיקה של ממש בחשיבה הזו, כפי שמשתקף משתי עובדות. האחת היא, שרוב בציבור מעדיף את המשך הנסיגה החד-צדדית בגדה על פני מו"מ עם הפלשתינים. השניה היא, שגם כאשר הסורים מוכנים לסיים את הסכסוך תמורת החזרת הגולן, ישראל לא נענית. ומדוע? כיוון שלסורים אין אופציה צבאית. אבל יש לזכור שכך גם חשבנו עד ה- 6 באוקטובר 1973.

ההיסטוריה מוכיחה שביטחון ישראל לא נשכר מהסתמכות בלעדית או כמעט בלעדית על כוח. יש לקוות שהמסקנות הנובעות מכך יוטמעו בהקדם, אחרת נמשיך לשלם, גם בעתיד, מחיר מופרז על תפישה זו.

אופקים חדשים
אופקים חדשים בהוצאת קרן ברל כצנלסון ובעריכת נתן רענן
ד"ר אורי בר-יוסף מלמד במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  11/09/2006   |   עודכן:  11/09/2006
אורי בר-יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התאיינות האופציה המדינית
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסף אליהו
11/09/06 15:30
2
קידי
11/09/06 23:54
3
אזרח ותיק
12/09/06 00:40
4
קורא בעיון
12/09/06 00:45
5
מאת ד"ר בן עזרא
12/09/06 00:48
6
הצופה שלא נרדם
12/09/06 11:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשויות המס טוענות שאתה עדיין תושב ישראל וחייב לכן במס? אל תוותר! בדוק את אמנות המס של ישראל. אלה כוללות מבחנים שניתן להביא באמצעותן לניתוק מוחלט של התושבות הישראלית ולפטור מלא ממס בישראל ולעיתים גם במדינה השניה
11/09/2006  |  עו"ד אורי כליף  |   מאמרים
מה אתם חושבים? שסתם ככה כבוד שופטת בית המשפט העליון דורית ביניש נבחרה לנשיאה? שהסניוריטי הספיק? שהחברה באו לישיבה, הסתכלו זה על זה ואמרו, יאללה בואו נגמור ונלך? אז מי שחושב ככה, מוטב שיקח GPS כי זה ממש לא הכיוון.
11/09/2006  |  שבתאי עזריאל  |   מאמרים
מדי שנה, כמעט כמו המחזוריות של עונות השנה, חוזר הניגון הכפול של פזמון תקציב הביטחון. מצד אחד קובלים ראשי מערכת הביטחון, כי כדי לשמור על רמת ביטחון נאותה למדינת ישראל, קיים כורח קיומי ממש בהגדלת תקציב הביטחון. מצד שני טוענים הממונים על ניהול ענייניה הפיננסיים של המדינה, כי תקציב הביטחון תפוח מדי וכדי שיתופעל בסבירות וביעילות יש להטיל עליו דיאטה חמורה ולקצץ בו הרבה שומנים.
11/09/2006  |  עמי דור-און  |   מאמרים
נשיא המדינה עושה לנו חיים קשים.
11/09/2006  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
המחיר היקר ששילמנו במלחמה נמדד קודם כל בנופלים ובפצועים, אבל לא רק: צה"ל זקוק עכשיו באופן נואש לכסף; לחידוש מלאים, מילוי הימחי"ם הריקים, קניית תחמושת, הצטיידות והתכוננות למלחמה הבאה.
11/09/2006  |  נעם ארנון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il