בימים אלו עדיין אוספות את השברים מאות משפחות מן הצפון, ששילמו מחיר יקר בעקבות מלחמת לבנון השנייה. מעבר לפגיעות ברכוש שבהן דובר רבות, רבים נפגעו בגוף ובנפש.
נפגעים רבים אינם מודעים לזכויותיהם וגם אם מודעים להן, יש לשקול היטב בטרם הגשת תביעה, שכן לבחירה במסלול התביעה יכולות להיות השלכות כלכליות משמעותיות שישפיעו על חיי הנפגע.
לנפגעים אלה קמה זכות לתגמולים, שיקום, מענקים והטבות בהתאם ל"חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה". קבלת זכויות לפי חוק זה מותנית בקיומם של שני תנאים מצטברים: האחד, על הנפגע להיות אזרח ישראלי, תושב ישראלי או תייר השוהה בישראל כחוק והשני, שפציעתו של הנפגע נגרמה כתוצאה מפעולה שהוכרה כפעולת איבה. במקרה דנן, התקפות הטילים של ארגון החיזבאללה הינן פגיעות איבה.
במידה מסוימת, זכויותיהם של נפגעי פעולות איבה דומות לזכויותיהם של חיילים שנפגעים בעת ועקב השרות, הקבועים בחוק הנכים (תגמולים ושיקום) ולא בחוק לנפגעי פעולות איבה. בפועל, גם הזכויות של נפגעי פעולות איבה הם בהתאם להוראות חוק הנכים, שכן החוק לנפגעי פעולות איבה מפנה להוראות ספציפיות בחוק הנכים לעניין תגמולים להם זכאים הנפגעים.
מימוש הזכויות של הנפגע הוא מול המוסד לביטוח לאומי. יש להגיש תביעה בתוך שנה מיום הפגיעה על גבי טופס "הודעה על פגיעה בפעולת איבה ותביעה לתגמול רפואי", אותו ניתן להוריד מאתר האינטרנט של הביטוח הלאומי (
www.btl.gov.il) או לקבלו בסניפי הביטוח הלאומי. לאחר הגשת התביעה בודקת "רשות מאושרת" המתמנה ע"י שר הביטחון ושייכת למשרד הביטחון אם הפגיעה עונה על התנאים המצטברים שצוינו לעיל.
אם הרשות מאשרת את התביעה, רשאי הנפגע להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות ולעמוד למטרה זו בפני ועדה רפואית היושבת במוסד לביטוח לאומי, שהיא אותה הוועדה אשר קובעת את אחוזי הנכות ומורכבת מאותם רופאים שיושבים בוועדות נפגעי עבודה/נכות כללית. בסמכות הוועדה לקבוע את דרגת נכותו של הנפגע לתקופה זמנית או לצמיתות בהתאם לסוג הפגיעה וחומרתה ובהתאם למבחנים לקביעת דרגת הנכות הקבועים בחוק הנכים. מבחנים אלו כוללים רשימת פגיעות ומחלות לגביהן נקבעו אחוזי נכות בחוק.
בחישוב אחוזי הנכות אין לוקחים פגם שהיה לפני הפגיעה. במידה ויקבעו לנפגע בין 10-19 אחוזי נכות יזכה הנפגע למענק חד פעמי ובמידה ואחוזי הנכות שלו גבוהים מ- 19% תשולם לו גמלה חודשית. גובה המענק החד פעמי נע בין 33,890 ש"חלערך עבור 10% נכות ועד ל- 128,187 ש"חלערך עבור 19% נכות. על החלטת הוועדה הרפואית זכאי הנפגע לערער בפני ועדת עררים ועל החלטת ועדה זו הוא רשאי להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה.
נכות יכול שתהיה פיזית או נפשית. דוגמא שכיחה לנכות נפשית הינה חוויה פוסט טראומתית (PTSD) המתבטאת בחרדות, קשיי שינה, סיוטי לילה, "פלשבקים" מאירוע הפגיעה ועוד.
במסגרת חוק לנפגעי פעולות איבה זכאים הנפגע ובני משפחתו להטבות ומענקים רבים כגון: החזר הוצאות לבני המשפחה כתוצאה מהפגיעה, טיפול פסיכולוגי לנפגע ובני משפחתו, דמי ניידות, דמי נסיעה, החזר מס קנייה ומע"מ על מוצרים חשמליים, הנחה בנסיעה בתחבורה ציבורית, טיפולי שיניים, השתתפות בחשבון הטלפון ובהתקנת קו טלפון, מימון יציאה לחמי מרפא, מענק חימום, מענק החזר מס הכנסה, פטור מאגרת טלוויזיה והרשימה עוד ארוכה. ההטבות והמענקים ניתנים בהתאם לסוג הנכות ודרגתה. מענקים אלו ניתנים גם לנכים שקיבלו מענק חד פעמי (בין 10% נכות ל- 19%) שדרגת נכותם 10% ויותר.
נפגע הזכאי, עקב אותו מאורע, לתגמול נכות לפי חוק לנפגעי פעולות איבה ולתגמול ע"פ חוק אחר, צריך לבחור באחד המסלולים. לדוגמא, נכה אשר נפגע מפעולת איבה בדרכו לעבודה או בעת שהיה בעבודה, רשאי לקבל פיצוי הן במסגרת חוק לנפגעי פעולות איבה והן במסגרת חוק הביטוח הלאומי (נפגעי עבודה). אולם, לא ניתן לקבל פיצוי בגין אותו אירוע מכוח שני החוקים ולפיכך עליו לבחור מכוח איזה חוק הוא מעדיף לקבל את הפיצוי.
בבחירת המסלול יש לקחת בחשבון את גובה השכר ואת ההטבות והמענקים הנילווים לנכות במסגרת כל חוק.
במסגרת חוק הביטוח הלאומי (נפגעי עבודה), הבסיס לתשלום גמלאות נגזר מהשכר שהשתכר הנפגע שלושה חודשים לפני האירוע. לעומת זאת, במסגרת חוק לנפגעי פעולות איבה הפיצוי משתלם לפי גובה שכר הקבוע בחוק וללא קשר לשכר שהנפגע הרוויח בפועל. גם ההטבות האחרות שמקנה כל אחד מהחוקים הנ"ל שונות.
ההחלטה אודות מידת העדפתו של מסלול זה או אחר משתנה בהתאם לנתונים של כל אדם ולנסיבות אותו מקרה. זכות הבחירה הינה חד פעמית ולפיכך יש לעשותה מתוך שיקול דעת מעמיק. עם זאת, ניתן להגיש תביעה בשני המסלולים ולעשות את הבחירה לאחר שלנפגע מידע מלא לגבי זכויותיו בכל אחד מהמסלולים.