|   15:07:40
דלג
  הדר פרבר  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שני צדדים למטבע

21/12/2002  |   הדר פרבר   |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  שירות אמיתי ברשות הדואר
  עונת החורף של קשת-שנת דובים?
  תרבות של בירה
  הסכם קמפ-דיוויד
  מלחמת המפרץ 2

המגזין האוסטרלי SMH מפרסם מאמר (שבת, 21.12.02) שכותרתו: "טנקים ישראלים מטילים צל על רוח חג המולד, אשר בה מפרט הכתב כי "קשה לדמיין את האווירה הקשה של חג המולד בבית לחם יותר מאשר בשנה זו. ישראל כפתה שוב את הכיבוש הצבאי שלה על העיר... והאזור המקיף את כנסיית המולד, המקום בו על-פי המסורת ישו נולד, נשלט כעת על-ידי חיילים ישראלים חמושים".

ה"אב" קרנרדוס מצוטט באומרו, כי "מלך השלום, ישו, נולד כאן. אבל לא היה כאן שלום מאז זמנו של המלך דוד". ובצד השני של הכיכר, עומד עומר חביב, פלשתיני בן 17, אשר בילה 25 יום בכנסיה באפריל. הוא עדיין מאמין, כך נכתב, כי "אם הישראלים עדיין מוכנים להושיט ידם לשלום ולידידות הם ימצאו שותף נכון, לפחות בקרב פלשתינים 'רגילים' רבים". "אם הם (הישראלים; ה.פ.) רוצים שלום, בסדר, אין בעיה, אבל אם הם רוצים להרוג אותי והם מביאים את הרובים שלם, יש בעיה".

עוד נכתב, כי עד לא מזמן יכל ראש הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, לבקר בבית לחם, וכי הוא ביקר באופן קבוע במיסה בחג המולד, עד לשנה האחרונה, בה מנעו ממנו הישראלים את הכניסה.

אבל מעבר לטקסט, שנראה די אובייקטיבי, אומרת התמונה הכל: צילום פיסלה של הבתולה מרי, מוכתמת בדם, ותחתיו כתוב: "פיסלה של הבתולה מרי, מוכתם בדם כתוצאה מירי של הישראלים" (ירי כתוצאה ממה? לא מפורט). התמונה, תמונה אמיתית, וגם מה שנכתב עליה נכון. האם למרות זאת ניתן לקרוא לסיקור מסוג זה תעמולה?

אין ספק, שני צדדים למטבע. גם הסיקור הישראלי את האינתיפאדה, הראשונה והשניה, סיקור "המלחמה" (והדיון הניצחי בכך שאנחנו נמצאים במלחמה, גם אם לא קוראים לה מלחמה אלא בכותרות העיתונים בלבד) גם הוא מעלה שאלות לא מעטות. השפה בה בחרה העיתונות להשתמש, של "הם" ו"אנחנו", פעולות צה"ל "בתגובה" ופעולות הפלשתינים "מפרות הסדר" ועוד דרכים רבות אחרות בהן משתמשת התקשורת להעביר את מסריה, גם אם בחלקן, וגם אם בחלקן הגדול נכונות - אינה מאפשרת לנו לדעת בעצם, מה נכון ומה לא, מי אובייקטיבי (יש כזה? עוד דיון שלא נגמר) ומי לא. כל צד תורם את חלקו.

ערוץ 7, לפני מספר שנים, פרסם מילון מונחים לשדרניו. לדוגמא, בחלק מההוראות נכתב, כי יש לכתוב "התהליך המדיני" במקום "תהליך השלום". הסבר הערוץ: טרם הוכח שהמגעים עם הערבים אינם מבוא למלחמה. או, "התפרעויות" במקום "הפרות סדר". ההסבר: זהו חלק ממאמץ להעניק חיפוי פסיכולוגי לאלימות הפלשתינית.

ספרו של דניאל דור, "עיתונות תחת השפעה", אשר מתאר את התודעה הקולקטיבית הישראלית שמתעצבת על-ידי התקשורת, והעיתונות אשר פועלת תחת השפעתם של הפחד, הזעם, השינאה והבורות, לדבריו,  יכול להיכתב בדרך דומה, על הסיקור "שלהם", כפי שאנחנו רואים אותו. גם כתבות באתרים הפלשתינים, בהם מתואר מצב בו חיילים ישראלים עצרו פלשתיני אשר "לא היה בידו משהו שנראה כמו נשק מסוכן", אינן מדווחות בעצם מה היה בדיוק אותו דבר ש"לא נראה כמו נשק מסוכן".

לנצח נוכל להצביע "עליהם", או להפנות אצבע מאשימה כלפי עצמנו, לזעזע את עצמנו בכותרות של "מלחמה", "כיבוש" וחלק מאיתנו גם לא ידעו מה בעצם עומד מאחורי הכיבוש, הנכבש, הכובש, אנחנו והם, אלה שרוצים שלום ואלה שמחרחרים מלחמה, כל צד בוחר בחייל שלו במשחק - לבנים ושחורים, משחק שנראה אחרת משני צידי הלוח.

הכותרות והשפה התעמולתית, של שני הצדדים - לטובת מי הם?; לטובת ביטחון המדינה?; גיוס התקשורת לטובת השלטון (שלנו, "שלהם")?; הפחדת הציבור או הכנתו למלחמה?; הרי קהל הקוראים הממוצע, הקורא את העיתונים הפופולריים, שאינם מגוונים, בלשון המעטה, את הכיוון בו נושבת בהם הרוח, אינו יכול או אינו מעוניין להתנגד לדעת השלטת. והרי הדעה השלטת מתגבשת בשיחות הסלון, לאחר עיון בעיתונים, לאחר שיחות, ובהתבסס על דיווחים בעיתון ובטלוויזיה (דומה, אפילו התמונות), ושטיפות המוח - ראוי להדגיש של שני הצדדים. מכאן, שהתקשורת אינה משמשת רק ככלי העושה את המוטל עליו כשירות לציבור שזכותו לדעת, אלא היא כלי להעברת תעמולה, בכל דרך שתסתכלו עליה, מעצם היותנו העיתונאים בני אדם המגוייסים למדינתם, בין אם נודה בכך ובין אם לאו. המצפון שאינו מאפשר לנו להראות מה שיכול להזיק לנו, עומד בעוכרנו. והפתרון היחיד - הוא שלום. ואולי הגיע הזמן, שיזם הסטאט-אפ הבא יזום רעיון מקורי וישים - כיצד להגיע לאותו שלום, וכך יימכר אותו סטארט-אפ בסכומי עתק, וירוויח מכך היוזם - הקונה, והציבור הרחב.

אוטופיה? בינתיים בהחלט שכן.


תאריך:  21/12/2002   |   עודכן:  22/12/2002
הדר פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום 24.11.02 חשפנו את הממצאים העיקריים של הוועדה הציבורית שבראשה עומד ד"ר ישראל צבי-גילת ("ועדת גילת"), בנושא "ועדות החלטה המופעלות בלשכות הרווחה. על פי ממצאי הוועדה, הוועדות פועלות במשך עשרות שנים בלא מסגרת חוקית, תוך קיפוח זכויותיהם של משפחות וילדים, ובכלל: ללא הרשאה חוקית. וכל זאת בעניין רגיש ביותר: הוצאת ילדים בסיכון לכאורה מהבית והעברתם לאימוץ ו/או לפנימיות.

פקידי הסעד לחוק הנוער זעקו. איגוד העובדים הסוציאלים, שהצליח ליצור לובי חזק ולרכוב על המצוקה הנוראית שאליה נקלעות משפחות וילדים, ניסה לבטל את רוע הגזרה ולסכל חתימה ופרסום פומבי של דוח הוועדה.

זה לא עזר. ביום 11.12.02 פרסם שר העבודה והרווחה, שלמה בניזרי, את הדוח המלא והסופי, ובו נקבע כי אכן "ועדות החלטה", אותן ועדות המוציאות מאות ואף אלפי ילדים בשנה מבתיהם, עושות זאת בלא מסגרת חוקית. שומו שמים. השר בניזרי קיבל את הדוח ונדהם. הוא אימץ את הדוח, על כל חלקיו. משמעות הדבר מעת שאימץ את הדוח: איסור מוחלט על הוועדות להתכנס ומיוחד לדון בגורלם של ילדים.

עכשיו מתחילה להיפתח תיבת פנדורה. נודע לי כי כמה לשכות רווחה כבר קיבלו דרישות מצד משפחות: להימנע מלדון בעניינן, דיון העולה כדי פגיעה בפרטיותן ונגיסה חמורה בזכויותיהן.

אחת המשפחות פנתה השבוע, באמצעות עו"ד רמי צוברי, אל לשכת הרווחה בעיר נתניה, בדרישה להימנע מלהתכנס ו/או לדון בעניינה של אותה משפחה. יום קודם פנה עו"ד צוברי אל השר, התריע ואף קיבל חוות דעת: התכנסות "ועדת החלטה" היא אסורה, זאת נוכח שפעילותה אינה מעוגנת בחוק, ובמיוחד נוכח אימוץ דוח ועדת גילת על-ידי שר העבודה והרווחה - דבר השולל את מסגרת פעילותן של ועדות החלטה. עכשיו מצחצח עו"ד צוברי את החרבות. אם לא ייענה מבוקשו, הוא מתריע, יגיש תביעה אישית נגד פקידי הסעד והעובדים הסוציאלים הנוגעים בעניין, וגם יפנה לבית המשפט העליון.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, אתי פרץ, מסרה בתגובה כי "ועדת גילת" פעלה באופן מניפולטיבי ולכן שגה השר בניזרי כשקיבל את המלצותיה. פרץ מציעה להקים ועדה חדשה שתקבע כללים שיהיו ראויים ושקופים.
20/12/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים

היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין חטף השבוע ביקורת רבה, מימין ומשמאל. מימין - על שמיהר כביכול להודיע בשידור חי במוצאי שבת האחרונה, אצל העיתונאית שלי יחימוביץ' (פגוש את העיתונות, ערוץ 2), על שהורה לחקור חשדות לעבירות פליליות בפריימריז של הליכוד; ומשמאל - על שהורה לחקור חשדות גם בעבודה, ובכך, כביכול, העמיד שתי מפלגות אלה יחד באור פלילי, משל מדובר בחשדות ובהיקפים דומים בשתיהן.

נגד רובינשטיין ונגד התקשורת, הועלו השבוע טענות קשות. גם בגלל מה שנראה כצביעות. במשך עשרות שנים "שומנו" בכירי וגבירי העבודה על ידי אילי הון, טייקונים דחפו את מפלגת העבודה במשך שנים רבות, למהלכי הפרטה ומכירת חברות מהלכים שמהם יצאו נשכרים, ולהחלטות ממשלתיות שבהן היה להם עניין. אז נעשה הדבר כמעט בגלוי. בכירי העבודה לא התביישו להמריא במטוסים פרטיים של גבירי העולם. כסף ופוליטיקה תמיד הלכו יחד. עכשיו נעשים הדברים מאחורי הקלעים ומכאן, אולי ההתקוממות.

הדברים שאמר רובינשטיין, נפלו, לכאורה, כרעם ביום בהיר. התקשורת הכתובה והאלקטרונית עסקה בכך בהרחבה במשך כל השבוע. ובכל זאת, כלפי חוץ נראה עתה לאחר שהמשטרה נכנסה לעובי הקורה, כאילו מדובר בפרשה שאינה מחזיקה מספיק מים; וכאילו מדובר שוב רק במעשים בלתי כשרים מצד כמה מעסקני מרכז הליכוד וכמה קבלני קולות, שניצלו את השיטה הקלוקלת הנהוגה בליכוד, כדי להשחית מידותיהם של מועמדים הרעבים להצלחה ולמיקום גבוה ברשימת המפלגה.

האיום
בעלי אמצעים מושכים בחוטים

ובכל זאת, הפעם נראה כי הדברים שונים. העובדה שאחת, ענבל גבריאלי, הצליחה להעפיל למקום 29 ברשימת הליכוד, מדברת בגנות השיטה, אך גם נזקפת לחובת חברי מרכז הליכוד, שחלקם העדיפו קשרים עם מוקדי כוח חיצוניים, על פני כישורים מוכחים. אמנם אין מדובר בשחיתות ממוסדת מצד הנהגת הליכוד, אך בהחלט מדובר בתופעה מסוכנת, המתפשטת כמו סרטן בלב המפלגה. לכן רובינשטיין נזעק, ובצדק. אין מדובר בשליפה, אלא בהחלטה שהתקבלה אחרי שבועות שבמהלכם הבשילה.

השבוע התברר כי רובינשטיין התריע על כך כבר לפני כמה שבועות. כאשר בעיתונים החלו להתפרסם כתבות על תשלומי השוחד שמבקשים לעצמם קבלני קולות, היה זה רובינשטיין אחד האישים שהפנימו זאת. הוא התריע, אך לא עשה רעשים במידה כזו שהיה בהם להרתיע את כל ספסרי הקולות מביצוע זממם. רובינשטיין הנחה את המשטרה. בשבוע האחרון של נובמבר לפתוח בחקירה נגד כמה גורמים "שסומנו" כמפוקפקים המשטרה אכן החלה בבדיקה ואספה בעיקר כתבות. גורמי המודיעין המשטרתי עשו שעות נוספות, לרבות פגישות עם עיתונאים, שהתבקשו לשתף פעולה.

היועץ החליט להכות חזק רק בשבוע שעבר. ממידע שהובא לידיעתי עולה כי רובינשטיין נזעק ויצא לציבור, לאחר שהובא לידיעתו מידע רגיש ביותר, שעיקרו חשש שגורמים בעייתיים חברו עם עמרי שרון, במה שמכונה "הדיל הגדול", ורכשו עמדות השפעה קרובות ביותר לראש הממשלה אריאל שרון. הדיל נדרש כדי להתגבר על כוחו של בנימין נתניהו במרכז הליכוד בכלל, ובסניף רמת גן בפרט. על פי אותו מידע, אחד הגורמים שחברו לעמרי אף התרברב בדבר ההשפעה הישירה שרכש אצל שרון הבן (כדאי לשים לב, כי לפחות בשלב הזה, טרם הופנתה אצבע מאשימה לקבלני קולות המזוהים עם נתניהו).
רובינשטיין, שסירב להתייחס לפנייתי בנושא, רואה במה שאירע בפריימריז משום "איום שלטוני" מובהק. בשלב זה לא ברור האם הנחה את המשטרה לבחון את, הקשרים של עמרי עם אותם גורמים. מזאת הוא נזהר כפל כפליים. אך גם זה יבוא ובקרוב. המדובר, ככל הידוע, בכמה גורמים בעלי אמצעים בלתי מבוטלים, בהם שלומי עוז, מבעלי חברת השמירה "צוות ביטחון"; כרמל שמע, בנו של מלווה בשוק האפור ואיש עסקים ידוע באזור רמת גן.

שמו של קובי מימון, איל הון גדול, המחזיק בעסקי נפט ובנייה בישראל, נזכר גם הוא. לא כגורם מפוקפק, חלילה, אלא כמי שרכש לעצמו מעמד מיוחד. מימון המחזיק בשליטה בחברות "נפטא", "יואל" ואחרות, מוכר כאיש עסקים הגון ורציני. יחד עם זאת, אין זה סוד כי הוא צבר כוח רב גם בליכוד. הוא מושך בחוטים בקרב חברי מרכז הליכוד, באמצעות יגאל ינאי, שהתמודד בעבר על ראשות העיר ראש העין (ונכשל). במסגרת "הדיל הגדול", סייע ינאי בקידומם של עמרי שרון (מקום 27) ברשימה, חיים כץ (מקום 38) וסילבן שלום (מקום 4), ברשימת הליכוד.

הקצין
החשוד שמוביל את החקירה

ופטור בלא כלום, הרי אי אפשר. רובינשטיין מוביל עתה מהלכי חקירה נגד בכירים בשתי המפלגות הגדולות. שלא בטובת הציבור, יש בידו הכוח לקבוע כעת לפחות חלק מתוצאות הבחירות. לכן ראוי לבחון את מהלכיו בבחינת כבדהו וחשדהו. במיוחד לנוכח החלטות מוזרות שקיבל במקרים מסוימים, ואוזלת ידו במקרים אחרים. אחת הבולטות שבהן, אותה קיבל באחרונה: הקפאת ההליכים המשפטיים והחקירות המשטרתיות עד אחרי הבחירות נגד שורה של אישים, בהם: אהוד ברק ואנשיו (לרבות יצחק הרצוג), אריאל שרון ובנו עמרי, זהבה גלאון, עמיר פרץ, בנימין בן-אליעזר, אברהם בורג, עמרם מצנע ושלמה בניזרי.

אחת ההחלטות המוזרות ביותר שהתקבלה ממש בימים אלה, נוגעת למי שעומד עתה בראש אגף החקירות במשטרה, ניצב משה מזרחי. עכשיו כבר אין זה סוד כי הקצין הבכיר נחקר בקשר לביצוע מעשים פליליים בפרשת האזנות הסתר המיוחסת לו. נטען נגדו כי צותת שלא כדין לבכירים בממשל בישראל (כמו נתניהו וליברמן), לאנשי עסקים ולעורכי דין, ולרבים-רבים אחרים, כל זאת תוך הטעיית בית המשפט ועבירות
חמורות נוספות. המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) המליצה להעמידו לדין. למרות זאת, לקה רובי נשטיין בשיתוק, ובעת הזו הוא נמנע, משום מה, מהסקת המסקנות המתבקשות, היינו: העמדה לדין ו/או השעייה ו/או הדחה. יותר מזה: מתברר כי בימים אלה עוסק מזרחי, מכוח סמכותו כראש אגף החקירות, בהובלת המהלכים והחקירות החדשות נגד אנשי הליכוד. כך יוצא, שכוונתו הטובה והנכונה של רובינשטיין, למען יהיה מחננו טהור, מטופלת בידי קצין משטרה בכיר הנגוע בעצמו במעשים פליליים לכאורה. האם בנסיבות אלה אפשר לצפות לחשיפת האמת ולמיצוי הדין עם העבריינים בפריימריז של הליכוד? אשרי המאמין.


20/12/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
באביב 2001 פורסמה במחלקה ראשונה ידיעה שכותרתה: "סופה סימן 2 בפיתוח עבור צה"ל; זו התשובה - מתוצרת כחול לבן, לג'יפ של מרצדס".

במהדורת החדשות "אולפן שישי" של ערוץ 2, נימסר כי "בימים אלה ממש" שוקל צה"ל רכישת גי'פים גרמניים מסוג מרצדס... ממיפעלים אשר שרתו את הצבא הנאצי, ואשר עלולים לגרום סיוט חוזר לניצולי השואה.

מערכת הבטחון מעניקה חשיבות יתרה להשפעת המדיה על דעת הציבור, ולכן יש למהר ולתקן את ההטעיות הרבות שהובאו בכתבת הטלוויזיה.

גי'פ הסיור של צה"ל, מסוג סופה, נתון מזה כשנתיים במאמץ מבצעי עצום. הגי'פים תוכננו ופותחו בעידן השלום היחסי של תחילת שנות ה-90' במאה הקודמת, מתוך כוונה לנסוע במזרח התיכון החדש.

תכונות דינאמיות ככושר עבירות שטח, יחסי העברה של תיבות 4X4, הספקי מנוע, מהירות מירבית ועוד כיוצא בכך כישורים מוטוריים אשר יועדו לאב טיפוס שכונה אז "בז", הוחלפו כיום בדרישה לתכונה דומיננטית מרכזית: כושר המיגון.

הבטיחות האקטיבית של גי'פ הסופה תלוייה כיום בכושר להחלץ משדה המערכה. הבטיחות הפאסיבית לא קשורה בחגורות הבטיחות וכריות אוויר, כי אם בחסינות באליסטית בפני קליעי ח"ש, ורצוי בזוית שגדולה מ- 45 מעלות - לעבר גג הרכב.

לא התבטאות נתוני גובה מירווח הגחון בשטח הם החשובים, כי אם מיגונו, או נכון יותר - העדרו של מיגון הגחון. באירופה מציידים מכוניות חדישות בצמיגים מסוג RUN FLAT המאפשרים נסיעה רצופה עם תקר (פנצ'ר), מסוג המשרת בצה"ל מזה שנים. בחו"ל עושים זאת במטרה להפחית משקל ולחסוך דלק, בצה"ל עושים זאת במטרה להימלט מאימת הנינגו'ת של נערי המחבלים, ולחסוך בחיי אדם.

ובמה דברים אמורים? בכך שצה"ל מחפש מזה זמן רב "בנרות" פלטפורמה מוטורית חדשה, עליה יוכל להתקין את תאי ההשרדות הממוגנים, המורכבים כיום על-גבי הסופות העייפות מתנועה, על-רקע של דם יזע ודמעות.

אולפן שישי המליץ לצה"ל לרכוש "גי'פים בריטיים או ישראלים, והעיקר שלא גרמניים," והסביר כי המיפעל בנצרת הוא זה אשר מייצר את גי'פ הסופה הצהל"י. למיפעל תע"ר - תעשיות רכב נצרת, הסטוריה מוטורית מפוארת, השזורה כחוט השני בהסטוריה הבטחונית המקומית.

כל יחידות השדה בכלל והסיור בפרט, נסעו במערכות ישראל ברכב קרבי שהורכב בנצרת, להוציא את מלחמת השיחרור ומערכת סיני שבוצעו טרם הקמתו.

בתע"ר נצרת עילית הרכיבו גי'פי סיור מסוג CJ ("סיקס"), הלהקות הצבאיות נסעו באוטובוס D-500 שהורכב בנצרת וגופתו של יצחק רבין הובאה לקבורה על-גבי פלטפורמה של קומנדקאר מסוג "אביר" - פרי פיתוח (השנוי במחלוקת) של מיפעלי הרכב בנצרת. רבין תמך במיפעל בשעותיו הקשות.

תע"ר החשובה אינה זקוקה אם כן להוצאת שד השואה מהבקבוק.

באחרונה דממו בה אמנם קווי הייצור, ערכאות CKD להרכבת גי'פים מפורקים (CKD - Completely Knocked Down) בעייתיות מאוד בהשגה מחו"ל, ורק בעוד כשנתיים יוכל המיפעל המקומי להציע לצה"ל את ה"סופה סימן 2".

מאידך האינתיפאדה אינה מחכה, אך מה לעשות וגם ההצעה המלומדה לרכישת גי'פים בריטיים אינה רלוונטית בשלב זה, שכן צה"ל מוכרח לרכוש כלי רכב אמריקניים - מכספי הסיוע הביטחוני.

"מרצדס יעשו ישראבלוף, וישלחו ארצה גי'פ בלא סמל מזהה על שבכת הקרור," חושפת הטלוויזיה, ושוכחת את מאות המנועים הגרמניים המשרתים בנאמנות את כלי השיט של חיל הים, את המרצדס השחורה שהוטסה לאנטבה, ואת אלפי אוטובוסים של אגד - שאף כבדי הראייה יתקשו שלא לזהות על חזיתם את הסמל המשולש, הזהה לזה שעל הלימוזינה פתוחת הגג של אדולף.

הבריטים אכן מייצרים גי'פים מצויינים מסוג לנדר-רובר, אך מה לעשות ובריטניה הגדולה אינה מכונה להעניק לישראל כספי סיוע ביטחוני, מה עוד שקיימת בעייה מסויימת ביציבותו של הדיפנדר הממוגן, בגירסתו "הקצרה".

הדיפנדרים הממוגנים נושאים כיום בחלק ניכר מהמאמץ המלחמתי הממוגן, ובחברת המזרח ייבואנית לנד - רובר, רווים נחת ציני ממאבקי היהודים העלולים כפי שיוסבר בהמשך, לקפח את פרנסת גויים מסויימים.

היפנים לא הומלצו אמש כמקור אספקה אלטרנטיבי, אף שטויוטה כבר מכרה גי'פי פיקוד מסוג לנד-קרוזר וטנדרים קשיחים, וחברת איסוזו היפנית מכרה גי'פים מסוג טרופר - בין היתר תודות לעובדה שהיא נתונה בבעלות משותפת לקונצרן ג'נראל מוטורס האמריקני.

מבין שלושת ענקי הרכב של דטרויט, ג'נראל מוטורס, פורד וקרייזלר, רק זו האחרונה מסוגלת לספק את צרכי צה"ל לגי'פ לב"ב (לחימה בשטח בנוי) קטן, בעל מנוע דיזל ותיבת הילוכים אוטומטית. שלשיית הרכב של דטרויט רואה בעיסקת הגי'פים הצהלי"ת נתון עסקי מכובד שיש לתת עליו את הדעת, אך רק לחברת גי'פ המיתולגית שבבעלות קרייזלר, יש גי'פ מתאים העונה על דרישות צה"ל.

אם יש למישהו רגשי נחיתות לגבי גודלו של השוק הישראלי, יאזין בבקשה לגיל אגמון מנכ"ל דלק מוטורס, יבואנית פורד לישראל, בדברו על עסקת הטנדרים הצבאיים מסוג F-350. רק בשבוע שעבר אמרו גיל וסגנו, יואב חפץ, כי "מדובר בעסקת ענק לפי כל קנה מידה, שתיתן פרנסה לשנים רבות." ישראל של שנות האלפיים, או לפחות צבאה, מהווים אם כן יעד שיווקי אטרקטיבי.

אלוף (מיל.) אביהו בן-נון, יו"ר UMI נציגת GM בארץ, מסר למחלקה ראשונה כי לצערו "פשוט אין ל-GM מה להציע לצה"ל." בן-נון יודע לספר בעיקר על ה"האמר" הרב-תכליתי, הנושא בנטל שינוע הגייסות המערביים מזה יותר מעשור שנים.

צה"ל החל להצטייד בהאמר בהדרגה, בהותירו בשרות מקביל את גי'פ ה-M - 151 וותיק קרבות וייטנאם, וכאמור - את גי'פ הסופה. ליד קו הרכבת הסופה בנצרת הוקם קו להרכבת מיגון ההאמרים האמריקניים למהדרין, עובדה שלא היתה ברורה לכל עם ישראל.

לפני מספר שבועות, עת ביקש משרד הביטחון לנצל את כספי מט"ח הסיוע למיגון ההאמר בארה"ב - טרם שיגורו ארצה, יצא תע"ר בקמפיין תקשורתי שהילך איימים על הציבור: "העברת מלאכת מיגונו של ההאמר לארה"ב," כך דיווח שופרו של איש יחסי הציבור, צבי וילדר "יביא לפיטורי מאות עובדים במשק הייצרני הישראלי."

בדומה לשד העדתי, כך גם זכר השואה נחלץ מדי פעם מבקבוק ההיסטוריה לסיועם של אנשי יחסי הציבור. יש לשער כי גם הפעם הם שבחשו בקדירה התקשורתית, ואין להאשימם. הם עושים את תפקידם, ועושים אותו נאמנה.

אז מה אם כלי תקשורת מסויימים התלהבו יתר על המידה וטענו כי ההאמר עצמו מיוצר בישראל?

אז, כלום. אך הפעם הסכנה עלולה להיות גדולה יותר.

האגדות מספרות כי הפרשה הגרמנית החלה עת חברת כלמוביל, יבואנית מרצדס לישראל, מסרה לצה"ל כי צבא ארה"ב עומד להצטייד בגי'פים מסוג מרצדס מסידרה G - "גלנדווגן".

אמרת "צבא ארה"ב" אמרת כמויות עתק, ואם כך, הרי שיש כדאיות בהקמת מיפעל להרכבה על שיטחה של היבשת החדשה. מכאן ועד רכישה ישראלית בכספי מט"ח סיוע, הדרך קצרה.

כך הושקה לה בישראל אגדת מיפעל ההרכבה של מרצדס בארה"ב, אך לגרמניה או ארה"ב, טרם הגיעה הבשורה המשמחת... שאלות מחלקה ראשונה שהופנו לגורמים הרלוונטיים בחו"ל, נענו בהרמת גבה וקריצה משועשעת.

האמת היא שהמרינס אכן קנו 40 יחידות של הגי'פ מרצדס מסידרת G, המשמש בנאמנות אין קץ בעיקר - את הוורמאכט הגרמני. על-גבי נושאות מטוסיו של הצי האמריקני נוצרה נישה מתאימה לגי'פ הקטן, האמין והיקר, אך מכאן ועד להבטחת ההצטיידות רציפה וסידרתית, הדרך אכזרית.

צבי נטע, בעל קבוצת מכשירי תנועה, מחזיק בנוסף על מיפעל תע"ר, גם בזכיון הייבוא הבלעדי של חברת קרייזלר. אין זה צרוף מקרים: קרייזלר סיפקה מתמיד את ערכות ה-CKD להרכבת הסופות, המבוססות על הגי'פ האמריקני האזרחי מסוג רנגלר.

באחרונה החלה קרייזלר בשיווק כלל עולמי של גי'פים המצויידים במנועי דיזל, המעבירים כוחם לגלגלים באמצעות תיבות הילוכים אוטומטיות, ממש כפי שמבקש צה"ל להשיג. אלא, שהתאמתן של הפלטפורמות המוטוריות לנשיאת תאי הלחימה הממוגנים, תארך עוד חודשים, שלא לאמר שנים, רבות.

האמרים ממוגנים מפטרלים בעיקר בכבישי חזית הצפון, בעוד שהסופות הזריזות מיועדות בעיקר לגזרות צפופות האוכלוסין של יש"ע. עד אשר תמוגנה הסופה סימן 2 (ראה ארכיון מחלקה ראשונה), יעבור עוד זמן רב.

הגי'פ שבתמונה הוא רכב ניסויי (מכונית קונספט), המכונה "קומפאס". עד אשר יגיע לשלבי ייצור, יתכן וכבר ישרור שלום חדש במזרח התיכון. ובינתיים מתחמשת לה מרצדס בלימוזינות משוריינות חדישות, זוכה ב-5 כוכבי בטיחות של אירגון ה-NCAP ובסוף השבוע נתבשרנו אף על מספר מנועים חדשים לסידרת E החדשה, שהתחרתה על תואר מכונית השנה.

לשמואל חרל"פ הניצב בראש הפירמידה של כלמוביל-כלמוטור, ולאחיו יואב, המופקד על תיק מרצדס, יש כאמור אין סוף סיבות לגאוות יחידה אליבא ד' אתר האינטרנט המשובח של הקונצרן אשר דברו אינו מובא משום מה לציבור הישראלי.

כאשר הוצג ה"קומפאס" בסתיו החולף בתערוכת המכוניות הבינלאומית של פריז, הוא ניצב בסמוך לביתן בו חשפה מרצדס את אחת הגרסאות הראשונות של דגם המייבך החדש.

שתי המכוניות, הגרמנית והאמריקנית, ניצבו ביתן דיימלר-קרייזלר המשותף, בניגוד גמור לאולמות התצוגה הנפרדים כל כך של כלמוביל ומכשירי תנועה בישראל.

מרצדס הגרמנית התאחדה עם קרייזלר האמריקנית בהליך שהינו למעשה השתלטות פיננסית חד-משמעית, שבאה על-רקע המשברים הכלכליים התכופים בהם היתה קרייזלר נתונה. מרצדס נושאת תדיר בהפסדי קרייזלר, ונהניית מהכנסותיה הנדירות.

כיוון שכך, בכל מקרה, באם ירכוש צה"ל את רכב הסער הבא שלו מאחד משני המקורות שמחלוקת לכאורה, מרצדס היא שתגזור את הקופון!

המיגון הבליסטי מצליח בימים אלה להציל חיי חיילים רבים, ומצה"ל נימנע רכש מואץ של מיגון נוסף - כיוון שהוא מתבצע במטבע מקומי.

ל"סופה סימן 2" יתרון כלכלי ניכר, שכן היא מיועדת לשאת את תאי המיגון הבליסטיים הקיימים. אלה יפורקו מגי'פים גרוטים שמערכותיהם המוטוריות סיימו את תפקידן, ותאי הלחימה הממוגנים שלהם ניתנים להרכבה על הפלטפורמות החדשות.

עלות שכרו הגבוהה של העובד הישראלי, גורמת לייקור מחירי הגי'פים המורכבים - פעמים אף מעבר למחירם המקורי. המיגון הבליסטי דורש על-פי דרישות הצבא התאמות מיוחדות המתבטאות במערכות מתלים מחוזקות, ובמערכות החשמל העומדות בעומסי מכשירי הקשר והמיכשור האלקטרוני הצבאי.

ה-G וו'גון כמו גם הסופה יכולים לעומד בשתי המטלות, כך שיתכן כי בסופה של הפרשה תהיה הסופה סימן 2 לרכב קרבי טהור, בעוד שהגי'פ של מרצדס ישמש כרכב פיקוד בכיר.

כאמור, בשני המקרים מרצדס היא זו שתצא נישכרת מהעסקה. זאת כמובן, במקרה ומלחמות היהודים לא יטרפדו לה את העסק ברגע האחרון.

ולכן, לטלוויזיה, נאמר בנוסח שאמר נציגה: "אז תישמע טוב שלום קיטל, אל תיתן שיעבדו עלייך!"

(אצל רם לנדס, מזמן אלוף ישראל בנהיגת מרוצים, ועד לא מזמן עורך אולפן שישי, זה לא היה עובר).

ומצה"ל נבקש, אנא, הצטייד בכל מה שביכלתך - כי מה שטוב בשבילך, טוב בשביל המדינה!
20/12/2002  |  עמוס באר  |   מאמרים
הציר המרכזי של חקירת המשטרה בפרשת החשדות לתשלומי שוחד בעת בחירת המועמדים ברשימת הליכוד לכנסת, מתמקד בפעילותו של איש העסקים ראובן גבריאלי, בעליהם של בתי קזינו בכמה ארצות.
20/12/2002  |  אריה אבנרי  |   מאמרים




19/12/2002  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il