כותב שורות אלו, אדם חילוני למי ששואל, סבור כי מאבקה של קהילת הגאים והגאות הינו מאבק שבמקום להראות את "היותם נאורים", הינו מאבק שכל כולו ניסיון לכפות בכח על אחרים מצעד שפוגע ברגשותיהם.
תוכן: באורח פלא וללא שום הצדקה, הופך המאבק (משני צידי המיתרס, למרבה הצער) למעין סמל של מאבק "השמאל החילוני הנאור" המצדד בקיום המצעד, לבין "הדתיים וההומו-פובים (בעלי חרדה מהומואים) החיים בימי הביניים", ולא היא!
לכך אולי תורמת העובדה שמרבית הפגנות המחאה כנגד קיום מצעד הגאווה באות מצד המגזר הדתי, אולי בגלל שהציבור החילוני אינו חפץ להשמיע דעתו בעניין, אולי כי לציבור הדתי חורה הדבר יותר מלאחרים, ואולי, ואולי, ואולי. אין קשר ולו גם קצה קצהו של קשר בין הדברים!
גם כותב שורות אלו, כאדם חילוני למי ששואל, סבור כי מאבקה של קהילת הגאים והגאות הינו מאבק שבמקום להראות את "היותם נאורים", הינו מאבק שכל כולו ניסיון לכפות בכח על אחרים מצעד שפוגע ברגשותיהם, דווקא בעיר הבירה של מדינת ישראל, על כל הסממנים הקדושים שבה, ועל כל הסמלים שהיא מסמלת לכל הדתות המונותאיסטיות - יהודים (חילונים ודתיים כאחד), נוצרים ומוסלמים, ודווקא צמוד ליום הזיכרון ה- 66 לליל הבדולח, והכל ללא כל התחשבות מצידה של קהילת הגאים ביתר הציבור, חילוני ודתי כאחד, ומבלי להימנע מפגיעה ברגשותיהם של האחרים.
לא. אינני "הומו-פוב", תודה! אני מכבד כל אדם באשר הוא אדם וממש, אבל ממש לא מעניינות אותי נטיותיו המיניות של מאן דהוא ומה הוא עושה בחדרי חדרים. מבקש אני "מחיר צנוע" לכך: מוכן אני לכבד ואמשיך לכבד כל אדם, ובלבד שגם הוא יכבד את האחר ואת רגשותיו, ולא ינסה לכפות עלי או על אחרים את דעתו או לפגוע ברגשות האחרים.
ומה בעצם מבקשים לעצמם אלו הנאבקים על "הזכות" לקיים את מצעד הגאווה? להראות לכולם: הנה, הביטו וראו! זוהי נטייתנו המינית. אנו דורשים מכל מי שאינו כמונו לא רק לקבל את זה שזוהי נטייתנו המינית אלא אנו גם דורשים שתראו במו עיניכם מה אנו עושים, איך אנחנו מתלבשים ואיך אנו חוגגים.
אגב, גם חלקים ניכרים בקהילה ההומו-לסבית סבורים ש"מצעד הגאווה" יש בו רק כדי להזיק לקהילה ובמיוחד למסר שקהילה זו מנסה להעביר לציבור הרחב (וזאת למדתי גם משיחות עם מקצת ממכריי, הן מהמעגל המקצועי וממעגל העסקים והן במעגל החברים והמכרים, המשתייכים לקהילה זו). המסר שאומר: "אל תשפטו אותנו לפי נטייתנו המינית. מעבר למה שאנו עושים בחדרי חדרים, אנו כשירים (ועושים) כל דבר אפשרי כמו יתר הציבור" (פוליטיקה, צבא, אוניברסיטה, עסקים וכו'). אלא שמצעד הגאווה מפיל ומפרק מסר זה כמגדל קלפים. מצעד שכל כולו מראה ומדגיש את נטיותיהם המיניות של המשתתפים בו, לרבות הלבוש הוולגרי והבוטה וההחצנה היתרה של כל נשיקה, חיבוק ומה לא, האין במצעד זה כדי להגיד: "הנה אנו, הקהילה ההומו-לסבית, וזה כל מה שיש לנו להציע בעצם"???
ואם לא די בכל אלו, תוסיפו לכך את הכפייה שמנסים לכפות התומכים במצעד, על האחרים, בכך שאונסים אותנו לא רק לראות את כל הוולגריות והבוטות הנשפכת במצעד זה, אלא דווקא בירושלים, עיר הבירה של מדינת ישראל, מקום המהווה סמל לכה רבים מאיתנו, מקום קדוש לכל הדתות, מקום שאליו חילונים ודתיים כאחד מתייחסים בהדרת כבוד (מישהו מתומכי קיומו של המצעד או מקהילת הגאים והגאות, מסוגל לדמיין קיומו של מצעד גאווה בתוככי הוותיקן?), ואם כבר לפגוע, למה לא לעשות זאת צמוד ליום הזיכרון ה-66 לליל הבדולח? באמת... למה להתחשב ברגשותיהם של ניצולי השואה ובני משפחותיהם?
חשוב לי להדגיש - אינני יוצא כלל נגד זכות המיעוט להביע את דעתו, אלא מה? לטעמי, גם המיעוט צריך ללמוד לכבד את רגשות הרוב בציבור (ולא רק הרוב שצריך לכבד את המיעוט), ולהימנע מפגיעה בהם (ירושלים כסמל, יום הזכרון לליל הבדולח ועוד), וגם על כך שלא מדובר ב"סתם הפגנה", אלא על התוכן שיש בה - הפגנה, בכל הכבוד, של וולגריות, מיניות בוטה והדגשה של "הנה, זה מה שיש לנו (לקהילה ההומו-לסבית) להציע".
אינני שולל את עצם זכות ההפגנה, אך מדוע היא צריכה להיות וולגרית ובוטה כל כך? האם הפגנה של נשים נגד אפליה במקום העבודה צריכה להיעשות בערום ובצורה בוטה, כאילו הן אומרות: "הנה, אנו נשים, יש לנו זכויות, אבל בעצם, כמו שאתם רואים, מה שיש לנו להציע זה רק את הגוף שלנו..."?
זו בדיוק טענתי גם כאן: אם הייתה הפגנה על פגיעה בזכויות הקהילה ההומו-לסבית, וכשמשתתפי ההפגנה מוחים בצורה מכובדת ובלבוש הולם, אדרבא! הייתי נלחם ומתנגד לכל מי שהיה מנסה לשלול את זכות ההפגנה.
אך צר לי. בעיני "מצעד הגאווה" הוא לא הפגנה לשמירת זכויותיהם של ההומואים והלסביות, ונגד פגיעה בזכויותיהם (בדיוק כמו שלכל אחד מאיתנו אין כל הצדקה להתערטל ברחוב ולהכריח את האחרים לצפות בנו נוהגים בוולגריות). זוהי בסך-הכל הפגנת כח של חלק מחברי הקהילה ההומו-לסבית, שבאה לאמר לכולם: לנו יש את כל הזכויות שבעולם, כולל הזכות לפגוע ברגשותיהם של האחרים וכולל הזכות להציג את כל מה שקורה לנו בחדרי חדרים - בפומבי!
ואת זה, לצערי, גם כחילוני, איני יכול לקבל!
אין לי אלא להביע את תקוותי שכל אותו קהל נאור הנאבק על זכותם של ההומואים והלסביות לקיים את מצעד הגאווה, יתעורר ויבין כי להיות "נאור" פועל לשני הכיוונים, ומשמעו גם התחשבות ברגשות יתר הציבור והימנעות מפגיעה בו.
אין לי אלא להביע את תקוותי שקהל ההומואים והלסביות התומכים בקיום המצעד, יתעורר ויבין שבהתעקשותו הוא דווקא פוגע במסר העיקרי שמנסה קהילה זו להעביר, ובצדק, ליתר הציבור: אל תשפטו אותנו על-פי נטייתנו המינית ועל-פי מה שאנו עושים בחדרי חדרים, אלא על-פי מה שאנו עושים עבור הציבור ובציבור, בפומבי!