|   15:07:40
דלג
  הדר פרבר  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

האתיקה הכפולה של ידיעות אחרונות

מערכת YNET הקפידה על אתיקה ונזהרה בידיעה לא נכונה שהגיעה אליה; ואילו מערכת עיתון ידיעות אחרונות פרסמה את אותה ידיעה לא נכונה, בלא בדיקה
23/12/2002  |   הדר פרבר   |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  שני צדדים למטבע
  שירות אמיתי ברשות הדואר
  עונת החורף של קשת-שנת דובים?
  תרבות של בירה
  הסכם קמפ-דיוויד

ועדה מטעם מועצת העיתונות המליצה להוסיף את המילים 'עיתונים מקוונים' להגדרת עיתון בתקנון האתיקה; בנוסף, מבקשת לקרוא לכל העיתונים המקוונים לקבל על עצמם את כללי האתיקה המקצועית של מועצת העיתונות. כך פורסם ב-Nfc לקראת סוף השבוע.

ואני שואלת: האם העיתונות הכתובה צריכה אף היא תזכורת, לעבודה המחייבת עיתונאי - לתחקיר, להצלבת המידע, ולוודא, כי מה שנכתב אכן כך מתקיים במציאות. את מי יש לבדוק? את העיתונות הכתובה או המקוונת? ומה קורה שגם זו וגם זו - שתיהן נקראות ידיעות אחרונות?

ולעניין עצמו:

בימים האחרונים מופצת באמצעות הדואר האלקטרוני שמועה בנושא מחירי שרות 144 ומחיר השלמת שיחה למספר המבוקש. כך פרסם ynet בתאריך 9.12.02. ואכן, גם אני קיבלתי לדואר האלקטרוני פנייה, אמנם לא "דואר זבל" שנשלח להמוני מכותבים, אלא פנייה אישית בנושא בדיקת חיוב בזק בשירות 144. בדקתי את הנושא עם בזק, והתברר כי לא היה ולא נברא.

בהודעה שהופצה ברשת, נכתב כי "כאשר אדם מתקשר מביתו לשירות 144 של בזק, הוא משלם על כל דקה של שיחה ארבע פעימות מונה... ובסיום ההקראה של המספר המבוקש, מציע המחשב שהמתקשר ילחץ על כוכבית כדי לחייג את המספר שהוקרא ולבצע את השיחה (לא אלאה בפרטים, אותם תוכלו לקרוא בהמשך, בידיעה חדשה של ידיעות אחרונות, זהה כמעט לחלוטין).

וכאן, לפי אותה טענה, טמונה כביכול הנוכלות של חברת בזק: "האדם שמתפתה ללחוץ על כוכבית, בעצם עושה שיחה שעולה לו ארבע פעימות מונה לדקה במקום פעימת מונה אחת לדקה, מכיוון שהשיחה החלה בחיוג ל-144 ולא למספר רגיל!!! אנשים משלמים לחברת בזק 4 פעימות מונה לשיחה רגילה שהחלה בכלל מהתקשרות לשירות 144 של בזק. הפתרון: לרשום את מספר הטלפון על הנייר, לנתק ולהתקשר שוב בחיוג רגיל ולשלם רק פעימת מונה אחת לדקת שיחה".

אבל מערכת ynet דאגה, כמובן, ככל עיתון המכבד את עצמו, לבדוק את הנושא טרם פרסומו, ודיווחה על הכחשתה של בזק: "בבזק מזדרזים להכחיש את הטענה. 'לקוח המתקשר לשירות 144 לקבלת מספר טלפון אינו משלם ארבע פעימות מונה', מסר דובר החברה, "שיטת פעימות המונה בוטלה מזמן ועברה מהעולם".

Ynet דאגה גם לפרסם את העלות של השירות: "לקוחות המתקשרים לשרות 144 משלמים 1.82 שקל (כולל מע"מ), ויכולים לקבל עד שלושה מספרי טלפון. "שירות "השלמת שיחה" גם הוא אינו כרוך בתשלום נוסף לשרות 144. השיחה מחויבת כשיחה רגילה של בזק. כאילו רשמתם את המספר שקיבלתם ממוקד 144, ניתקתם את השיחה למוקד והתקשרתם למספר המבוקש".
כך, ופרטים נוספים, שאינם מענייננו לצורך כתבה זו.

אז מה אני רוצה לחדש בעצם?

לאור האמור לעיל, כיצד ייתכן, כי במוסף 7 ימים האחרון (20.12.02), במדורה של העיתונאית אודטה דנין, נכתב כאילו לא היו דברים מעולם, כך (ואל תתבלבלו, זה בסוף השבוע האחרון, לא בתחילת החודש):

"חשוב לנתק אחר שרות 144 ואז לחייג שנית. ולמה? כי תראו מה עושים לנו המונופוליסטים האלה. כשאדם מתקשר מביתו לשירות 144 של בזק הוא משלם על כל דקה של שיחה 4 פעימות מונה. הבן אדם מתקשר, מוקדן עונה לו, הוא מבקש מספר כלשהו ואז במקום להקריא לו את המספר שולח אותו המקודן למחשב שמקריא בקול ממושב (מפתיע?; ה.פ.) ובסיום ההקראה של המספר המבוקש המחשב מציע שהמתקשר ילחץ על כוכבית כדי לחייג את המספר שהוקרא ולבצע את השיחה. וכאן העוקץ: האדם שמתפתה ללחוץ על כוכבית מקבל אומנם את השיחה המבוקשת למספר המבוקש, אבל הוא לא יודע ששיחה זו עולה לו 4 פעימות מונה לדקה, במקום פעימת מונה 1 לדקה!!! וזאת למה? כי השיחה החלה בחיוג ל-144 ולא למספר רגיל. אנשים משלמים לבזק עבור שיחה רגילה (המספר שחוייג עבורם אוטומטית) 4 פעימות מונה לדקה רק בגלל שהיא החלה בחיוג ל-144 ולא למספר רגיל!!! 4 פעימות דקה לשיחה רגילה שהחלה בכלל מהתקשרות ל-144 של בזק. והפתרון - לרשום את מספר הטלפון על הנייר, לנתק, ולהתקשר שוב בחיוג רגיל כדי לשלם רק פעימת מונה אחת לדקת שיחה".

נשמע לכם מוכר? או אולי מבלבל?

אז מה זה בעצם אומר לנו? האם לכל עיתונאי ניתנת במה כדי שיוכל לכתוב ככל העולה על רוחו (שלא לדבר על מיחזור אייטמים) ללא בדיקה ותגובה של הצד אותו הוא משמיץ, כשבועיים לאחר שפרסם הכחשה לעניין מגורם רשמי של בזק (במקרה זה בזק..)?

המפקח הראשי של שירות בזק 144, אמר כי ידיעות אחרונות פרסמו התנצלות בעמוד 7 של עמודי החדשות - "אנו מתנצלים על הטעות". נכון, המוסף מודפס, כפי שידוע לרובנו, לפני הכותרת הראשית, ולכן, למרות הגיחוך שבכך, ידיעות אחרונות את שלהם עשו. האומנם? וכיצד ייתכן שבזק הסתפקו בהתנצלות באותו עמוד, שבסוף השבוע פחות פופולרי ממוספים כגון 7 ימים.

אין לי שום סנטימנטים לבזק. מי שיחפש בארכיון, ימצא ודאי כתבה או שתיים על השירות שלא תמיד השביע רצון הלקוחות. אבל אין לי גם שום עניין בהשמצה של חברה - ללא כל סיבה.

ידיעות אחרונות - תחליטו. כי בקרוב, גם באתרי החדשות המקוונים צריך יהיה לוודא יישום כללי האתיקה.


תאריך:  23/12/2002   |   עודכן:  23/12/2002
הדר פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספר בראשית מסתיים בפסוק: כו וַיָּמָת יוֹסֵף בֶּן-מֵאָה וָעֶשֶׂר שָׁנִים וַיַּחַנְטוּ אתוֹ וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם:
23/12/2002  |  ישעיהו נסים  |   מאמרים

התקשורת שוב חוגגת: אותם עיתונאים ששיתפו פעולה עם הוזי אוסלו, תוך הסתרת האמת מעיני הציבור, עושים זאת עתה שוב. כמעט כאיש אחד הם מתגייסים לנסות ולהטות את הכף בבחירות הקרובות לטובת ה'מחנה' שלהם. האמת לא חשובה. העובדות רק מבלבלות. מה שחשוב הוא לנצח בכל מחיר.
כמו במדינות הבולשביקיות. השקר - הוא האמת; העובדות - לא חשובות. הציבור ממילא קורא רק את הכותרות. כך זה היה לפני כעשור כשרבין חתם על 'הסכם שלום', וכך זה היה כאשר ביילין רץ לטאבה והבטיח לפלשתינים את 'זכות השיבה' ( במספרים קטנים…) וכך זה קורה עכשיו כשמצנע מבטיח נסיגה חד-צדדית אל מאחורי גדרות תייל. לא 'שלום' - ולא בטיח. רק נסיגה - אל הגטו ש'מחנה השלום' מייעד למדינה היהודית.

בבחירות 1999 נעשה שימוש בעמותות שקר כדי לגייס מיליונים לטובת 'התקווה הגדולה'( קרי: אהוד ברק…) של "קואליציית  השלום". מבקר המדינה קבע שהיו ראיות לכאורה למעשים פליליים. היועץ המשפטי לממשלה הורה לחקור. הכל קרה - ושום דבר לא קרה. יצחק הרצוג, אז מזכיר הממשלה והיום מועמד בכיר ב'רשימה של מצנע', שמר על זכות השתיקה. המשטרה המליצה על העמדתו לדין. אותן המלצות הוגשו גם כנגד וייצמן שירי וכנגד אורנה אנג'ל - אף הם מועמדים אצל אותו מצנע - אבל העיתונאים לא 'מחפשים' אותם. הם רוצים לדעת למה מיכאל אלנקווה הזמין חדרים ערב הפריימריס בליכוד בבית מלון. אהוד ברק כבר לא מעניין אותם. רק האמריקנים עדיין חוקרים אותו. הם באמת רוצים לדעת מה קרה סביב לפרשת החנינה של נוכל המיליונים מארק ריץ'. שם אי אפשר יהיה 'לקנות' כמה עיתונאים ולהחליק את הפרשה העגומה הזאת.

גם 'פרשת גינוסר' לא מטרידה את מנוחת העיתונאים. לא העובדה שהאיש המושחת הזה ניהל מו"מ בשם מדינת ישראל עם אלה שעימם יש לו עסקים ושמטעמם הוא, ורבים אחרים מ'מחנה השלום', גוזר קופונים במיליוני דולרים, ולא העובדה שמשטרו של ברק עשה זאת ביודעין. עכשיו הורה היועץ המשפטי לממשלה לחקור את פרשת תצהיר השקר שהגיש דני יתום- עוד מועמד ברשימה של 'האיש הישר' - לבית המשפט הגבוה לצדק בפרשה שעוד לא הייתה חמורה ממנה, אבל העיתונאים רוצים לדעת אם גילה גמליאל כבר הגישה את העבודה האחרונה שלה למנחה האקדמי שלה במסגרת לימודיה לתואר שני.

מצנע עצמו נחקר תחת אזהרה לאחר שהתברר שחשבון לקבלת תרומות נפתח בארה"ב. כמה מעובדי העירייה עבדו בשבילו. אחד מהם אף נפגש עם 'תורם' וקיבל ממנו 20 אלף דולאר. גם החקירה הזאת מוקפאת - אבל העיתונאים רוצים לדעת  למה רוחמה אברהם שילמה  בעד כנס תמיכה שהתקיים בלוד. מצנע, אגב, עוד לא הסביר כמה מהתנהגויותיו המוזרות-לכאורה בתקופה שבה הוא שירת בצבא, אבל גם בעניין הזה אף עיתונאי לא רוצה לדעת מה באמת מסתתר מאחורי האיש  עם החזות של קיבוצניק שזה עתה קם משנתו במחסן האספסת.

אלי בן מנחם - עוד מועמד חשוב ב'רשימה של מצנע' - הציע שוחד למועמד אחר. הראיות אינן שנויות במחלוקת, אבל העיתונאים רוצים לדעת למה  החקירה  בעניין 'השחיתות' בליכוד לא מעלה כל עובדות של ממש. חלק מהם אפילו 'כועס' על אוזלת ידה של המשטרה. הם לא מבינים כיצד זה לאחר שהם כבר הושיבו את הליכוד על ספסל הנאשמים - הראיות בוששות להגיע.

הקלפיות המזוייפות בבחירות בין בורג ופואד כבר "נחקרות" למעלה משנה  - אבל העיתונאים רוצים לדעת  למה ענבל גבריאלי לא גילתה להם שהיא עוד לא סיימה את לימודיה  במרכז הבינתחומי. גם "קלפיות השקר" משנת 1999 שהדיחו את אדיסו מסאלה לטובת סופה לנדבר עדיין נודדות בין משרדי החקירות, אבל העיתונאים רוצים  לדעת למה מי שביקר בהרבה 'חגיגות משפחתיות' הועדף על פני מי  שעסק רק ב'עשייה ציבורית'.

גניבת דעת היא עבירה פלילית. אבל אף אחד מן העיתונאים לא יעמוד בגינה לדין. שום דבר לא קרה להם בגלל 'שיתוף הפעולה' שלהם ערב מלחמת יום הכיפורים ומאומה לא קרה להם בעיקבות ה"משת"פיות" שלהם עם  השקר האש"פי - וגם עכשיו הם יצאו, ללא ספק, ללא פגע.

חבל.


22/12/2002  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים



22/12/2002  |  יהודה דרורי  |   מאמרים

באחת השבתות ראיתי תוכנית שנקראת מספרי סיפורים. בתוכנית זו סיפרה קולט אביטל על מקרה סברה ושתילה שהושווה בצרפת, שם היתה צירה בשגרירות, לטבח באורדור בו, לדבריה נטבחו יהודים.

אורדור היא מקרה מאד מפורסם בהיסטוריה הצרפתית החדשה. המקרה האמיתי היה 11 ימים אחרי הפלישה לנורמנדי. שיירה של הצבא הנאצי הותקפה מן המארב ליד הכפר אורדור סור גלן   (Oradur-sur-Glane)  ה- SS ריכז את כל תושבי הכפר בכנסיה ושרף אותם. אחרי כן הוחרב הכפר ונשרף. עד היום ניתן לבקר בחורבות הכפר שנישאר כמצבה אילמת לחיתיות של הנאצים.

במקרה זה של אורדור לא היה כל קשר ליהודים

מעניין שבחיפוש שערכתי באינטרנט, השם אורדור מופיע בסמיכות לדיר יאסין, כפר מרצחים בפאתי ירושלים שתושביו הוזהרו, תוך איבוד יתרון ההפתעה, ונתבקשו לעזוב את הכפר. בתום כיבוש הכפר התברר כי נהרגו אזרחים רבים, התנהגות ידועה של לוחמי "חופש" ערבים להשתמש באזרחים בתור מגן חי.

נראה שקולט אביטל לא למדה את החומר, לא כשהיתה צירה בשגרירות ישראל בצרפת ולא אחרי כן. בהיותה גורם בכיר לאורך שנים רבות במשרד החוץ ניתן להקיש על הידע והבקיאות של חבריה במשרד החוץ. 

לפני זמן קצר נפטר אבא אבן, שהיה אוטודידקט יוצא דופן. נראה שרוב ממשיכי דרכו היו והם חיוורים ביחס אליו. ונשאלת השאלה, אם מדינה בעלת מקבץ כישרונות נדיר לא יכולה להוציא מקרבה 500 אנשים המתקרבים לרמתו המקצועית של אבא אבן?

ולשגרירות ישראל ביוון, כדאי לכם לדעת שהיה מקרה דומה ביוון בכפר דיסטומו (Distomo) בו בעקבות תקיפת שיירתSS   ב - 10 ליוני 1944 נרצחו 218 תושבי הכפר - מתינוק בן חודשיים עד זקן בן 86, מקרה שדומה יותר לטבח בסברה ושתילה, שבוצע בפאתי בירות על-ידי נוצרים, כתגובה מאוחרת לטבח של הארגון לשחרור פלשתיןבנוצרים בדאמור, כהכנה לשחרור "פלשתין".


21/12/2002  |  אורי נטע  |   מאמרים
21/12/2002  |  אורי נטע  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il