|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מדוע כהו עיני יצחק?

תהליך התפתחותו של עם ישראל הסתיים כאשר יעקב אבינו הפך ל"ישראל" - אשר שולבו בתוכו חסד ודין, שהם יחדיו "אמת". אמת היא המידה המושלמת של ישראל - המסומלת בסולם שבחלומו של יעקב - רגליו מוצבות ארצה וראשו בשמים
22/11/2006  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  ממורשת רבין למורשת שרון
  המניפסט המדיני של הימין
  המשפט החשוב ביותר בהיסטוריה
  אפליית יהודים
  על דוח העוני

בפרשת "תולדות", הפרשה המרכזית והיחידה שבה מככב יצחק אבינו, מסופר שעיניו של יצחק כהו. זה קרה בהיותו יחסית צעיר, ובדיוק לפני שהוא קרא לעשו כדי לברכו. מכיוון שאין מקריות, לא בתורה, ולא בשום זמן ומקום, נשאלת השאלה: מדוע כהו עיניו? ומדוע, כאשר הוא לא היה בטוח בזהותו של מי שעמד לפניו - עשו או יעקב - לא קרא יצחק לאחד מעבדיו כדי להסיר את הספק מלבו?

כדי לענות על שתי השאלות הללו, הבה ננסה להבין את אופיו ומהותו של יצחק אבינו. יצחק נולד בנס גלוי כאשר אמו הגיעה לגיל תשעים המופלג. שמו, שנתן לו הקב"ה, הזכירו יום יום את היוולדו הניסי, ואולי אף דחפו לתקן את אותו צחוק של אמו. כך, שכל ימיו פנה יצחק אבינו להקב"ה בחיבור רוחני עז ומתמיד.

כאשר ציווה ה' את אברהם להעלותו לעולה, יצחק הלך עם אביו בהכנעה ובתמימות מושלמת. אמונתו בה' והתחברותו לרצונו היתה, יש טוענים, גדולה יותר מזו של אביו, כי יצחק לא שמע את ציווי ה' ממנו, וקיימו. ע"פ הנצי"ב, העקידה היתה האירוע שעיצב את נשמתו של יצחק, ודרכה זכה יצחק לרוממות נפשית יחודית כמלאך אלוקים, שהקרינה על כל רואיו פחד ורתת. ע"פ המדרש, במהלך העקידה דמעותיהם של המלאכים נפלו על עיניו של יצחק ויצרו עמו קשר רוחני של קדושה, קשר שכוון את נשמתו מעלה. ועל כן, כאשר רבקה הגיעה עם אליעזר מפדן ארם לארץ ישראל ומצאה את יצחק בשדה, בבדידות, בתפילה, כמלאך ה', היא פחדה ממנו מאוד. ולכן יחסיה עם יצחק לא היו כפי שהיו יחסיה של שרה עם אברהם, או של רחל ולאה עם יעקב.

מיום הולדתו, ולבטח אחרי העקידה, כוונה נשמתו של יצחק לה' - יותר מאשר לבני אדם. ולכן, בהיות רבקה אשתו עקרה, עתר יצחק בצורה טבעית ביותר לה'. הוא מיד נענה, בדין, ורבקה הרתה. כאשר היה רעב בארץ היה על יצחק להחליט כיצד לפעול. הפתרון, שוב בא מהקב"ה - שציווהו כאיש קדוש לא לעזוב את ארץ הקודש. כאשר פלישתים סתמו את הבארות אשר חפרו עבדיו של יצחק, לא פנה יצחק לאבימלך כדי ליידעו וכדי שהם יחדלו ממעשיהם. הוא קיווה לישועה מה' בלבד. כאמור, כל משבר בחייו של יצחק עד ברכת בניו נפתר ע"י התערבותו של ה', ובזכות היותו מחובר לה' בכל נשמתו. ולכן, תמיד ציפה יצחק לעזרה גלויה מבוראו - בדין.

עשו, בנו הגדול של יצחק, היה רשע שעבר על שלוש המצוות החמורות - שפיכות דמים, גילוי עריות ועבודה זרה. ואם כך, כיצד אביו יצחק יכול היה לאהוב אותו עד כדי שרצה לתת לו את ברכת הבכורה? האם מרוב רוחניותו וחיבורו לה' איבד יצחק את הרצון להיות מעורב בחיי העולם הזה, ואת היכולת לראות את מה שנעשה סביבו - כך שעשו היה מסוגל לציידו ע"י דיבורי מירמה? עובדה, שאת רבקה אמו הוא לא היה מסוגל לצוד בפיו. בעוד שחיבורו של יצחק לה' היה כה עז, חיבורו ליתר בני משפחתו נחלש. זה מסביר את העובדה שרבקה לא פנתה אליו כדי להבין את פשר המצב כאשר הבנים התרוצצו בקרבה, וכן מדוע היא לא דיווחה לו (ע"פ הרמב"ן) על דבר ה' - ש"רב יעבוד צעיר". וזה אף מסביר מדוע לא סיפר יעקב לאביו שעשו מכר לו את הבכורה.

מתברר שכאשר אדם, גדול ככל שיהיה, מתקשר בצורה כל כך עזה השמיימה, ומאמין שה' תמיד יפתור את כל בעיותיו בהתערבות גלויה, ובכך מתנתק מסביבתו - הוא טועה. כל בני אנוש מחויבים בהשתדלות, בחובה לפתור את בעיותיהם בכוחם עצמם - בכל הכלים שנתן להם ה'. כאשר יצחק הזניח את עיניו, את היכולת שבה הוא ניחן, להתבונן ולהבין את פשר האירועים סביבו, לקח ממנו ה' את חוש הראיה - כמין מידה כנגד מידה. אז הוא נפל למלכודת שאשתו הטמינה לו, בלית ברירה. יצחק יכול היה לצאת מאותה מלכודת, לו היה קורא לה או לאחד מעבדיו כדי לאשר מי עמד באוהלו. הוא לא חשב על זה, כי זו לא היתה דרכו. גם פה הוא סמך על הקב"ה להצילו מן הטעות. מכיוון שיצחק לא היה מסוגל לפקוח את עיניו "ולראות" שעשו אכן רשע ולא ראוי, ה' רצה להכשילו, כדי שיעקב יזכה בברכת הבכורה.

כאשר חזר עשו עם הציד כדי לקבל את הברכה נחרד יצחק "חרדה גדולה עד מאוד". מדוע הלשון המשולש, והדגש על גודל החרדה? כי היתה פה הכרה בשלוש טעויות. אחת, על הטעות בזהותו של מקבל הברכה. שתיים, על אופיו האמיתי של עשו, כי עם כניסתו של עשו ראה יצחק, ע"פ רש"י, "גיהנום פתוחה מתחתיו". אז הבין יצחק מיהו עשו, ומיד אישר את ברכתו ליעקב. הטעות השלישית שהכיר בה יצחק היתה הזנחתו בקשר בינו ולבין יתר בני משפחתו. בסוף המשבר, כאשר רבקה פנתה ליצחק לגבי הצער הרב שיגרם לה אם יעקב יקח אחת מבנות חת לאשה, לקח יצחק את העניינים לידיו, פנה ליעקב, ציווהו ללכת לבית בתואל כדי לקחת אשה מבנותיו. אז הוא בירך אותו שנית בברכה שהיה אמור לברכו מלכתחילה, לו רק היה יודע אז את מה שרבקה ידעה לכל אורך הדרך.

תהליך התפתחותו של עם ישראל החל עם אברהם אבינו, איש החסד המובהק. חסד הינו המידה הטובה שתלויה בקשר בין אדם לחברו. כדי להשלים את אברהם נתן לו ה' את שרה, שהיתה בה את מידת הדין. יצחק אבינו היה מחונן במידת הדין של אמו, הקשורה לקשר בין אדם למקום. כדי להשלימו, שלח לו הקב"ה את רבקה, שהיתה כמו אביו, מלאת חסד.

תהליך התפתחותו של עם ישראל הסתיים כאשר יעקב אבינו הפך ל"ישראל" - אשר שולבו בתוכו חסד ודין, שהם יחדיו "אמת". אמת היא המידה המושלמת של ישראל - המסומלת בסולם שבחלומו של יעקב - רגליו מוצבות ארצה וראשו בשמים. כך ייעודו של עם ישראל לנצח - להיות השילוב האידיאלי בין גשמיות ורוחניות, עם רגלינו על הקרקע ונשמותינו השמיימה. חייו של יצחק אבינו הם שלב חיוני בהשגת המטרה העליונה הזו.

תאריך:  22/11/2006   |   עודכן:  22/11/2006
רו"ח חנוך ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע כהו עיני יצחק?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ציון ששון
22/11/06 14:13
 
אנוכי
22/11/06 16:50
2
יותם
22/11/06 21:31
3
אמוץ
21/03/07 21:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני רוצה לברך את משתתפי ההשתלמות ולהודות על ההזדמנות שניתנה לי לשאת דברים באירוע זה. אני מייחס חשיבות רבה לשיתוף הפעולה בין החברות הציבוריות, עורכי הדין ורואי החשבון שלהן לבין רשות ניירות ערך. השיח הפורה עם גורמים אלו, בהם אתם, ציבור עורכי הדין, משרת באופן ברור את האינטרסים של שני הצדדים ובעצם משרת את האינטרס הכללי של הציבור בשמירה על הגינות שוק ההון.
22/11/2006  |  משה טרי   |   מאמרים
הפרשן הרב-תחומי סבר פלוצקר מנסה להסביר לציבור במאמרו "למה הממשלה שנואה כל-כך?" (Ynet, 15.11.06) את הסיבות לכך שממשלת אולמרט אינה אהודה על הציבור, בלשון המעטה; מנסה ולא מצליח. אולי הכישלון ההסברתי הזה נובע מן העובדה שהפרשן הכלכלי פלוצקר מנסה לעסוק בפרשנות פוליטית המתבססת בעיקר על הרהורי לבו ולאו דווקא על ניתוח הגיוני של המציאות.
22/11/2006  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
סוד גלוי הוא שאגף השיקום במשרד הביטחון בודק ומחפש נכים שלכאורה מתחזים ומקבלים כספים והטבות שאינן מגיעות להם. אין ספק שחייבים לחשוף מתחזים, במיוחד כאלה שלכאורה שדרגו את הכנסתם ואת איכות חייהם "הודות" לפגיעתם.
22/11/2006  |  מוטי פלד  |   מאמרים
סיפור שלא היה ולא נברא:
22/11/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
המצב בכבישים
22/11/2006  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il